حیات وحش مالزی در ۱۱ مکان استثنایی (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری مالزی
حیات وحش مالزی در ۱۱ مکان استثنایی (بخش اول)

آب و هوای گرم‌سیری، جنگل‌های بارانی باستانی و بسترهای متنوع زیست محیطی که در مالزی وجود دارد، باعث شده تا تنوعی کم‌نظیر از نظر حیات وحش نیز برای این کشور مهیا شود. حیات وحشی که گونه‌های مختلف از جمله آبزیان، پرندگان، پستانداران و ... را شامل می‌شود. اما در تور مالزی، باید کدام مقاصد را انتخاب کرده و از کجاها بازدید نمایید تا بتوانید این حیات وحش خیره‌کننده را از نزدیک ببینید؟ سوالی که در نوشته امروز به جواب آن خواهیم پرداخت.

 

دره دانوم (Danum)

این منطقه که بخش زیادی از جنوب شمال بورنئو را به خود اختصاص می‌دهد، منزلگاه جنگل‌های بارانی این دره بوده که در دنیا معروف است و اکوسیستمی حیاتی را در خود میزبانی می‌کند. در این منطقه، هیچ گاه در طول تاریخ، انسان‌ها به صورت دائمی سکونت نکرده‌اند و به همین دلیل تنوع زیستی و حیات وحش آن‌ها تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است.

 

طبیعت‌گردی در دل پارک‌های ملی مالزی

این جنگل بارانی، قدیمی‌ترین در نوع خود به حساب آمده که بعضی از درختانش تا ۶۰ متر ارتفاع دارند و بر روی این منطقه سایه انداخته‌اند. حیواناتی همچون اورانگوتان، گیبون، میمون‌های پوزه دراز، خرس، گوز، یوزپلنگ، ۳۰۰ نوع پرنده‌ی مختلف و البته کرگردن‌های بسیار نادر برونئو و فیل‌های محلی تنها بخشی از جانوارانی هستند که در این جنگل امکان مشاهده‌شان را خواهید داشت. در مالزی تورهای مختلفی به این محل برگزار می‌شود که برای گردش درست در آن‌جا، حتما باید در این تورها شرکت کرده و از راهنمای کاربلدی که برایتان فراهم می‌شود، استفاده کنید.

پارک ملی تامان نگارا (Taman Negara)

پوشش نفوذ ناپذیر این جنگل بارانی که در ارتفاعی بسیار بالا قرار گرفته، منزلگاه تنوع زیستی شگفت‌انگیزی از حیات وحش و گونه‌های درختی است تا حدی که تامان نگارا را می‌توان محلی جادویی برای اهل طبیعت گردی به حساب آورد. خوشبختانه بودن پارک ملی تامان نگارا در بخش مرکزی مالزی و همچنین دسترسی نسبتا آسان به آن‌جا، بازدید از این محل را بسیار ساده کرده است.

این جنگل بارانی که اساس پارک ملی را تشکیل می‌دهد، بیش از ۱۳۰ میلیون سال عمر دارد و در این سال‌ها خانه‌ای امن برای انواع گل‌‌ها، گیاهان و درختانی بوده که بعضی از آن‌ها بسیار نادر هستند و تنها به این بخش از کره‌ی زمین محدود می‌شوند. از نظر حیات وحش نیز با گردش در پارک ملی، حتما فیل‌ها و انواع میمون‌ها را خواهید دید و در کنارشان باید چشم بچرخانید تا گونه‌های مختلف خزندگان، یوزپلنگ‌ها، گوزن‌ها و ... را ببینید. این محل در شمال شرقی کوالالامپور واقع شده و شما به صورت شخصی نیز می‌توانید به سراغش بروید.

 

طبیعت‌گردی خاطره‌انگیز در پارک ملی پنانگ

مرکز توانبخشی اورانگوتان‌های سِپیلوک (Sepilok)

این مرکز در سال ۱۹۶۴ پایه گذاری شد و هدفش این بود که اورانگوتان‌هایی یتیم را در آن‌جا مهیای زندگی در جنگل کرده و دوباره به طبیعت بازگردانند. سپیلوک اولین مرکز از این جنس در مالزی بوده و حالا این محل کارهای بسیار بیشتری انجام داده و با جدیت تمام به مبارزه با داد و ستد حیوانات می‌پردازد و خیلی از حیواناتی که در آن‌جا نگهداری می‌شوند، از قاچاقچیان حیوانات گرفته شده‌اند.

در حال حاضر این محل که در بخشی از یک جنگل بارانی واقع شده، ۲۰۰ اورانگوتان و چند حیوان دیگر را در خود نگهداری می‌کند و بازدیدکنندگان می‌توانند با رعایت اصول از پیش تعیین شده، از آن‌ها که در طبیعت به صورت آزادانه زندگی می‌کنند، دیدن نمایند. سپیلوک در جنوبی‌ترین نقطه صباح و در غرب سانداکان واقع شده است. بازدید از این محل نیز تنها از ماه مارس تا اکتبر ممکن است.

جنگل موسی (Mossy) در کمرون هایلندز (Cameron Highlands)

این منطقه به شدت گردشگرپذیر، یک جنگل فوق‌العاده زیبا دارد که در بالاترین نقطه از گونونگ بریچانگ واقع شده است. این محل در بیشتر طول سال مه آلود و در میان ابرها بوده و همین باعث به وجود آمدن یک اکوسیستم خاص در آن‌جا شده است.

این منطقه محافظت شده جدا از تنوع فوق‌العاده عالی گیاهان و درختانش، گونه‌های زیادی از خزندگان و البته تعداد بی‌شماری از پرندگان را در خود پناه داده است. مسیرهایی نیز برای پیاده‌روی و گشت و گذار برای گردشگران در نظر گرفته شده که خیلی راحت می‌توانند به وسیله‌ی این مسیرها، از داخل جنگل و حیات وحش آن دیدن نمایند.

 

آشنایی با موزه ملی مالزی در کوالالامپور

پارک ملی باتان آی (Batang Ai)

یکی دیگر از مناطق محافظت شده‌ی مهم در مالزی که البته خیلی دیر و از سال ‍۱۹۹۱ به این عنوان در نظر گرفته شد. باتان آی در کنار چند رودخانه به هم پیوسته و یک دریاچه مصنوعی واقع شده و تنها به وسیله‌ی قایق قابل دسترسی است.

همین حالت ایزوله و غیر قابل دسترس، باعث شده تا بخش زیادی از جنگل‌های بارانی منطقه دست نخورده باقی بماند و به همین دلیل، حیوانات زیادی از جمله گیبون‌ها، یوزپلنگ‌های، خوک‌های جنگلی و تعداد بی‌شماری از خزندگان، در آن‌جا به زندگی آرام و بدون دغدغه مشغول باشند. این پارک ملی در جنوب ساراواک و نزدیک به مرز اندونزی واقع شده است. اینجا یکی از مهم‌ترین و زیباترین پارک‌های ملی مالزی به شمار می‌رود.

۲۳ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران