سفر از تفلیس به مستیا با حمل و نقل عمومی

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سفر از تفلیس به مستیا با حمل و نقل عمومی

صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر، همیشه به بهتر شدن تجربه‌ی شما از بودن در کشوری دیگر کمک می‌کند. یکی از بهترین‌ راه‌ها برای تحقق این مهم، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است. مخصوصا اگر سرویس دهی این خدمات به خوبی انجام شود، می‌تواند رفت و آمد شما در مسیرهای مختلف را نیز بهتر کند.

در تور گرجستان، یکی از جاهایی که حتما پیشنهاد می‌کنیم ببینید، مستیا است. قبلا در پست‌های مختلف از این مکان زیبا نوشته‌ایم و امروز می‌خواهیم به شما بگوییم، چطور با کم‌ترین هزینه خود را به این بخش زیبا از گرجستان برسانید.

 

کمی درباره مستیا

اگر پست‌های قبلی ما را در مورد مستیا نخوانده‌اید، باید بگوییم این منطقه‌ی بسیار زیبا از گرجستان در استان سوانتی واقع شده است. جایی با طبیعت جذاب کوهستانی، بناهای تاریخی و فرهنگی و جاذبه‌های متنوعی که شما را عاشق خودش می‌کند.

 

بهترین مکان‌های گرجستان برای سفرهای یک روزه

البته رفتن تا مستیا آنقدرها آسان نیست و جاده‌های گرجستان شبیه به کشورهای اروپایی عالی و بی نقص نیستند. با این حال رفتن به این بخش از کشور را به هر کسی که تور گرجستان را برای تعطیلاتش انتخاب کرده پیشنهاد می‌کنیم، چون این مکان رویایی از جمله زیباترین مناطق در کل منطقه قفقاز به شمار می‌رود.

رفتن به مستیا از طریق قطار

محبوب‌ترین روش برای رفتن از تفلیس به مستیا، استفاده از قطارهای شبانه به زوگدیدی گرجستان است و سپس از آن‌جا به وسیله‌ی مارشروتکا (مینی‌بوس‌های گرجی) به مستیا می‌روید. این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا شب در طول مسیر به خوبی استراحت کرده و از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید.

قطارهای این مسیر ساعت ۲۱:۴۵ شب حرکت می‌کنند و بعد از ۸.۵ ساعت به مقصد می‌رسند. سه کلاس مختلف برای این قطارها در نظر گرفته شده که البته بهتر است بلیط خود را حداقل نیم روز زودتر تهیه کنید تا بتوانید جایی برای خود در آن‌ها داشته باشید. هزینه‌ی بلیط از ۸.۵ لاری تا ۳۵ لاری خواهد بود که همانطور که گفتیم بر اساس کلاسی که انتخاب می‌کنید است. محبوب‌ترین کلاس، کابین‌های ۴ نفره هستند که تخت‌های راحتی دارند و به خوبی می‌توانید در آن‌ها استراحت کنید و کابین‌های ۲ نفره ۳۵ لاری، گران‌ترین انتخاب شما در این سفر خواهند بود.

البته قطارهایی نیز در این مسیر فعالیت می‌کنند که ۸:۱۰ صبح حرکت کرده و ۶ صبح به مقصد می‌رسند. در این قطارهای سریع تنها صندلی قرار گرفته و تختی وجود ندارد.

بعد از رسیدن به ایستگاه قطار، باید از طریق مارشروتکا به مستیا بروید. به محض این که از خروجی ایستگاه بیرون آمدید، صدای رانندگان مارشروتکا را می‌شنوید که فریاد می‌زنند: "مستیا" ! به همین دلیل امکان ندارد که آن‌ها را نبینید. مسیر ایستگاه قطار تا مستیا حدود ۳ ساعت طول می‌کشد، اما گاهی ممکن است این مسیر بابت بارندگی کمی بیشتر طول بکشد. بلیط مارشروتکا نیز ۲۰ لاری به ازای هر نفر خواهد بود. همچنین برای برگشت نیز دقیقا می‌توانید از جایی که پیاده می‌شوید، برای برگشت به ایستگاه و حرکت به تفلیس اقدام نمایید.

 

بهترین رستوران‌های کوتایسی گرجستان

 

نکاتی که باید برای رفتن با قطار از تفلیس به مستیا در نظر بگیرید

  • قطارها عموما سر موقع حرکت می‌کنند و می‌توانید روی زمانبندی آن‌ها حساب کنید.
  • در موقع حرکت ملافه‌های یک بار مصرف برای روی تخت به شما داده خواهد شد و تخت‌ها نیز به نسبت راحت هستند.
  • سیستم تهویه هوا در قطار وجود دارد اما تنها زمانی که حرکت می‌کند فعال است، به همین دلیل وقتی در ایستگاه‌ها قطار ۱۰ دقیقه متوقف می‌شود، در تابستان کابین‌ها گرم می‌شوند.
  • نیازی به پرینت گرفتن بلیط ندارید و تنها نشان دادن آن روی موبایل و در دست داشتن پاسپورت کفایت می‌کند.

رفتن از تفلیس به مستیا به وسیله‌ی مارشروتکا  

ساده‌ترین روش برای رفتن به مستیا از طریق حمل و نقل عمومی، استفاده از مارشروتکاهایی است که مستقیم تفلیس را به مقصد مستیا ترک می‌کنند. البته ساده‌ترین به معنی مناسب‌ترین نیست، چون بعضا این مینی‌بوس‌ها دارای تهویه هوا نیستند و تحمل مسیر ۸ ساعته بعد از چند ساعت اول واقعا سخت می‌شود.

 

بهترین تفریح‌های خانوادگی در گرجستان

هزینه‌ی این مسیر با مارشروتکا ۳۰ لاری خواهد بود و در زمان برگشت نیز دفاتر مختلفی از این مارشروتکاها را می‌بینید که از آن‌ها برای رزرو جا برای برگشت می‌توانید استفاده کنید.

پرواز از تفلیس به مستیا

روش گران‌قیمت برای رفتن به مستیا در تور تفلیس، استفاده از پروازهای داخلی است که برای هر نفر و هر سمت از مسیر ۹۰ لاری قیمت دارد. بلیط‌های مستیا عموما چند هفته جلوتر پیش‌فروش شده‌اند و اگر بخواهید آن‌ها را بخرید، باید قبل از سفر بلیط‌ها را تهیه کنید. نکته بد دیگر در مورد پروازها، آب و هوا و کوهستانی بودن است که بارها باعث کنسل شدن پرواز می‌شود و اگر خیلی روی پرواز حساب کنید، ممکن است بدون دیدن مستیا به خانه برگردید.

 

معرفی فرودگاه‌های بین‌المللی گرجستان

۲۷ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران