آشنایی با قلعه شگفت‌انگیز وان

جاذبه‌های گردشگری وان
آشنایی با قلعه شگفت‌انگیز وان

اکثر گردشگران وان را صرفا به دلیل خرید کردن و گشت و گذار در مراکز خرید شیک و ارزان قیمت آن دوست دارند. اما غافل از اینکه این شهر مرزی و قدیمی ترکیه جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی را در خود جای داده است. یکی از منحصر به فردترین این مکان‌ها قلعه وان است که اگر با تور وان سفر کردید هرگز نباید فرصت بازدید از این دژ تاریخی را از دست دهید. در صورتی که فکر می‌کنید بازدید از این قلعه می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا قبل از بازدید با این قلعه زیبا آشنا شوید.

 

معرفی قلعه وان

قلعه وان یکی از باشکوه‌ترین و محکم‌ترین قلعه‌های منطقه آناتولی است که فرصت بازدید از آن را می‌توانید در سفر با تور ترکیه به وان داشته باشید. این قلعه بزرگ با سبک معماری و ارزش تاریخی که دارد برای علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی بسیار جذاب خواهد بود. از آنجایی که قلعه وان در حوالی سواحل دریاچه وان که یکی از جاذبه های گردشگری مهم وان نیز هست، قرار گرفته بخش زیادی از آن به مرور زمان به زیر آب رفته است. با این حال هنوز هم شکوه و جذابیت خود را از دست نداده و رفتن به سمت آن برای اکثر مسافران وان پیشنهاد می‌شود.

 

هزینه سفر به وان ترکیه چقدر است؟

تاریخچه قلعه وان

تاریخ ساخت قلعه وان به گذشته خیلی دوری برمی‌گردد. در آن دوران وان خود یک ملت مستقلی را تشکیل می‌داد که کشورهای ایران، ارمنستان و ترکیه امروزی بخشی از آن بودند. وان در آن زمان‌ها به دلیل موقعیت مکانی و واقع شدن دریاچه وان در آن از اهمیت بالایی برخوردار بود. به طوری که در بخشی از تاریخ به عنوان پایتخت نیز معرفی شده است. به همین دلیل در قرن هفتم پیش از میلاد مسیح دستور ساخت این قلعه برای مراقبت از شهر داده شد. البته نکته جالب توجه این است که بخش‌های بسیار زیادی از این قلعه به مرور زمان به زیر آب رفته است. قدمت و ارزش تاریخی آن به قدری بالا است که اقدامات بسیار زیادی برای برپا نگه داشتن و مراقبت از آن انجام می‌شود. به صورت حدودی حدس زده می‌شود که حدود ۳۰۰۰ سال از ساخت این دژ می‌گذرد.

 سبک معماری قلعه وان

قلعه وان یا به نامی دیگر توشپا یکی از باشکوه‌ترین و عظیم‌ترین قلعه‌هایی است که در این مناطق می‌توان مشاهده کرد. به طوری که محوطه بسیار گسترده‌ای برای ساخت آن اختصاص داده شده و در ساخت بنایی محکم و مقاوم تلاش‌های بسیاری کرده‌اند. در ساخت دیواره‌های آن از بلوک‌های یکسان و یک شکل استفاده شده است؛ و علاوه بر آن در نمای بیرونی آن شاهد سنگ‌کاری‌هایی از جنس سنگ‌های بازالت و دیوارهای آجر خشتی خواهید بود. قلعه وان بر روی یک صخره بزرگی قرار گرفته و بلندی این صخره به چیزی در حدود ۱۰۰ متر می‌رسد. اگر به سبک معماری اوراتین علاقه داشته باشید به وضوح می‌توانید این سبک معماری را در ساخت قلعه وان مشاهده کنید. البته گذر زمان سبب شده تا این قلعه دچار تخریب‌های بسیار اساسی شود که تا حد بسیار زیادی را مرمت‌کاران جبران کرده‌اند.

 

معرفی بهترین مراکز خرید وان در ترکیه

مسیر بازدید از قلعه وان

به دلیل اینکه قلعه وان بر روی صخره‌ای قرار گرفته برای دسترسی به آن باید مسیری را پیاده‌روی کنید. به همین دلیل حتما در روزی که قصد بازدید از آن‌ را دارید پوشیدن کفش راحتی را فراموش نکنید. به منظور دسترسی به آن کافی است خود را با کرایه تاکسی به هتل آکدامار (Akdamar) در شهر وان رسانده و بقیه مسیر را پیاده‌روی کنید. از آنجایی که وان یک شهر کوچک به حساب می‌آید گردش و حمل‌ و نقل درون آن بسیار آسان است. علاقه‌مندان می‌توانند در تمامی فصل‌ها از این مکان تاریخی دیدن کرده و از آن لذت ببرند اما برای اینکه از پیاده‌روی خسته‌ نشوید بهترین زمان برای رفتن به سمت آن فصل بهار می‌باشد. در این فصل هوا نه آنقدر سرد است و نه آنقدر گرم که باعث آزار مسافران شود. البته در طول سال زمان‌های بازدید از آن متفاوت بوده و قبل از رفتن به سمت آن باید از ساعات کاری اطلاع کسب کنید. در حالت کلی ساعات بازدید در فصل زمستان از ۸ صبح تا ۵ عصر و در فصل تابستان از ساعت ۹ تا ۷ عصر است. نکته دیگر اینکه برای ورود به آن احتیاجی به تهیه بلیط ورودی نبوده و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ای از آن دیدن کنید.

۱۳ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران