تماشای رود کورا از روی پل صلح تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
تماشای رود کورا از روی پل صلح تفلیس

تفلیس خون‌گرم‌ترین و مهمان‌نواز‌ترین مردمان گرجستان را در خود جای داده است. این شهر با قدمتی طولانی، دارای مکان‌های تاریخی بسیاری است. علاوه بر این، افراد زیادی هستند که وقتی با تور گرجستان به این شهر سفر می‌کنند، دلشان می‌خواهد از مناظر طبیعی و بکر شهر و اطراف تفلیس هم دیدن کنند. برای این تعداد از گردشگران، رودخانه کورا و پلی که از روی آن می‌گذرد را معرفی می‌کنیم تا با پیاده‌روی بر روی این پل و تماشای رودخانه‌ای زیبا در زمان غروب آفتاب لذت برده و خاطرات به یاد ماندنی با خود به همراه ببرند.


رودخانه کورا Kura River

رود کورا نام رودی در قفقاز است که از شرق ترکیه و از دامنه‌های شمالی کوه‌های چالدران سرچشمه می‌گیرد و از میان کشورهای گرجستان و آذربایجان عبور کرده و پس از پیوستن به رود ارس در نفت‌چاله شهری در کشور آذربایجان به دریای خزر می‌ریزد.
رود کورا قبل از سال ۱۹۲۱ بر روی نقشه‌های جهان رودخانه کور kur نوشته شده بود و پس از آن نام آن توسط اتحاد جماهیر شوروی kura نامیده شد. این رود با طول ۱۵۱۵ کیلومتر که بزرگترین رود سرزمین‌های قفقاز است، با نام متکواری Mtkvari نیز شناخته می‌شود. رود متکواری، شهر تفلیس را به دو قسمت تقسیم می‌کند و پل‌های زیادی از روی آن عبور می‌کنند. یکی از آنها به پل صلح شهرت دارد که بهتر است در سفر خود حتما از روی آن گذر کرده و رودخانه طویل زیبای شهر را از بالای آن تماشا کنید. این رود با قدمتی ۴۰۰ ساله از سرزمین‌های مختلف گرجستان عبور کرده و با خود مناظر و دره‌های بی‌نظیری را پدید آورده است. شما با گشت و گذار در اطراف شهر نیز خواهید توانست از مناطق سرسبزی که در حاشیه این رود به وجود آمده‌اند، دیدن کنید. چرا که این رودخانه از جاذبه‌های گردشگری مهم و اصلی گرجستان است که در گذشته در آن کشتیرانی انجام می‌شد که پس از گذشت سال‌ها و ساخت سدها و نیروگاه‌های مختلف، امروزه این امکان وجود ندارد.

رودخانه کورا با نام دیگر رود متکواری به دلیل شهرت خود در حوزه گردشگری و زیبایی‌های منحصر به فردش، سالانه افراد زیادی را به کشور گرجستان جذب می‌کند. علاوه بر شهر تفلیس، در شهر متسختا نیز رود آراگوی به رود کورا می‌ریزد که یکی دیگر از شهرهای دیدنی این کشور محسوب می‌شود. در واقع رود ارس و رود کورا به عنوان دور رود مهم کشورهای آذربایجان و گرجستان، اهمیت زیادی در شکل‌گیری تمدن و چگونگی زندگی مردمان این سرزمین‌ها داشته است. به این صورت که رود کورا پس از عبور از کوه‌های قفقاز، جلگه‌های دوه‌چی و لنکران را آبیاری می‌کند و پس از پیوستن به ارس، کور نامیده شده و ادامه می‌یابد.

 

مهمترین سوغاتی‌های گرجستان

پل صلح تفلیس Bridge Of Peace

پل صلح با طول ۱۵۰ متر دو بخش قدیمی و جدید شهر تفلیس، پایتخت گرجستان را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل که بر روی رودخانه کورا ساخته شده، در شب نورپردازی زیبایی دارد و به رود زیبای متکواری جلوه می‌بخشد. هر چند دیدن آن در روز و پیاده‌روی بر روی این پل خاص لذت دیگری دارد. این پل کمانی شکل، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر به شمار می‌رود. پل صلح از منطقه قدیمی تفلیس شروع شده و به پارک رایک می‌رسد که می‌توانید پس از پیاده‌روی در اینمسیر، در پارک استراحت کرده و یا به کافه‌های اطراف آن بروید و یک نوشیدنی میل کنید و سپس سوار تراموای هوایی شوید و خودتان را به قلعه ناریکالا برسانید و با چشم‌انداز جدیدی از ارتفاع به شهر نگاه کنید.

 

هتل ستاره و Castle in Old Town تفلیس

بنای مدرن پل صلح در قلب تاریخی شهر، نمایانگر معماری زیبای این کشور است. این پل شیبه موجودات دریایی طراحی شده و در بالای آن گنبدی شیشه‌ای و نرده‌هایی سراسری دارد که شب‌ها با نور لامپ‌ها در میان رود کورا می‌درخشد. شما از بالای این پل چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به سوی کلیسای متخی، مجسمه واختانگ یکم، قلعه ناریکالا و در سمتی دیگر، پل باراتاشویلی و ساختمان ریاست جمهوری خواهید داشت که بهتر است در روشنایی روز آن‌ها را تماشا کنید و با قدم زدن بر روی این پل، عکس‌های جالبی از جاذبه‌های پیش رویتان بگیرید. سپس غروب آفتاب را بر روی پل یا در اطراف آن بگذرانید و به محض روشن شدن لامپ‌ها از عکاسی شبانه لذت برده و لحظات خود را ثبت کنید.

۲۶ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران