معرفی صنایع دستی و سوغات قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی صنایع دستی و سوغات قشم

قشم یک جزیره زیبا و آزاد در جنوب ایران است که مردم خونگرم و خوش برخوردی دارد. علاوه بر جاذبه‌های دیدنی بسیاری که در قشم وجود دارد، این شهر پر است از صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه محلی که در سفر خود با تور قشم حتما باید از آنها بخرید و به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید. در اینجا انواع صنایع دستی قشم که بیشتر دوزندگی به صورت دوخت سنتی و تزیینات پارچه است که بر روی لباس ها، کیف و کفش، زیورآلات به کار می‌رود و ما آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

بافندگی و دوزندگی

هنر گلابتون دوزی بر روی پارچه، نقش‌های سنتی و قدیمی ایرانی همچون اسلیمی، محرابی و بته جقه را با نخ‌های زر و نقره است که توسط آن لباس‌هایی از جمله شلوار، روسری و انواع دیگر را تزئین می‌کنند. انواع دیگر دوزندگی در قشم شهرت دارد که جزو صنایع دستی این شهر محسوب می‌شود. از میان انواع این هنر می‌توان به شک‌بافی که دختران محلی جزیره قشم با استفاده از یک بالشتک کوچک و چندین قرقره نخ، نوارهای ظریفی را می‌بافند که ارزش بسیاری دارند. از این نوارها برای تزیین دمپای شلوارها، لبه آستین، یقه و دامن به کار می‌رود که در نهایت باعث می‌شود لباس‌های محلی زنان این منطقه گران باشد. زری‌بافی نیز شبیه به شک‌بافی است و بیشتر به رنگ طلایی بافته می‌شود. خوس دوزی از یک نوع نخ نقره‌ای رنگ به نام نقده استفاده می‌کنند که به صورت طرح‌های بته جقه و ستارگان چند پَر بر روی پارچه‌ها دوخته می‌شود. نوع دیگری از بافندگی سنتی وجود دارد که ترکیبی از شک و زری بافی است که به آن بادله دوزی گویند. همچنین افراد محلی این جزیره، از بافتن شاخ و برگ درختان نخل، زیرانداز، سقف و یا روانداز تخت‌های چوبین را می‌سازند که به این هنر سوندبافی می‌گویند. گلیم‌بافی، حصیربافی و سبدبافی نیز از شناخته شده‌ترین هنرهای بافندگی در استان‌های جنوبی کشور محسوب می‌شود.

 

سفری تابستانی به جزیره‌ی قشم

زیورآلات و تزیینات دریایی

به هنگامی که به قشم سفر می‌کنید و در سواحل و به نزدیکی دریا می‌روید، مردم محلی را می‌بینید که در حال درست کردن و فروش آینه، گردنبند، دستبند، گوشواره و دیگر زیورآلات تزیینی هستند که از انواع صدف‌ها، مروارید و چیزهایی که شما را یاد جنوب و دریا بیاندازد می‌سازند.

خوراکی‌های محلی و مخصوص قشم

نان‌های محلی خوشمزه‌ای که توسط زنان جنوبی در قشم پخت می‌شوند، انواع مختلفی دارند. در این نان‌ها از ادویه‌های متنوعی استفاده می‌شود. به طور مثال نان تُمُشی نوعی نان نازک است که با تخم مرغ، پنیر، مهیاوه یا سوراغ ترکیب می‌شود. مهیاوه و سوراغ سس‌هایی تهیه شده از ماهی‌های ساردین هستند. در سوراغ از خاک سرخ جزیره هرمز نیز به عنوان ادویه استفاده شده است. نان پنیری یک نان دیگر است که بیشتر می‌توانید به صورت آماده آنها را خریداری کنید و همان جا در صبحانه میل کنید. علاوه بر این، جنوب ایران به خرماهایش شهرت دارد. یکی از بهترین سوغات‌هایی که می‌توانید با خود به شهرتان ببرید خرماست. از دیگر خوراکی‌های خوشمزه این شهر کیک هلر، یک نوع کیک اسفنجی است که از آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل درست می‌شود و محبوبیت بسیاری در نزد گردشگران دارد. ادویه‌های محلی یکی از چیزهایی است که اگر به طعم غذاهای جنوبی علاقه دارید باید به هنگام برگشت خریده و همراه خود ببرید. چرا که هیچ ادویه دیگری این بو و طعم را به غذاهای شما نخواهد داد. مسقطی جنوبی یکی از شیرینی‌های دلپذیر جزیره است است که از ترکیب نشاسته، گلاب، زعفران، مغزها و کره پخته می‌شود.

 

راهنمای اجاره ماشین در قشم

ساز عود

سال‌هاست که هنر عود سازی در جزیره قشم رواج دارد. به این ساز در فارسی بربط گفته می‌شود،. عود، سازی تاریخی است که صدایی محزون و گوش‌نواز دارد، تقریبا شبیه به تار و سه تار است که ابعادی متفاوت‌تری دارد و در نواختن موسیقی سنتی ایرانی به کار می‌رود. این هنر از اصیل‌ترین هنرهای بومی این منطقه محسوب می‌شود.

 

معرفی ۷ شهر و روستای معروف قشم

۱۵ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران