گردشی بهاره در سفر به قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
گردشی بهاره در سفر به قشم

قشم از جزایر جذاب حاشیه خلیج فارس است که همیشه بازدیدکنندگان خودش را دارد. اما در اوایل بهار و پاییز این جزیره حال و هوای فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. تقارن تعطیلات بهاری و آب و هوای شگفت‌انگیز جنوب ایران باعث می‌شود که تور قشم در بین مقاصد برجسته و اصلی خودنمایی کند. با داشتن فرهنگ و تاریخی غنی این جزیره افراد زیادی را در بهار میزبانی خواهد کرد. هوای ملایم بهاری و آفتاب همیشگی جنوب ایران فرصت خوبی را برای انجام فعالیت‌های جذاب و به یادماندنی فراهم می‌کند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

درباره جزیره زیبای قشم

قبل‌تر درباره جاهای دیدنی قشم مثل دره ستارگان، جزایر ناز، جنگل‌های حرا، جزیره هنگام و خیلی موارد بیشتر را بررسی کردیم و گفتیم قشم جزیره‌ای ۴ فصل و زیباست که تبستان‌ها به دلیل شدت دمای هوا کم‌تر از دیگر زمان‌ها مسافر به خود می‌بند. به طور کلی جاذبه‌های قشم را می‌توان با توجه به الگوی زیر به ۳ قسمت تقسیم کرد:

  • جاذبه‌های گردشگری جاده شمالی
  • جاذبه‌های گردشگری جاده‌های مرکزی
  • جاذبه‌های گردشگری جاده جنوبی

روستای لافت

این یکی از بخش‌های فرهنگی و تاریخ‌دار جزیره قشم است که به خاطر نوع معماری منحصر به فردش با حیاط‌های مرکزی و بادگیر کم کم به روستای بادگیرها شهرت پیدا کرد. این روستا نه فقط قدمت تاریخی دارد و یا معماری خاصی دارد بلکه میزبان برخی از جاذبه‌های به جامانده تاریخی مثل گنبد مدون، قلعه نادری و قلعه پرتغالی‌ها می‌شود. گفتنی‌ست سنگ نبشته‌های هزار ساله این روستا آن را به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های جزیره تبدیل کرده است.

 

راهنمای اجاره ماشین در قشم

تنگه عالی محمد

تنگه عالی محمد در قشم با ظاهری عجیب در نزدیکی دره چاهکوه قرار گرفته که قبلا مفصل راجب آن صحبت کرده‌ایم. این پدیده طبیعی و زیبا یکی از نقاط خیره کننده طبیعی محسوب می‌شود که به آن تنگه‌ی آب‌نما و تنگه‌ی سنگ‌آب نیز می‌گویند. توصیه می‌کنیم اگر به سمت بازدید از این پدیده طبیعی رفتید از گنبد نمکی نمکدان در انتهای مسیر هم دیدن کنید که خالی از لطف نخواهد بود.

کاسه سلخ

یکی جاذبه‌های عجیب و طبیعی قشم کاسه سلخ است که در ساحل جنوبی  قشم وافع شده است. این پدیده طبیعی عجیب و عظیم با وسعتی بیش از ۳۵ کیلومتر  در فاصله‌ای از ساحل بدون آن که محض رضای خدا هیچ پوشش گیاهی داشته باشد واقع شده است. در اینجا چشمه‌های آب گوگرد با خواص درمانی وجود دارد که در اثر فرسایش و تغییر شکل به اشکال دیدنی و عجیب و مدوری در آمده‌اند.

 

۱۰ تفریح آبی هیجان انگیز در قشم

بام قشم

بام قشم قسمت مرتفع جزیره است که بخش غربی جزیره‌ قشم را پوشش داده است. جنس این تپه بلند از سنگ آهک و در دامنه‌ها از سنگ ماسه، مارن و سیلت تشکیل شده است. اگر بخواهیم به زبان زمین شناسی بگوییم این ارتفاعات، فلاتی نیمه‌ مرتفع است که سطح وسیعی از جزیره را پوشش داده است. اگرچه درباره فلاتی نیمه بلند در قشم صبحت می‌کنیم اما جنگل‌های حلا به عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی بازدیدکنندگان زیادی را به خود می‌بیند. با بازدید از بام قشم می‌توانید نمای بی‌نظیری از سواحل را تماشا کنید.

دره چاهکوه

دره چاهکوه در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده و حدودا ۷۰ کیلومتر با مرکز قشم فاصله دارد. این دره درای دالان‌های تو در تو و حفره‌های بی شکل و داریره‌ای است. چاهکوه از نقاط اصلی و برجسته جزیره محسوب می‌شود که تورهای زیادی برای بازدید به آن می‌روند. هوای دالان‌های تنگ و باریک خنک‌تر از بیرون است و خبری از آنتن هم نیست بنابراین از گروه همراه‌تان جدا نشوید.

جنگل‌های حرا

هیچ چیزی نمی‌تواند بیش از گشت و گذاری آبی بین درختان سرسبز شناور در آب روح نواز و جذاب باشد. این جنگل ۲۰۰ کیلومتری از شگفتی‌های باورنکردنی آب شور در دنیا است. درختان شناور جنگل حرا به تعادل نمک منطقه کمک کرده و به نوعی آن شور را به آب شیرین تبدیل می‌کنند.

 

معرفی ۷ شهر و روستای معروف قشم

گورستان‌های تاریخی فشم

احتمالا کم‌تر کسی تمایل داشته باشد در دوره گشت و گذار و تفریح بخواهد سری گورستان‌ها بزند. با این همه گورستان‌های قشم دارای معماری و سبک منحصر به فردی هستند که بازدید از آن‌ها می‌تواند سرگرم کننده باشد. مثلا قدیمی‌ترین گورستان به جا مانده قبرستان روستای کوشه با قدمتی حدود ۱۲ قرن یکی از جاذبه‌های تاریخی محسوب می‌شود که قبرهایی با قدمت چندین قرن را در خود جای داده است. از دیگر گورستان‌های اینجا می‌توان به گور فرنگی با قدمتی بیش از ۴ قرن و قبرستان محله‌ مسنی با قدمتی حدود ۵ قرن اشاره کرد.

تنوع جاذبه‌های قشم زیاد است و بسته به اینکه در سفری خانوادگی با فرزندان کوچک هستید و یا در سفری دو نفره و عاشقانه و یا دوستانه و ماجراجویانه، فعالیت شما نیز تغییر خواهد کرد. برای خانواده‌های دارای فرزند رفتن به آکواریوم قشم توصیه می‌شود در حالی که گروه‌های دوستانه می‌توانند به بازدید از چشمه‌ها بروند.

۱۸ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران