غذاهای سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
غذاهای سریلانکا

سریلانکا، به جزیره برنج خوش طعم و کاری شهرت دارد. فرهنگ غذایی و آشپزی این خطه، به استفاده آزادانه از میوه‌های محلی مانند نارگیل و جک فروت و همچنین گزینه‌های دریایی، انواع ادویه‌ها و در نهایت طبخ غذاهای باورنکردنی بسیار متنوع منجر می‌شود.

از طرفی غذاهای سریلانکا، ترکیبی از فرهنگ‌ها و تاریخ‌های مختلف را ارائه می دهند و پالتی از کشورهای همسایه مانند هند، بنگلادش و مالزی را نیز شامل می‌شوند. بعلاوه سبزیجات، جزو مواد اولیه اصلی این غذاها به شمار می‌آیند، زیرا کشاورزی یک حرفه غالب در این کشور است.

 

انواع غذاهای سریلانکا

تاثیر سال‌ها استعمار و نفوذ قوی کشورهای مختلف در سریلانکا را می‌توان در غذاهای مختلف، معجون کاری و انواع نان‌های منحصر به ‌فرد این خطه شاهد بود. در سفر با تور سریلانکا در خواهید یافت که بسیاری از غذاهای این خطه شبیه به غذاهای جنوب هند هستند، اما طعم و مزه‌های متمایز خود را نیز دارند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

فیش آمبول تیال

Fish ambul thiyal در واقع همان ماهی ترش با ادویه کاری است که از مخلوط کردن ادویه‌ها و خواباندن ماهی در آنها تهیه می‌شود. این گزینه، یکی از اصلی‌ترین غذاهای سریلانکا به شمار می‌آید. برای تهیه آن کافی است ماهی را به قطعات مکعبی شکل برش داده و در مخلوط معطری از ادویه‌هایی نظیر فلفل سیاه، دارچین، زردچوبه، سیر، برگ پاندان و برگ کاری و گوراکا خشک همراه با کمی آب تفت دهید. در حین تفت دادن، آب آن کم شده و پس از طبخ، همراه با برنج مخلوط یا برنج بخارپز میل می‌شود.

 

جذاب‌ترین بازارهای محلی سریلانکا

عکس: telegraph.co.uk

 

کوتو

Kottu، از دیگر غذاهای سریلانکا و یک نوع همبرگر است. این فست فود که مورد علاقه بسیاری از مردمان محلی و گردشگران تور سریلانکاست، از نوعی روتی معروف به گودامبا روتی (نان مسطح و ترد) درست می‌شود.

روتی معمولا در ابتدای روز سرخ شده و خرد می‌شود و سپس به انتخاب سفارش دهنده موادی نظیر سبزیجات و ادویه ها، گوشت، تخم مرغ و پنیر به آن اضافه می‌شوند. این غذا، با سس کاری تند سرو می‌شود که می‌توانید از آن بعنوان دیپ استفاده کنید یا روی کل بشقاب خود بریزید.

جالب است بدانید برخی از ماهرترین سرآشپزهای کوتو، آهنگ های منحصر به فرد خود را نیز در حین طبخ می‌سازند و  در حالی که به طور ریتمیک کاردک و چاقوهای خود را روی سطح سرخ کردنی فلزی به صدا در می‌آورند، آواز می‌خوانند و روتی را با ریتم برش می‌دهند!

عکس: lonelyplanet.com

 

پاریپو

Parippu یا کاری دال یا کاری عدس تند، رایج‌ترین کاری در میان تمام غذاهای سریلانکاست و در هر رستوران یا خانه‌ای، یک غذای اصلی و پرطرفدار محسوب می‌شود. برای تهیه این غذا، عدس قرمز و زرد خرد شده را ابتدا آبکشی کرده و می‌جوشانند تا نرم شوند.

سپس در یک تابه جداگانه، موادی تازه نظیر پیاز، گوجه فرنگی، فلفل سبز تازه، ترشی جات و سیر را تفت داده و با ادویه‌هایی مانند زیره، زردچوبه، شنبلیله، دانه خردل و برگ کاری مخلوط می‌کنند. در ادامه، تمام مواد با عدس ترکیب شده و معمولا با افزودن شیر نارگیل تازه غلیظ می‌شوند تا طعمی غنی و بافت خامه‌ای به دال بدهد. این کاری بیشتر با برنج بخارپز میل می‌شود، اما با روتی (نان) طعم بهتری دارد!

 

سفر دریایی به سریلانکا

عکس: m.rediff.com

 

لامپرایس

سریلانکا در طی سالیان، تحت تاثیر فرهنگ‌های گوناگون قرار گرفته و یکی از بارزترین آنها هلند و غذاهای این خطه است. یکی از نمونه‌های آن Lamprais است که از محبوب‌ترین غذاهای سریلانکا بوده و ترکیبی از گوشت، برنج و سس سمبل چیلی را شامل می‌شود که در یک برگ موز پیچیده شده و بخارپز می‌شوند.

برنج در آب گوشت پخته می‌شود و معمولا ترکیبی از گوشت‌های مختلف مانند گوشت گاو، گوشت خوک یا بره برای این غذا استفاده می‌شوند که همراه با هل، میخک و دارچین طبخ شده‌اند. گفتنی است برخی از گزینه‌های مدرن این غذا، همراه با مرغ و تخم مرغ تهیه می‌شوند. برای سرو نیز، یک پیمانه برنج در مرکز یک برگ موز، همراه با کاری گوشت مخلوط، دو فریکادل (کوفته‌های گوشت گاو به سبک هلندی) و بلاچان (خمیر میگو) قرار می‌گیرند.

عکس: flava8.com

 

هاپر

هاپر یا آپا، یکی از لذیذترین پنکیک‌ها و در شمار محبوب‌ترین غذاهای سریلانکاست. خمیر آن از مخلوط تخمیر شده آرد برنج، شیر نارگیل و گاهی اوقات آب نارگیل و مقداری شکر و ادویه درست می‌شود.

برای تهیه آن، ابتدا یک ملاقه خمیر در یک ووک کوچک سرخ می‌شود و یک افزودنی به آن اضافه می‌شود. این افزودنی، می‌تواند تخم مرغ باشد که با فلفل قرمز، لونو میریس، پیاز، آب لیمو و نمک تزئین می‌شود.

هاپر رشته‌ای نیز طرفداران بسیاری دارد. این غذا با خمیری از آرد برنج تهیه شده و به صورت رشته‌ای درمی‌آید و به صورت بخارپز طبخ می‌شود. و در نهایت، برای صبحانه یا شام با کاری سرو می‌شود.

عکس: jetwinghotels.com

 

پولوس

از دیگر مهمترین غذاهای سریلانکا، می‌توان به Polos اشاره کرد که نوعی کاری جک فروت سبز است. در این غذا، میوه را برش می‌زنیم و می‌جوشانیم تا نرم شود. سپس مخلوطی از پیاز، زنجبیل، سیر و چند ادویه همچون دانه خردل، زردچوبه، پودر چیلی، پودر کاری بو داده، برگ پاندان و شاخه‌های برگ کاری را به آن می‌افزاییم. مرحله آخر، اضافه کردن مقداری شیر نارگیل در حین جوشیدن مخلوط است.

این طبخ، حدود یک ساعت طول می‌کشد و می‌توانید آنرا با برنج صرف کنید. این غذا، در اکثر رستوران‌ها و هتل‌های اطراف سریلانکا بسیار متداول است. گفتنی است از جک فروت، می‌توانید بنا به میل خود به صورت بسیار رسیده و شیرین و یا کال استفاده کنید. این میوه، دارای بافت نشاسته‌ای بوده که تا حدودی شبیه کاساوا یا سیب زمینی است.

 

برنامه‌ریزی یک ماه عسل عالی در سریلانکا

عکس: archanaskitchen.com

 

کیریبات با لونو میریس

برخی غذاهای سریلانکا، متاثر از غذاهای جنوب هند هستند و بنابراین جای تعجب نیست که ماهی و برنج در صدر مواد اولیه تهیه این غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان، کیریبات نوع خاصی از برنج است که با شیر نارگیل غلیظ پخته می‌شود و اغلب در مناسبت‌های خاص یا فرخنده مانند سال نو سینهالی سرو می‌شود.

چند نوع از این غذا وجود دارد، اما روش اصلی طبخ این است که با جوشاندن یک قابلمه برنج شروع کنید. و قبل از اینکه پخت برنج تمام شود، شیر نارگیل و کمی نمک به آن اضافه نمایید. شیر نارگیل، برنج را خامه‌ای و غلیظ می‌کند و به شکل گیری قوام چسبناک آن کمک می‌نماید. وقتی برنج پخت تمام شد، می‌توانید آنرا مانند برش‌های کیک سرو کنید.

بعلاوه یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای تزیین کریبات، استفاده از لونو میریس است. این افزودنی، یک سس فلفل قرمز سامبول است که از فلفل قرمز، پیاز، آب لیمو، نمک و گاهی اوقات ماهی خشک مالدیو درست می‌شود و همه آنها را با استفاده از هاون سنگی، به صورت خمیر در می‌آورند.

عکس: foodandwine.com

 

پل سامبول

در سریلانکا، نارگیل از اهمیت غذایی بالایی برخوردار است و Pol sambol در این رابطه، یک غذای جانبی پرطرفدار در این کشور به شمار می‌آید.

این خوراک، ترکیبی ساده از نارگیل ریز رنده شده، پیاز قرمز، فلفل قرمز کامل یا پودر فلفل قرمز، آب لیموترش، نمک و ماهی مالدیو است. تمامی این مواد را خرد کرده یا آسیاب می‌کنیم، سپس در یک کاسه ترکیب می‌نماییم. این گزینه، با برنج و کاری، پول روتی (روتی نارگیل)، پاراتای داغ، یا حتی با تکه‌های نان سرو می‌شود و از لذیذترین غذاهای سریلانکا به شمار می‌آید.

کوکول ماس کاری

در لیست بهترین غذاهای سریلانکا، به کوکول ماس کاری برمی‌خوریم که یک کاری مرغ اصیل است و در بین خانواده‌ها بسیار محبوبیت دارد. این غذا، دارای مواد تازه و ادویه‌های معطر است.  ادویه‌هایی نظیر برگ کاری، علف لیمو و برگ پاندان در روغن سرخ می‌شوند و شیر نارگیل و پوره گوجه فرنگی به آنها اضافه می‌شوند. سپس تکه‌های مرغ را به این سس غلیظ اضافه می‌کنیم و مدتی حرارت می‌دهیم. شیر نارگیل کمک می‌کند تا غذا بافتی غنی و خامه‌ای پیدا کند. این خوراک محبوب در کلمبو، با برنج یا روتی سرو می‌شود.

عکس: tasteatlas.com

 

ماهی شور سرخ شده

ماهی سرخ شده و نمکی کوچک، یک افزودنی دوست داشتنی به غذاهای سریلانکاست. برخلاف کاری تند، ماهی‌های کوچک به شدت نمک سود شده و سرخ می‌شوند، بنابراین ترد هستند. بافت و طعم آنها، در کنار یک بشقاب کاری گیاهی و برنج کامل می‌شود. این ماهی شور همراه با طیف وسیعی از سس‌های فلفلی سامبول، خصوصا لونو میریس سرو می‌شود.

 

راهنمای جامع رفت و آمد در سریلانکا

عکس: srilankadreamtours.com

 

سیب چوبی

بدون سیب چوبی، بحث خوراکی‌ها و غذاهای سریلانکا کامل نخواهد شد. سیب چوبی، یک میوه آسیای جنوب شرقی به اندازه یک نارگیل بدون پوست است. همچنین به همان اندازه سخت پوست بوده و عطری تند دارد. داخل پوسته، یک خمیر قهوه‌ای تیره است که شباهت آن چیزی بین تمرهندی و کشمش تخمیر شده است.

یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای خوردن این میوه در سراسر سریلانکا، اسموتی غلیظی است که به آب سیب چوبی معروف است. برای تهیه آن، میوه را با نعناع (یا شکر) و آب مخلوط می‌کنند تا صاف شود و طعم ترش و شیرین بی‌نظیری پیدا کند.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۲ مرداد ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 18 آذر 1402)

نظرات کاربران