آشنایی با ۱۳ نکته جالب قبل از سفر به مالدیو

جاذبه‌های گردشگری مالدیو
آشنایی با ۱۳ نکته جالب قبل از سفر به مالدیو

خیلی‌ها قبل از سفر به تور مالدیو به این فکر می‌کنند که بسیاری از تصاویر مربوط به این کشور در بهترین شرایط گرفته شده و خیلی چیزها به همان اندازه رویایی نیستند که در این عکس‌ها دیده می‌شوند. واقعیت اما همان چیزی است که می‌بینید و مالدیو -هر چه قدر هم که سطح توقع شما بالا باشد- آن سرزمین رویایی است که شما تصور می‌کردید. کشوری که بخش اعظمی از افراد جهان آرزوی سفر به آن‌جا را در سر دارند. اما قبل از اولین سفر به مالدیو، حتما باید نکاتی را در مورد این کشور بدانید. نکاتی که ما در این نوشته سعی کرده‌ایم مهم‌ترین‌هایشان را برایتان لیست کنیم.

 

مالدیو بیش از ۱۰۰۰ جزیره کوچک را شامل می‌شود

بله درست خوانده‌اید! مالدیو از حدود ۱۱۹۰ جزیره‌ی مختلف در دریای هند تشکیل شده که در جنوب غرب هند و سریلانکا واقع شده است. اما ما در این جا از یک مجمع الجزایر معمولی هم مثل هاوایی حرف نمی‌زنیم. اگر روی نقشه گولگ زوم کنید، می‌بینید که بعضی از این جزایر از مرکز مالدیو خیلی دور هستند و بعضی از آن‌ها آنقدر کوچکند که خیلی باید زوم کنید تا آن‌ها را در میان آب پیدا کنید. بعضی‌ها حتی یک باریکه‌ی شنی یا یک ساحل استثنایی در دل دریای هند به شمار می‌روند. همین باعث شده تا خیلی از این خشکی‌های کوچک به جزایر خصوصی با یک ریزوتر لاکچری در آن‌ها تبدیل شوند.

تمامی جزایر مالدیو مسکونی نیستند

در راستای بخش اول این نوشته، همانطور که متوجه شده‌اید، بخش زیادی از جزایر مالدیو اصلا مسکونی نیستند. در واقع تنها کم‌تر از ۲۰۰ جزیره بوده که در آن‌ها کسی زندگی می‌کند. تازه این آمار جزایر که تنها چند ماه در سال افرادی در آن‌ها سکونت پیدا می‌کنند را نیز شامل می‌شود. جالب است بدانید، خیلی از جزایر بدون سکنه مالدیو، برای گشت و گذار توریست‌ها یا پیک نیک مردم محلی یا حتی برای احداث کارخانه و چیزهایی از این دست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بهترین فعالیت‌های سرگرم کننده در مالدیو

مالدیو، کشوری مسلمان نشین

مردم مالدیو ۱۰۰ درصد مسلمان هستند با این حال باید در نظر داشته باشید که خیلی از مسافران به ندرت با این مردم مراورده‌ای خواهند داشت. مگر این که سفر خود را برای شهرهای بزرگ در نظر بگیرید تا در بازارها به این مردم خونگرم بر بخورید، در غیر این صورت، خیلی از خدمه و مدیران ریزورت‌های جزایر خصوصی، همگی خارجی هستند. البته همین که مالدیو کشوری مسلمان محسوب می‌شود، باعث می‌شود نکاتی در این سرزمین بیشتر رعایت شود. مثل این که در همه جا نوشیدنی‌های الکلی سرو نشده و تنها در جاهایی خاص می‌توان آن‌ها را خریداری کرد یا گوشت‌ها عموما ضبح اسلامی هستند.

لباس شنا را تنها در ساحل بپوشید

همچون دبی یا دیگر شهرهای توریستی اما مسلمان نشین، یک سری مسائل را باید رعایت کنید. شما می‌توانید در ساحل هر لباسی که دوست دارید بپوشید اما امکان گشت و گذار با لباس‌های خیلی باز یا لباس شنا در محیط‌های عمومی داخل شهری را ندارید. نوشیدنی‌های الکلی تنها در مراکز خاص مجاز است و نکاتی از این دست که بعید است برای مسافران ایرانی مشکلی ایجاد کند. با این حال اگر به جزایر خصوصی بروید، کلا این موارد در آن‌جاها وجود ندارد و این‌ها تنها قوانینی برای شهرهای اصلی مالدیو هستند.

تغییرات آب و هوایی مشکلات زیادی را برای مالدیو به وجود آورده است

اگر بخواهید به مالدیوی که در حال حاضر وجود دارد سفر کنید، بهتر است زودتر دست به کار شوید چون ممکن است دیگر این کشور -حداقل به شکلی که الان هست- تا سال‌های بعدی وجود نداشته باشد. همین حالا هم چندین جزیره‌ی کوچک مالدیو از بین رفته‌اند و این به خاطر بالا آمدن سطح آب است. تهیه آب شیرین در سال‌های اخیر در مالدیو سخت و سخت‌تر شده و فصول بارانی نیز شدت بیشتری پیدا کرده‌اند. آلودگی زیست محیطی را نیز به این روند اضافه کنید.

 

جالبترین حقایق درباره مالدیو

مالدیو دارای سواحل بیولومینسنت است

یکی از چیزهایی بسیار نادر در دنیا سواحل بیولومینسنت هستند. سواحلی که در طول شب با نوری آبی می‌درخشند و هر بار که موج می‌زند، نور آبی درخشان‌تر می‌شود، گویی هزاران هزار کرم شب تاب در حال شنا کردن در آب هستند. چند جایی در مالدیو است که این پدیده بیشتر به وجود می‌آید. با توجه به زمانی که به تور مالدیو می‌روید، باید جستجو کنید و ببینید که باید از کدام سواحل برای دیدن این مهم دیدن کنید. اگر چه پیدا کردن ساحل مناسب و رفتن به آن‌جا در طول شب، ممکن است کمی سخت به نظر بیاید اما شک نکنید که تجربه‌ی بودن در یک ساحل بیولومینسنت واقعا شگفت‌انگیز و فراموش نشدنی است.

ریزروت‌ها، صاحبان جزایر کوچک هستند

شاید برایتان عجیب باشد اما هر کدام از این ریزورت‌ها در واقع صاحب جزیره‌ای هستند که در آن‌ها واقع شده‌اند. این جزایر البته خیلی کوچکند و در بیشتر موارد در اجاره‌ی ریزورت مورد نظر خواهند بود. جزایر آنقدر کوچند که شما در طول سفر تنها توریست‌هایی دیگری که در ویلاها حضور دارند به همراه چند خدمه هتل را می‌بینید و دورتادور آن‌ها یک ساحل خواهد بود. پس یعنی سفر به این ریزورت‌ها، وارد شدن به یک خشکی رویایی و زیباست اما خبری از مراکز خرید و بازار و این چیزها نیست. با این حال گشت‌های دریایی و بازدید از جزایر دیگر، عموما یکی از برنامه‌هایی خواهد بود که این ریوزرت‌ها برای مهمانانشان برگزار می‌کنند.

 

۷ ویلای روی آب برای اقامت در مالدیو

بهترین زمان برای رفتن به مالدیو

با این که دمای هوای مالدیو عموما در طول سال یک سال است، اما این کشور گرم سیری مثل دیگر کشورهای این چنینی دارای دو فصل خشک و بارانی است. بین ماه‌های مِی تا اکتبر فصل بارانی به حساب می‌آید و مسافران عموما بین از نوامبر به مالدیو سفر می‌کنند. بهترین زمان سفر به این کشور نیز نوامبر تا آوریل به حساب می‌آید. با این حال مالدیو از  آن کشورهایی است که در فصل بارندگی نیز بیشتر اوقات آفتابی بوده و باران‌های ناگهانی ممکن است برای چند ساعتی شما را در هتل حبس کند.

ویلاهای روی آب اگر زیبا هستند اما در موردشان مبالغه شده است

احتمالا عکس ویلاهای روی آب را دیده‌اید که در واقع بر روی اسکله‌های چوبی خارج از محیط خشک جزیره ساخته شده‌اند. این ویلاها زیبا هستند و تصویر هوایی آن‌ها معرکه است. با این حال بیش‌تر اوقات آن‌ها کوچک‌تر از ویلاهای ساحلی ساخته می‌شوند و آن شکل خصوصی که عموما در ویلاهای ساحلی می‌بینید را ندارد چون اسکله‌های خیلی بزرگ نیستند و ویلاها کنار هم ساخته شده است. این مهم مخصوصا در مورد ریزروت‌هایی که خیلی لاکچری نیستند، بیشتر به چشم آمده و مشکلات ویلاهای روی آب آن ریزورت‌ها گاهی آنقدر می‌شود که لذت بردن از هزینه‌ای که کرده‌اید را مشکل می‌کند.

آب آشامیدنی

این یکی از نکات بسیار مهمی است که در سفر به مالدیو باید به آن توجه کنید. آب آشامیدنی از دیرباز مشکلی در مالدیو بوده اما به خاطر تغییرات آب و هوایی این مشکل بیش‌تر شده است. بخش زیادی از آب آشامیدنی در جاهایی همچون کاندوهولو از طریق بازیافت آب یا آب شیرین کن به دست می‌آید و بخش زیادی از مواد معدنی آب از بین می‌رود. البته خیلی اوقات مواد معدنی دوباره به آب اضافه می‌شود اما وقتی در سواحل عرق می‌کنید و تفریحات مختلف را انجام می‌دهید و خیلی زود بدنتان دچار کم آبی می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم از قرص‌های باز جذب آب (rehydration)  خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنید. استفاده از نوشابه‌های انرژی‌زا نیز به شدت پیشنهاد می‌شود.

مالدیو کشوری بسیار امن است

اگر امنیت برایتان خیلی اهمیت دارد، مالدیو از این نظر در دنیا جزو بهترین‌ها به شمار می‌رود. آمار جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین بوده و حتی زنان تنها نیز خیلی راحت به نقاط مختلف کشور سفر می‌کنند، بدون این که مشکلی برایشان به وجود باید. چند نکته اما در این باره وجود دارد: اول این که حتما به نشانه گذاری‌های سواحل برای شنا دقت کنید تا در جاهای امن آبتنی کنید. همچنین اینترنت این کشور سانسور می‌شود پس بد نیست از قبل نرم‌افزارهایی برای دور زدن آن‌ها دانلود کنید در غیر این صورت به بعضی از سرویس‌ها و سایت‌ها دسترسی نخواهید داشت.

 

بهترین فعالیت‌های تفریحی در مالدیو

پروازهای دریایی می‌تواند هزینه سفر شما را دو برابر کند

برای مثال، می‌خواهید از ماله به ریزورتی در جزیره‌ای خصوصی بروید. خب خیلی‌ها پروازهایی با هواپیماهای مخصوص که روی آب فرود می‌آیند را برای این کار انتخاب می‌کنند تا به جای ۲ یا ۳ ساعت قایق سواری، تنها ۱۵ دقیقه پرواز را تجربه کرده و از آن بالا مالدیو را نیز ببینند. اما این پروازها بسیار گران بوده و از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار هستند. همچنین برنامه‌ای مشخص برایشان وجود ندارد و خیلی اوقات ممکن است ساعت‌ها منتظر این پروازها بمانید. ریزروت‌هایی که سرویس‌های مخصوص برای جا به جایی مسافر دارند، انتخاب بهتری برای سفر به مالدیو به حساب می‌آیند.

سفر به مالدیو گران خواهد بود

در نهایت این نکته را نیز مد نظر بگیرید که در هر صورت سفر به مالدیو گران خواهد بود. این کشور گنجایشی محدود داشته و خیلیها دوست دارند به آن‌جا سفر کنند. ریزروت‌های خصوصی که گران‌ترین انتخاب هستند و جزو اقامتگاه‌های لاکچری به حساب می‌آیند. همچنین شما باید در آن‌جاها هزینه‌ی بالای رستوران‌های این هتل‌ها را نیز لحاظ کنید. گشت‌های دریایی، انجام فعالیت‌های آبی و خیلی چیزهای دیگر باعث زیادتر شدن هزینه‌ها می‌شود. البته سفر به شهرهای بزرگ هزینه‌ای به مراتب کم‌تر برای شما خواهد داشت اما خب آن تجربه‌ی خاص از سفر به مالدیو را برایتان به همراه ندارد.

۰۶ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران