بازدید از موزه استالین گوری در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
بازدید از موزه استالین گوری در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری جذاب و گوناگونی که در گرجستان وجود دارند آن را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا تبدیل کرده است. یکی از این مکان‌های مشهور موزه استالین گوری واقع در تفلیس می‌باشد. اگر دوست دارید تا با ما سفری کوچک به این موزه داشته باشید در این مقاله ما را همراهی کنید.

 

موزه استالین گوری (Stalin Museum)

موزه استالین یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور گرجستان واقع در شهر گوری (فاصله ۷۶ کیلومتری تفلیس) بشمار می‌رود. به دلیل وجود موزه استالین در شهر گوری گاهی اوقات آن را به نام شهر استالین نیز نام می‌برند. همه ساله گردشگران بسیاری از سراسر جهان جهت بازدید از موزه استالین با تور گرجستان به گوری سفر می کنند. این موزه در گذشته محل زندگی دیکتاتور معروف کشور سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده است که امروزه درهای آن برای بازدید عموم باز شده است. ژوزف استالین متولد گرجستان بود که در نتیجه اصالتی گرجی داشت. علی رغم اینکه مردم گرجستان دید منفی نسبت به استالین و ظلم و ستم‌هایی که به مردم بی‌گناه روا داشت دارند با این حال افتتاح مجدد موزه استالین و روایت زندگی او به عنوان بخشی از تاریخ کشور شوروی و گرجستان در دستور کار دولت گرجستان قرار گرفت.

 

۶ مکان رویایی در گرجستان برای سفر در زمستان

 موزه استالین گوری

 

زندگی‌نامه ژوزف جوغاشویلی (استالین)

ژوزف جوغاشویلی (استالین) در تاریخ ۲۱ دسامبر سال ۱۸۷۹ میلادی در شهر گوری از ایالت شیدا کارتلی گرجستان متولد شد. خانه پدری حقیرانه استالین در یکی از خیابان‌های قدیمی شهر گوری واقع شده بود. موزه استالین گوری در واقع همین خانه می‌باشد که در حال حاضر تبدیل به موزه شده است. مادر استالین یک سرف بود. سرف به برده‌های روستایی دوران روسیه تزاری اطلاق می‌گردید که جزو  اموال اربابان محسوب می‌شدند. پدر وی خیاط بود و به سختی روزگار خود را می‌گذراندند. تمام خواهر و برادرهای استالین در کودکی از دنیا رفته و وی تنها فرزند خانواده بشمار می‌آمد.

 

چه زمانی را برای سفر به گرجستان انتخاب کنیم؟

موزه استالین گوری

 

نام کودکی استالین سوسو بود و او را به این نام صدا می‌زدند. پدر استالین هر روز و به بهانه‌های واهی او و مادرش را کتک می‌زد که باعث تاثیرات بدی در خلق و خوی وی گردید که آثارش در بزرگسالی نمود پیدا کرد. در دوران کودکی یک یهودی هزینه تحصیل او را داد و وی شروع به تحصیل کرد. استالین در سن ۱۴ سالگی وارد مدرسه علوم دینی تفلیس شد. او در این دوران شروع به فعالیت‌های ضد دینی و گرایش‌های مارکسیستی کرد و بارها زندانی شد.

در واقع او این نام را در سال ۱۹۱۳ برای خود برگزید که در زبان روسی به معنی مرد پولادین است. استالین در دوران انقلاب در پست‌های سیاسی منسوب و مدارج ترقی را طی کرد تا اینکه به عنوان رهبر اتحاد جماهیر شوروی و فرمانده ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم انتخاب شد. امروزه خانه پدری وی در شهر گوری گرجستان تبدیل به موزه استالین گردیده و دوران زندگی وی از کودکی تا زمان مرگ را در این موزه به تصویر کشیده‌اند.

 

۴ مکان جالب و قدیمی در گرجستان

 موزه استالین گوری

 

تاریخچه موزه استالین گوری در گرجستان

در سال ۱۹۵۱ میلادی اولین مراسم یادبود ژوزف استالین در شهر گوری و در محل موزه فعلی برگزار گردید. در سال ۱۹۵۳ میلادی استالین در گذشت و در سال ۱۹۵۷ میلادی این محل به عنوان موزه استالین در نظر گرفته شد. در طی نیم قرن اخیر موزه استالین تغییرات زیادی را شاهد بوده است. در سال ۱۹۸۹ میلادی و در دوران انقلاب و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی موزه بسته شد. اما در چند سال اخیر به عنوان یک جاذبه توریستی و تاریخی دوباره بازگشایی گردید. موزه استالین در میدان مرکزی شهر گوری قرار دارد.

 

 موزه استالین گوری

 

معماری موزه استالین گوری

. موزه استالین مشتمل بر چهار سالن و چندین اتاق است. در ورودی موزه با مجسمه استالین و زمین پوشیده از سنگ مرمر و فرش قرمز ظراحی شده است. سالن اول موزه به معرفی بیوگرافی و زندگینامه ژوزف استالین به انضمام تصاویری از زندگی او و مقالاتی در مورد زندگی ژوزف استالین می‌پردازد. پس از آن گردشگران وارد سالن دوم موزه می‌شوند. در این سالن زندگی استالین و حزب کمونیست به نمایش گذاشته شده‌اند. انتها سالن سوم مربوط به دوران قدرت استالین در نقش رهبر اتحاد جماهیر شوروی و فرمانده ارتش سرخ در دوره جنگ جهانی دوم است.

 

بهترین کارهایی که باید در سفر با تور گرجستان انجام دهید

موزه استالین گوری

 

اتاقی دیگر در موزه به دوران پیروزی استالین بر حزب نازی آلمان اختصاص داده شده است. در سالن آخر انواع هدایای ارسالی از مقامات و کشورهای دیگر و سازمان‌های کمونیستی و لوازم متعلق به استالین قرار دارد. در موزه استالین شما می‌توانید کلیه فعالیت‌هایی که در دوران زمامداری خویش انجام داده بازدید کنید. این موارد عبارتند از نامه‌های نگاشته شده، لوازم شخصی وی از جمله لباس‌های نظامی، کلاه، پالتو و پوتین‌های او، عکس‌ها، میز مطالعه و مبلی که استفاده می‌کرده، تختخواب و حوله شخصی، واگن سبز رنگی با وزن ۸۳ تن که در سال ۱۹۴۱ ساخته شد و با آن به کشورهای مختلف سفر می‌کرد و ... .

 

رستوران‌های خوب و کم‌ترشناخته شده در تفلیس

 موزه استالین گوری

 

ساعت کاری موزه استالین

ساعت کاری موزه استالین از ساعت ۱۰ صبح الی ۶ عصر است. البته در ماه‌های نوامبر تا مارس ساعت کاری از ۱۰ صبح تا ۵ عصر می‌باشد. ناگفته نماند که این موزه روز اول ژانویه تعطیل است. هزینه بلیط برای بازدید از کلیه قسمت‌های مجموعه به ازای هر نفر ۱۵ لاری است. در صورت بازدید گروهی بصورت تورهای گشت شهری مبلغ بلیط بازدید به ۱۰ لاری کاهش پیدا می‌کند.

۱۳ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران