عکس‌هایی از گذشته و حال سنت پترزبورگ

جاذبه‌های گردشگری سن پتزربورگ
عکس‌هایی از گذشته و حال سنت پترزبورگ

در قرن گذشته، حتی اسم پایتخت شمال روسیه نیز چندین بار عوض شده تا حالا ما آن‌جا را به نام سنت پترزبورگ می‌شناسیم. پس تغییر بخش‌های مختلف این شهر، مدرن‌تر شدن و شلوغ‌تر شدن آن‌ها اصلا چیز عجیبی نیست. کافی است که عکس‌های قدیمی سنت پترزبورگ را با عکس‌های جدید مقایسه کنیم تا دقیقا بدانیم که این تغییرات تا چه حد بوده است. کاری که امروز و در این نوشته قصد آن را داریم و عکس‌هایی را پیدا کرده‌ایم که گذشته مکان‌های نمادین این شهر را به نمایش می‌گذارند و آن‌ها را کنار عکس‌های جدیدشان می‌گذاریم. اگر مسافر تور روسیه هستید، تماشای این عکس‌ها برایتان جذاب خواهد بود.

 

کلیسای ناجی در خون

همانطور که در عکس‌ها می‌بینید، این مکان در قرن ۱۹ میلادی کاملا متفاوت بود. این کلیسا به دستور الکساندر سوم در جایی بنا شده بود که امپراطور الکساندر دوم به قتل رسیده بود. حالا شکل گذر کانال از این منطقه نیز تغییر کرده و بناهای اطراف آن نوسازی شده و تغییراتی نیز در کلیت این مکان می‌بینید. جالب است بدانید که معماری کلیسای ناجی در خون با خیلی از بناهای دیگر سنت پترزبورگ است و بیشتر به سمت معماری قرون وسطایی روسی سوق دارد. این کلیسا دارای ۷۵۰۰ موزاییک بوده که از نظر تعداد قطعات، بعد از کلیسای جامع سنت لوییس، دومین از این نظر محسوب می‌شود.

کانال گریبایدوف

این نمایی که در عکس می‌بینید، درست سمت مقابل کانال و پشت کلیسای ناجی در خون است. جایی که مجسمه‌های معروف شیرهای بالدار در آن‌جا واقع شده‌اند. در عکس بالا مشخص نیست اما از همان ابتدا نیز بال‌های این مجسمه‌ها به رنگ طلایی بوده است. اما غیر از این، همه چیز در زمان حال تغییر کرده و هیچ چیز شبیه گذشته نیست. در این کانال‌های قایق‌های مختلفی حرکت می‌کنند که شما می‌توانید در آن‌ها به گشت و گذار در کانال‌های آبی سنت پترزبورگ رفته و جاذبه‌های گردشگری این شهر را از زاویه‌ای متفاوت ببینید.

 

گشتی در منطقه Tsentralny سن پترزبورگ

کلیسای جامع نیکولسکی

درست در نقطه تلاقی کانال‌های گریبویِدوف و کریوکوف یکی از شاهکارهای سبک معماری باروک در سنت پترزبورگ یعنی کلیسای جامع نیکولسکی واقع شده است که به خاطر برج ناقوس معروفش، بین گردشگران شهرت دارد. این نقطه از شهر که در عکس بالا از روی یکی از آپارتمان‌هایی که دیگر وجود ندارد گرفته شده، می‌بینید که ساختار کلیسا دقیقا همانی است که در گذشته بوده. حالا این مکان یکی از نقاط مهم گردشگری شهر است و از ۷ پل بر روی این تقاطع قابل دسترسی بوده که البته در این عکس نمی‌توان همه‌ی پل‌ها را مشاهده کرد.

پل Dvortsovy یا پل قصر

شاید کم‌ترین تفاوت را در عکس‌ها قبل و بعد از این پل معروف بتوان مشاهده کرد. جایی که هنوز دو پیکر تراشی بزرگ و زیبا، به سمت پل در حال نگه کردن به شهر هستند و همه چیز جلال گذشته را حفظ کرده است. این پل از نمادهای مهم شهری سنت پترزبورگ محسوب می‌شود که قصر زمستانی را به جزیره واسیلیسکی متصل می‌کند. این پل در سال ۱۹۱۶ ساخته شده بود و بعدها روی آن مرمت و نوسازی صورت گرفت. همچنین از سال ۱۹۹۰ نیز دیگر تراموا و اسب‌ها، حق گذر از پل را نداشتند.

 

سفر تابستانه به سنت پترزبورگ

کاخ پترهوف کبیر

حالا دیگر جای خدمه و سربازها، این گردشگران هستند که بر روی پله‌های کاخ پترهوف کبیر در حال و رفت و آمد هستند و از یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سنت پترزبورگ دیدن می‌کنند. کاخی زیبا با تزیینات شگفت انگیز که از جمله میراث جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آید. خیلی‌ها این مکان را ورسای روسیه نام می‌نهند اما شاید به نوعی آن را بتوان از آن کاخ معروف نیز زیباتر به شمار آورد. با حیاطی زیبا و آبنماهای دیدنی و رنگ طلایی رنگی که روی مجسمه‌ها و جاهای مختلف کاخ می‌بینید، این مکان واقعا چشم نواز و زیباست.

میدان قصر

عکس اولی که برای این میدان در پست گذاشته‌ایم مربوط به سال ۱۹۱۴ است. محلی که درست در جلوی قصر زمستان واقع شده و در این عکس، تزار ورود به جنگ جهانی اول را به صورت رسمی اعلام کرده بود. بعدها همین مکان جایی بود که راهپیمایی‌های انقلابی در آن صورت گرفت و خیلی از تغییرات روسیه در آن‌جا شکل گرفت. البته حالا اوضاع تغییر کرده و مراسمات مختلف و جشنواره‌ها در آن‌جا برگزار می‌شود و محلی برای گردهمایی گردشگران است.

بندرگاه نیروی دریایی

عکسی که در سال ۱۹۱۶ از این مکان گرفته شده بود، نشان می‌دهد که خیابان سمت چپ نِوا، بع غیر از کلیسای جامع سنت آیساک، تغییرات زیادی را به خود دیده است و اگر چه حالا قایق‌های نظامی را در آن‌جا نمی‌بینید اما این محل در گذشته جایی برای پهلو گرفتن این گونه قایق‌ها بود اما حالا به بندرگاهی برای جمع کردن گردشگران و گردش در اطراف این پهنه‌ی آبی است.

 

۱۰ چیزی که درباره آرمیتاژ نمی‌دانید

ورودی موزه آرمیتاژ

عکسی استثنایی که بوریس اگانوتویچ در سال ۱۹۳۰ ثبت کرده بود و حالا می‌توان آن را با عکسی متعلق به سال ۲۰۱۸ مقایسه کرد. این عکاس روسی مطرح عکس‌های تاریخی زیادی از شهرهای مختلف روسیه و البته افراد مطرح این کشور ثبت کرده است. این‌ عکس نیز از ورودی موزه آرمیتاژ و خیابان میلیونایا بوده که می‌بینید، تغییرات کمی را به خود دیده و تنها خیابان محدود‌تر و جوی متفاوت‌تر را شاهد هستیم. در گذشته انسان‌ها را می‌دیدید که در این منطقه زیبا قدم می‌زدند و حالا آن‌ها جای خود را به ماشنین‌ها داده‌اند.

کلیسای سنت آیزاک

این دو عکس از دو زاویه مختلف گرفته شده و از خیلی لحاظ نمی‌توان کاملا آن‌ها را با هم مقایسه کرد. با این حال چیزی که در تمامی عکس‌های این پست مشخص است، هم پوشش گیاهی سنت پترزبورگ بیشتر شده و البته تعداد ماشین‌ها نیز بیشتر شده است و این ترافیک آزار دهنده به زندگی مردم رخنه کرده. این کلیسای زیبا در طول انقلاب‌ها و اتفاقات تاریخی هیچ گاه آسیب ندید و  حتی تندیس امپراطور نیکولاس اول نیز از اتفاقات مختلف جان به در برد حالا به زیبایی در این بخش از شهر خودنمایی می‌کند.

کلیسای جامع کازان

ستون‌های سنگی کلیسای جامع کازان، یکی دیگر از مهم‌ترین نماد‌های سنت پترزبورگ به حساب می‌آید. امروز هم شما می‌توانید از این بنای زیبا دیدن کرده و جدا از معماری جذابیش، باغ پر گل و سبز آن را نیز مشاهده کنید. ساخت این بنا از سال ۱۸۰۱ آغاز شد و اتمام آن ۱۰ سال طول کشید. البته امپراتور پاول، قصد داشت کلیسای مشابهی نیز در سمت دیگر شهر بسازد که این کار در نهایت عملی نشد و دلیل اصلی آن نیز آغاز جنگ و حمله ناپلئون به روسیه بود.

خیابان Nevsky Prospect

این خیابان یکی از جاهای محبوب در میان گردشگرانی است که به تور سنت پترزبورگ می‌روند. این مکان البته سال‌ها بعد به نام ۲۵ اکتبر Nevsky Prospect نام گذاری شد که در واقع به پاس انقلاب ۱۹۱۷ روسیه این تغییر نام انجام شد. خیلی از بناهای قدیمی این خیابان حفظ و مرمرت شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به "خانه خواننده" و چند بنای مهم دیگر اشاره کرد که حتی اگر نوسازی شده‌اند نیز درست شبیه به نسخه اصلی درآمده‌اند.

 

۸ آبنمای زیبای سنت‌ پترزبورگ

سوارکار برنزی

عکس اول در سال ۱۹۴۶ گرفته شده و عکس دوم متعلق به سال ۲۰۱۳ است. در این عکس نیز پیداست که پوشش گیاهی در سنت پترزبورگ بسیار بهتر از گذشته شده است. این پیکر تراشی بزرگ و زیبا نیز از پیتر کبیر انجام شده و یکی از تندیس‌های فوق‌العاده زیبا و با ظرافت شهر است. این مجسمه بزرگ یکی از چیزهایی است که حتما در سفر به سنت پترزبورگ، باید از آن دیدن نمایید.

کلیسای آلمانی تغییر داده شده

عکس قدیمی این بنا متعلق به سال ۱۹۱۰ است و همانطور که می‌بینید، معماری این کلیسای تاریخی به شکل قرون وسطایی انجام شده و در کنار کانال خوش می‌درخشد. حالا این بنا بر خلاف دیگر ابنیه کنار کانال کاملا دگرگون شده و به شکل یک ساختمان کلاسیک کمونیستی در آمده است. تغییری که احتمالا به خاطر دوران جنگ جهانی دوم رخ داده بود و مردم تحمل وجود یک بنای تماما آلمانی را در این مکان نداشتند. حالا دیگری چیزی از زیبایی‌های کلیسای آلمانی باقی نمانده است که بخواهیم در موردش صحبت کنیم یا از آن دیدن نماییم.

پل لیتنی

پل اصلی که بر روی نِوا ساخته شده بود، به سال ۱۸۷۹ بر می‌گردد. پلی که مکانیک پیچیده و خاصی داشت و می‌توانست باز شود تا قایق‌ها و کشتی‌ها از زیر آن رد شوند. این پل بعد‌ها در دهه ۷۰ میلادی نوسازی شد و به شکلی که امروز می‌بینید در آمد. پلی که برای مردم شهر حیاتی بوده و البته گردشگران نیز بدون شک هنگام بازدید از سنت پترزبورگ آن را می‌بینند. عکسی‌هایی که می‌بینید مربوط به سال‌های ۱۹۱۰ و ۲۰۱۸ هستند و اگر چه از دو زاویه کاملا متفاوت گرفته شده‌اند، اما می‌توانید تغییرات شگرفی که در این یک قرن اتفاق افتاده را به راحتی باز شمارید.

در عکس‌های این نوشته پیداست که سنت پترزبورگ تغییرات زیادی را در طول قرن بیستم به خود دید اما نکته جالب‌تر این که، بسیاری از بناهای تاریخی و نمادهای شهری آن حفظ شد و به جز موارد بسیار محدود، تغییرات سیاسی و حتی جنگ هم نتوانست این نمادها را از بین ببرد. جاهایی که به خوبی مرمت شدند و از آن‌ها نگهداری شده تا حالا هم مردم روسیه به داشتنشان ببالند و هم این که گردشگران بتوانند در طول تور سنت پترزبورگ، به سراغشان رفته، زیبایی‌هایشان را از نزدیک ببینند و چند عکس گرفته و با خود به یادگار به خانه ببرند.

 

۶ کاری که در سن پترزبورگ نباید انجام بدهید

۱۹ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران