کلیسای صلیب مقدس در وان

جاذبه‌های گردشگری وان
کلیسای صلیب مقدس در وان

تور وان به دلیل اینکه در مرز بین ایران و ترکیه قرار گرفته گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که دوست دارند تور ترکیه ارزان را تجربه کنند. بسیاری از گردشگرانی که به وان سفر می‌کنند عاشق خرید بوده و با هدف خرید کردن به این شهر تاریخی مسافرت می‌کنند. اما ناگفته نماند که این شهر کوچک و تاریخی به غیر از مراکز خرید ارزان قیمت و جذابی که دارد دارای چندین جاذبه گردشگری نیز است که بازدید از آن‌ها به تمامی افراد و مسافران این شهر توصیه می‌شود. از جمله یکی از این مکان‌ها کلیسای صلیب مقدس وان نام دارد. این کلیسا به دلیل قدمت و سبک معماری خاصی که دارد موفق شده توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کند. همراه ما باشید تا هر آنچه که قبل از بازدید باید در ارتباط با این بنای زیبا بدانید را کسب کنید.

 

آشنایی با کلیسای صلیب مقدس (Church of the Holy Cross)

کلیسای صلیب مقدس وان با قدمتی طولانی این روزها توانسته گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند و به یکی از جاذبه‌های مهم شهر وان ترکیه تبدیل شود. این کلیسا متعلق به ارمنی‌های وابسته به پاپ است که به طور تقریبی در بین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ بنا شده است. طبق اسناد به دست آمده تاریخی گفته می‌شود در اوایل هدف از ساخت این بنا ایجاد کلیسایی با هدف پادشاهی بوده است. اما بعد‌ها به یک کلیسای عمومی برای زیارت عموم تبدیل شد. کلیسای صلیب مقدس در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیار زیادی را از جمله نسل کشی ارمنی‌ها تجربه کرده است. به همین دلیل هم اکنون بسیاری از بخش‌های آن ویران شده و از بین رفته است.

 

بازدید از موزه‌ی شهر وان ترکیه

تاریخچه کلیسای صلیب مقدس

همان طور که گفته شد کلیسای صلیب مقدس در بین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی بنا شده است. این بنا از همان ابتدا مورد توجه بوده و برای مردم و حاکمان اهمیت زیادی داشت. اما گذر زمان و حوادث طبیعی باعث شدند تا بسیاری از بخش‌های این کلیسا و بناهای مرتبطی که در حوالی آن ساخته شده بودند از بین بروند. خوشبختانه بنای اصلی کلیسای صلیب مقدس به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع نسبت به سایر بخش‌ها سالم‌تر مانده و هم اکنون نیز درهای آن برای بازدید عموم باز است. البته ناگفته نماند آنچه که شما امروزه از ظاهر این کلیسا مشاهده می‌کنید نتیجه مرمت‌ها و بازسازی‌هایی است که آخرین بار در سال ۲۰۰۴ انجام شد. سپس در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار به طور رسمی از آن به عنوان یک جاذبه گردشگری تاریخی رونمایی شد.

 

معرفی بهترین مراکز خرید وان در ترکیه

سبک معماری کلیسای صلیب مقدس

بدون شک یکی از نقطه‌ عطف‌های کلیسای صلیب مقدس سبک معماری خاص و زیبای آن است. این بنا دارای ارتفاعی در حدود ۱۷ متر بوده و به شکل یک هشت ضلعی طراحی شده است. طراحی آن به شکل هشت ضلعی باعث شده تا توجه بسیاری از معماران و علاقه‌مندان به بناهای خاص را به سمت خود جلب کند. بنای هشت ضلعی ملزم به داشتن یک گنبد هشت ضلعی بود که در آن قابل مشاهده است. این گنبد باعث شده تا درون کلیسا بسیار نورگیر و روشن باشد. مصالحی که در دیوارهای خارجی کلیسا استفاده شده‌اند سنگ‌هایی از جنس سنگ‌های آتشفشانی به رنگ نارنجی و قرمز بوده و دیوارهای داخلی نیز با پودر سنگ توف به رنگ صورتی هستند.

کلیسای صلیب مقدس دارای سه ورودی مختلف از سه جهت متفاوت است و سبک معماری صومعه‌های ارمنی در آن کاملا مشهود می‌باشد. نکته جالب دیگری که در این بنا به چشم می‌خورد حکاکی‌های انجام شده بر روی دیوارهای خارجی آن است. این حکاکی‌ها روایت‌گر داستان‌های نوشته شده در کتاب‌های مقدس ارمنی‌ها است. گفته می‌شود این حکاکی‌ها توسط یکی از هنرمندان به نام آن دوران به نام مانوئل و چند شخص دیگر انجام شده است.

 

راهنمای سفر به وان برای گردشگران تور ترکیه

طریقه رفتن به سمت کلیسای صلیب مقدس

شهر وان یکی از شهرهای مرزی و کوچک ترکیه به حساب می‌آید. بنابراین شما می‌توانید به اکثر جاهای آن پیاده‌روی کرده و در صورت لزوم از تاکسی‌های شهری استفاده کنید. از آنجایی که اکثر مکان‌ها به همدیگر نزدیک هستند کرایه تاکسی چندان زیاد نخواهد بود. در صورتی که تور وان را برای سفر انتخاب کردید پیشنهاد می‌کنیم حتما ۱ الی ۲ ساعت خود را نیز به بازدید از این کلیسای تاریخی اختصاص دهید. شما می‌توانید در تمامی روزهای هفته از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به دیدن این مکان بروید. همچنین برای اینکه اجازه ورود به آن را داشته باشید حتما باید بلیط ورودی به مبلغ ۱۸ لیر ترکیه را تهیه کنید.

۱۷ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران