تور گرجستان فرصتی برای دیدار با فرشته افسانه‌ای برج ساعت تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
تور گرجستان فرصتی برای دیدار با فرشته افسانه‌ای برج ساعت تفلیس

تور گرجستان، از آن نوع سفرهایی است که برای انتخاب کردنش به دلایل زیادی نیاز نخواهید داشت: از طبیعت بکر و ساحل منحصر به فرد این سرزمین زیبا، تا معماری مدرن و آثار باستانی، همه شما را به سوی تفلیس و باتومی هدایت می‌کنند.با این حال، در سفر با تور گرجستان ، بهتر است سری هم به آثار کمتر شناخته شده شهرهای مختلف بزنید. آثاری که ترکیب ایده‌های مدرن با روش‌های سنتی هستند؛ نمونه‌هایی خاص که در هیچ جای دیگر جهان شبیه آن‌ها را نخواهید دید. یکی از این آثار، برج ساعت تفلیس است.

 

 

برج ساعت

حکایت از آن‌جا آغاز شد که یک هنرمند بومی، به نام ریزو گابریازده که در طول سال‌ها به کار صنعتگری مشغول شده بود، تصمیم گرفت با عملی کردن رویایی که در سر داشت، اثری ماندگار از خود به جای بگذارد.

 

طبیعت‌گردی در دریاچه لاکپشت تفلیس

 

 

برج ساعت تفلیس

 

 

ویژگی‌های منحصر به فرد برج ساعت

۱- یکی از مهمترین ویژگی‌های این سازه، این است که همه اجزا و قطعات برج و ساعتی که روی آن قرار گرفته است را صنعت‌گران محلی گرجستان ساخته‌اند. شاید به همین دلیل ساده است که برج ساعت، یکی از محبوب ترین محل‌ها و آثار هنری برای مردم تفلیس است.

۲- این بنا که از نمادهای اصلی تفلیس قدیم است، معماری منحصر به فردی دارد؛ به طوری که گردشگران و معماران از آن به عنوان غیر عادی ترین بنای این شهر یاد می‌کنند. برج ساعت، بر خلاف همه ساختمان‌هایی عمودی، به سمت خیابان کناری‌اش خم شده است و با دیدن آن تصور خواهید کرد که این برج در حال سقوط است. اما خاطرتان جمع باشد که یک ستون محکم آهنی، به تنهایی برج ساعت را سر جای خود نگه می‌دارد.

 

تفلیس، مکانی برای رویارویی فرهنگ‌های مختلف جهان

 

 

برج ساعت تفلیس

 

 

۳-ساخت کامل برج ساعت و ساختمان تئاتری که در مجاورت آن قرار گرفته است حدود سی سال به طور انجامید. دلیل اصلی این کندی، این بود که گابریادزه، سازنده برج، برای ساخت هر دو بنا، از مصالح ساختمان‌های متروکه قسمت قدیمی شهر و بخشی از بناهایی که در زلزله آوار شده بودند، استفاده کرده است.

۴- برج ساعت، که این روزها یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار گرجستان، برای گردشگرانی است که با تور تفلیس به این شهر آمده‌اند، به عنوان یکی ساختمان‌های جوان این شهر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، به خاطر استفاده از مصالح ساختمانی قدیمی و ایده اولیه گابریادزه، سازنده این اثر، که قصد داشت تصویری از تفلیس قدیم را ثبت کند، آن‌قدرها هم جوان به نظر نمی‌رسد.

 

 

برج ساعت تفلیس

 

 

۵- برج ساعت، هم برای گردشگران و هم برای مردم تفلیس که سال‌هاست در این شهر زندگی می‌کنند، یک نماد افسانه‌ای است. گابریادزه که تخصص اصلی‌ش نمایش‌نامه نویسی و کارگرانی تئاتر عروسکی بود، برج ساعت را مانند یک صحنه نمایش که از میان داستان‌های پری‌های افسانه‌ای بیرون آمده، طراحی کرده است.

برای همین هم درست در راس هر ساعت، فرشته زیبایی از در کوچکی که در قسمت بالای ساعت قرار گرفته، بیرون می‌آید و با چکش جادویی‌اش زمان را به همه یادآوری می‌کند.

 

بهترین ساعت بازدید

این برج افسانه‌ای هر روز دو نوبت راس ساعت ۱۲ ظهر و راس ساعت ۷ بعد از ظهر صدای زنگ متفاوتی دارد. صدایی که به نام چرخه زندگی شناخته می‌شود. به همین دلیل هم بهترین زمان برای گردشگرانی که می‌خواهند از این سازه اسرارآمیز بازدید کنند، یکی از همین ساعت‌هاست.

 

۱۱ مکان عالی در تفلیس برای تماشای تئاتر و انواع کنسرت‌های موسیقی

 

 

برج ساعت تفلیس

 

 

تئاتر گابریادزه، در همسایگی برج افسانه‌ای

گابریادزه، علاوه بر طراحی و بنای برج ساعت، ساختمان تئاتر عروسکی گابریادزه را هم درست در کنار آن بنا کرده است. این سالن در سال ۱۹۸۱ میلادی کار خود را آغاز کرد و میزبان نخستین تئاتر عروسکی کشور گرجستان شد.این مجموعه، در یک فضای کوچک و تنها با ۸۰ صندلی به بخش مهمی از صحنه فرهنگی تفلیس تبدیل شده است. صحنه‌ای از درام‌های کوتاه و بلند عروسکی که گویی فعالیت‌شان تمامی نخواهد داشت.

 

۸ دلیل قانع‌کننده برای دیدن تفلیس؛ شهر تاریخ و هنر

 

 

برج ساعت تفلیس

 

 

در سال ۲۰۱۱ هم‌زمان با بازسازی این سازه‌ها، برج ساعت به سالن تئاتر گابریادزه متصل شد. عملیات عمرانی این کار حدودا چهار سال زمان برد. پس فراموش نکنید که در تور گردشگری‌تان سری هم به این تئاتر بزنید.

 

 

واقعی شدن یک رویا

 

رزو گابریادزه، پس از آنکه موفق شد ایده خود را اجرایی کند، درباره آن گفت: «... اما رویای من به حقیقت پیوست. این بار برای همیشه، دوباره به نقاشی و عروسک‌سازی باز گشتم. من سپاسگزار هستم؛ به خاطر سرنوشتم، به خاطر عروسک‌ها و گروه کوچکم که به آرامی در گوشه‌های تاریک این ساختمان قدیمی  قدم می‌زنند.»

 

۱۰ بنای دیدنی تفلیس؛ پایتخت زیبایی‌های باشکوه گرجستان

 

 

برج ساعت تفلیس

 

 

همین چند عبارت ساده، تا به امروز موفق شده است گردشگران فراوانی را از سراسر دنیا برای دیدن اثر هنری او، به شهر تفلیس بکشاند؛ به ویژه گردشگرانی که در دنیای هنر و ادبیات تحقیق و پژوهش می‌کنند.

 

۳۱ فروردین ۱۳۹۸

نظرات کاربران