معرفی موزه لوور پاریس برای گردشگران

جاذبه‌های گردشگری فرانسه
معرفی موزه لوور پاریس برای گردشگران

سفر بخشی جدا نشدنی از افرادی است که ماجراجو و اهل گردش هستند. برای این افراد تور اروپا یکی از بهترین گزینه‌هایی است که برای رفتن به شهرهای رویایی مثل پاریس انتخاب می‌کنند. پاریس شاید مشهورترین شهر در دنیا باشد که هر کسی دلش بخواهد حداقل یک بار در طول عمر خود پای در کوچه‌ها و خیابان‌هایش بگذارد، در کافه‌هایش بنشیند و یک فنجان قهوه با شیرینی تازه و مخصوص بخورد. در یک شب کریسمس در شانزلیزه قدم بزند و از موزه‌هایش بازدید کند. در این متن می‌خواهیم معروف‌ترین موزه نزد ایرانی‌ها، موزه لوور پاریس را معرفی کنیم.

 

موزه لوور پاریس Musée du Louvre

یکی از مشهور‌ترین و پر بازدیدترین موزه‌های پاریس، موزه لوور است که آثار شگفت‌انگیزی را در دل خود گنجانده و حدود ۳۵ هزار اثر هنری را شامل می‌شود. بخش عظیمی از آن به تمدن شوش و آثار باستانی ایران اختصاص یافته که زمان زیادی لازم دارد تا از آنها بازدید کنید. از این موزه روزانه صدها و هزاران نفر بازدید می‌کنند که بیشتر آنها خارجی هستند.
موزه لوور را به نوعی می‌توان زیباترین موزه‌ جهان شناخت. مساحت این موزه حدود ۷۲ هزار متر مربع است که آثار هنری و باستانی بسیاری را از تمدن‌های مختلف به نمایش عموم در می‌آورد. دیدن همه آنها جذاب است اما شما نمی‌توانید تمام آثار را در طول یک روز ببینید مگر از کنار بعضی از آنها فقط رد شوید. گفته می‌شود اگر برای تماشای هر کدام از این ۳۵ هزار اثر فقط ده ثانیه صرف کنید، ۹۷ ساعت طول می‌کشد تا بتوانید از همه بخش‌های گالری‌ها دیدن کنید.

 

بازدید از کاخ ورسای در پاریس

دسترسی به موزه‌ لوور پاریس

موزه‌ لوور در منطقه یک پاریس و در شمال رود سن، بین خیابان‌های ریوولی و سن و در مجاورت باغ تویلری واقع شده است. شما وقتی وارد منطقه این موزه شوید، لوور را با هرم شیشه‌ای بزرگش در مرکز حیاط اصلی که به حیاط ناپلئون شهرت دارد، خواهید شناخت. موزه دارای چهار ورودی با نام‌های هرم شیشه‌ای، درگاه شیرها، گالری کاروسل و دالان ریشلیو است. مجسمه‌ شاه لویی چهاردهم، سوار بر اسب، در نزدیکی ورودی اصلی به چشم می‌خورد و شروع مسیری با نام گذرگاه تاریخی است که کاخ لوور را به طاق بزرگ لَدفانس وصل می‌کند و از میان باغ‌های تویلری، میدان کنکورد، شانزه لیزه و طاق پیروزی رد می‌شود. شما برای دسترسی به این موزه عظیم، می‌توانید از طریق خطوط ۱ و ۷ مترو، به ایستگاه اهرام Pyramides و ایستگاه لوور ریولی Palais-Royal Musée du Louvre برسید. شما از ایستگاه اهرام کاخ سلطنتی و با عبور از مرکز تجاری زیرزمینی کاروسِل Carrousel du Louvre، به زیر هرم شیشه‌ای موزه دست می‌یابید. ممکن است از هر منطقه از پاریس به سمت موزه حرکت کنید. به همین دلیل باید راه آسان‌تری برای رسیدن به این موزه پیدا کنید. مثلا اگر به خط ۱۴ مترو نزدیک هستید، می‌توانید در ایستگاه Pyramides پیاده شده و سوار اتوبوس شوید، پیاده بروید و یا به کمک نقشه متروی پاریس خط مورد نظر را پیدا کرده و با عوض کردن چند خط مختلف، در نهایت به ایستگاه مورد نظر برسید. خطوط اتوبوس ۲۱، ۲۴، ۲۷، ۳۹، ۴۸، ۶۸، ۶۹، ۷۲، ۸۱، ۹۵ در مقابل هرم شیشه‌ای لوور توقف می‌کنند. علاوه بر این یک پارکینگ برای افرادی که با ماشین شخصی به بازدید از موزه لوور می‌آیند، در نظر گرفته شده است که ورودی آن به ازای هر ساعت توقف، ۴.۴ یورو در نظر گرفته شده است. این پارکینگ در زیر مرکز خریدی قرار دارد که ورودی آن از خیابان ژنرال لومونیر Lemonnier می‌باشد.

بازدید از موزه لوور پاریس

موزه‌ لوور تمام روزهای سال از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر، به غیر از روزهای سه‌شنبه، روز اول ژانویه و سال نوی میلادی، اول و هشتم ماه می و بیست و پنجم دسامبر و روز کریسمس‌ باز است. در پاریس هر موزه ممکن است در روز خاصی از هفته بسته باشد. پس قبل از برنامه‌ریزی برای بازدید از هر کدام در تور اروپا، روز و ساعت‌های بازدید از آنها را بدانید. موزه لوور در روزهای چهارشنبه و جمعه از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۹:۴۵ شب باز است و شما می‌توانید زمان بیشتری را برای بازدید از گالری‌ها صرف کنید. اما ورود به موزه تا ساعت ۵ و نیم عصر مجاز است. قیمت بلیط برای ورود به موزه لوور با خرید حضوری، به مبلغ ۱۵ یورو و به صورت خرید آنلاین به مبلغ ۱۷ یورو می‌باشد. شما می‌توانید برای خرید بلیط ورودی به باجه بلیط فروشی واقع در زیر هرم شیشه‌ای بروید یا در صورتی که بلیط خود را آنلاین خریداری کرده‌اید، از ورودی دالان ریشلیو که مخصوص این افراد است، به موزه بروید. این بلیط امکان دسترسی به کلکسیون‌های دائمی و نمایشگاه‌های موقتی در تمام طول روز را فراهم می‌کند. جالب است بدانید، با این بلیط از موزه‌ دلاکروا Delacroix در منطقه‌ ۶ پاریس هم می‌توانید دیدن کنید. مهم‌تر از هر چیز این است که لوور برای افراد بخصوصی بازدید از موزه را رایگان کرده است. این بازدیدکنندگان شامل افراد زیر سن ۱۸ سال، شهروندان ۱۸ تا ۲۵ سال از منطقه‌ اقتصادی اروپا، دارندگان کارت تخفیف دانشجویی و دانش‌آموزی، افراد جویای کار و وابسته به پرداخت‌های حمایتی دولت، گردشگران زیر ۲۶ سال از ملیت‌های غیر فرانسوی در روزهای جمعه از ساعت ۶ عصر به بعد و افراد دارای معلولیت و همراهش که مدارک خود را به بلیط فروش ارائه دهند. این افراد از ورودی هرم شیشه‌ای یا ورودی گالری کاروسل می‌توانند بدون انتظار وارد موزه شوند. همچنین لوور در روزهای یکشنبه از ماه‌های اکتبر تا مارس و چهاردهم جولای نیز رایگان است. پس از خرید بلیط از یکی از ورودی‌های زیر وارد موزه شوید:

هرم شیشه‌ای Louvre Pyramid
گالری کاروسال Carrousel du Louvre
دالان ریشلیو Richelieu
درگاه شیرها Porte des Lions

پس از ورود به موزه، می‌توانید نقشه‌ تمامی تالارها و اتاق‌های آن را تهیه کنید. اطلاعات گالری‌ها و همه تمدن‌هایی که دسته‌بندی شده و در این موزه به نمایش درآمده است، در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و همه آن‌ها به چند زبان دنیا به جز فارسی ارائه داده می‌شود.

 

پرسه در کوچه و خیابان‌های پاریس

گالری‌های موزه لوور

موزه لوور به سه بخش اصلی و به هم پیوسته تقسیم می‌شود:

ریشِلیو وینگ Richelieu Wing : این بخش از موزه به نام کاردینال ریشلیو، وزیر اصلی لوئی سیزدهم، شاه فرانسه، نامگذاری شده است و نقاشی‌ها و مجسمه‌های فرانسوی، آپارتمان ناپلئون سوم و تمدن خاور شامل آثار ایران باستان را در تالارهای این قسمت از لوور بازدید نمایید.

دنون وینگ Denon Wing : بخش دنون به احترام آقای دومینیک ویوانت دنون ،اولین مدیر موزه لوور، به این نام اختصاص یافته است. آثار بسیار مشهور و شناخته شده‌ای همانند تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی، مجسمه نایکی و الهه بالدار پیروزی در این قسمت از موزه لوور قرار دارند. بازدید از تالارهای این بخش از موزه را از دست ندهید.

سولی وینگ Sully Wing : بخش سولی نیز به نام ماکسیمیلیان سولی، وزیر اصلی هِنری چهارم، شاه فرانسه، نامگذاری شده است. در این قسمت از موزه دیوارهای قدیمی لوور، بخش مصر باستان و مجسمه ونوس میلو را تماشا خواهید کرد.

برای دسترسی به هر کدام از این سه بخش در موزه لوور می‌توانید به لابی و زیر هرم اصلی بروید و بایستید. سه پله برقی در رو به روی شما، به سمت سه ورودی مختلف هدایت خواهند کرد. قبل از اینکه شروع به بازدید از این موزه عظیم کنید، باید بدانید که آثار به نمایش درآمده در این موزه به هشت بخش تقسیم شده‌اند که به صورت زیر می‌باشد:

مصر باستان (Egyptian Antiquities)
یونان، اتروسک و روم باستان (Greek, Etruscan, and Roman Antiquities)
خاور نزدیک باستان (Near Eastern Antiquities)
هنر دوران اسلامی (Islamic Art)
نقاشی (Paintings)
مجسمه (Sculptures)
هنرهای تزئینی (Decorative Arts)
آثار چاپی و ترسیمی (Prints and Drawings)

همه چیز درباره موزه لوور

بهتر است بدانید که در چند سال اخیر دو موزه لوور در جهان وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید نمایید. موزه اصلی در پاریس و موزه دوم در ابوظبی امارات ساخته شده است. موزه لوور در شهر ابوظبی از سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرده است. این موزه همکاری نزدیکی با موزه لوور پاریس و وزارت فرهنگ دولت فرانسه دارد.
جالب اینجاست که بخش مهمی از آثار موزه لوور به ایران تعلق دارد. اما نقشه و راهنمای این موزه و حتی خوشامدگویی چند زبانه در سالن ورودی موزه لوور پاریس به زبان فارسی وجود ندارد.
در تالار ناپلئون، زیر هرم شیشه‌ای، فروشگاه کتابی وجود دارد که می‌توانید بزرگ‌ترین مجموعه از عناوین تاریخ هنر فرانسه را به زبان‌های مختلف از آنجا خریداری کنید.
رستوران لوور بزرگ Le Grand Louvre در پایین سقف هرم شیشه‌ای واقع شده که از ساعت ۱۲ ظهر تا ۳ بعدازظهر در روزهای عادی و در روزهای چهارشنبه و جمعه از ۷ شب باز است.
اگر بخواهید در کافه‌ای بنشینید و کمی خستگی در کنید و قهوه‌ای نوش جان کنید یا چیزی بخورید، لازم است بدانید کافه‌ دنون در زیرزمین قرار دارد و انواع خوراکی‌ها و میان وعده‌ها را سرو می‌کند. این کافه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۵:۰۰ عصر باز است. کافه‌ ریشلیو هم کافه دیگری در این موزه است که در طبقه‌ دوم می‌باشد و ساندویچ، سالاد و نوشیدنی‌های سرد و گرم سرو می‌کند که از ساعت ۱۰:۱۵ صبح تا ۵ عصر به گردشگران خدمات ارایه می‌دهد.
لوور راهنماهای صوتی در اختیار گردشگران تور اروپا قرار می‌دهد که شامل بیش از ۳۰ ساعت محتوای صوتی است و تمامی مسیرهای لوور را پوشش می‌دهد. همچنین می‌توانید به کمک دستگاه راهنما، تصاویری از آثار تاریخی و بازسازی‌های سه‌بعدی را مشاهده کنید. برای داشتن این دستگاه می‌بایست مبلغی در حدود پنج یورو بپردازید و یا با نصب اپلیکیشن راهنمای صوتی موزه لوور، اطلاعات پنجاه اثر مشهور واقع در این موزه را از اپ‌استور یا گوگل پلی دانلود کنید.

 

پاریس‌گردی در شب سال نو میلادی

۲۳ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران