مشهورترین کلیساهای استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مشهورترین کلیساهای استانبول

کلیساهای استانبول گواهی بر تاریخ شهر هستند، جایی که مسیحییت و اسلام با گذشت زمان در هم آمیخته شده‌اند. قدمت برخی از زیباترین و چشمگیرترین این کلیساها، به امپراتوری بیزانس باز می‌گردند، در حالی که برخی دیگر منعکس کننده چند فرهنگی بودن این شهر در سالهای اخیر هستند. از کلیسای فنر یونانی و کلیسای سنت جورج گرفته تا سنت آنتوان، این شهر گزینه‌های بسیاری را برای دوستداران فرهنگ و تاریخ در چنته دارد.

 

آشنایی با مشهورترین کلیساهای استانبول

استانبول مرکز بسیاری از امپراتوری‌ها بوده و دارای تاریخ غنی از سنت‌های متنوع مذهبی است. در نتیجه، در این شهر کلیساهای بی شمار و سایر اماکن مذهبی وجود دارند که هر یک از آنها، معماری و اهمیت فرهنگی منحصر به فرد خود را برای گردشگران تور ترکیه به نمایش می‌گذارند.

ایاصوفیه 

ایاصوفیه، حقیقتا نمایانگر تاریخ چندفرهنگی استانبول است. این بنا یکی از مهمترین کلیساهای استانبول بود، اما بعدها کاربری‌های دیگری یافت. در واقع در بدو امر، اینجا بعنوان یک کلیسای جامع مسیحی بیزانس بنا نهاده شد و بعدها به یک کلیسای جامع کاتولیک رومی، یک کلیسای جامع ارتدکس یونانی، یک مسجد عثمانی بدل گشت و در حال حاضر موزه‌ای برای بازدید گردشگران در عصر مدرن است.

گفتنی است ایاصوفیه، در قرن ششم ساخته شد و یکی از شگفتی‌های معماری بیزانسی آن زمان محسوب می‌شد. این سایت که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، یکی از اولین جاذبه‌هایی است که هر گردشگر تور استانبول را به سوی خود می‌کشاند. اینجا با موزاییک‌های جذاب و نقاشی‌ایی که دیوارها و سقف‌ ها را تزئین کرده‌اند و معماری بی نظیر، شاهدی بر میراث ماندگار دین و فرهنگ در این شهر برای مسافران تور استانبول است.

عکس: hotels.com

 

کلیسای چورا

کلیسای چورا در استانبول یا سنت ساویور، یک کلیسای ارتدکس یونانی بیزانسی بوده و از مطرح‌ترین کلیساهای استانبول به شمار می‌آید. این کلیسا در ابتدا در قرن پنجم، بعنوان بخشی از صومعه‌ای ساخته شد که در خارج از دیوارهای شهر قسطنطنیه وجود داشت. با گذشت زمان این بنا، در زمان امپراتوری عثمانی به مسجد بدل گشت شد و بعدها نیز در قرن بیستم، به موزه تبدیل شد. و امروزه بسیاری از مردمان محلی و گردشگران تور استانبول، از این موزه دیدن می‌کنند.

فضای داخلی این کلیسای خیره کننده، با برخی از برجسته‌ترین نمونه‌های هنر و معماری بیزانس، از جمله نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌هایی تزیین شده که قدمت آنها به قرن چهاردهم بازمی‌گردد. موزاییک‌های چشمگیر، صحنه‌هایی از زندگی مسیح و مریم مقدس را به تصویر می‌کشند و به دلیل جزئیات پیچیده و رنگ‌های پر جنب و جوش، قابل توجه هستند. نقاشی‌های دیواری نیز تصاویری از زندگی قدیسان مختلف، فرشتگان و دیگر شخصیت‌های کتاب مقدس را نشان می‌دهند.

 

بهترین هتل های ترکیه

عکس: choramuseum.com

 

کلیسای سنت جورج و پاتریارک یونانی در فنر

کلیسای St. George’s، یک کلیسای جامع یونانی ارتدکس و یکی از برترین کلیساهای استانبول است. این کلیسا، در منطقه فنر استانبول واقع شده و دارای مجموعه وسیعی از آثار تاریخی است. این مکان کوچک، در آغاز قرن هفدهم در سال ۱۷۲۰، پس از آتش سوزی بزرگ فنر و پس از استقرار ایلخانی، به مرور زمان گسترش یافت و بازسازی شد.

این مکان، ستون سنگی را که حضرت عیسی مسیح را در آنجا بستند و شلاق زدند، سه تابوت با تصویری از اُفمیا، سلیمان و تئوپانو، نمادهای موزاییکی از دوره بیزانس و همچنین مواردی که در جهان مسیحیت مقدس شمرده می‌شوند، مانند تخت ایلخانی و صلیب تشریفاتی را به نمایش می‌گذارد.

عکس: lonelyplanet.com

 

کلیسای جامع سنت اسپیریت

یکی دیگر از کلیساهای استانبول که محبوبیت بسیاری دارد، کلیسای جامع St. Espirit’s است. این کلیسای جامع "روح القدس"، در منطقه شیشلی قرار دارد و یکی از عبادتگاه های اصلی کاتولیک رومی در استانبول به شمار می‌آید. این مکان بزرگ و زیبا که به سبک معماری باروک در سال ۱۸۴۶ ساخته شد، دارای ۳ شبستان است و سقف آن با نقاشی‌های زیبا تزئین شده است. این مکان هم اکنون نیز فعال است و بنابراین در طول هفته، خدمات دسته جمعی منظمی را ارائه می‌دهد. البته این عبادتگاه در طی سالیان، چندین بار بر اثر زلزله و آتش سوزی آسیب دید و بارها مورد بازسازی قرار گرفت.

 

بهترین ویلاهای اجاره‌ای استانبول

عکس: tripadvisor.com

 

کلیسای بلغاری سنت استفان

در ادامه گشت و گذار در میان برترین کلیساهای استانبول، به کلیسای St. Stephen’s می‌رسیم که یک کلیسای ارتدکس در منطقه بالات بوده و متعلق به اقلیت بلغارستان در منطقه است. این بنا که در شمار مهمترین کلیساهای استانبول محسوب می‌شود، در قرن نوزدهم ساخته شد و بیشتر به خاطر نقاشی‌های دیواری خیره کننده و طرح‌های پیچیده‌اش شهرت دارد. این کلیسا دارای ۳ گنبد به شکل صلیب به سبک نئو بیزانسی، یک ناقوس به ارتفاع ۴۰ متر و یک محراب رو به خلیج شاخ طلایی استانبول است.

این مکان را کلیسای آهنی بلغارستان نیز می‌نامند، زیرا عناصر چدنی زیادی در طراحی آن بکار رفته‌اند. در واقع سازه چوبی کلیسا پس از حادثه آتش سوزی بسیار آسیب دید و جامعه ارتدوکس بلغارستان، تصمیم گرفتند این کلیسا را از چدن بسازند. کل قطعات چدنی از اتریش با یک کشتی به دریای سیاه منتقل شدند و با پیچ و مهره و جوش دادن نصب گردیدند.

در نهایت از آنجایی که این کلیسا در محله شلوغ بالات قرار دارد، علاقمندان می‌توانند از ضمن بازدید از کلیسا، از قدم زدن در خیابان‌های جذاب و رنگارنگ اطراف آن نیز لذت ببرند. این خیابانها مملو از ردیف خانه‌های تاریخی، کافه‌ها و مغازه‌ها هستند و بدین ترتیب می توان با فرهنگ محلی و شیوه زندگی در استانبول بیشتر آشنا شد.

عکس: dailysabah.com

 

کلیسای سنت آنتونی پادوا

کلیسای St.Anthony of Padua، بزرگ‌ترین و پررفت و آمدترین کلیسای کاتولیک رومی و یکی از مهمترین کلیساهای استانبول در منطقه بی‌اوغلو استانبول است. این کلیسا در سال ۱۷۲۵، توسط جامعه محلی ایتالیا ساخته شد. معماری خیره کننده به سبک نئوگوتیک و تزئینات داخلی پرآذین، از جمله نقاشی‌های دیواری و محراب‌های مرمرین، آنرا به مقصدی محبوب برای گردشگران و مردم محلی بدل کرده‌اند. این مکان، به خاطر آکوستیک چشمگیرش نیز شهرت دارد و اغلب میزبان کنسرت‌های موسیقی کلاسیک و سایر رویدادهای فرهنگی بوده و همچنین یک مکان محبوب برای برگزاری مراسم عروسی است.

بعلاوه اینجا از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. زیرا پاپ جان بیست و سوم، به مدت ۱۰ سال در این کلیسا موعظه کرد تا اینکه در واتیکان بعنوان پاپ انتخاب شد. در حال حاضر، در طول روزهای هفته، عمدتا یکشنبه‌ها به ۴ زبان ایتالیایی، ترکی، انگلیسی و لهستانی مراسم عشای ربانی در این مکان برگزار می‌شود.

عکس: instanbul.com

 

کلیسای هاگیا تریادا

کلیسای ارتدوکس یونانی Hagia Triada که در سال ۱۸۸۰ ساخته شد، بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس یونانی در استانبول است. این کلیسا در منطقه بی اوغلو، نزدیک میدان تکسیم استانبول قرار دارد و از معماری به سبک نئوباروک، یک گنبد بلند زیبا، دو گلدسته و دکوراسیون داخلی چشمگیر برخوردار است. این مکان که از برترین کلیساهای استانبول است، برای گردشگرانی که به دنبال بازدید از شگفتی‌های معماری شهر هستند بسیار ارزشمند است.

جالب است بدانید این مکان، هنوز هم فعال بوده و توسط عبادت کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است زمین آن قبلا بعنوان یک قبرستان ارتدکس یونانی و یک بیمارستان استفاده می‌شد، اما بعدها برای ساخت کلیسا تخریب گشت.

این بنا که بعنوان کلیسای تثلیث مقدس نیز شناخته می‌شود، در باغی زیبا و بزرگ قرار دارد. پس از ورود به ساختمان، بازدیدکنندگان بلافاصله با نقاشی‌های دیواری رنگارنگ و موزاییک‌های جذابی مواجه می‌شوند که دیوارها و سقف‌ها را تزئین می‌کنند. این آثار هنری زیبا، صحنه‌هایی از کتاب مقدس و قدیسین مختلف را به تصویر می‌کشند.

 

شهرهای نزدیک استانبول

عکس: en.m.wikipedia.org

 

کلیسای سنت ماری مغولان

کلیسای St. Mary of the Mongols را می‌توان در محله فنر، در نزدیکی ساختار بزرگ کالج ارتدکس یونانی فنر و در منطقه فاتح یافت. این بنای زیبای بیزانسی که از محبوب‌ترین کلیساهای استانبول به شمار می‌آید، بر فراز تپه‌ای قرار دارد و مناظر خیره کننده‌ای از شاخ طلایی را ارائه می‌دهد.

کلیسا، توسط یک دیوار بلند پنهان شده و تمام درهای آن معمولا بسته است. با این وجود، این مکان برای عموم قابل دسترسی است، اما بازدیدکنندگان باید برای ورود، زنگ در را به صدا درآورند.

این بنا در قرن سیزدهم، توسط شاهزاده خانم مغولی که به مسیحیت گرویده بود ساخته شد و ترکیبی بی نظیر از معماری بیزانسی و مغولی را ارائه داد. همچنین این کلیسا، به خاطر نقاشی‌های دیواری خیره کننده و طرح‌های جذابش نیز شهرت دارد که صحنه‌هایی از زندگی مسیح و مریم باکره را به تصویر می‌کشند.

گفتنی است این مکان، پس از سقوط امپراتوری متروک شد. اما آخرین مقاومت در برابر حمله عثمانی‌ها را، در سال ۱۴۵۳ شاهد بود. سلطان محمد دوم، مالکیت کلیسا را به جامعه یونانی اعطا کرد و کلیسا از تبدیل شدن به مسجد نجات یافت. علیرغم آسیب‌دیدگی در اثر آتش‌سوزی و قتل عام استانبول در سال ۱۹۵۵، کلیسا مورد بازسازی قرار گرفت  امروزه با عنوان "کلیسای خون" نیز شناخته می‌شود.

عکس: thebyzantinelegacy.com

 

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر

کلیسای St. Gregory the Illuminator ، یک کلیسای ارتدوکس است که در منطقه کوم کاپی واقع شده و از برترین کلیساهای استانبول با معماری خیره کننده و اهمیت فرهنگی بالا محسوب می‌شود. این بنا در قرن ۱۸ ساخته شد و از نقاشی‌های دیواری جذابی برخوردار است. این بنا، یک میراث مهم برای ارامنه در شهر به شمار می‌آید و یک مکان مذهبی مهم برای مسیحیان ارتدوکس ارمنی است و هر ساله زائران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

 

بهترین رستوران‌های خانوادگی استانبول

عکس: en.wikipedia.org

 

کلیسای ایا ایرنه

کلیسای Hagia Eirene، بعنوان اولین کلیسای ساخته شده در قسطنطنیه (نام سابق استانبول) و یکی از معدود کلیساهای منطقه شهرت دارد که از آغاز فتح امپراتوری عثمانی به مسجد بدل نشده است. اینجا تا قرن نوزدهم، نقش یک زرادخانه سلاح را بعهده داشت و در زمان سلطنت سلطان احمد سوم، به یک موزه نظامی بدل گشت.

گفتنی است نام Hagia Eirene در زبان یونان باستان، به معنای "صلح مقدس" است. در قرن سوم پس از میلاد، این کلیسا ۱۰۰ سال قبل از ایاصوفیه، مقر اصلی ارتدوکس‌های شرقی بود. همچنین در حال حاضر به دلیل کیفیت آکوستیک بالا، بعنوان یک سالن کنسرت مورد استفاده قرار می گیرد. و بعلاوه بعنوان موزه‌ای برای نمایش امپراتوری عثمانی، مجموعه‌ای با بیش از ۸۰۰ اثر متعلق به آن دوران را در خود جای داده است.

عکس: en.wikipedia.org

 

کلیسای سنت پیر

کلیسای Saint Pierre که به کلیسای سنت پیر و سنت پل نیز شهرت دارد، یک کلیسای زیبا و تاریخی است که در منطقه بی اوغلو واقع شده است. این بنا با تاریخچه ۱۷۰۰ ساله و معماری جالبش، یکی از ارزشمندترین کلیساهای استانبول محسوب می‌شود. گفتنی است این مکان، در دهه ۱۸۴۰ توسط معمار ایتالیایی جوزپه فوساتی ساخته شد که همچنین هتل پرا پالاس را در همان نزدیکی طراحی کرد. دسترسی به این کلیسا، با عبور از در چوبی کوچک و حیاط امکان پذیر است. دیوار پشتی کلیسا در نزدیکی برج گالاتا، در داخل بخشی از دیوارهای قدیمی ساخته شده است.

فضای داخلی نیز، دارای نقاشی‌های دیواری و ستون‌های مرمرین خیره‌کننده، محراب زیبا و تزئینات پیچیده است. همچنین دارای یک ارگ زیباست که برای کنسرت‌ها و رویدادها استفاده می‌شود.

 

شهرهای نزدیک استانبول | ۸ شهر توریستی و محبوب

عکس: nomadicniko.com

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۱ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 06 دی 1402)

نظرات کاربران