موزه زندان اولوجانلار در شهر آنکارا

جاذبه‌های گردشگری آنکارا
موزه زندان اولوجانلار در شهر آنکارا

آنکارا پایتخت رسمی و سیاسی کشور ترکیه بوده و از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است. مسافران تور آنکارا می‌توانند در سفر به این شهر از مکان‌هایی مثل موزه‌ها، پارک‌ها، بناهای قدیمی و تاریخی و بسیاری موارد دیگر از این قبیل دیدن کنند. اگر شما نیز دوست دارید سفری به یادماندنی به همراه خانواده به یکی از شهرهای ترکیه داشته باشید آنکارا می‌تواند گزینه خوبی به حساب آید. ما هم در این مقاله به معرفی یکی از مکان‌های متفاوت و اما دیدنی در این شهر با نام موزه زندان اولوجانلار می‌پردازیم.

 

موزه زندان اولوجانلار آنکارا

زندان اولوجانلار اولین زندانی بوده که بعد از دولت جمهوری در ترکیه تشکیل شد. این مکان یک زندان ایالتی در شهر آنکارا بود. البته امروزه این زندان تبدیل به یک موزه تاریخی شده و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن دیدن می‌کنند. این زندان در سال ۱۹۲۵ به دستور وزارت امور داخلی کشور ترکیه در زمینی به مساحت ۳۴ هزار متر مربع بنا شد. اما سال‌ها بعد در سال ۲۰۰۶ درهای آن را به عنوان زندان برای همیشه بستند. بعدها با انجام یک سری بازسازی‌ها شهردار وقت آنکارا تصمیم گرفت تا از این بنا به عنوان یک موزه تاریخی بهره‌برداری گردد.

 

راهنمای بهترین فعالیت‌ها در آنکارا

تاریخچه موزه زندان اولوجانلار آنکارا

زندان اولوجانلار اولین بار در سال ۱۹۲۵ میلادی شروع به ساختن گردید. در آن سال‌ها مهندسی آلمانی با نام کارل کریستف پیشنهاد و طراحی ساخت این زندان را در شهر آنکارا ارائه داد. در این زندان نام‌های معروف سیاسی و فرهنگی ترکیه مثل عثمان بلوکباشی (نمایندگان پارلمان وقت)، ییلماز گونی (کارگردان)، ناظم حکمت (شاعر) و ... زندانی بوده‌اند. به همین دلیل از آن به عنوان سنبل تحلیل سیاسی کشور ترکیه یاد می‌شود. گفته می‌شود، اغلب افراد سیاسی دستگیر شده در اولوجانلار به دلایل غیرمنطقی و ناعادلانه دستگیر و حتی اعدام شده‌اند.

این زندان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که در سال ۲۰۰۶ استفاده از آن به عنوان زندان متوقف گردیده و بعدها در سال ۲۰۱۱ تحت عنوان موزه‌ای تاریخی رونمایی شد. البته قبل از آن بسیاری از بخش‌های زندان بازسازی گشته و مرمت گردید. گفته می‌شود معرفی این زندان به عنوان یک موزه تحول قابل توجهی در صنعت فرهنگ و هنر کشور ترکیه داشته است. به همین دلیل توصیه می‌شود گردشگرانی که به تاریخ سیاسی کشورها علاقه دارند در سفر خود با تور ترکیه به آنکارا بازدید از این موزه زندان را فراموش نکنند. امروزه از این منطقه تحت عنوان میراث فرهنگی شهر مراقبت می‌کنند. اهمیت این موزه به قدری بالا است که از آن به عنوان یکی از نمادهای شهر آنکارا نیز یاد می‌شود.

بخش‌های مختلف موزه زندان اولوجانلار آنکارا

موزه زندان اولوجانلار آنکارا، از بخش‌های متعدد بسیاری تشکیل شده است که امروزه اغلب این بخش‌ها را برای بازدید در اختیار توریست‌ها قرار داده‌اند. در زیر به چند تا از مهم‌ترین بخش‌های این موزه زندان اشاره کرده‌ایم:

 

بازدید از منطقه تاریخی اولوس آنکارا

بخش نهم و دهم

اولین بخش این زندان که از ابتدای در ورودی آغاز می‌شود، بخش‌های نهم و دهم هستند. این دو قسمت دارای مساحت بسیار کمی بوده و در مقایسه با سایر قسمت‌های زندان کوچکتر هستند. به همین دلیل از آسایش بیشتری برخوردار بوده و بخش هیلتون نامیده می‌شود. برخی از سیاستمدارهای معروف ترکیه در این بخش زندانی بوده‌اند. گردشگران می‌توانند شرح حال آن‌ها را که بر روی تخت‌ها نوشته‌ شده‌اند بخوانند.

راهروها

راهروهای این زندان از خوف و وحشت خاصی برخوردار است. علاوه بر آن می‌توان صدای فریاد زندانیان را در حین شکنجه در این راهرو‌ها شنید. همچنین شعرهای معروف سیاسی که در توصیف حال زندانیان سروده شده است در برخی از قسمت‌های راهروها پخش می‌شود.

بخش چهارم

یکی دیگر از قسمت‌های جذاب این زندان بخش چهارم آن است. در این قسمت ۲۲ عدد مجسمه مومی قرار داده شده‌اند. این مجسمه‌ها نمایشی از زندگی روزمره زندانیان بوده و جلوه خاصی به زندان بخشیده است.

بخش پنجم

در یکی از قسمت‌های زندان که با نام بخش پنجم شناخته می‌شود زندگی نامه زندانیان مهم سیاسی کشور ترکیه که در این مکان زندانی بوده‌اند نوشته شده است. بازدید از این قسمت برای کسانی که به تاریخ کشورها و آشنایی با شخصیت‌های مهم سیاسی علاقه دارند می‌تواند جذاب باشد.

بخش ششم

در کنار تمامی بخش‌های گفته شده قسمتی را به نمایش وسایل شخصی زندانیان اختصاص داده‌اند. در این قسمت که تحت عنوان بخش ششم شناخته می‌شود ساعت، سیگار، ظروف، عینک، قوری و بسیاری دیگر از وسایل شخصی زندانیان را می‌توان مشاهده کرد.

حیاط زندان

آخرین بخش برای بازدید از زندان اولوجانلار حیاط آن است. در این حیاط حمامی برای زندانیان تعبیه شده بود که امروزه عمس‌هایی از برخی زندانیان بر روی دیوارها و شاخه‌های حیاط آویزان شده است. از دیگر قسمت‌های جذاب حیاط می‌توان به چوبه دار که در وسط حیاط قرار گرفته است اشاره کرد. طبق شواهد تاریخی ۱۹ اعدام در این چوبه دار انجام شده است.

طریقه دسترسی به موزه زندان اولوجانلار آنکارا

موزه زندان اولوجانلار، در مرکز شهر آنکارا قرار گرفته است. گردشگرانی که بجز تفریحات رایگان در آنکارا به بازدید از این موزه علاقه دارند می توانند در تمامی ایام هفته به غیر از روزهای دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر از آن بازدید کنند. البته برای داشتن اجازه ورود به این موزه باید بلیط ورودی به مبلغ ۵ لیر ترکیه تهیه شود. برای دسترسی آسان و راحت در زیر آدرس دقیق این جاذبه گردشگری آنکارا آورده شده است:

Şükriye Mahallesi, Ulucanlar Cd. No:63, 06030 Altındağ/Ankara, Turkey

نکته جالب در خصوص این موزه قرار گرفتن یک سلول در حیاط زندان است. علاقه‌مندان می‌توانند هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنند تا به مدت ۱۵ دقیقه الی ۱ ساعت برای درک زندان، درون سلول زندانی شوند.

۱۴ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران