چرا ازمیر به مروارید اژه معروف است؟

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
چرا ازمیر به مروارید اژه معروف است؟

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه دارای فرهنگ و تاریخی به شدت غنی و کهن است. این شهر فوق‌العاده زیبا و دیدنی امروزه نه فقط به خاطر وجوهات تاریخی بلکه برای حال و هوای امروزی‌اش مورد توجه مردم و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. تلفیقی از همه این‌ها باعث شده تا این شهر را به مروارید اژه بشناسند. در مورد ازمیر حقایقی وجود دارد که آن را به مروارید اژه معروف کرده است. در تور ترکیه یکی از جاهایی که حتما باید به آن سر بزنید ازمیر است.

 

تاریخ غنی شهر ازمیر

شهر ازمیر حدود ۴ هزار سال سابقه تاریخی به نام خود دارد و از این رو یکی از قدیمی‌ترین محل‌های سکونت در مدیترانه است. تا سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد، امپراتوری باستان هیتیت بر این منطقه حکومت می‌کرد. پس از آن توسط امپراتوری‌های لیدی و پارس تصرف شد تا اینکه در حدود ۱۳۳ سال قبل از میلاد دوران شکوفایی آن تحت امپراتوری روم آغاز شد. در اوایل قرن ۱۴، عثمانی‌ها ازمیر را تصرف کردند. امروزه، بقایای امپراتوری‌هایی که دوران مختلف ازمیر را اشغال کرده بودند، باقی مانده که می‌توان در میان ساخت و سازهای مدرن و همینطور بهترین جاذبه‌های تاریخی ازمیر آن‌ها را یافت.

 

بهترین سواحل ترکیه در کرانه‌ی دریای سیاه

ازمیر به عنوان یک شهر بندری بین‌المللی

ازمیر به دلیل موقعیت عالی در وسط ساحل غربی آناتولی، برای سال‌های طولانی به عنوان یک شهر مهم تجاری مورد توجه بود. عصر طلایی این شهر در قرن شانزدهم اتفاق افتاد که محصولات منطقه مانند پنبه بازرگانان فرانسوی، انگلیسی، هلندی و ونیزی را به خود جلب کرد و این شهر به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری امپراتوری عثمانی تبدیل شد. در اواخر قرن هفدهم، ازمیر همچنان محل زندگی یونانی‌ها، ارمنی‌ها‌ و یهودی‌های زیادی بوده و گذشته‌ای چند فرهنگی که همچنان اثر آن را می‌توان در آشپزی و معماری ازمیر بیان به وضوح دید. ازمیر همچنین در حال حاضر دومین جامعه بزرگ یهودی ترکیه با حدود ۲۵۰۰ عضو دارد که بیشتر در اطراف محله سنتی کاراتاش زندگی می‌کنند.

آب و هوایی دلربا

ازمیر شهر تابستانی ترکیه است که آب و هوای آن به ندرت به سرما می‌رود. در روزهای گرم تابستانی دمای هوا به ویژه در آگوست تا ۴۳ درجه سانتیگراد هم می‌رسد. به همین ترتیب، در ماه‌های زمستان، هوا خیلی کم‌تر از ۸ درجه سانتی گراد نمی‌شود، و با حدود ۷۷ روز باران در سال خورشید به طور مرتب بر روی دریای اژه می‌درخشد.

 

۹ نکته‌ی فرهنگی در سفر به شهرهای توریستی ترکیه

غذاهای شگفت‌انگیز ترکی در ازمیر

ازمیر به دلیل قرار گرفتن در حاشیه اژه و منطقه مدیترانه‌ای از موهبت غذاهای خوشمزه و متنوع فراوانی برخوردار شده و در طول تاریخ از فرهنگ‌های مختلف چیزی به ارث برده است. مناطق وسیعی از زمین حاصلخیز که در آن سبزیجات تازه رشد می‌کنند و ماهی‌های تازه و غذاهای دریایی از دریا همه در غذاهای مروارید اژه نقش مهمی دارند، جایی که فرهنگ‌های مختلف با دستور العمل‌های خاص خود غذاهای محلی را غنی می‌کنند. تور ازمیر علاوه بر ماهی شگفت انگیز و تازه، به خاطر سوپ تاراهانا (گوجه فرنگی، آرد و کشک)، کوفته معروف ازمیر، زرده (دسر برنجی که با زعفران درست می‌شود) و بویوز کلاسیک سفاردیک بویوز کلاسیک سفاردیک (شیرینی ساخته شده از آرد، روغن آفتابگردان و تاهینی و با مواد پر شده مختلف) نیز شناخته می‌شود.

گشت و گذار جذاب در ازمیر

با وجود تاریخی غنی، معماری تاریخی این شهر همچنان حکایت از امپراتوری‌ها و دوره‌های گذشته دارد. از برج ساعت تاریخی گرفته تا بازار باستانی آگورا (موزه‌ای در فضای باز) که قدمت آن به قرن چهارم برمی‌گردد تا بازار رنگارنگ کمراتلی و دوران عثمانی آن Kızlarağası Hanı  (کاروانسرا)، تقریبا در هر خیابان ازمیر نوعی باقی مانده از گذشته، خواه یک خانه تاریخی باشد، یک مکان عبادی یا یک مکان مهم در این شهر جاهای زیادی برای بازدید وجود دارد.

 

بهترین مقاصد ترکیه برای غواصی

در فاصله یک قدمی ازمیر

این شهر یکی از در دسترس‌ترین مقاصد دنیاست که با پرواز از هر نقطه از جهان می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. می‌توانید از حدود ۸۶ مقصد ۳۴ پرواز مستقیم داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق استانبول که فقط یک ساعت پرواز با این شهر فاصله دارد هم سفر کنید. ازمیر اتفاقا یکی از شهرهایی با حمل و نقل پیچیده و آسان در داخل کشور و بین‌المللی است که دلیل اصلی آن موقعیت جغرافیایی آن است. به علاوه این شهر تنها چند ساعت با مکان‌هایی مانند کاپادوکیا، آنتالیا، ماردین، گازیانتپ و ترابزون در ترکیه فاصله دارد که دسترسی به مکان‌های مختلف از طریق فرودگاه عدنان مندرس ازمیر و پروازهای مستقیم امکان‌پذیر است. همچنین این شهر دارای خط ساحلی و سواحل زیبایی دارد. یعنی شما می‌توانید از طریق کشتی به جزایر یونان هم رفت و آمد کنید و سفری چند مقصدی را تجربه کنید.

۰۵ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران