انواع غذاهای گیاهی در سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
انواع غذاهای گیاهی در سریلانکا

غذاهای سریلانکا از فرهنگ پرتغالی‌ها، موروها، هندی‌ها و حتی انگلیسی‌ها الهام گرفته شده‌اند، اما نتیجه نهایی منحصر به خود این کشور است. در حالی که بیشتر غذاهای محلی مبتنی بر گزینه‌های دریایی است، غذاهای گیاهی سریلانکا نیز از برترین خوراک‌ها در سراسر جهان به شمار می‌آیند. این غذاها، جشنی از میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند پاندان، بامیه، لوبیا، بادمجان، بادام هندی، چغندر و حتی سیب زمینی را ارائه می‌دهند.

 

آشنایی با بهترین غذاهای گیاهی سریلانکا

اگر وگان هستید، خیالتان راحت باشد که گیاهخواران در سفر با تور سریلانکا گرسنه نخواهند ماند! در واقع هیچ کس در این کشور گرسنه نمی‌ماند، زیرا مردمان این خطه ظروف بزرگ و سخاوتمندانه‌ای از غذا را در غذاکده‌ها سرو می‌کنند. و این غذاها، اغلب با سبزیجات مختلف سرو می‌شوند و در عین حال هل، دارچین، شنبلیله، زیره و سایر ادویه‌ها و طعم دهنده‌ها، این وعده‌های غذایی را کامل می‌کنند.

کوتو روتی

در ابتدای لیست برترین غذاهای گیاهی سریلانکا، به کوتو یا Kottu roti برمی‌خوریم که یک غذای تخصصی در این خطه است. طبق افسانه، یک روز زن و شوهری از گردشگران گرسنه در ساعت تعطیلی به رستورانی رسیدند. سرآشپز از این زوج عذرخواهی کرد و توضیح داد که فقط نان روتی دیروز و کمی سبزی باقی مانده است. زوج گرسنه آنقدر مستاصل بودند که از سرآشپز خواستند با این مواد، غذایی درست کنند و بدین ترتیب کوتو متولد شد.

نسخه گیاهی کوتو، نان روتی بریده شده همراه با سبزیجات خرد و سرخ شده است و یک همبرگر گیاهی به شمار می‌آید. در نهایت، کوتو با سس آغشته به کاری تند سرو می‌شود. سرآشپزها این نان را با چاقو خرد می‌کنند و صدای چاقوی بزرگشان، گاهی از غذاکده‌ها شنیده می‌شود و در همین حین آواز می‌خوانند!

عکس: cheapandcheerfulcooking.com

 

هوپر

Hoppers یا آپا، یک غذای کلاسیک و از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی سریلانکاست. این گزینه با آرد برنج، شیر نارگیل و کمی شکر درست می‌شود. این خوراکی پنکیک مانند، با چاشنی‌های شیرین مانند مخلوط کشک و عسل سرو شده و به طرق مختلف تهیه می‌شود که در این میان، مدل تخم مرغی رایج‌ترین گزینه است.

کافی است در یک لایه خمیر نازک برنج که وسط آن پفی و غلیظ بوده و کناره‌هایش نازک است، یک عدد تخم مرغ بشکنید و حرارت دهید و رویش گزینه‌های تند نظیر پیاز، فلفل قرمز و همچنین آب لیمو بریزید و یا با سس نارگیل خوشمزه بپوشانید. طرز تهیه دیگر، مدل Beetroot است که چغندرهای خرد شده در خمیر قرار می‌گیرند و این ترکیب، رنگ صورتی جذابی پیدا می‌کند. همچنین می‌توان اسفناج یا مقداری برگ سبز به این غذا اضافه کرد تا خمیر به رنگ سبز درآید.

 

سفر دریایی به سریلانکا

عکس: telegraph.co.uk

 

ماسور دال

Masoor dhal، یک کاری عدس قرمز و پسر عموی نسخه‌های نپالی و هندی این غذاست، اما نسخه سریلانکایی طعم منحصر به فردی دارد. این دال که از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی سریلانکا به شمار می‌آید، با شیر نارگیل و ادویه‌های بسیاری درست می‌شود. کافی است عدس‌ها را شسته و آبکش نمایید و در آب بخیسانید. در قابلمه‌ای نیز  روغن، دانه‌های خردل، فلفل خشک شده سیر، پودر زردچوبه، پودر کاری/چیلی و برگ‌های کاری و پیاز را ترکیب کرده و تفت دهید.

همچنین برای طعم دهی بهتر، می‌توانید اسفناج یا گشتنیز خرد شده را به این ترکیب بیفزایید. سپس عدس‌ها را همراه آب به آن اضافه کرده و بگذارید روی حرارت پخته شود و این ترکیب شروع به غلیظ شدن کند. پس از تبخیر آب و جوشاندن عدس به اندازه کافی، شیر را اضافه کرده و بگذارید حدود ۵ دقیقه دیگر بجوشد.

عکس: independent.co.uk

 

گوتو کولا مالونگ

Gotu kola mallung، یک سالاد فوق العاده سبز و سرشار از ویتامین و از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی سریلانکاست. گفته می‌شود که این غذا برای چشم، مو و پوست مفید بوده و هر ذائقه‌ای را راضی می‌کند. "مالونگ" در نام این غذا، به سادگی به معنای "مختلط" است. در نتیجه این سالاد، از مخلوط کردن برگ‌های گیاه گوتو کولا با پیاز، نارگیل، آبلیمو و فلفل سبز درست می‌شود که با یکدیگر تفت داده شده‌اند.

 

جذاب‌ترین تفریحات آبی در سریلانکا

عکس: bbc.co.uk

 

واتالاپان

دیگر وقت دسر است! در این میان، Watalappan یک شیر نارگیل بخار پز و پودینگ کاستارد ژله‌ای و از برترین غذاهای گیاهی سریلانکا در میان مسلمانان محسوب می‌شود. این غذا نشات گرفته از مالزی بوده و با هل و جوز هندی طعم دار می‌شود. شیرینی این غذا از کیتول جوگری می‌آید که یک کاسه غلیظ و غنی است که از شیره نخل کیتول درست می‌شود. در نهایت باید گفت واتالاپان به قدری محبوب است که برای هر مناسبت خاصی، بعنوان دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عکس: kotthustreet.com

 

کاری و برنج

نسخه گیاهی این غذا را می‌توان از سیب زمینی، کدو تنبل، قارچ، موز، انبه، جک فروت یا تخم مرغ تهیه کرد. در تهیه این گزینه که از بهترین غذاهای گیاهی سریلانکا به شمار می‌آید، کاری‌های بسیار در شیر نارگیل پخته می‌شوند تا غذا طعمی ملایم پیدا کند. گفتنی است کاری‌های سریلانکا معمولا زرد رنگ هستند و این امر روی رنگ غذا تاثیر می‌گذارد. این گزینه همراه با برنج سامبا یا کاکولو سرو می‌شود. در ضمن این خوراک، غذای ملی این کشور است و با گزینه‌هایی همچون سس، ادویه‌ها و شیر نارگیل، مالوم (برگ‌های خرد شده با نارگیل پاپادام سرخ شده) همراه می‌شود. بعلاوه این غذای ویژه، در منوی بسیاری از رستوران‌ها در سراسر سریلانکا یافت می‌شود.

 

جذاب‌ترین بازارهای محلی سریلانکا

عکس: ceylonserve.com

 

پاراتا

از دیگر غذاهای گیاهی سریلانکا، می‌توان به Paratha اشاره کرد. در تهیه این نان باید آرد، شکر و نمک و آب سرد را ترکیب کرده و خمیر حاصل را ورز می‌دهید و یک قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید. این خمیر را حداقل ۲ ساعت و ترجیحا یک شبانه روز، به همین منوال رها کنید. سپس خمیر حاصل به بخش‌هایی تقسیم شده و به شکل گلوله‌هایی در آورده شده  و در یک ماهیتابه همراه با مقداری زیره و سیر طبخ می‌شود. این نان روتی نرم و ترد، در اکثر رستوران‌های کنار جاده‌ای در سریلانکا به فروش می‌رسد. بعلاوه از این نان، در تهیه غذاهایی نظیر کوتو سبزیجات و گوشت استفاده می‌شود.

عکس: lotusartichoke.com

 

سامبل نارگیل

sambol نیز از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی سریلانکا بوده و از ترکیب با فلفل تهیه می‌شود و مانند دال، روی نان‌های روتی ریخته می‌شود. سمبل‌ها بسته به ادویه‌هایی که با آنها مخلوط شده‌اند، رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی دارند. در این میان سامبل نارگیلی رنده شده صورتی، یکی از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی سریلانکا بوده و با پیاز قرمز، فلفل قرمز و نمک همراه می‌شود. نوع دیگر سامبل، به  رنگ سبز روشن است که با افزودن برگ‌های گوتوکولا خرد شده به مخلوط  نارگیل رنده شده درست می‌شود.

عکس: sbs.com.au

 

پنکیک نارگیل

پنکیک نارگیل یا Pol Pani، از لذیذترین خوراکی‌ها بوده و از آرد و شیر نارگیل تهیه شده و سپس با خرما پر می‌شود. این گزینه که در شمار مطرح‌ترین غذاهای گیاهی سریلانکاست و آنرا، چه بعنوان صبحانه و چه بعنوان دسر صرف کنید، تجربه‌ای لذت بخش را برایتان به همراه خواهد داشت. خصوصا کودکان سریلانکا، از پیگیرترین طرفداران این پنکیک به شمار می‌آیند. بعلاوه، یک خوراکی خانگی بوده و عموما در منوی رستوران‌ها سرو نمی‌شوند.

 

راهنمای موج سواری در سریلانکا

عکس: delicious.com.au

 

لونا میریس

Lunu Miris، یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین خوراکی‌ها و غذاهای گیاهی سریلانکاست و به دلیل ترکیبی خوشمزه از مواد ساده و آسان شهرت دارد. این گزینه در حقیقت، یکی از انواع سامبل یا خمیر تند یا سس ساخته شده از انواع مواد تازه است که از فلفل قرمز خشک تهیه می‌شود و در اصل معجونی از پیاز، فلفل قرمز خشک، نمک و کمی آب لیمو است. این غذای جانبی بسیار پرطرفدار، در هر زمانی از روز به تنهایی یا همراه با برنج میل می‌شود.

عکس: foodandwine.com

 

کوراکان پیتو

Kurakkan Pittu، یک غذای بخارپز است که از قسمت‌های مساوی آرد برنج و آرد راگی تهیه شده و با مقدار زیادی شیر نارگیل ترکیب می‌شود. این غذای ارزن فاقد گلوتن که از برترین غذاهای گیاهی سریلانکا محسوب می‌شود، مغذی‌ترین غذای غنی از کلسیم و پروتئین و همچنین آهن و سایر مواد معدنی است.

عکس: archanaskitchen.com

 

کاشیو نات کاری

در انتهای فهرست برترین غذاهای گیاهی سریلانکا، به معرفی کاری Cashew Nut می‌پردازیم. این گزینه، نوعی کاری غلیظ تهیه شده از بادام هندی خام است که با کره، پیاز، فلفل دلمه‌ای، سیر، شیر نارگیل، زنجبیل و طیف وسیعی از گیاهان و ادویه‌جات پخته می‌شود. در این میان گشنیز، رازیانه و زیره در پودر کاری، به غنای این طعم می‌افزایند و بوی ضعیف زردچوبه، جوانه‌های چشایی‌تان را به وجد می‌آورد.

 

بایدها و نبایدهای سفر به سریلانکا

عکس: epicurious.com

 

۱۲ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران