زیباترین جزایر سریلانکا را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
زیباترین جزایر سریلانکا را بشناسید

آیا می‌دانید که سریلانکا که همه آن را به عنوان مروارید دریای هند می‌شناسند، چندین جزیره‌ی کوچک و زیبا در نزدیکی خود دارد که شما به راحتی می‌توانید در سفر به این کشور، از آن‌ها نیز بازدید کنید. جزایر زیبا و جذاب که با کوهستان‌های دیدین، سواحلی فوق‌العاده و بناهای تاریخی که شما را به وجد می‌آورند.

از نظر مساحت، سریلانکا بیست و پنجمین جزیره‌ی بزرگ دنیا به حساب می‌آید. مجموعه‌ای از ۳۰ جزیره‌ی کوچک و بزرگ نیز در شمال و غرب این کشور وجود دارد که فاصله‌ی چندانی از سواحل آن‌جا نداشته و با طی مسافت کوتاهی می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. با توجه به این که تورهای دریایی متنوع به مقصد این سواحل برگزار می‌شود و شما با فِری‌های مختلف نیز می‌توانید به آن‌جاها بروید، بر آن شدیم تا ۱۰ جزیره‌ی زیبایی که در نزدیکی این کشور قرار دارند را به شما معرفی کنیم تا در تور سریلانکا از آن‌ها بازدید به عمل آورید.

 

جزیره دِلفت (Delft)

این جزیره‌ی زیبا در نزدیکی شهر جافنا (Jaffna) واقع شده و برای رسیدن به آن‌جا باید سوار فِری‌های مخصوصی که از این شهر به مقصد دِلفت می‌روند سوار شده و حدودا ۴۵ دقیقه مسیر دریایی زیبا را طی کنید تا در نهایت به مقصد خود برسید. دِلفت خیلی بزرگ نیست و جاهای مختلف آن را می‌توانید در حدود ۳ ساعت ببینید.

دِلفت جزیره‌ای آرام و سرسبز است که در آن اسب‌ها را می‌بینید که در زیر نور آفتاب در حال دویدن هستند و سواحل آن نیز اگر چه در بیشتر خط ساحلی صخره‌ای هستند اما فوق‌العاده زیبایند. جدا از زیبایی خود جزیره، یک قلعه هلندی تاریخی در این مکان وجود دارد که از جمله جاذبه‌های مهم آن‌جا به حساب می‌آید. در نهایت جزیره دِلفت را به این دلیل انتخاب کنید که بخواهید از مکانی فوق‌العاده دیدنی و رویایی بازدید کنید نه به عنوان جایی برای شنا و آبتنی که در سواحلش خوش بگذرانید.

 

با برترین سواحل سریلانکا آشنا شوید

جزیره مانار (Mannar)

جزیره مانار یکی از بزرگ‌ترین جزایر سریلانکا به حساب می‌آید که فاصله‌ی بسیار کمی با ساحل شهر جافنا دارد. جالب این که این جزیره در روزهایی که هوا خوب باشد در زمان جزر، یک مسیر خشکی بسیار جالب بین جافنا و جزیره به وجود می‌آید که می‌توانید از آن‌جا عبور کرده و به مانار برسید. البته در دیگر زمان‌های روز نیز به وسیله‌ی پل بزرگی که ساخته شده یا به وسیله‌ی قایق می‌توانید به این مکان بروید.

جزیره مانار جدا از زیبایی خیره کننده‌اش، مملو از حیوانات و پرندگان مختلف است. صدها میمون در آن‌جا زندگی می‌کنند و در فصل کوچ -بین ماه نوامبر تا مارس- جمعیت بالایی از فلامینگوها را در سواحل مانار خواهید دید. در این‌جا نیز یک قلعه قدیمی واقع شده و همچنین فانوس دریایی ساحل تالِمانار (Thaleimannar) نیز از جمله دیگر جاهای تاریخی این مکان به شمار می‌رود.

جزیره کبوتر (Pigeon)

این جزیره‌ی کوچک فاصله‌ی خیلی کمی تا ساحل ترینکومالی (Trincomalee) داشته و در شرق سریلانکا واقع شده است. جزیره کبوتر یک پارک ملی دریایی به حساب آمده و منطقه‌ای محافظت شده است. دلیل آن نیز به خاطر مرجان‌های دریایی رنگارنگ و البته تنوع زیستی شگفت‌انگیزی است که زیر آب آن‌جا مشاهده خواهید کرد. کافی است روی یکی از صخره‌های این جزیره بایستید تا دنیایی رنگارنگ از ماهی‌ها را ببینید که به این سمت و آن سمت می‌روند.

البته محبوب‌ترین فعالیت در جزیره کبوتر، اسنورکلینگ است. برای این کار حتی نیاز نیست که در فاصله‌ی زیادی از ساحل این کار را انجام دهید و کافی است چند قدمی از جزیره دور شوید و با عینک‌های مخصوص به زیر آب نگاه کنید و یک منظره‌ی فوق‌العاده زیبا از زیر آب را ببینید. خود جزیره آنقدری کوچک است که چیز خاصی برای دیدن ندارد اما شما می‌توانید برای گشت و گذار به پالای تپه‌ی سرسبز آن‌جا رفته و از آن بالا به محیط اطراف نگاه کنید یا در ساحل زیبایش، چند عکس جذاب بگیرید.

 

در طبیعت بکر جنگل استوایی Sinharaja هیجان را تجربه کنید

جزیره نایناتیوو (Nainativu Island)

دوباره به سواحل جافنا در شمال سریلانکا برویم. جزیره نایناتیوو در فاصله‌ی نسبتا خوبی از ساحل این شهر واقع شده و در واقع زادگاه ناگاها محسوب می‌شود. ناگا در زبان هندو به معنی مار است و در واقع به موجودی اساطیر اطلاق می‌شود که نیمی انسان و نیمی مار کبراست. در داستان‌ها آمده که این موجودات قدرتمند و بسیار خطرناک، عموما در تاریخ به انسان‌ها کمک کرده‌اند. بر اساس همین باورهاست که شما می‌توانید معبد هندوی ناگاپوشانی آمان (Nagapooshani) را در آن‌جا ببینید. معبدی بسیار معروف که مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این جزیره نیز به حساب می‌آید.

نشانه‌های فرهنگی زیادی در زیره نایناتیوو وجود دارد که هر کدامشان زیبایی منحصر به خود را دارند. همچنین شما می‌توانید در پارک‌های سالی جزیره قدم زده و از جاهای مختلف آن دیدن کنید.

جزیره وِلانای (Velanai)

با فاصله‌ی کمی از جزیره نایناتیوو، وِلانای واقع شده که اسم آن را نیز از روی یک خدای اساطیری هندو به نام وِلنا برداشته‌اند. بعضی‌ها نیز آن را به اسم هلندی‌اش یعنی لِیدن (Leiden) صدا می‌زنند. یکی از دلایل معروفیت وِلانای، وجود ویرانه‌های باستانی از تمدن‌های قدیمی است که در خط ساحلی زندگی می‌کردند. البته بخشی از این تمدن حالا زیر دهکده‌هایی که بعدا در آن‌‌جا شکل گرفت دفن شده اما در کاوش‌های مختلف ساخته‌های زیادی در وِلانای پیدا شده است.

این جزیره سرسبز و زیباست و ساحلی خلیج مانندن و فوق‌العاده جذاب دارد که با آبی شفاف، جایی عالی برای شنا و آبتنی به حساب می‌آید و حتی می‌توانید در آن‌جا اسنورکلینگ را نیز تجربه کنید. همچنین وجود یک معبد زیبا و یک کلیسای معروف به لیست جاذبه‌های گردشگری این محل اضافه می‌کند. همچنین فراموش نکنید و در این محل چند غذای دریایی محلی خوشمزه برای خود سفارش داده و میل نمایید.

جزیره باتتالانگوندوا (Baththalangunduwa)

جزیره باتتلانگوندوا با این اسم عجیبش، چند کیلومتری از ساحل شهر کالپیتیا (Kalpitiya) در خلیج هلندی فاصله دارد. این جزیره یک مسیر خشکی باریک است که مساحتی به اندازه ۵ کیلومتر مربع دارد. برای رفتن به این جزیره‌ی خالی از سکنه و منحصر به فرد، حدودا ۳ ساعت باید سوار فری شوید تا از کالپیتیا به آن‌جا برسید.

در گذشته این جزیره زادگاه داستان‌های مختلف محلی و چیزهایی بسیار زیادی از آن‌جا نقل می‌شد. این روزها اما جایی برای حضور گردشگران و البته ماهیگیران است. ده‌ها ماهی گوناگون با جمعیت بالا در اطراف این جزیره زندگی می‌کنند و به همین دلیل است که میشه تعداد زیادی قایق ماهیگیری محلی در آن‌جا می‌بینید. جزیره باتتالانگوندوا بیشتر به عنوان جایی ایده‌آل برای کمپینگ لحاظ می‌شود و خیلی از جوانان محلی نیز برای گذراندن شبی در طبیعتی متفاوت، به آن‌جا می‌روند.

 

هزینه سفر به سریلانکا چقدر است؟

جزیره پونگودوتیوو (Pungudutivu)

این جزیره‌ی کوچک آنقدر به شمال سریلانکا نزدیک است که با یک جاده‌ به جزیره اصلی متصل شده تا خیلی راحت‌تر بتوان به «آ‌جا رفت. جزیره‌ی کوچک در غرب جافنا که در گذشته و در زمان اشغال هلند، به نام میدلبورگ (Middleburg) شناخته می‌شد.

این جزیره به خاطر وجود دهکده‌های مختلف و محلی‌هایی که هنوز به شکل و شمایل قدیمی زندگی می‌کنند، معروف بوده و البته زیبایی خاص دارد که به خاطر سواحل جذاب و پوشش گیاهی‌اش است. از دیدنی جاذبه‌های تاریخی این جزیره نیز می‌توان به فانوس دریایی پونگودوتیوو اشاره کرد که دهه‌هاست از وجودش در این نقطه از جزیره می‌گذرد.

جزیره کاتچاتیوو (Katchatheevu)

این جزیره بین جافنا از سریلانکا و رامشوارام (Rameshwaram) از هند قرار گرفته. حتی در گذشته کاتچاتیوو را جزوی از هند به حساب می‌آوردند اما در حال حاضر جزو خاک سریلانکاست و از جمله جاهای خیلی محبوب در میان گردشگرانی است که به تور سریلانکا می‌روند و دلیل آن نیز سرسبزی و زیبایی جزیره، سواحل دلپذیرش و البته وجود بعضی بناهای تاریخی مثل کلیسای سنت جورج است. کلیسایی که در زمان فستیوال‌های مهم، مملو از جمعیت می‌شود و میزبان برنامه‌های مختلف خواهد بود.

اگر در طول گردش‌های دریایی خود به جزیره دِلفت رفتید، خیلی راحت می‌توانید در ادامه از کاتچاتیوو نیز بازدید کنید که در همان نزدیکی واقع شده است. این مکان از قطب‌های ماهیگیری منطقه نیز به حساب آمده و در بعضی از فصول برای موج سواری نیز پیشنهاد می‌شود.

 

جزیره مادول دوا (Madol Duwa)

اگر سفر به ماله را برای تور خود انتخاب کرده باشید، در فاصله‌ی بسیار کمی از ساحل این شهر می‌توانید به دیدن این جزیره‌ی زیبا بروید که نه در دل دریا بلکه در دریاچه‌ی کوگالا (Koggala) واقع شده است. جزیره‌ی کوچک مملو از درختان پر پشت که همیشه جزو جاذبه‌های گردشگری بسیار پرطرفدار ماله به حساب می‌آید و جمعیت زیادی در طول سال از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند.

برای دیدن از مادول دوا نیازی نیست زمان زیادی از سفر خود را به این گردش اختصاص دهید و با توجه به مسافت کم و محاست پایین این جزیره، تنها چند ساعتی برای بازدید از آن‌جا کافی خواهد بود. اما دوربین خود را حتما همراه داشته باشید چون در این مکان می‌توانید، عکس‌هایی عالی بگیرید.

جزیره کیرالا (Kirala)

در نزدیکی سواحل غربی سریالانکا، جزیره‌ی زیبای دیگری در دل دریاچه بولوگنا (Bologna) با نام کریالا واقع شده است که بسیار نزدیک به پایتخت است. پس اگر به تور کلمبو (Colombo) بروید، می‌توانید از این مکان زیبا بازدید به عمل آورید.

این جزیره نیز بسیار کوچک اما مملو از درخت بوده و یک اسکله‌ی کوچک برای پهلو گرفتن قایق‌ها و جایی برای خوردن غذاهای خوشمزه درآن ترتیب داده شده است. در واقع کیرالا به گونه‌ای آماده شده تا میزبان گردشگرانی باشد که به آن‌جا می‌آیند.

 

۷ تفریح هیجان‌انگیز در کلمبو

۲۹ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران