غذاهای خیابانی سریلانکا را بشناسیم

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
غذاهای خیابانی سریلانکا را بشناسیم

بهترین راه برای شناخت آداب غذایی هر کشوری رفتن به سراغ غذاهای خیابانی آن است. از آنجایی که کشور سریلانکا دارای پیشینه تاریخی پرفراز و نشیبی است گردشگران علاقه شدید به فرهنگ‌ها و سنت‌های آن را دارند. پس اگر شما نیز جز دسته‌ای از افراد هستید که به شکم‌گردی در سفرهای خارجی علاقه داشته و دوست دارید با فرهنگ غذایی ملت‌ها از نزدیک آشنا شوید تور سریلانکا گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با فهرستی از غذاهای خیابانی سریلانکا آشنا کنیم. با شناخت غذاهای خیابانی می‌توانید حین قدم زدن در سطح شهر شکم خود را نیز با غذاهای خوشمزه سیر کرده و لحظاتی خوب و به یادماندنی را تجربه کنید.

 

معرفی غذاهای خیابانی سریلانکا

مزه کردن غذاهای ساده و اما خوشمزه سریلانکا به قدری جذاب است که رفتن به سراغ آن‌ها به یکی از تفریحات گردشگری این کشور تبدیل شده است. در اینجا تعدادی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی سریلانکا را معرفی می‌کنیم:

اگ هوپرز (Egg Hoppers)

اگر عاشق پنکیک هستید خوردن اگ هوپز را در گشت خیابانی سریلانکا پیشنهاد می‌کنیم. این میان وعده خوشمزه دارای حالتی ترد است که با یک بار امتحان کردن بدون شک عاشق آن خواهید شد. اگ هوپرز دارای حالتی لقمه‌ای بوده و تهیه آن تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد که در خیابان‌های سریلانکا و به خصوص در ساعات اولیه روز می‌توانید آن را مشاهده کنید. اگ هوپرز را می‌توان در یک روز پرمشغله که فرصت خوردن صبحانه را نداشته‌اید در خیابان‌های سریلانکا میل کنید. این لقمه‌های خوشمزه در مینی واک پخته شده و در یک کاسه کوچک با یک تخم مرغ سرخ شده در وسط آن تهیه می‌شوند. این صبحانه سریلانکا که با چاشنی، نارگیل یا سس فلفل سرو می شود، چیزی است توصیه می‌کنیم هرگز در سفر خود تجربه آن را از دست ندهید.

 

زیباترین جزایر سریلانکا را بشناسید

کوتو (Kottu)

از نظر اغلب گردشگران کوتو با تعادل کامل طعم‌ها در صدر فهرست بهترین غذاهای خیابانی سریلانکا قرار دارد. این غذا به صورت گرم سرو می‌شود و از گودهامبا روتی خرد شده به صورت نوارها، سبزیجات، ادویه‌ها و تخم مرغ یا گوشت تهیه می‌کنند. به عنوان چاشنی از سس ماسالا با بافت خامه‌ای در آن استفاده می‌کنند که اشتهای شما را در خوردن آن دوچندان خواهد کرد. در طبخ کوتو از نوعی پنیر محبوب در بین مردم محلی استفاده می‌شود. دستفروشان سریلانکا اغلب آن را از عصر تا آخر شب می‌فروشند.

روتی (Roti)

اگرچه روتیدر هر گوشه‌ای از جهان به صورت غذای خیابانی پخته و سرو می‌شود اما در سریلانکا از طعم و لذت دوچندانی برخوردار است. روتی به معنای نان ساده می‌باشد اما بر خلاف نامی که دارد لذتی نه چنان ساده و فوق‌العاده خوشمزه‌ای را دارا است. با خوردن این غذای خیابانی ارزان و خوشمزه مجموعه‌ای از طعم‌های عالی، را تجربه خواهید کرد. روتی دارای انواع مختلفی بوده و به صورت‌های روتی ساده، روتی سبزیجات، روتی تخم‌مرغ و روتی گوشت یا ماهی طبخ می‌شود. علاقه‌مندان به غذاهای خیابانی در سفر سریلانکا می‌توانند این غذای لذیذ را از غرفه دستفروشان تهیه کنند.

 

آشنایی با مراکز خرید سریلانکا

آچچارو (Achcharu)

آچچارو معجونی خوشمزه و پرطرفدار در سریلانکا است که مزه‌های شیرین و ترشی را به صورت یکجا با خود دارد. این معجون کاملا از سبک غذایی جزیره‌ای به وجود آمده و طرفداران بسیاری را دارا است. آچچارو با میوه‌های نارس، سبزیجات و حتی ماهی یا گوشت ترشی در مخلوطی از نمک، شکر، سرکه تهیه می‌شود به عنوان چاشنی نیز از پودر فلفل قرمز استفاده می‌کنند. شما می‌توانید آن را از یک فروشنده خیابانی در ازای مبلغ بسیار ناچیز خریداری کنید.

وادی (Vadei)

اگر قصد دارید برای یک تور غذایی سریلانکا به گشت و گذار در خیابان‌های این جزیره زیبا بپردازید وادی غذایی است که خوردن آن را نباید فراموش کنید. وادی در کل خوراکی تهیه شده از عدس خوش طعم است که در خیابان‌ها به عنوان یک وعده اصلی برای سیر کردن شکم فروخته می‌شود. گردشگران می‌توانند دو نوع وادی را در سریلانکا میل کنند. این دو با نام‌های اوراد دال (urad dal) و ایسو وادی (isso vadei) طبخ شده و به فروش می‌رسد. محتویات اصلی این غذای خیابانی سریلانکا میگو سرخ شده است.

 

هزینه سفر به سریلانکا چقدر است؟

پل سمبول (Pol Sambol)

اگر واقعاً می‌خواهید فرهنگ غذایی سریلانکا را کشف کنید، یکی دیگر از وعده‌های غذایی اصلی این کشور جزیره‌ای را به نام  پل سمبو معرفی می‌کنیم. پل سمبو ترکیبی از نارگیل خشک شده، پیاز قرمز، لیموترش، گوجه فرنگی، سیر، فلفل قرمز و سایر ادویه‌های مجصوص سریلانکایی است. علاقه‌مندان می‌توانند پل سمبو را از دکه‌های خیابانی جزیره تهیه کرده و به عنوان ناهار یا شام آن را میل کنند. این اطمینان را به شما می‌دهیم که با یک بار امتحان کردن شیفته طعم و مزه این غذای خیابانی سریلانکا خواهید شد.

کاری (Curries)

برخلاف کاری عدس هندی، کاری سریلانکا از دال معمولی و مقدار زیادی شیر نارگیل تهیه می‌شود. در تور سریلانکا می‌توانید یک کاری بی‌نظیر را که طعم عسل دارد میل کنید. علاوه بر این، کاری‌های مخصوص دیگری را نیز در خیابان‌های سریلانکا پیدا خواهید کرد که از بادام هندی، گل موز و جک فروت تهیه می‌شوند. اگر علاقه دارید تا طعم‌های متفاوتی را مزه کنید کاری سریلانکایی بهترین گزینه برای شما در گشت و گذار خیابانی جزیره خواهد بود.

توسای (Thosai)

توسای با الهام گرفتن از سبک غذایی جنوب هند و تلفیقی از سبک غذایی سریلانکا تهیه می‌شود. معمولا مردم سریلانکا در وعده‌های غذایی صبحانه و شام علاقه به خوردن توسای را دارند. توسای یکی از بهترین غذاهای لذیذ سریلانکا است که در میان دستفروش‌ها یافت می‌شود. اگر دوست دارید بیشتری لذت را از خوردن این غذای خیابانی سریلانکایی ببرید توصیه می‌کنیم آن را با سمبول نارگیل یا چاتنی و یا دیگر چاشنی‌های تند گوشت یا ماهی میل کنید.

تامبیلی (Thambili)

تامبیلی غذایی خیابانی و غنی از ویتامینE ، کلسیم، کربوهیدرات‌ها، آهن، پتاسیم و سایر مواد مغذی است. در حقیقت تامبیلی حالتی نوشیدنی دارد و تقریبا در هر بخش از جزیره سریلانکا یافت می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این نوشیدنی مقوی و شیرین را از فروشندگان کنار جاده‌ای و دستفروشان خیابانی خریداری کنند. تامبیلی، دارای قدرت جادویی مانند اکسیر است که به رفع تشنگی در چند دقیقه کمک می‌کند. بومیان سریلانکا از آن به عنوان داروی در مقابل بیماری‌هایی مانند آلرژی، بثورات و اختلالات کلیوی استفاده می‌کنند و معتقد هستند این نوشیدنی فواید سلامتی منحصر به فرد و فراوانی را به دنبال دارد.

 

بهترین رستوران‌های سریلانکا را بشناسیم

ساموساس (Samosas)

آخرین مورد از غذاهای خیابانی سریلانکا که از محبوبیت و شهرت بالایی در این جزیره برخوردار است می‌توان ساموساس یا همان سمبوسه را نام برد. سمبوسه یکی از رایج‌ترین میان وعده‌های موجود در خیابان‌های کنار جاده‌ای سریلانکا است. این سمبوسه لذیذ مملو از انواع ادویه‌جات و ترشی جات بوده و به شکل مثلث‌های خوش طعم تهیه می‌گردد. درون سمبوسه‌های سریلانکایی با سبزیجات یا گوشت گاو پر می‌شوند. این غذاها ترد تقریباً توسط هر فروشنده غذای خیابانی سرو می‌شود و خوردن آن واقعا لذت بخش است.

 

نکاتی در مورد غذاهای خیابانی سریلانکا

در این مقاله سعی کردیم تا خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای خیابانی سریلانکا را برای شما عزیزان معرفی کنیم. این غذاها دارای طعم‌های متنوعی بوده و افراد با هر سلیقه و ذائقه‌ای می‌توانند از خوردن آن‌ها در گشت شهری خود لذت ببرند. علاوه بر آشنایی با غذاهای لذیذ خیابانی بهتر است توریست‌های تور سریلانکا با چند نکته مهم و کلیدی نیز در این زمینه آشنا شوند تا بهترین لذت را از خوردن آن‌ها ببرند. برای این منظور در زیر چند مورد از نکات کلیدی را در این خصوص گردآوری کرده‌ایم:

  • ناگفته نماند که علاوه بر غذاهای خیابانی شما در سفر به جزیره سریلانکا می‌توانید غذاهای رستورانی و محلی بسیار خوشمزه‌ای را نیز پیدا کرده و از خوردن آن لذت ببرید. اگر به دنبال محبوب‌ترین غذا در سریلانکا هستید ما به شما ماهی آمبول سیال (Ambul Thiyal) را پیشنهاد می‌کنیم. این غذا همان کاری ماهی ترش است. بعد از آن مزه کردن کوتو روتی و کوکول ماس کاری نیز خالی از لطف نخواهد بود.
  • خوزدن غذاهای خیابانی می‌تواند برای توریست‌ها نگرانی‌هایی از قبیل بیماری و ناراحتی‌های گوارشی را به دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است برای خرید غذاهای خیابانی سریلانکا غرفه‌های تمیز را انتخاب کنید و به سراغ هر فروشنده‌ای نروید. علاوه بر آن توصیه می‌شود از نوشیدن آب لوله کشی محلی خودداری کنید و از آب تصفیه شده یا جوشانده استفاده کنید.
  • صبحانه سریلانکا در بین عموم مردم شهرت بالایی را پیدا کرده است. اگر شما نیز دوست دارید تا صبحانه‌ای به سبک مردم محلی سریلانکا را میل کنید توصیه می‌کنیم یک روز صبح از هتل خود خارج شده و رستورانی محلی را در همان حوالی پیدا کنید. از جمله اصلی‌ترین بخش صبحانه سریلانکا می‌توان به سرو دال که نوعی کاری است و با عدس زرد طبخ می‌شود اشاره کرد. این صبحانه لذیذ با ادویه‌های سریلانکا و شیر نارگیل مخلوط شده و طعم‌دار می‌گردد. البته گاهی اوقات مردم آن را به عنوان ناهار یا شام نیز مصرف می‌کنند.
  • در بین مردم سریلانکا برنج و کاری به عنوان غذای ملی کشور شناخته می‌شود. به طوری که بومیان آن در هر وعده غذایی برنج و کاری میل می‌کنند.

۱۳ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران