جاهای دیدنی تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
جاهای دیدنی تفلیس

تفلیس پایتخت گرجستان، شهری قدیمی و زیبا پر از جاذبه‌های گردشگری است که علاقه‌مندان زیادی را در طول سال به سوی خود می‌کشاند. شما در این شهر می‌توانید تعداد زیادی کلیسا، قلعه، موزه‌ و همچنین آثار تاریخی، هنرهای خیابانی، گالری و تئاتر، معماری قرون وسطی و طبیعتی بکر و به یادماندنی را ببینید. بهتر است قبل از سفر خود، درباره جاهای دیدنی تفلیس بخوانید و هر کدام از آنها را که مایل بودید در لیست گردش خود قرار دهید. در این مقاله هزینه‌ها و زمان بازدید آنها هم مشخص شده است.

 


تفلیس قدیم، معرفی مهمترین جای دیدنی تفلیس

تفلیس یا به تلفظ گرجی، تبیلیسی (Tbilisi) شهری است که به خاطر چشمه‌های آب گرمش به این نام شهرت گرفته است. این شهر از گذشته تاکنون از نظر تجارت و بازرگانی، نقشی مهم در کشور گرجستان ایفا می‌کرده است. از میان تفلیس رودی با نام کر عبور می‌کند که همیشه باعث رونق این شهر بوده و از قرن پنجم میلادی تا به امروز پیشرفت زیادی داشته و وسعت یافته است. اگر علاقه‌مند به فرهنگ و تاریخ این شهر باشید بهتر است در طول سفر خود با تور گرجستان گشت‌وگذارتان را از بخش قدیمی شهر شروع کنید. در تفلیس قدیم خانه‌هایی از جنس سنگ و در و پنجره‌های چوبی با سبک معماری متختص خود وجود دارد. ترکیب معماری آسیایی و عربی در تقابل با معماری دوره رنسانس و اروپا منظره عجیبی را پیش روی چشمانتان قرار می‌دهد. عبور از دالان‌های مسقف و تودرتو شما را به زمان‌های دور این شهر می‌برد. پس از دیدن و گشتی مختصر در این قسمت از شهر به بازدید دیگر جاذبه‌های گردشگری تفلیس بپردازید.

آدرس شهر قدیمی تفلیس:‌ منطقه دزوی یا دیزی ولی، پل صلح تفلیس

 

معرفی جاهای دیدنی تفلیس که گردشگردان نباید از دست بدهند!

این جاذبه‌های گردشگری همان مکان‌هایی هستند که توریست‌ها را به تفلیس می‌کشانند. نگاهی به این لیست بیندازید تا مطمئن شوید در سفر خود به تفلیس این مکان‌های دیدنی را از دست ندهید: 

پل صلح تفلیس، محبوب‌ترین جاذبه دیدنی تفلیس

پل صلح تفلیس سازه‌ای نمادین با سقفی شیشه‌ای در شهر تفلیس در سال ۲۰۱۰ ساخته شد. این پل که بر روی رود کر بنا شده است چشم‌اندازی زیبا از آب‌های آرام و محل مناسبی برای پیاده‌روی و یکی از بهترین جاهای دیدنی تفلیس است. در صورتی که برای اولین بار است به تفلیس سفر می‌کنید، بر روی پل عکسی به یادگار بیاندازید. پل صلح در شب نیز زیبایی خود را دارد. چرا که با نورپردازی چه بسا که زیباتر نیز دیده می‌شود. بهترین زمان رفتن به سمت این پل عصرگاه است که قبل از غروب روی آن قدم بزنید و پس از آن با روشنایی چراغ‌های رنگارنگش در برنامه‌های نزدیک به پل همچون اجرای موسیقی زنده و رقص آب را تماشا کنید. در اطراف و نزدیکی این پل می‌توانید از  ۹ جاذبه‌ دیگر نیز دیدن کنید:

  • کاتریس ددا و کلیسای جامع سامبا
  • برج ناریکالا
  • کلیسای متخی و مجسمه واختانگ یکم
  • بازار قدیمی تفلیس
  • رایک پارک
  • تلکابین
  • مجسمه پیانو
  • چرخ و فلک تفلیس
  • پل باراتاشویلی

 

اقامت در شهر سرسبز لاگودخی گرجستان

آدرس پل صلح تفلیس: روبه روی پارک ریکی، رود کر

هزینه بازدید: رایگان

 

کارتلیس ددا یا مجسمه مادر، نماد شهر تفلیس

یکی دیگر از جاهای دیدنی تفلیس که به عنوان نماد این شهر محسوب می‌شود، مجسمه مادر (Kartlis Deda) است. جالب اینجاست که شاید فکر کنید برج ایفل پاریس یا برج خلیفه به عنوان نمادهایی از شهرهای مشهور جهان بسیار قابل توجه هستند. وقتی به تفلیس سفر می‌کنید، نماد بیست متری این شهر بر فراز تپه‌های سولالاکی نیز از هر نقطه تفلیس که بایستید، نمایان می‌شود. کارتلیس ددا سمبلی از فرهنگ گرجی است که در سال ۱۱۹۵۸ به مناسبت ۱۵۰۰ سالگی تفلیس بنا شد. به هنگام تماشای این مجسمه، در دست راست بانوی گرجی شمشیری به تعبیر سلحشوری و در دست چپش جامی به معنای مهمانان‌نوازی و خوشامدگویی به تازه‌واردان قرار گرفته است. در تعبیری دیگر کاسه، نماد پذیرایی از دوستان گرجستان و شمشیر سمبل دشمنان گرجستان به شمار می‌رود.

آدرس کارتلیس ددا تفلیس: تپه‌های سولالاکی

ساعات بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز

هزینه بازدید: رایگان

 

حمام سولفور تفلیس، از عجیب‌ترین جاهای دیدنی تفلیس

در شهر تفلیس چشمه‌های آب گرمی وجود دارد که باعث شده تا گردشگران زیادی برای آبتنی به آنجا بروند. حمام‌های آب گرم تفلیس با خاصیت درمانی در بافت قدیمی شهر و محله‌ی آبانتوبانی قرار دارند و گردشگران و همچنان بومیان زیادی را در طول سال به سمت خود می‌کشاند. اگر شما هم دلتان یک اسپای عالی به همراه آب گرم با مواد معدنی و سونا و ماساژ می‌خواهد شک نکنید حمام‌‌های باستانی سولفور تفلیس با سقف گنبدی شکل گزینه مناسبی خواهد بود. هزینه‌ استفاده از حوض‌های عمومی این حمام‌ها برای هر نفر ۲ لاری و حمام‌های اختصاصی از ۲۰ تا ۸۰ لاری برای هر ساعت محاسبه می‌شود. همچنین برای اتاق‌های لاکچری برای یک ساعت حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ لاری، اتاق‌های خصوصی با مبلغی در حدود ۳۰ تا ۸۰ لاری ، برای استفاده از حوله، شامپو، صابون و دمپایی حدود ۳ لاری و برای خدمات ماساژ ۲۰ لاری دریافت می‌شود.

آدرس حمام سولفور تفلیس: خیابان تابانو، حمام سلفور

 

میدان آزادی و خیابان روستاولی، مکانی سرشار از انرژی در تفلیس

میدان آزادی تفلیس تاریخی شهر را در خود گنجانده است. تظاهرات، انقلاب رز، جشن‌ها و پیروزی‌های مختلفی را به خود دیده و با وجود مراکز خرید، هتل‌ها، کافه‌ها، گالری‌ها و موزه‌ها در اطراف میدان یکی از جاذبه‌های توریستی اصلی تفلیس به شمار می رود. به سمت غرب میدان آزادی که برویم، وارد خیابان مشهور روستاولی خواهیم شد. اگر نزدیک به کریسمس و سال نوی میلادی شبانه در این خیابان قدم بزنید، چراغ‌های رنگی و ریسه‌های نورانی شما را هیجان‌زده خواهد کرد. در سفر خود به تفلیس، حتما زمان کافی برای گشت و گذار در این خیابان بگذارید.

 

گردش در لاگودخی گرجستان

 

موزه ملی گرجستان، از مهمترین جاهای دیدنی تفلیس 

همیشه به هنگام سفر به یک پایتخت، بازدید از موزه ملی آن کشور را از دست ندهید. چرا که نمایانگر فرهنگ و تاریخ آنجاست. در موزه‌ ملی گرجستان (Georgian National Museum) اشیای باستانی زیادی از عصر برنز تا قرن بیستم در سه بخش اصلی وجود دارد. در قسمت باستانی موزه بقایایی از انسان ارکتوس وجمجمه‌ای از زوجی به نام ززوا و امزیا به نمایش گذاشته شده است. این موزه برای فرهنگ‌دوستان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تفلیس به شمار می‌رود. علاوه بر این می‌توانید از گالری ملی تفلیس (National Gallery) برای تماشای آثار زیبای معروف‌ترین نقاش گرجستانی (نیکو پیروسماناشویلی) بهره ببرید. در این نقاشی‌ها می‌توانید شاهد صحنه‌های جشن حیوانات و پرتره‌های کمتر شناخته شده و بوم‌های زندگی روستایی باشید. همچنین مجموعه خوبی از آثار دیگر هنرمندان برجسته گرجستانی متعلق به قرن بیستم نیز در این گالری به نمایش گذاشته شده‌اند.

آدرس:‌ خیابان روستاولی

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر

هزینه بازدید از موزه ملی گرجستان: ۱۵ لاری گرجستان

هزینه بازدید از گالری ملی تفلیس: ۱۲ لاری گرجستان

 

موزه هنر شالوا امیرانشویلی

موزه هنر شالوا امیرانشویلی (Shalva Amiranashvili Museum of Art) ثروت عظیمی از نمادها، صلیب‌ها و جواهرات گرجستان را به نمایش درمی‌آورد. بسیاری از مقدس‌ترین اشیاء گرجستان در این موزه نگه‌داری می‌شوند. از جمله این موارد می‌توان صلیب سینه‌ای کوچک ملکه تامار، که با چهار زمرد، پنج یاقوت و شش مروارید تزیین شده و تنها یادگار شخصی شناخته شده پادشاه بزرگ قرن دوازدهم است، اشاره کرد.

آدرس: تفلیس، خیابان الکساندر پوشکین

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر

هزینه بازدید: ۳ لاری به ازای هر یک نفر و ۴۵ لاری به ازای درخواست راهنمای گروهی

 

برج ساعت تفلیس

در بخش قدیمی شهر نماد دیگری خواهید یافت که در ساخت آن بیش از صدها کاشی به کار رفته است. دیدن برج ساعت آنقدر برای گردشگران جذابیت دارد که معمولا ساعتی از ظهر یا عصر را برای بازدید آن اختصاص می‌دهند. برخی از آنها دلشان می‌خواهد فرشته‌ای را که ساعت ۱۲ از داخل ساعت بیرون می‌آید و با چکش ضربه‌ای به آن وارد می‌کند تا صدای زنگ شنیده شود را ببینند. برخی هم برای تماشای نمایش عروسکی که هر روز ساعت ۷ عصر در مقابل این برج اجرا می‌شود به آنجا می‌روند. اگر قصه‌ها و عروسک‌ها را دوست دارید از بازدید این مکان پشیمان نمی‌شوید.

 

آدرس: تفلیس، خیابان شاوتلی، کوچه سیزدهم

زمان بازدید: هر ساعت از شبانه روز

هزینه: رایگان

 

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

از مشهورترین کلیساهای گرجستان می‌توان کلیسای جامع تثلیث تفلیس را  (Holy Trinity Cathedral of Tbilisi) نام برد. این کلیسا که از مهم‌ترین کلیساهای ارتدوکس در این شهر محسوب می‌شود، از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۴ به مدت ۹ سال ساخته شد و سومین کلیسای بزرگ ارتدوکس در جهان شناخته‌ می‌شود. این مکان مذهبی در کشور گرجستان که روی تپه الیا و بالای آولاباری واقع شده است، ارزش دیدن دارد. پس برای بازدید آن حتما وقت بگذارید.

 

هتل‌های محبوب در زوگدیدی گرجستان

آدرس کلیسای جامع تثلیث: تفلیس، خیابان سامرکو (Samreklo)

 هزینه بازدید: رایگان

 

قلعه ناریکالا

اگر کمی در مورد جاهای دیدنی تفلیس خوانده یا شنیده باشید، احتمالا با قلعه ناریکالا (Narikala Fortress) آشنا باشید. این قلعه که بر روی تپه‌ای با چشم‌انداز منطقه تاریخی تفلیس و حمام‌های سولفور و آبگرم آبانوتوبانی قرار گرفته است، یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی تفلیس محسوب می‌شود. ساختمان این قلعه متعلق به قرن چهارم می‌باشد و نشان‌گر دوران سلطنت ایران در این منطقه است. کلیسای سنت نیکولاس نیز در داخل دیوارهای ناریکالا واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه می‌توانید سوار تله‌کابین (Cable Car) شوید.

 

آدرس: تفلیس، نزدیک به تلکابین، تپه‌های سولالاکی

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۹ شب

هزینه بازدید: رایگان

هزینه تلکابین: ۱ لاری برای سواری یک طرفه

 

کلیسای متخی

اگر به دیدن سازه‌های قدیمی و باستانی علاقه دارید، کلیسای متخی یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی است که باید از آن بازدید کنید. جالب اینجاست که ساختمان این کلیسا در نزدیکی قلعه ناریکالا قرار گرفته است و شما با یک بار حضور در این منطقه می‌توانید از هر دوی آنها دیدن کنید. مجسمه شاه واختانگ گورگاسالی، موسس و بنیانگذار تفلیس، یکی دیگر از نمادهای این شهر است. نکته‌ای که راجع به این مکان وجود دارد این است که کلیسایی که امروز می‌بینید، کلیسای ساخته شده در قرن پنجم توسط شاه نیست و پس از تخریب آن، ساختمان کلیسا دوباره در قرن سیزدهم ساخته و بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. علاوه بر این، می‌توانید در طول اقامتتان در این شهر از کلیسای کاشوتی (Kashveti Church) و کلیسای آنچیسخاتی  (Anchiskhati Basilica)از قدیمی‌ترین کلیسای بازمانده و یکی از جاهای دیدنی تفلیس نیز بازدید کنید.

 

 

بهترین هتل‌های شهر مستیا در گرجستان

آدرس کلیسای متخی: تفلیس روبه‌روی حمام سولفور

آدرس کلیسای کاشوتی: تفلیس خیابان شوتا روستاولی

آدرس کلیسای آنچیسخاتی: تفلیس، خیابان آیوانه شاوتلی

ساعات بازدید: هر ساعت از شبانه روز

هزینه بازدید: رایگان

 

کاخ ریاست جمهوری گرجستان

کاخ ریاست جمهوری گرجستان (Presidential Palace) با داشتن معماری زیبا که جز جاهای دیدنی تفلیس است، توانسته توجه بسیاری از توریست‌ها را در این شهر به خود جلب کند. البته ورود به درون کاخ در حال حاضر برای بازدیدکننده‌ها ممنوع است. اما شما می‌توانید نمای زیبای این کاخ را تماشا کرده و عکاسی کنید. رواق کلاسیک آن با یک گنبد شیشه‌ای بزرگ تخم مرغی شکل پوشیده شده و زیبایی خاصی را به آن بخشیده است. در حال حاضر از این کاخ برای برگزاری مراسم استفاده می‌شود و محل زندگی رییس جمهور جای دیگری است. شما همچنین می‌توانید از نمای ساختمان پارلمان (Parliament Building) نیز دیدن کنید.

آدرس: تفلیس، خیابان مالخاز ابدوشلیشویلی

زمان بازدید: در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید بنای آن را تماشا کرده و عکس بگیرید.

هزینه بازدید: رایگان

 

طبیعت و تفریحات تفلیس، جاهای دیدنی که نباید ساده از کنارشان بگذرید!

در صورتی که بخواهید کمی در جاهای دیدنی تفلیس تفریح کنید، تله کابین تفلیس یکی از گزینه‌های بسیار خوبی است که می‌توانید در سفر خود آن را تجربه کنید تا از ارتفاع به شهر زیبای تفلیس بنگرید. هنگامی که به بالای تپه برسید می‌توانید سرسبزی و خانه‌های روستایی را تماشا کرده و برای ثبت خاطره یک عکس بگیرید. برای دسترسی به اینجا بهتر است بدانید تله کابین تفلیس بین شاردنی و آولاباری واقع شده است. از دیگر تفریحات تفلیس می‌توان به گردش در طبیعت و پارک‌های شهر اشاره کرد. به طور مثال دریاچه لاک‌پشت تفلیس یک مکان تفریحی خوب برای روزهای تابستانی به حساب می‌آید که امکان کمپ و پیک‌نیک برای گردشگران فراهم است. همچنین پارک الکساندر (Giorgi Leonidze)  نیز یکی دیگر از قدیمی‌ترین پارک‌های تفلیس است که به خاطر انواع گیاهان موجود در پارک بخصوص درختان کاجش شهرت دارد. سد جینوالی نیز در فاصله شصت کیلومتری تفلیس، یکی از زیباترین مناظر این منطقه را به ارمغان آورده است. وقتی به کنار سد برسید، تمام حواستان جلب دریاچه و سرسبزی آنجا خواهد شد. شما با کمترین هزینه و گشت و گذار در مناطق طبیعی گرجستان می‌توانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید.
یکی دیگر از محبوب‌ترین تفریحات این شهر شیطنت و بازی در پارک متاتسمیندا (Mtatsminda Park) است. در این پارک علاوه بر طبیعت زیبایش که مناسب برای علاقه‌مندان طبیعت‌گرد است، یک شهربازی جذاب و مهیج هم برای افراد ماجراجو ساخته شده که به تمام شهر اشراف دارد. در این مجموعه دستگاه‌های بازی همچون‌ ترن هوایی، شهربازی کودکان، پارک آبی، چرخ و فلک و رودخانه‌ای برای رفتینگ وجود دارد. به خاطر ارتفاع و چشم‌اندازی که این پارک دارد، شهربازی متاتسمیندا به بام تفلیس مشهور است.برای رسیدن به اینجا سوار فونیکولور (Funicular) شوید که هزینه آن به صورت یک طرفه ۳ لاری است و همه روزه از ۹ صبح تا ۴ بامداد کار می‌کند. پارک آبی جینو پارادایس هم به عنوان یک مجموعه‌ تفریحی بزرگ و چند منظوره و یکی از جاهای دیدنی تفلیس سالانه گردشگران زیادی را در فصل گرم به خود جذب می‌کند. هر چند که درهای جینو پارادایس در تمام روزهای سال باز است و می‌توانید از امکانات گوناگونی از جمله آبگرم، سالن‌های استخر مجزا برای رده‌های سنی مختلف، سالن بدنسازی و فودکورت آن استفاده کنید. برای دسترسی به این پارک آبی می‌بایست به خیابان بشنووآ بروید.

پارک رایک  (Rike Park) پارکی سرسبز در امتداد ساحل شرقی رودخانه، با مسیرهای پر پیچ و خم، استخرها و فواره‌های باشکوه است که توسط پل صلح به سمت غرب متکواری می‌پیوندد. دو سوله فلزی بزرگ در انتهای شمالی پارک قرار دارند که یکی از آن‌ها به عنوان سالن کنسرت و دیگری به عنوان مرکز نمایشگاه بهره‌برداری شده‌اند. چنانچه دوست دارید تا به همراه خانواده روزی به یادماندنی در یک پارک زیبا در تور تفلیس را تجربه کنید پارک رایک پیشنهاد ما به شما خواهد بود.

ساعات بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز

هزینه بازدید: رایگان

 

هر چقدر هم در این شهر بگردید باز هم جاهای دیدنی تفلیس تمام نمی‌شود. توجه داشته باشید که برای گشت‌های شهری ابتدا اولویت‌بندی کنید و مکان‌های نزدیک را در لیست خود علامت بزنید تا زمانتان هدر نرود و بتوانید از وقت خود بهینه استفاده کنید. کلیسای کاشوتی (Kashveti Church)، کلیسای آنچیسخاتی (Anchiskhati Basilica) و کلیسای جامع سیونی (Sioni Cathedral) با بازدید رایگان، باغ گیاه شناسی (Botanical Gardens) با ورودی ۴ لاری از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر، موما تفلیس (MOMA Tbilisi) با ورودی ۱۰ لاری و بازدید از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ و نیم عصر و موزه اتنوگرافی در فضای باز (Open-Air Museum of Ethnography) با ورودی ۵ لاری از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر از دیگر مکان‌هایی هستند که می‌توانید در سفر خود به آنجا بروید. در این مقاله بیش از ۲۰ جاذبه مهم تفلیس به اضافه عکس و امکانات هر کدام را بازگو کردیم.

۱۵ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 14 شهریور 1402)

نظرات کاربران