اورکی، شهری کوچک نزدیکی باتومی

جاذبه‌های گردشگری باتومی
اورکی، شهری کوچک نزدیکی باتومی

گرجستان چندین مقصد ساحلی دیدنی خود دارد که بعضی از آن‌ها همچون باتومی، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تابستانی بین مردم کشورمان نیز محسوب می‌شوند. با این حال شهرهای کوچک و ریزورت‌های خاصی نیز در این کشور پیدا می‌شوند که یک تجربه متفاوت را از ساحل دریای سیاه برایتان به همراه خواهند داشت. یکی از آن‌ها شهر کوچک اورکی در شرق گرجستان است که با ساحل خاصی که به رنگ مشکی‌ست و خاصیت آهنربایی دارد، هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.

 

اورکی، شهری کوچک و کم جمعیت

اورکی چیزی نزدیک به ۱۴۰۰ نفر جمعیت دارد و در واقع یک ریزورت بزرگ ساحلی در گوشه‌ای از گرجستان محسوب می‌شود که تنها ۶۰ کیلومتر از باتومی و ۳۰۰ کیلومتر از تفلیس فاصله دارد. بر خلاف بسیاری از نقاط نزدیک به دریای سیاه، سواحل این ناحیه بیشتر شنی است تا این که از سنگ‌ریزه پر باشد. یک منطقه سبز و زیبا که بخش زیادی از آن را جنگلی انبوه پوشانده است.

اما چیزی که این محل را به این حد از محبوبیت رسانده، هیچ کدام از این ویژگی‌ها نیست، بلکه ساحل سیاه آن است که خاصیت آهنربایی داشته و خیلی‌ها باور دارند که این شن خواص درمانی داشته و به همین جهت است که هر ساله در کنار جمعیت گردشگران خارجی، خیلی از اهالی گرجستان نیز به این محل می‌آیند.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر در تور باتومی، فرصت یک شب ماندن در چندین هتل و ریزورت این محل را ندارد، حداقل برای یک نیم روز به این محل رفته و بودن در این ساحل استثنایی را تجربه کنید. این کار نه تنها زمان زیادی از طول سفر شما را به خود اختصاص نخواهد داد، بلکه هزینه‌ی آنچنانی نیز برایتان ندارد.

ساحل سیاه اورکی

سواحل سیاه زیادی در دنیا وجود دارند که نمونه‌های معروف آن‌ها را می‌توانید در ایسلند، کاستاریکا، بلغارستان و فیلیپین ببینید. اما در مورد هیچ کدام از آن‌ها به خواص درمانی اشاره نشده است، اما در ساحل سیاه اورکی، خیلی‌ها برای فیزیوتراپی می‌آیند و بدن خود را به شن‌هایی می‌سپارند که کاملا با سواحل سیاه دیگر کشورها متفاوت است. دلیل آن نیز حالت آهنربایی آن بوده که به ۷۰ درصد می‌رسد و این نکته‌ای خاص و عجیب در مورد این این مکان به حساب می‌آید.

 

گردش در گرجستان و سواحل دریای سیاه

در حال حاضر حتی یک مرکز درمانی نیز در اورکی وجود دارد و مسئولان آن معتقدند که خاک این ساحل برای درمان دردهای عضلانی، رفع گرفتگی‌های قلبی و عروقی، بهبود سیستم اعصاب و ضربدیدگی‌ها مفید است. اما کسانی که دارای آسم هستند، بیماری سل دارند یا تومورهای سرطانی دارند، نباید به ین ساحل بروند. اما فارغ از مسائل درمانی و صحبت‌هایی از این دست، اولین چیزی که به خاطرش باید به اورکی بروید، نمای زیبای این ساحل سیاه است که نمونه‌اش در کم‌تر جایی در دنیا مشاهده می‌شود.

 

لذت خرید در بازارهای سنتی باتومی

از بهترین سواحل گرجستان در اورکی وجود دارند که می‌توانید در آن‌جاها به تفریح و آبتنی بپردازید. تابستان‌های گرم گرجستان، زمانی عالی برای تفریح و آبتنی در اورکی به حساب می‌آید. سواحل این شهر کوچک دارای امکانات خوب رفاهی و همچنین تفریحی بوده و حتی سرسره‌های بادی زیادی نیز در آن‌جا هستند که بچه‌ها و بزرگ‌ترها می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند. همچنین وجود درختان بلند در نزدیکی ساحل، سایه‌ای فراهم آورده تا بتوانید کمی زیر آن‌ها خنک شوید.

چطور به اورکی برویم

اورکی در مسیر باتومی به کوتایسی واقع شده است و تقریبا با هر وسیله‌ای که به این مسیر بروید، می‌توانید در بین راه در این شهر کوچک پیاده شوید. مسیر ساده و خیلی ارزان قیمت، استفاده از مینی‌بوس است. البته برنامه‌ی مشخصی برای حرکت این مینی‌بوس‌ها وجود ندارد، اما اگر در ایستگاه مرکزی باشید، نهایتا نیم ساعته به این مقصد راه خواهید افتاد. البته با قطار هم می‌توانید به این محل بروید که خیلی دردسر دارد و به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. در نهایت انتخاب تاکسی راحت‌‌ترین راه برای شما خواهد بود که البته برایتان گران‌تر تمام می‌شود.

 

گشتی در میدان اروپا در سفر به باتومی

بهترین زمان برای رفتن به اورکی

فصل شنا در اورکی بین ماه‌های مِی تا اکتبر است که دمای آب حدودا ۱۸ تا ۲۰ درجه خواهد بود. اما در مجموع بهترین ماه‌ها برای رفتن به اورکی ماه‌های جون و جولای است که هم بتوانید در آب شنا کنید و هم این که هوای نسبتا خوبی را تجربه نمایید. با توجه به این که این ماه‌ها از جمله پرطرفدارترین زمان‌ها برای تور باتومی به حساب می‌آید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این مکان رفته و کمی از شلوغی آن شهر دور شوید.

۱۹ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران