شرایط آب و هوایی سریلانکا را بشناسیم

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
شرایط آب و هوایی سریلانکا را بشناسیم

بسیار جالب است که سریلانکا با توجه به وسعت کوچک خود از شرایط آب و هوایی بسیار پیچیده‌ای برخوردار است. زیرا این کشور جزیره‌ای تحت تأثیر دو باران موسمی جداگانه قرار گرفته است. به این معنا که معمولا در بیشتر مواقع سال در اکثر قسمت‌های جزیره آب و هوای خوبی برقرار است. در حالی که در بخش‌هایی از آن می‌توان شاهد باران‌های شدید موسمی بود. از آنجایی که یکی از موارد مهم در انتخاب زمان سفر شرایط دمایی و هوایی مقصد گردشگری است، در این مقاله قصد داریم به معرفی شرایط آب و هوایی سریلانکا بپردازیم. بنابراین گردشگران تور سریلانکا می‌توانند بهترین زمان را برای سفر خود به این جزیره زیبا انتخاب کنند.

 

فصل باران‌های موسمی در سریلانکا

یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب زمان رفتن به سریلانکا مربوط به الگوی بارندگی در آن خواهد بود. بادهای موسمی جنوب غربی باران را از ماه‌های آوریل یا می تا سپتامبر به سواحل غربی و جنوب غربی و مناطق تپه‌ای این جزیره می‌آورد. همچنین ماه‌های آوریل تا ژوئن مرطوب‌ترین روزهای سال در سریلانکا هستند. از طرفی دیگر بادهای موسمی شمال شرقی از نوامبر تا مارس به سواحل شرقی سریلانکا برخورد می‌کند. بنابراین شاهد مرطوب‌ترین روزهای سال از ماه‌های نوامبر تا دسامبر در قسمت شرقی این جزیره خواهیم بود. همچنین یک دوره آب و هوای ناآرام بین این دو بارندگی موسمی در ماه‌های اکتبر و نوامبر در سریلانکا رخ می‌دهد. در این مدت بارندگی شدید و رعد و برق می‌تواند در هر نقطه از جزیره رخ داده و سفر گردشگران تور سریلانکا را کمی مختل کند.

 

معرفی میراث جهانی تاریخی و طبیعی سریلانکا

میانگین دما در سریلانکا

موقعیت این کشور نزدیک به خط استوا بوده و این بدان معنی است که حداقل درجه حرارت در سریلانکا در طول سال نسبتا ثابت باقی می‌ماند. مناطق ساحلی و دشت‌ها از میانگین دمای روز در حدود ۲۶ تا ۳۰ درجه سانتیگراد برخوردار هستند. در گرمترین بخش روز، دما می‌تواند تا ۳۰ درجه سانتیگراد بالا بروند. در مرتفع‌ترین بخش‌های جزیره، به‌طور میانگین دمای آن به طور متوسط ​​۱۴ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. شب‌ها در ارتفاعات سریلانکا می‌تواند کاملاً سرد باشد و دمای هوا گاهی اوقات نزدیک به انجماد نیز می‌رسد. البته توجه داشته باشید که رطوبت اغلب در همه جای این جزیره زیبا بالا است. به طوری که گاهی اوقات در جنوب غربی تا ۹۰ درصد نیز افزایش می‌یابد و در بقیه جزیره به طور متوسط ​​بین ۶۰ تا ۸۰ درصد است.

بررسی شرایط آب و هوایی سریلانکا در ماه‌های مختلف سال

هر چند که در قسمت‌های قبل به کلیت شرایط آب و هوایی سریلانکا در طول سال پرداختیم اما برای آشنایی بیشتر در ادامه به بررسی جزئیات و شرایط دمایی در هر کدام از ماه‌های سال می‌پردازیم.

 

زیباترین پارک های ملی سریلانکا

ژانویه در سریلانکا

آب و هوای سریلانکا در ژانویه و به ویژه در مناطق مرکزی، غربی و جنوبی به طور کلی گرم و خشک است. اگر به دنبال کشف مثلث فرهنگی و سپس گذراندن زمان در سواحل نگومبو (Negombo)، بنتوتا(Bentota) یاتانگاله(Tangalle) هستید، این ماه زمان عالی برای سفر با تور سریلانکا می‌باشد. بادهای موسمی شمال شرق (ماها) در این ماه سواحل شرقی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. البته در این روزهای سال دوره شدیدترین و طولانی‌ترین باران‌ها به پایان می‌رسد و از این بابت مشکلی وجود نخواهد داشت.

فوریه در سریلانکا

آب و هوا در ماه فوریه، با روزهای آفتابی زیبا در سواحل غربی و جنوبی و در مرکز سریلانکا همراه خواهد بود. همچنین در این مناطق میزان بارندگی کم است و دمای هوا می‌تواند به بیش از ۳۰ درجه برسد. البته در سواحل شرقی هنوز باران‌های موسمی ادامه خواهند داشت. با این حال، با آغاز ماه فوریه این بارش‌ها به مرور پراکنده‌تر و کمتر می‌شوند. جالب است بدانید که در سراسر کشور جشن بزرگی در ۴ فوریه برگزار می‌شود که در صورت امکان بهتر است شرکت در این جشن را از دست ندهید.

 

زیباترین معابد سریلانکا

مارس در سریلانکا

مارس یکی از بهترین زمان‌های سال برای سفر به سریلانکا است. چرا که در این روزهای سال بادهای موسمی شمال شرق تقریبا به پایان رسیده است و دما در سواحل شرقی شروع به افزایش می‌کند. استراحتگاه‌های ساحلی سواحل غربی و جنوبی معمولا در اواسط ماه مارس در آفتاب و درجه حرارت باشکوه غرق می‌شوند. اگرچه در اواخر ماه ممکن است مقداری باران ببارد اما در کل ماه مارس همراه با افزایش دما در سریلانکا خواهد بود.

آوریل در سریلانکا

یکی دیگر از ماه‌های خوب برای بازدید از این جزیره، ماه آوریل است. چرا که در آوریل روند افزایشی دما ادامه داشته و سریلانکا روزهای آفتابی را تجربه می‌کند. به خصوص اگر به دنبال بازدید از شهر کندی و نوارا الیا(Nuwara Eliya) هستید، این یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر شما است. در ماه آوریل صبح‌ها و عصرها چندان سرد نیستند. دمای هوا در طول روز نیز نسبتا معتدل بوده و میزان بارندگی کمتر از حد متوسط ​​است. جشن سال نو سینهالی/تامیل نیز در اواسط آوریل برگزار می‌شود.

 

آشنایی با جذاب‌ترین جزیره‌های سریلانکا

مه در سریلانکا

در ماه مه، خورشید به طور مداوم شروع به تابیدن می‌کند و دما تا ۲۰ درجه بالا می‌رود. بادهای موسمی جنوب غربی در این ماه به مناطق جنوبی، غربی و مرکزی می‌رسند. باران‌ها کوتاه و تند هستند و اغلب اوقات میان بارندگی شاهد ‌آفتابی با شکوه خواهید بود. معمولاً در این ماه از شنا در دریا و امتداد سواحل جنوبی و غربی خودداری می‌شود زیرا بادهای موسمی می‌توانند امواج بزرگی ایجاد کنند. جشنواره نورها از جمله دیدنی‌ترین فستیوال‌های سریلانکا است که در ماه مه جشن گرفته می‌شود.

ژوئن در سریلانکا

در ماه ژوئن بادهای موسمی جنوب غربی مناطق جنوبی و غربی جزیره سریلانکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر به دنبال ساحلی ایده‌آل برای سفر خود در جزیره در ماه ژوئن هستید، سواحل شرقی بهترین مکان برای شما خواهند بود. دمای هوا در این ماه تا ۳۰ درجه افزایش می‌یابد و روزها معمولا آفتابی هستند. این زمان خوبی از سال برای کاوش در مثلث فرهنگی سریلانکا و اقامتی آرام در یکی از استراحتگاه‌های مجلل پاسیکودا (Passikudah) یا ترینکوماله (Trincomalee) است.

 

غذاهای خیابانی سریلانکا را بشناسیم

جولای در سریلانکا

آب و هوای سریلانکا در ماه جولای مشابه ماه ژوئن است. باران‌های موسمی همچنان بر استراحتگاه‌هایی مانند نگومبو (Negombo)، بنتوتا (Bentota) و ولیگاما(Weligama) تأثیر می‌گذارد. در حالی که ساحل زیبای شرقی گرم و آفتابی است. فستیوال‌های مذهبی زیادی در طول ماه‌های تابستان برگزار می‌شوند. بنابراین اگر خوش شانس باشید می‌توانید در یکی از فستیوال‌های جولای سریلانکا شرکت کنید.

اوت در سریلانکا

برخلاف بسیاری از دیگر مقاصد آسیایی، سریلانکا یک انتخاب عالی در طول تعطیلات تابستانی است. با فرا رسیدن اوت میزان بارندگی در جنوب و غرب در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش قابل توجهی دارد. در حالی که آب و هوای ساحل شرقی بسیار مطبوع است. همچنین در ماه اوت جشن‌های باشکوهی همراه با رژه و رقص‌های آتش در شهر کندی برگزار می‌شوند.

 

مهم‌ترین موزه‌های سریلانکا

سپتامبر در سریلانکا

بارندگی‌های موسمی جنوب غرب به‌ ویژه در مناطق غربی، جنوبی و تپه‌کانتری در این ماه دوباره افزایش می‌یابد. سپتامبر همچنین آخرین ماه از سال می‌باشد که بهترین شرایط آب و هوایی را در سواحل شرقی دارد. حتی ممکن است در نیمه دوم ماه کمی بارندگی را تجربه کنید. اگر در ترینکومالی (Trincomalee) اقامت دارید، توصیه می‌کنیم در ماه سپتامبر به تماشای نهنگ‌ها بروید. زیرا نهنگ‌های آبی هنگام مهاجرت خود به اطراف جزیره در این ماه از ساحل شرقی عبور می‌کنند.

اکتبر در سریلانکا

آب و هوای سریلانکا در ماه اکتبر می‌تواند متغیر باشد. این یکی از مرطوب‌ترین ماه‌ها در سراسر جزیره است. بادهای موسمی جنوب غربی همچنان جنوب و غرب را در بیشتر ماه‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته در اواخر ماه کم کم از بین می‌روند. در حالی که یک باران موسمی در ماه اکتبر در حال پایان است، دیگری در حال نزدیک شدن به مناطق شمال و شرق سریلانکا خواهد بود.

 

آشنایی با مراکز خرید سریلانکا

نوامبر در سریلانکا

در ماه دسامبر تعداد ساعات آفتابی در جنوب و غرب سریلانکا افزایش می‌یابد. اما همچنان ممکن است رگبار باران در این مناطق وجود داشته باشد. بهترین زمان برای بازدید از این مناطق اواخر ماه نوامبر است. جشنواره هندو دیپاوالی، که به عنوان جشنواره نورها نیز شناخته می‌شود، در اواخر اکتبر یا نوامبر برگزار می‌شود.

دسامبر در سریلانکا

دسامبر در سریلانکا شروع فصل پربازدید برای استراحتگاه‌های ساحلی در سواحل جنوبی و غربی است. آب و هوا نیز در مناطق مثلث فرهنگی شروع به بهبود می‌کند. این ماه همچنین شاهد آغاز فصل تماشای نهنگ در سواحل جنوبی است. وزش بادهای موسمی شمال شرق نیز بارندگی شدیدی را به مناطق شمالی و شرقی جزیره می‌آورد که بهتر است در انتخاب مقصد گردشگری خود در تور سریلانکا به آن توجه کنید.

 

برترین جاذبه‌های گردشگری کلمبو، سریلانکا

چه زمانی در فصل بهار از سریلانکا دیدن کنیم؟

یکی از محوب‌ترین زمان‌های گردشگری برای ما ایرانیان فصل بهار است. فصل بهار در سریلانکا مصادف با ماه‌های مارس تا مه می‌باشد. در ماه مارس در جنوب و جنوب غربی سریلانکا آب و هوای خوبی برقرار است اما در ماه آوریل نشانه‌هایی از وزش بادهای موسمی به چشم می‌خورد. البته این تاریخ‌ها زمان خوبی برای تماشای نهنگ‌ها در سواحل جنوبی سریلانکا است که می‌تواند برای توریست‌ها جذاب باشد. چنانچه قصد سفر با تور سریلانکا در فصل بهار را دارید قسمت‌های شمالی آن مانند شهر پر جنب و جوش جافنا، ساحل شرقی و مثلث فرهنگی پیشنهاد می‌شود. قسمت جنوبی سریلانکا در ماه مه بسیار مرطوب می‌شود. بنابراین برای فرار از گرما و رطوبت بالای آن بهتر است در این ماه به سمت مناطق تپه‌ای بروید. مهمترین جشنواره بودایی (جشن تولد بودا) در سریلانکا نیز در ماه می برگزار می‌گردد.

چه زمانی در تابستان از سریلانکا دیدن کنیم؟

تابستان همیشه به دلیل امکان آبتنی یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر و رسیدن به آرامش است. در ماه‌های ژوئن تا آگوست که فصل تابستان در سریلانکا هستند بهتر است به برخی نکات دمایی و آب و هوایی توجه کنید. مناطق مرتفع در این ماه‌های سال دلپذیر هستند. چرا که دمای هوا به نسبت خنک خواهد بود. البته در این فصل از سال احتمال روبرو شدن با بارش‌های شدید باران نیز وجود دارد. چنانچه قصد سفر در فصل تابستان را با تور سریلانکا دارید بهتر است به شمال جزیره، شبه جزیره جافنا و جزایر مجاور، بروید. همچنین سواحل دوست داشتنی واقع شده در سمت شرقی نیز گزینه مناسبی برای شما خواهند بود.

 

معرفی ۸ آبشار معروف سریلانکا

چه زمانی در پاییز از سریلانکا دیدن کنیم؟

بازدید از سریلانکا در ماه‌های سپتامبر تا نوامبر مصادف با فصل پاییز خواهد بود. چنانچه به تفریحات در هوای آزاد علاقه دارید سفر با تور پاییزی سریلانکا گزینه چندان جالبی برای شما نخواهد بود. چرا که تقریبا در تمامی مناطق این کشور جزیره‌ای در ماه‌های بین سپتامبر تا نوامبر احتمال بارش باران‌های شدید و موسمی وجود دارد.

چه زمانی در زمستان از سریلانکا دیدن کنیم؟

در ماه‌های دسامبر تا فوریه جزیره سریلانکا در فصل زمستان به سر می‌برد. شمال جزیره و ساحل شرقی در این زمان از سال بسیار مرطوب است. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از جافنا یا تفریحات ساحلی و موج سواری در خلیج آروگام نیست. به‌جای آن توصیه می‌کنیم به ولیگاما (Weligama) رفته و در ساحل جنوبی موج‌ها را تماشا کنید یا در سواحل باشکوه خلیج اوناواتونا (Unawatuna) و میریسا (Mirissa) استراحت کنید. همچنین زمان خوبی برای تماشای نهنگ‌ها در سواحل جنوبی است. از طرفی دیگر فصل زمستان زمان خوبی برای بازدید از کندی و مناطق تپه‌ای مانند پارک ملی دشت هورتون و صعود به قله آدام است. توجه داشته باشید که ایام کریسمس شلوغ‌ترین روزها در سریلانکا بوده و اگر قصد سفر در این ایام را دارید باید زودتر کارهای مربوط به رزرو خود را انجام دهید.

 

سوغاتی‌های سنتی سریلانکا

بهترین زمان برای سفر به سریلانکا از نظر شرایط آب و هوایی

اکنون که با شرایط کامل آب و هوایی سریلانکا در فصل‌ها و ماه‌های مختلف سال آشنا شدیم شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که چه زمانی از سال بهترین فرصت برای رزرو تور سریلانکا خواهد بود؟ البته بهترین زمان از سال برای سفر به سریلانکا بستگی به جایی دارد که می‌خواهید به آن سفر کنید. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت اگر به سمت غرب یا سواحل جنوبی و مناطق تپه‌ای می‌روید، بهترین زمان ماه‌های بین دسامبر و مارس خواهد بود. اما اگر قصد دارید به سواحل شرقی و شمال سریلانکا بروید، بهترین زمان سال برای سفر شما ماه‌های آوریل یا مه تا سپتامبر می‌باشد.

۳۰ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران