زیباترین پارک های ملی سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
زیباترین پارک های ملی سریلانکا

نقاط تاریخی و باستانی سریلانکا نشان از تاریخ بسیار عنی این کشور جزیره‌ای در اقیانوس هند دارد. با وجود آثاری از سکونتگاه‌های انسانی که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد برمی‌گردد، نیازی به گفتن نیست که بخش بزرگی بازدیدکنندگان سریلانکا تاریخ دوستانی هستند که از تماشای مناظر تاریخی، باستان‌شناسی و فرهنگی موجود لذت می‌برند. با مجموعه‌ای از مناظر شگفت‌انگیز و انبوهی از شگفتی‌های طبیعی به نمایش گذاشته شده، این مروارید گرمسیری مقصدی برای کاوش‌های شگفت‌انگیز است. در اینجا زیباترین پارک‌های ملی تور سریلانکا را برای بررسی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها بازدید کرده و غرق قدمت و زیبایی‌های آن‌ها شوید.

 

پارک ملی یالا

پربازدیدترین پارک ملی در سریلانکا پارک یالا است که به خاطر حیات وحش و جمعیت فیل‌ها و پلنگ‌های سریلانکایی به شهرت رسیده است. پارک ملی یالا که در اعماق جنوب کشور واقع شده، دارای طیف گسترده‌ای از اکوسیستم‌ها برای کاوش و تماشا بوده و طیف وسیعی از جاذبه‌های دیدنی طبیعی از سواحل شنی و جنگل‌های انبوه گرفته تا مراتع و جنگل‌های موسمی را در خود جای داده است. با وجود تراکم بالای فیل‌ها و پلنگ‌ها در این پارک احتمال این که شما بتوانید در طول بازدیدتان با این موجودات بزرگ روبرو شوید بسیار است. تقریبا در تمام نقاط سریلانکا جمعیت‌های بومی کوچکی زندگی می‌کردند که نقاط تاریخی این کشور را ایجاد کرده‌اند امروزه مکان‌های زیارتی Sithulpahuwa و Magul Vihara که در پارک قرار دارند هنوز هم هر ساله تعداد زیادی از عبادت کنندگان را به خود جذب می‌کنند.

 

جاذبه‌های میراث فرهنگی یونسکو در سریلانکا

پارک ملی دشت هورتون

دشت هورتون با تعدادی از نقاط دیدنی چشمگیر که چشم‌اندازی بی‌نظیر از پارک ارائه می‌دهد در جاهایی است که واقعا ارزش بازدید در سریلانکا را دارد. پارک ملی واقع در ارتفاعات مرکزی کشور دارای جنگل‌های سرسبز دوست داشتنی است که در دامنه فلات‌ها و قله‌هایی که در میان ابرها قرار دارند، گسترده شده است. یکی از محبوب‌ترین نقاط دیدنی، پرتگاه World’s End است که چشم اندازهای خارق العاده‌ای از مناطق اطراف را به نمایش می‌گذارد. از آنجایی که این پارک سرچشمه سه رودخانه اصلی سریلانکا است، طبیعت مرطوب آن حیات وحش، گیاهان و جانوران غنی که همگی در دشت هورتون رشد می‌کنند را ساپورت می‌کند. یکی دیگر از جذابیت‌های این دشت برای گردشگران، آبشار بیکر، آبشاری با طراوت است که از میان درختان زیر درختان متراکم سرچشمه می‌گیرد. بی‌دلیل نیست که هورتون یکی از محبوب‌ترین پارک‌های ملی در سریلانکا محسوب می‌شود.

پارک ملی اوداوالاوه

اگرچه چند منطقه کوهستانی در پس زمینه این پارک ملی زیبا به زیبایی تمام وجود دارد اما بیشتر نواحی این پارک را دشت‌ها و مرداب‌ها تشکیل داده‌اند. در حال حاضر زندگی وحشی پارک برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است و سالانه افراد کنجکاو زیادی را به سمت خود می‌کشاند. همچنین بسیاری از این گردشگران به هوای تماشای فیل‌هایی که در دشت‌ها پرسه می‌زنند روانه این پارک می‌شوند. با پرندگانی که بر فراز آسمان پارک پرواز می‌کنند، فیل‌های قهوه‌ای که از تپه‌ها بالا می‌روند و منظره کوه‌ها در پس زمینه این پارک قطعا زیباست.

پارک ملی ویلپاتو

پارک ملی ولپاتو به معنی "سرزمین دریاچه‌ها" با میزبانی از ۶۰ دریاچه در زمین‌هایش همخوانی دقیقی با نامش دارد. به خاطر این شرایط زیستی مرطوب، گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی در این پارک زندگی می‌کنند و اکوسیستم به شدت پیچیده و انبوهی را تشکیل می‌دهند. فیل‌ها، پلنگ‌ها، گاومیش‌های آبی و خرس‌های تنبل عجیب و غریب و گونه‌های خیلی بیشتری همگی در جنگل‌های این پارک زندگی می‌کنند. محیط بکر و وحشی آن به زیبایی حفظ شده و به دقیقا به همین دلیل هم گردشگران ماجراجو عاشق کاوش در آن هستند. با تابیدن نور غروب آفتاب بر روی سایه سرسبز جنگل این پارک حتی زیباتر از قبل هم می‌شود.

 

کارهایی که نباید در سریلانکا انجام دهید

پارک ملی مینریا

این پارک ملی که سابقا محل ذخیره آب و مخزن آبیاری بوده اکنون یک کانون تنوع زیستی با طیف وسیعی از حیوانات و پرندگان مختلف است که این منطقه را خانه خود می‌دانند. با تعدادی اکوسیستم متنوع مانند جنگل‌ها و بوته‌زارهای به نمایش درآمده، وقتی از پارک عبور می‌کنید چشم‌اندازهای چشم‌گیر جلوی چشمان شما تغییر می‌کنند. در طول فصل خشک، علفزارهای پارک منبع غذایی جذاب و فراوانی برای فیل‌های سریلانکا است که در نواحی اطراف زندگی می‌کنند در نتیجه آن‌ها به لبه مخزن می‌روند و در آب‌های آن تفریح می‌کنند. در حالی که آن‌ها معمولا در مجموع حدود ۲۰۰ نفر هستند، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که تا ۷۰۰ نفر در این چارک هم می‌رسند! تماشای جمع شدن آن‌ها با هم در این تعداد تجربه فراموش نشدنی است که هر بازدید کننده خوش شانسی را با خاطرات خوشی از تمام فیل‌هایی که از نزدیک و در زیستگاه طبیعی خود دیده اند از این پارک روانه بازار می‌کند.

پارک ملی بوندالا

مجموعه‌ای شگفت انگیز از اکوسیستم‌های مختلف، تالاب‌ها، تپه‌های شنی و جنگل‌های پارک ملی بوندالا، تعداد زیادی از حیات وحش سریلانکا را در خود جای داده است. با نزدیک به ۲۰۰ نوع پرنده مختلف که در پارک زندگی می‌کنند و یک باغ‌خانه واقعی از دوزیستان و پستانداران می‌توان گفت که بوندالا هر عاشق طبیعت را به وجد می‌آورد و مبهوت می‌کند. این پارک در سمت جنوب سریلانکا واقع شده و گردش در اطراف آن شگفت انگیز است. برخی از بازدیدکنندگان خوش شانسی که به داخل جنگل می‌خزند شانس رویارویی با حیات وحش جذاب این پارک را خواهند داشت.

پارک ملی کومانا

این پارک که در سواحل جنوب شرقی سریلانکا قرار دارد، پناهگاهی برای پرندگان مهاجری است که هر ساله برای استراحت در کومانا توقف می‌کنند. دسته‌های عظیمی از پرندگان و پرندگان آبزی خط افق را می‌پوشانند از جمله تا بر تالاب‌ها و برکه‌های پارک فرود آیند. بیش از ۲۵۰ گونه مختلف از پرندگان در این منطقه ثبت شده که در باتلاق‌ها و جنگل‌های موجود در پارک پراکنده هستند. این پارک مکان مناسبی برای بازیابی و استراحت پرندگان خسته شده است. البته هنگام استراحت یا غذا خوردن، پرندگان به شدت محتاط هستند، زیرا شغال‌ها و گربه‌های ماهیگیر در کمین هستند تا قربانیان ناآگاه را شکار کنند. به علاوه فیل‌ها و گرازهای وحشی را نیز می‌توان هر از گاهی در کومانا مشاهده کرد. از آنجایی که معبد هندو کاتاراگاما در نزدیکی آن قرار دارد، زائران زیادی هر ساله از پارک ملی کومانا عبور می‌کنند زیرا محدوده آن در این مسیر باستانی و مقدس قرار دارد.

 

گردش در زیباترین سواحل سریلانکا

پارک ملی گال اویا

مخزن آب Senanayake Samudraya که در نزدیکی این پارک واقع شده مسئول ایجاد این پارک مرطوب و وحشی است زیرا پارک ملی گال اویا به عنوان یک حوضه آبریز برای آب اضافی که خارج از ظرفیت مخزن است عمل می‌کند. در نتیجه پارک ملی دارای تعدادی تالاب و جنگل‌های سرسبز است که با سخاوت تمام آب را جذب کرده و آن را به منبع حیات بخش جنگل تبدیل می‌کند و باعث رشد برگ‌های سبز و جانوران متراکم می‌شود. بازدیدکنندگان پارک می‌توانند نگاهی اجمالی به برخی از حیوانات شگفت‌انگیزی بیاندازند که این پارک را خانه خود می‌نامند. از جمله این حیوانات می‌توان به فیل‌ها، گاومیش‌ها و پلنگ‌هایی که همگی در محدوده آن زندگی می‌کنند اشاره کرد. درست در کنار این پارک، حرم مقدس دیقاواپی قرار دارد که هر ساله هزاران زائر را به خود جذب می‌کند.

پارک ملی کائودولا

این پارک ملی که یکی از مهم‌ترین مناطق سریلانکا برای حیات پرندگان است، آشکارا برای تماشاگران پرنده که برای تماشای نمایش رنگارنگ پر واز این پرندگان درست مقابل چشمانشان به سمت پارک هجوم می‌آورند بسیار محبوب است. اگرچه بازدیدکنندگان در درجه اول به پارک می‌روند تا از پرندگانی که بالای سرشان در آسمان آبی روشن می‌چرخند دیدن کنند، کائودولا همچنین خانه تعدادی از پستانداران هم بزرگ هست، گردشگران خوش شانس می‌توانند فیل‌ها، خرس‌های تنبل، پلنگ‌های سریلانکا، آهو و گراز وحشی را ببینند که در اطراف جنگل‌ها پرسه می‌زنند و میمون‌های کمیاب و جذاب از شاخه‌های درختان آویزانن و تاب می‌خوردند. فراوانی جانوران و گیاهانی که پرندگان را به این منطقه جذب می‌کند، به خاطر پادشاه ماهاسن است که در قرن سوم پس از میلاد، منطقه پارک را به عنوان منبع آب برای مردمش کنار در نظر گرفت! هنگامی که برکه‌های آبیاری در حدود شصت سال پیش رها شدند، حیات وحش به سرعت در اطراف منبع آب به وجود آمد و خوشبختانه منطقه در سال ۲۰۰۲ به یک پارک ملی تبدیل شد. همانطور که می‌بینید، تاریخ در همه جای این کشور زیبا فراوان است.

پارک ملی دریایی پل آدام

پارک ملی دریایی پل آدام در نزدیکی شبه جزیره باریکی که به اقیانوس هند می‌آید، مجموعه‌ای زیبا از اکوسیستم‌ها را برای بازدیدکنندگان دارد. این پارک دریایی پل آدم را احاطه کرده است که از زنجیره‌ای از زمین‌های کم ارتفاع تشکیل شده است و شواهد در واقع نشان می‌دهد که این زنجیره زمانی سریلانکا را به سرزمین اصلی هند متصل می‌کرد. مدت‌هاست که این مکان از شهرت زیادی برخوردار بوده و حتی در رامایانا، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین متون هند، از آن یاد شده است. این قسمت به دلیل مجاورت با هند، در هنگام مهاجرت پرندگان به شمال و جنوب به عنوان محل استقرار و استراحت آنان نقش مهمی را ایفا می‌کند. این پارک ملی با صخره‌های کنار ساحل، سواحل ابریشمی صاف و بوته‌زارهای کم ارتفاع، بهشتی برای انواع حیات وحش است. در حالی که مجموعه عظیمی از پرندگان از این منطقه عبور می‌کنند، دلفین‌ها، لاک پشت‌ها و داگونگ‌ها هستند که در کنار ساحل زندگی می‌کنند و به یاد ماندنی ترین منظره را ایجاد می‌کنند.

 

بهترین رستوران‌های سریلانکا را بشناسیم

۲۴ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران