بهترین فعالیت‌ها در مسکو (قسمت اول)

جاذبه‌های گردشگری مسکو
بهترین فعالیت‌ها در مسکو (قسمت اول)

مطمئنا، تور مسکو پایتخت سیاسی روسیه و سفر به پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است، اما توصیف آن به این صورت نمی‌تواند خیلی درست باشد دقیق‌تر، مسکو شهر تضادها است. در این شما با کرملین به گذشته سفر خواهید کرد. از سوی دیگر، این شهر دارای فرهنگ پاپ مدرن و آسمان‌خراش‌های بلند است. مکانی که در آن با موزه‌های عصر جدید، مراکز هنری، پارک‌های دست‌ساز و یک سیستم حمل‌ونقل کارآمد که یکی از زیباترین‌های اروپا است، روبرو خواهید شد. در حالی که این شهر مملو از موارد متضاد است، هیچ کمبودی در مسکو برای همه نوع مسافر وجود ندارد از کسانی که خواهان غوطه ور شدن در فرهنگ هستند تا کسانی که به دنبال یک شب حماسی‌اند، چیزی کم برای انتخاب کردن وجود ندارد و اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، در اینجا لیستی از پیشنهادات وجود دارد!

 

کرملین مسکو

اگر منطقه خاصی وجود داشته باشد که لازم باشد اول از همه در مسکو بازدید کنید حتما باید کرملین مسکو باشد. این منطقه که در قرن شانزدهم توسط ایوان مخوف ساخته شده از آن زمان به بعد به قلب پایتخت روسیه تبدیل شده است. در این منطقه شگفت‌انگیز و رویایی شما می‌توانید چندین کلیسا، کاخ و ساختمان‌های قابل توجه دیگر را مشاهده کنید. صرف نظر از اینکه چه چیزی را بازدید می‌کنید، سعی کنید به موقع برای غروب آفتاب به کرملین برسید زیرا دیدن گنبدهای طلایی آن که در نور اواخر بعد از ظهر درخشش بی‌نظیری داشته و فرصت خوبی برای عکاسی‌های کارت پستالی و اینستگرامی فراهم می‌آورد.

از برج‌های کرملین دیدن کنید

همانطور که چشمان شما به سمت دیوار مرتفع آجر قرمز کرملین می‌چرخد، اولین چیزی که متوجه می شوید برج‌های بزرگ آن در سبک‌ها و اندازه‌های مختلف است. با ۲۰ مناره مجزا بر فراز منطقه تاریخی که هر کدام نام، رنگ‌ها، ویژگی‌ها و تاریخ خاص خود را دارند، یک تور با راهنما برای یادگیری هر یک از داستان‌های جذاب آن‌ها ضروری است. برج نجات دهنده در ورودی اصلی دارای یک ساعت زنگ دار معروف است، برج سکرت یک تونل فرار مخفی را در خود جای داده است و برج ترینیتی بلندترین آنهاست.

 

گردش در بهترین خیابان‌های مسکو

از کاخ بزرگ کرملین دیدن کنید

کاخ بزرگ کرملین که از نظر زیبایی و تاریخ جذابیت قابل توجهی دارد، ساختمانی پرآذین به سبک روکوکو است که در زمان سلطنت نیکلاس اول راه اندازی شد و امروزه به عنوان اقامتگاه رسمی کسی جز رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این کاخ ۱۲۵ متری که بر فراز تپه بوروویتسکی قرار دارد، نمای غیرقابل چشم پوشی ایجاد کرده و فرصت فوق‌العاده‌ای برای عکس‌های چشمگیر ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید تورهای با راهنما بسیار اندک هستند، بنابراین اگر می‌خواهید آرامگاه داخلی تزئین شده را ببینید، باید چند هفته قبل رزرو کنید.

تماشای مردم در میدان کلیسای جامع

یکی از محبوب‌ترین مناطق در تمام مسکو با چندین کلیسا عظیم در قلب آن، میدان کلیسای جامع است که توسط چندین ساختمان تاریخی احاطه شده و هرگز از جمعیت توریستی خالی نمی‌شود. سه کلیسای اصلی که هر کدام دارای آثار دیدنی معماری هستند عبارتند از کلیسای جامع عروج قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کلیساهای کرملین، کلیسای جامع قرن شانزدهمی فرشته میکائیل که به خاطر شیروانی‌های زیبای کورنتی و برجک‌هایش شناخته شده است، و کلیسای جامع بشارت با گنبد طلایی که به ساختمان اصلی کاخ بزرگ کرملین متصل می‌شود.

نمایشی را در کاخ کرملین ببینید

درست مانند کاخ بزرگ کرملین، این تئاتر و سالن کنسرت معتبر  با نمای باشکوه و مجسمه‌های متعدد ساختمان پرآذین دیگری است که ارزش تحسین دارد. کاخ ایالتی کرملین، مکانی محبوب برای برگزاری کنفرانس‌ها، و در اصل به عنوان بخشی از یک مجموعه بزرگتر برای جلسات حزب کمونیست ساخته شد، اما امروز میزبان برخی از بزرگ‌ترین رویدادها در مسکو مانند اجراهای باله قدیمی، اجراهای معروف جهانی، کنسرت‌ها، نمایش‌های اپرا و جشنواره‌ها است.

 

مرکز خرید بزرگ Aviapark در مسکو

از گنجینه‌های ملی قرن‌های گذشته در اتاق اسلحه خانه دیدن کنید

برای هر کسی که به سلاح‌ها و زره‌های تاریخی علاقه‌مند است، این موزه که قدمت آن به اوایل دهه ۱۵۰۰ زمانی که به عنوان اسلحه‌خانه سلطنتی ساخته شد، برمی‌گردد جایی ضروری است. اتاق اسلحه خانه (و همچنین نمایشگاه صندوق الماس) خانه برخی از با ارزش‌ترین اشیایی است که در اصل متعلق به پادشاهان روسی بود از جواهرات و جعبه‌های پیچیده گرفته تا تپانچه‌ها و شمشیرهای تزئین شده که بسیاری از آن‌ها قرن‌ها قدمت دارند. در داخل اتاق اسلحه خانه، شما همچنین می‌توانید رگالیای تاریخی روسیه را پیدا کنید، مجموعه‌ای از مصنوعات متعلق به تزارها و امپراتوران روسیه بین قرن‌های ۱۳ و ۲۰، که به شدت دیدنی و چشمگیر هستند.

تعداد کاخ‌هایی که در اینجا می‌توانید دیدن کنید بیش از این‌هاست که ما از معرفی همه آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنیم.

میدان سرخ

میدان سرخ که با برج‌ها و ساختمان‌های رنگارنگ و زیبا احاطه شده است، معروف‌ترین میدان در تمام روسیه و مملو از تاریخ، میهن‌پرستی و نمادهای کمونیستی است. این میدان خانه برخی از بزرگ‌ترین بناهای دیدنی مسکو از جمله کلیسای جامع سنت باسیل با گنبدهای پیازی نمادین آن، مقبره لنین، فروشگاه بزرگGUM  یک شاهکار معماری که معروف‌ترین مرکز خرید روسیه است، موزه تاریخ دولتی، و غیره بوده و احتمالا بتوان ادعا کرد که صدها میلیون نفر از سراسر جهان آن را بازدید کرده‌اند.

به سمت کلیسای جامع سنت باسیل بروید

این کلیسای ارتدوکس با ظاهر عجیب و غریب و ۶۵ متری که در اوایل دهه ۱۵۰۰ ساخته شده، آنقدر منحصر به فرد و با جزئیات است که به ثبت  میراث جهانی یونسکو رسیده و در رده یکی از ۱۶ مکان ثبت در این سازمان در روسیه قرار گرفته است. همچنین این کلیسا به لطف تولیدات هالیوودی در دنیا بیش از پیش شهرت یافته است. نمای بیرونی آن دارای گنبدهای چند رنگی است که با مناره های بالای پیاز طلایی تاج گذاری شده اند. در همین حال، در داخل، ۹ کلیسای کوچک و مجزا، و تعداد زیادی دیوار و پنجره‌های تزئین شده را خواهید دید که همه آن‌ها به عنوان بخشی از یک تور پیاده روی در میدان سرخ دیده می‌شوند.

از موزه تاریخی دولتی دیدن کنید

یکی از هفت موزه‌ای که در اطراف میدان سرخ وسیع قرار گرفته موزه تاریخی دولتی یکی از مهم‌ترین موزه‌های مسکو است. این ساختمان دارای بیش از ۴ میلیون آیتم مربوط به تاریخ روسیه است و به قدری وسیع و باورنکردنی ساخته است که برای دیدن تنها بخشی از آن حداقل به دو ساعت گردش در داخل آن نیاز دارید. هنگامی که در اینجا هستید، می‌توانید بنای یادبود مارشال گئورگی ژوکوف مشهورترین و قهرمان‌ترین فرمانده نظامی شوروی در جنگ جهانی دوم را ببینید که به صورت یک مجسمه سوار بر اسب‌ در مقابل موزه قرار گرفته است.

از مقبره لنین دیدن کنید

یکی دیگر از جاذبه‌های نمادین میدان سرخ مقبره لنین ساختمانی کوچک که جسد مومیایی شده رهبر کمونیست ولادیمیر لنین (که روسیه را در انقلاب بلشویکی ۱۹۱۷ رهبری کرد) را در خود جای داده است. ورود به اینجا رایگان است اما قبل از وارد شدن توسط نیروهای امنیتی تفتیش لباس خواهید شد.

 

کافه‌گردی در سفر به مسکو

سوار متروی مسکو شوید و از ایستگاه‌های زیبای مسیر لذت ببرید

همانطور که میدان سرخ را ترک می‌کنید مقصد بعدی تاکسی شبکه هنری باورنکردنی متروی مسکو است که تنها از نظر زیبایی با شبکه استکهلم رقابت می‌کند. ایستگاه‌های آن که بین دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ ساخته شد، با طیف گسترده‌ای از مضامین هنری هنرمندانه از رئالیست سوسیالیستی گرفته تا طرح‌های غیرمذهبی اسلاو تزئین شده است. بهترین راه برای تجربه آن‌ها به عنوان بخشی از تور مترو مسکو است که می‌توانید به صورت آنلاین رزرو کنید. با این حال، اگر کاوش انفرادی را ترجیح می‌دهید، حتماً از ایستگاه متروی مایاکوفسکایا دیدن کنید که به‌خاطر طاق‌های به ظاهر بی‌پایانش معروف است. همچنین می‌توانید داستایفسکایا را که به نام نویسنده‌ای معروف با نقاشی‌های دیواری داستان‌های او را به تصویر می‌کشد، ببینید. ایستگاه متروی Ploshchad Revolutsii گزینه دیگری است که در آن تعدادی مجسمه سوسیالیست کنتراست فوق العاده‌ای را با طاق‌های مرمر قرمز خواهید دید.

بعدازظهر را به کاوش در گالری ایالتی ترتیاکوف بگذرانید

گالری ایالتی ترتیاکوف با داشتن شهرتی به عنوان یکی از موزه‌های هنری پیشرو در جهان، مجموعه‌ای خیره کننده شامل بیش از ۱۰۰ هزار اثر از روسیه و سراسر جهان را در خود جای داده است. در واقع این موزه از همه چیز شامل طیف گسترده‌ای از نمادهای باستانی روسیه گرفته تا مصنوعات دوران شوروی و قطعات معاصر را در خود جای داده و دارای بخش‌های مختلفی مثل باغ سرسبز و جذابی است که برای تجدید قوا و بالا بردن قدرت ذهنی بسیار مناسب است. به بازدیدکنندگان توصیه می‌شود که حداقل سه ساعت را برای برای بازدید از همه چیز در نمایشگاه اختصاص دهند یا با رزرو یک تور VIP بر روی بهترین بخش‌ها تمرکز کنند.

از شهر خارج شوید و به موزه و ذخیره‌گاه طبیعی تزاریتینو بروید

این جاذبه باورنکردنی که در فاصله کوتاهی از شلوغی میدان سرخ واقع شده هم یک موزه کاخ و هم مرکز فرهنگی با باغی زیبا و محسورکننده در فضای باز است که روی هم رفته در ۴۰۵ هکتار پراکنده شده است. این بنا که دارای معماری زیبای باروک قرن هجدهمی است، در اصل به عنوان یک خلوتگاه روستایی برای کاترین کبیر ساخته شد. با این حال، از آن زمان به یک موزه در فضای باز با چندین موزه در داخل تبدیل شده و حتی در آن نمایشگاه‌هایی به تاریخ و فرهنگ روسیه اختصاص داده شده است.

نقاط اصلی را با اتوبوس‌های دو طبقه بگردید

اگر به اندازه کافی زمان ندارید و یا خسته شده‌اید می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های دو طبقه از جاهای اصلی بازدید کنید این اتوبوس‌ها راهی عالی ومفرح و ارزان برای گردش هستند. با بلیت‌های سواری نامحدود بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت، قابلیت برنامه ریزی زیادی برای غوطه‌ور شدن در مناطقی مانند میدان سرخ، کرملین، میدان آرباتسکایا، میدان تئاتر، و محله اکتبر سرخ خواهید داشت و با یک تور صوتی رایگان (انگلیسی) در طول سفر، مطمئنا یک یا دو چیز نیز یاد خواهید گرفت. اتوبوس‌ها معمولا هر ۱۵ دقیقه یک‌بار حرکت می‌کنند، و گردش کامل شهر تقریبا یک ساعت طول می‌کشد البته، می‌توانید در بین راه پیاده و سوار هم شوید.

 

بهترین بوتیک هتل های مسکو

در مورد تاریخ نظامی در تپه پوکلونایا بیاموزید

برای تجربه شخصی از گذشته، حتما تپه پوکلونایا را بررسی کنید که یک سایت میراث جهانی یونسکو در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از مرکز شهر است که خانه چندین یادگار از دوران پیش از انقلاب روسیه است. در اینجا همه چیز از یادبودهای جنگ بزرگ میهنی اختصاص داده شده به سربازان کشته شده نیروهای نظامی روسیه گرفته تا شعله ابدی و موزه جنگ بزرگ میهنی را در خود جای داده است. این یک فرصت غیرقابل از دست دادن برای دوستداران تاریخ است. به علاوه وقتی در منطقه هستید، حتما به موزه پیروزی (بزرگ‌ترین موزه تاریخ نظامی کشور) بازدید کنید و کلیسای سنت جورج پیروز با نوک طلا را به تماشا بنشینید.

در خیابان آربات قدم بزنید

خیابان آربات با داشتن همه چیز، از گالری‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی گرفته تا فروشگاه‌های سوغاتی، کافه‌ها، و برخی از بهترین رستوران‌ها و هتل‌های روسیه و همچنین هنرمندان درجه یک خیابانی مانند شعبده بازان و کاریکاتوریست‌ها یکی از معروف‌ترین مراکز پیاده‌روی مسکو است. کل مسیر پیاده‌روی، احاطه شده توسط ساختمان‌های رنگارنگ، حدود یک کیلومتر در منطقه تاریخی امتداد دارد و شروعی عالی برای هر روز کاوش درون شهری است.

در پارک مرکزی فرهنگی گورکی استراحت کنید

یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین فضاهای سبز مسکو، پارک مرکزی گورکی است که برای هر کسی که به دنبال هوای تازه است، باید از آن بازدید کرد. این پارک دارای 45 هکتار چمنزار زیبا، جنگل، حوضچه‌های گلیتسینسکی محل زندگی سنجاب‌ها و اردک‌ها، مسیرهای پیاده روی، فواره‌ها و باغ نسکوچنی است. این مکان همچنین خانه ساحل چوبی اولیفکوی بوده و یک نقطه‌ای محبوب برای عکاسانی است که به دنبال شکار تصاویر زیبا از رودخانه Moskva هستند. کافه‌های زیادی در پارک وجود دارند و پروژه‌های هنری عمومی و مکان‌های پیک‌نیک و سینمای روباز در تابستان‌ها دایر می‌شوند. موزه پارک گورکی، پارک هنرهای موزئون، موزه هنرهای معاصر گاراژ و گالری ترتیاکوف جدید همگی ایستگاه‌های قابل توجهی هستند که در فاصله کمی پیاده روی از هم واقع شده‌اند.

به سقف کلیسای جامع مسیح ناجی خیره شوید

در قدم زدنی لذت بخش از سمت جنوب غربی کرملین، کلیسای جامع یادبود باشکوهی کلیسای جامع مسیح نجات دهنده با گنبد طلایی ۵ را خواهید دید که نمای فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارد. با نمای بیرونی زیبا و متضاد رنگی که هنوز هم از دیوارها و سقف داخلی رنگ آمیزی شده به چشم می‌خورد متاسفانه آنچنان که باید مورد بازدید قرار نمی‌گیرد زیرا به دلیل قرار نداشتن در میدان سرخ با سایر کلیساهای اصلی از اهداف ضروری توریست‌ها دور می‌ماند.

 

نقاط تاریخی برتر در اطراف مسکو

۰۴ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران