۵ دلیل برای بازدید از Shiomghvime گرجستان

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
۵ دلیل برای بازدید از Shiomghvime گرجستان

یکی از جاذبه‌های مهمی که همیشه گرجستان به آن معروف بوده، صومعه‌ها و کلیساهای تاریخی کشور است که در هر گوشه‌ای از این سرزمین زیبا می‌توانید آن‌ها را ببینید. با این حال وقتی به تور تفلیس سفر می‌کنید، دوست دارید در همان حوالی یکی از این صومعه‌ها را ببینید و همچنین گردشی نیم‌روزه را نیز تجربه نمایید. این جا است که ما Shiomghvime را برای رفتن به شما معرفی می‌کنیم. یک مجموعه بسیار جذاب که در جایی زیبا واقع شده و با فاصله‌ی کم از تفلیس، گزینه‌ای عالی برای این گردش نیم‌روزه خواهد بود.

 

کوتاه درباره Shiomghvime

Shiomghvime با اسم عجیبی که دارد، یک مجموعه‌ی مذهبی کوچک قرون وسطایی در نزدیکی مسختا واقع شده و در یک دره‌ی زیبا در نزدیکی رودخانه کوتا واقع شده است. اولین بناهای مجموعه در قرن ششم میلادی ساخته شده‌اند و سپس دیگر بخش‌ها به آن اضافه گشته‌ان حتی کنده‌کاری‌هایی که در این قرن در دل غارهای اطراف صومعه انجام شده نیز هنوز پابرجا هستند و می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. بنای اصلی زمانی یک گنبد شش ضلعی با نقاشی‌های زیبا بود که البته در حال حاضر از آن در موزه هنر گرجستان در تفلیس نگهداری می‌شود.

همانطور که گفتیم در طول زمان این مجموعه گسترش پیدا کرده و مثلا بناهایی که در ارتفاع واقع شده‌اند در قرن ۱۲ میلادی ساخته شده‌اند. آخرین تغییرات در مجموعه در قرن ۱۸ میلادی انجام شده و از آن به بعد تنها مرمت بعضی بخش‌های خراب شده در دستور کار قرار گرفته است. گفتن این نکته نیز بد نیست که اسم گذاری این صومعه به خاطر سازنده‌ای آن "شیو مقدس" بوده که نقاشی از او نیز در موزه نگهداری می‌‌شود.

با تمام این گفته‌ها، بیایید به مرور ۵ دلیل برای این که چرا باید از Shiomghvime بازدید کنید، بپردازیم:

۱. نزدیکی به تفلیس

همانطور که گفتیم مجموعه Shiomghvime بسیار به تفلیس نزدیک است و با ماشین حدودا ۲۰ دقیقه‌ای به این محل می‌رسید. این مکان در بستر سمت چپ رودخانه واقع شده و می‌توانید آن را در جاده‌ی منتعی به مسختا پیدا کنید. کرایه ماشین و رفتن به این جا راحت‌ترین گزینه برای شما خواهد بود و با توجه به هزینه‌های پایین تاکسی در تفلیس، خرج آنچنانی روی دستتان نیز نمی‌گذارد. بازدید از این مکان و دیدنی‌های اطرافش نهایتا چیزی حدود ۳ ساعت از شما زمان خواهد برد و اگر صبح زود که بهترین آب و هوادر Shiomghvime جریان دارد به این محل بروید، می‌توانید تا ظهر به تفلیس باز گردید.

 

آشنایی با صومعه جواری متسختا

۲. اهمیت تاریخی Shiomghvime

اهمیت تاریخی این محل آن را به یک موزه‌ی فضای باز مهم در نزدیکی تفلیس بدل کرده که متاسفانه آنقدرها که باید و شاید برای گردشگرانی که به تور گرجستان می‌آیند، شناخته شده نیست. Shiomghvime که به معنی "غار شیو" است، توسط یکی از ۱۳ پدر روحانی آسیریان ساخته شده و ساخت آن همانطور که گفتیم، به قرن ششم میلادی بر می‌گردد. جالب است بدانید که "شیو" بعد از ساخت این مکان، سال‌های آخر عمرش را در دل غارهای اطراف صومعه گذراند و در نهایت بعد از مرگ، در محل صومعه نیز دفن شد.

۳. معماری زیبای Shiomghvime

در کنار اهمیت تاریخی، معماری Shiomghvime نیز یکی دیگر از نمونه‌های جذاب و زیبا از معماری صومعه‌های تاریخی در گرجستان است. البته با توجه به این که هر بخشی از این مجموعه در یک دوره‌ی تاریخی و به دست یک معمار ساخته شده، شما با این که در ظاهر کلی یک مکان یک دست را مشاهده می‌کنید، اما با ریزبینی شاهد رشد معماری مردم این سرزمین و تفاوت‌های بناها در عصرهای مختلف خواهید بود.

۴. چشمه‌ی "اشک‌های راهب"

در نزدیکی این صومعه چشمه‌ای وجود دارد که نام آن را "اشک‌های راهب" گذاشته‌اند. طبق افسانه‌های تاریخی، آب این چشمه می‌تواند بیماری‌های مختلف را درمان کند. داستان‌های زیادی درمورد این چشمه وجود دارد و در مورد به وجود آمدن آن نیز قصه‌ای بسیار جالب گفته می‌شود. در Shiomghvime آبی وجود نداشته و به همین دلیل راهبی برای آوردن آب به رودخانه رفته است، زمان برگشت کوزه آب از دست وی پایین افتاده و می‌شکند. او که با نگرانی شروع به اشک ریختن می‌کند، مردم را می‌بیند که در کنارش شروع به دعا خواندن می‌کنند و در نهایت کمی بعد چشمه‌ای آب از آن جا می‌جوشد. این چشمه آب کمی دارد و هر ساعت یک بطری آب جمع می‌شود، شما نمی‌توانید به داخل رفته و خود آب پر کنید، اما می‌توانید یک بطری آب به رایگان دریافت نمایید.

 

صومعه‌های گلاتی و متسامتا، گرجستان

۵. طبیعت دست نخورده

و آخرین دلیل برای بازدید از این محل، طبیعت دست نخورده و زیبای Shiomghvime است. طبیعتی صخره‌ای که البته در بخش‌هایی نیز سرسبز بوده و رودخانه را نیز در فاصله‌ی نه چندان دوری از خود می‌بیند.

 

صومعه داویت گارجا (David Gareja)، گرجستان

۲۱ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران