اجاره‌ی موتور برای گشت و گذار در بالی

جاذبه‌های گردشگری بالی
اجاره‌ی موتور برای گشت و گذار در بالی

از قدیم یکی از بهترین‌ و ارزان‌ترین راه‌ها برای گشت و گذار در بالی و رفتن به جاهای مختلف، اجاره کردن یک موتور سبک بوده و هست. به این ترتیب شما می‌توانید با پرداخت مبلغی کم، به هر جایی که خواستید بروید، هر قدر که خواستید در آن‌جا بمانید و صد البته در ترافیک درون شهری نیز نمانید. اما برای اجاره و همچنین راندن موتور در تور بالی، باید چند نکته‌ی مهم را در نظر بگیرید که سعی کرده‌ایم تمام این نکات را در نوشته‌مان پوشش دهیم.

 

نکات مهم درباره اجاره موتور در بالی

انواع موتورهای سبک: با این که در کشورهای غربی، این موتورهای سبک با نام اسکوتور شناخته می‌شوند، اما در بالی همچون ایران به آن‌ها "اسپِدا موتور" یا "موتور" خالی می‌گویند. اکثر مدل‌هایی که شما کرایه می‌کنید یا هوندا هستند یا یاماها با ظرفیت‌های ۱۲۵ یا ۱۵۰ سی سی و خب الان با توجه به این که بیشتر محل‌های اجاره‌ی موتور، مدل‌های اتوماتیک را اجاره می‌دهند، نیاز نیست چیزی از موتور سواری بلد باشید تا با آن‌ها برانید، کافی است سوییچ را چرخانده و پس از روشن شدن موتور، گاز را بچرخانید تا راه بیفتید. سرعت این موتورها نیز تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، اما ترجیح این است که به هیچ وجه به این سرعت نزدیک هم نشوید!

 

بهترین ماه برای سفر و تفریح در بالی

قیمت‌ها: بسته به موتور، نوع بیمه و جایی که آن را کرایه می‌کنید، هزینه‌ی آن‌ها بین ۳ تا ۱۵ دلار برای یک روز خواهد بود. اگر خیلی اهل رفتن به خارج شهر نیستید و موتور را برای گشت و گذار در کوتا یا امثالهم می‌خواهید، مدل‌های پایین‌تر را اجاره کنید تا برایتان ارزان‌تر بیافتد.

از کجا موتور اجاره کنید: مهم نیست کجا بالی باشید، امکان ندارد که یک مغازه اجاره‌ی موتور در نزدیکی شما نباشد. حتی خیلی از آن‌ها در خیابان از شما می‌پرسند که آیا می‌خواهید به مغازه وارد شوید و موتور اجاره کنید؟ تنها مهم این است که حتما به یک مغازه بروید و بیمه را نیز تهیه کنید و وسط خیابان از کسی موتور اجاره نکنید. همچنین اگر جایی خیلی ارزان بود یا احساس کردید نکته‌ی شک‌برانگیزی وجود دارد، آن‌جا را ترک کرده و به مغازه‌ی دیگری مراجعه کنید تا یک وقت دچار مشکل بیمه و خسارت و این چیزها نشوید.

نکات ایمنی

آیا بالی برای راندن موتور امن است؟ خب جواب این سوال هم بله خواهد بود و هم نه! با توجه به این که بر خلاف خیلی از کشورها برای راندن موتور در بالی نیاز به گواهینامه نیست، تقریبا هر کسی در این جزیره‌ی زیبا در حال راندن یک موتور است. پس باید در نظر گرفت که راندن بی مهابا در بالی خیلی دیده می‌شود. شما حتما باید با احتیاط برانید، از مسیرها صحیح حرکت کنید و سرعت مطمئن را رعایت کنید تا مطمئن باشید مشکلی برایتان پیش نیاید.

 

چیزهایی که در اولین سفر به بالی شما را شگفت‌زده می‌کند

خو گرفتن با ترافیک جاهای شلوغ: ترافیک در مرکز شهر، مخصوصا در ساعات اوج زیاد می‌شود. این ترافیک شامل ماشین تنها نیست و موتورهای زیادی نیز می‌بینید که اوضاع را برای شما گیج کننده می‌کند. باید در بالی صبور باشید و با آرامش ترافیک را رد کنید و خیلی خود را درگیر این هیاهو نکنید.

موتور سواری در شب‌ها: دو نکته‌ی مهم در مورد رانندگی موتور وجود دارد. هیچ گاه در حالت غیر عادی و همچنین شب‌ها در خارج از شهر موتور سواری نکنید. دلیل اولین نکته که پیداست و در مورد دومی، با توجه به رفت و آمد ماشین‌های بزرگ آن هم بعضی اوقات بدون نور کافی، ممکن است برایتان خطرساز شود.

دیگر نکات در مورد مسائل امینی موتور سواری در بالی:

  • همیشه کلاه ایمنی سر کنید حتی اگر دیگران این کار را نمی‌کنند
  • با دمپایی موتور سواری نکنید
  • همیشه انتظار داشته باشید هر چیزی از هر سمتی ممکن است به سمت شما بیاید!
  • به خاطر وضعیت جاده‌ها در هنگام بارندگی تا حد امکان موتور سواری نکنید
  • شماره تلفن و نام مغازه‌ی اجاره دهنده را همراه داشته باشید تا در موقع مشکل با او تماس بگیرید

 

بازدید از ۵ جاذبه بی‌نظیر جزیره رویایی بالی

وضعیت جاده‌ها در بالی

با این که خیلی از جاده‌ها در بالی بسیار خوب هستند، اما وضعیت همه‌ی جاده‌ها مخصوصا در بیرون از شهر خوب نیست. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم در هنگام بارندگی یا شب‌ها بیرون از شهر موتور سواری نکنید.

چند نکته مهم

  • چراغ جلو موتور همیشه باید روشن باشد حتی در طول روز (قانون جاده‌ای اندونزی)
  • حتما از هتل بخواهید تا جای مورد اطمینان خود برای اجاره‌ی موتور را به شما نشان دهند
  • اگر دچار پنچری شدید، می‌توانید به نزدیک‌ترین پمپ بنزین مراجعه کنید. حل پنچری حدود ۵ هزار روپیه برایتان هزینه در پی خواهد داشت
  • به هیچ وجه به مسئول اجاره موتور پاسپورت یا کردیت کارت خود را ندهید. تنها کپی پاسپوریت و آدرس هتل کافی است
  • اگر بیمه نداشته باشید، در صورت بروز مشکل باید بهای خسارت موتور را خودتان بپردازید
۱۱ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران