اسراری که درباره کرملینِ مسکو نمی‌دانید

جاذبه‌های گردشگری مسکو
اسراری که درباره کرملینِ مسکو نمی‌دانید

کرملین، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که در تور مسکو باید ببینید. یک مجموعه‌ی باشکوه که از نمادهای شهر به حساب آمده و قدمتی ۶۰۰ ساله دارد. در زمان بازدید از این بنا، احتمالا به تاریخچه، زیبایی‌های بصری و بسیاری دیگر از المان‌های این بنا توجه خواهید کرد اما ما اسراری در مورد این مکان برایتان روایت می‌کنیم که خیلی‌ها در موردشان چیزی نمی‌دانند. از چهلچراغی که نقره‌های دزدی ساخته شده تا نقاشی‌های پنهان در زیر آیکوناستاز، این اسرار بعضا بسیار عجیب هستند، پس بیایید با هم مروری بر ۵ مورد از آن‌ها کنیم.

 

ابتدا، تاریخچه‌ای از کرملین

کاخ کرملین درست در تقاطع دو رودخانه نگلین نایا و مسکوا و بر روی تپه کرملین واقع شده است. جایی که از دیرباز مقر حکومتی روسیه به حساب می‌آمد و به مرور ابنیه آن پیشرفت پیدا کرد. چیزی که شما حالا در این محل می‌بینید، در قرون ۱۴ تا ۱۷ ساخته شده است، همان زمانی که نام این محل از گراد مسکو به کرملین تغییر پیدا کرد. این محل برای چندین سال در دوره‌ی کاترین کبیر، متروکه بود اما در بیشتر دوران تاریخ موجودیتش، از جمله مهم‌ترین مراکز قدرت در روسیه بوده و حالا هم به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی این کشور شناخته می‌شود.

 

لنین‌گراد، پایتخت فرهنگ و هنر روسیه

مروری بر اسرار مهم کاخ کرملینِ مسکو

دیوارنگاره‌های پنهان زیر آیکوناستاز

کلیسای جامع پنداشت در اواخر قرن 15 میلادی ساخته و به کلیسای اصلی کرملین بدل شد،  جایی که فرمانروایان در آن تاجگذاری می‌شدند. این کاخ در سال ۱۶۲۶ بر اثر آتش سوزی بزرگی که به وجود آمده بود، آسیب زیادی دید و به همین دلیل طی سال‌های ۱۶۴۲ و ۱۶۴۳، تزار وقت میخاییل فیودورویچ دستور داد تا دیوارنگاره‌هایی که قبلا کشیده شده باد را زیر بازسازی‌های جدید پنهان کرده و بنا را نو کنند.

محققان جدید توانسته‌اند اسرار این دیوارنگاره‌ها را کشف کرده و از وجودشان زیر نمای جدید پرده بردارند. در حال حاضر گفته می‌شود سه بخش کاملا سالم زیر نای جدید است که تصویری از قدیسان در آن به نمایش درآمده.

چهلچراغی که با نقره دزدیده شده ساخته‌اند

وقتی ارتش مسکو در سال ۱۸۱۲ به مسکو حمله کرد، تقریبا تمامی نقره‌هایی که در کلیسای پنداشت وجود داشت، به سرقت رفت. تنها تندیس قدیس جونا دزدیده نشد که در داستان‌هایی که نقل می‌کنند، گفته شده او در لحظه آخر روبروی دزدان ظاهر شده بود و آن‌ها تصمیم گرفتند که ریسک نکرده و تندیس نقره را به حال خود رها کردند.  

بعد از این که ارتش ناپلئون شکست خورد، بیش از ۳۰۰ کیلو نقره را بر جای گذاشته و فرار کردند. سپس از بخشی از نقره‌های یاد شده، چهلچراغی بسیار بزرگ درست شد که حالا در این بنا قرار داده شده است.

 

معرفی زیباترین کلیساهای مسکو

قدیمی‌ترین خیابان

چند قرن پیش، مسکو و منطقه‌ای که کرملین در آن واقع شده مملو از بازارها و صومعه‌ها بود و خانه‌های زیادی در این منطقه پر رونق مسکو واقع شده بود. در زمان ایوان سوم این منطقه همیشه در حال ساخت و ساز بود و خیابان‌های قدیمی را خراب می‌کردند و بناهای جدید می‌ساختند.‌ کرملین در حال حاضر شاید میدان و بناهای بزرگ باشد، اما بر روی خرابه‌هایی از خانه‌ها و کوچه‌های باریک ساخته شده است. حالا تمام آن خیابان‌های قدیمی تبدیل به فضای سبز، کلیساهای بزرگ و ... شده‌اند.

ارواح ابنیه قدیمی

در دهه اول بعد از انقلاب سال ۱۹۱۷، کرملین بناهای مهمی را از دست داد و حتی قبل از این انقلاب، در نوسازی‌هایی که صورت گرفته بود نیز خیلی از ابنیه مهم ویران شدند. از آن بناها، چند نشان باقی مانده است که تنها کورسویی از آن سازه‌های باشکوه را به شما نمایش می‌دهند. برای مثال، بخشی از زیربنای قصر کوچک نیکولاس که امپراطور نیکولاس اول، زندگی در آن‌جا را دوست داشت، در مقابل ناقوس تزار مشاهده می‌شود. کمی آن‌ورتر شما می‌توانید بخشی از سازه‌ی صومعه چودوف را نیز مشاهده کنید.

دیواری مخفی

در گوشه‌ای از برج آرسنال، که در کنار مقبره سرباز گمنام واقع شده، تنها بخشی از قدیمی‌ترین دیوار مسکو باقی مانده که خیلی‌ها از وجودش بی‌خبر هستند. این دیوار در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده بود و برای مراقبت از برج در برابر حملات احتمالی به کار می‌رفت. این دیوار که به خاطر مشکلات ساختاری باعث آب گرفتن بنا می‌شد، بعدها با انجام تغییراتی عملکرد آن تغییر پیدا کرد و حالا به خاطر این که تنها بخشی از آن باقی مانده، دیگر مشکلی پیش نمی‌آورد.

 

بازدید از کلیسای ناجی در خون سن پترزبورگ

۱۱ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران