خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری داخلی
خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی را بشناسید

مگر می‌شود که به جنوب کشور سفر کرد و غذاهای محلی خوشمزه‌ی این بخش از ایران عزیزمان را امتحان نکرد؟ در تور قشم، سفر به کیش یا دیگر شهرهای جنوبی ایران، به هیچ وجه وقت خود را در فست فودها و رستوران‌هایی که غذاهای معمولی ارائه می‌کنند، هدر ندهید. حتما غذاهای عالی جنوبی و غذاهای دریایی جذاب این منطقه را امتحان کنید که ما امروز چند نمونه از بهترین‌ها و محبوب‌ترین‌هایشان را به شما معرفی می‌کنیم.

 

قلیه ماهی

غذاهای دریایی بدون شک از بهترین غذاهای جنوبی هستند و قلیه ماهی در بین آن‌ها، از همه معروف‌تر است. این خورشت خوشمزه با گوشت ماهی درست شده و سبزی آن متشکل از شنبلیله و گشنیز است و به خاطر وجود تمبر هندی، کمیترش‌مزه خواهد بود. برای خوردن این غذا حتما به یک رستوران سنتی خوب بروید و دلی از عزا در بیاورید. اگر به تور قشم می‌روید، رستوران‌های زیادی پیدا خواهید کرد که این غذای عالی را سرو می‌کنند.

 

معرفی ۷ رستوران عالی قشم

ماهی صبور

دیگر غذاهای محلی قشم و محبوب‌ترین غذاهای دریایی، ماهی صبور است. این ماهی با سبزی، تمبر هندی، رب، سیر و ادویه‌جات معمول طعم دار شده و کباب می‌شوند و سپس به همراه سبزی پولو سرو می‌شود. کبابی بودن این ماهی خوشمزه باعث می‌شود تا خواص آن حفظ شده و مقوی و سالم باشد.

هواری

هواری از غذاهای بومی و بسیار خوشمزه مردم هرمزگان است که اگر به تور قشم می‌روید، حتما باید آن را امتحان کنید. این غذا یک جور سبزی پلو با ماهی یا میگو مخلوط است که در آن تکه‌های ماهی یا میگو، پیاز، شوید، شنبلیله، گشنیز و سیر را سرخ می‌کنند و سپس به برنج اضافه می‌کنند.

قیمه بوشهری

این قیمه به هیچ وجه شبیه به قیمه‌های معمولی نیست که در شهرهای دیگر ایران می‌خورید. این قیمه اگر چه تقریبا موادی یکسان دارد، اما موادش به خوبی پخته شده و سپس له می‌شوند و البته ترشی آن نیز بیشتر است و عموما به همراه شکر پلو سرو می‌شود.

 

۱۰ تفریح آبی هیجان انگیز در قشم

بلالیت

اگر به دنبال یک صبحانه خاص، محلی، متفاوت و البته پر انرژی هستید، باید بلالیت را امتحان کنید. در این غذا از ماکارونی استفاده می‌شود، اما سپس به آن شیره‌ی خرما، شکر، هل، گلاب و روغن اضافه شده و یک ترکیب فوق‌العاده را می‌سازد. خوردن بلالیت به عنوان صبحانه، یک روز عالی و پرانرژی در سفرتان خواهد ساخت.

دوپیازه میگو

ماهی و میگو را نمی‌توان از غذاهای جنوبی جدا کرد. اما از میان غذاهایی که با میگو درست می‌شود، دو پیازه میگو واقعا طعم و مزه‌ای متفاوت دارد. یکی دیگر از غذاهای بسیار خوشمزه‌ای که در سفر به قشم می‌توانید میل کنید. همانطور که از اسمش پیداست، در این غذا از میگو، پیاز، ادویه فراوان و رب استفاده می‌شود که طعم و رنگ و بوی فوقالعاده‌ای دارد.

مهیاوه یا سوراغ

رنگ خاص این سس به خاطر ادویه‌ای خاصی است که از خاک سرخ جزیره‌ی هرمز به دست می‌آید. اما طرز تهیه مهیاوه یا سوراغ یک روند خاص است و در آن نوعی ساردین با نام متو را در آفتاب خشک می‌کنند و سپس به شکل پودر در می‌آورند. پودر این ماهی را با کمی ادویه خاک سرخ و ادویه‌های معمول به همراه خردل و گشنیز مخلوط کرده و در نهایت در آب می‌‌ریزند. این سس باید مدتی را برای آماده شدن زیر آفتاب بماند تا در نهایت برای خوردن مهیا باشد.

 

۱۰ تفریح آبی هیجان انگیز در قشم

پودینی کوسه

شاید در جاهای دیگر ایران کوسه خیلی خورده نشود، اما با گوشت این آبزی غذاهای خوشمزه‌ای درست می‌شود که یکی از آن‌ها پودینی است. برای این غذا از گوشت پخته شده کوسه استفاده می‌شود و بعد از این که آب آن به خوبی گرفته شد، آن را با پیاز، سیر و سبزیجات مختلف تفت می‌دهند. قیمت این غذا عموما از دیگر غذاهای محلی جنوبی گران‌تر خواهد بود، اما مطمئن باشید ارزش پولی که برایش می‌دهید را دارد.

خوراک خرچنگ

یکی دیگر از گوشت‌های پرطرفدار در جنوب، گوشت خرچنگ است. پخت این آبزی ساده بوده و آن را درسته می‌پزند و سپس با ادویه جات معمول طعم دار می‌کنند. گوشت خرچنگ یکی از لذیذ‌ترین گوشت‌های دریایی است و البته یک غذای محلی عالی است که می‌توانید در سفر به سواحل جنوبی ایران میل کنید.

 

معرفی ۷ شهر و روستای معروف قشم

فلافل و سمبوسه

شاید در ابتدا با خود بگویید که فلافل و سمبوسه در همه جای ایران پیدا می‌شود، اما این غذاهایی که در اصل برای جنوب هستند را باید در این منطقه امتحان کرد.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران