راهنمای خرید در بازار بزرگ استانبول (بخش ۱)

جاذبه‌های گردشگری استانبول
راهنمای خرید در بازار بزرگ استانبول (بخش ۱)

بازار بزرگ یا همان گرند بازار استانبول یکی از معروف‌ترین نقاط تاریخی دنیاست که در بین توریست‌های تور استانبول شناخته شده و مورد تحسین است. دلیلش هم روشن و موجه است بازار بزرگ استانبول بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده تاریخی در دنیا است که همچون شهرکی کامل و همه چیز تمام دارای بخش‌های متعددی است. این که در این بازار هر چیزی می‌توانید تهیه کنید و بخرید غلط نیست اما چگونه باید در این مارپیچ عظیم و سحرانگیز کاوش کرد و گم نشد؟ ما در اینجا برخی از راهنمایی‌ها را به شما ارائه می‌دهیم.

 

مختصری بر تاریخچه گرند بازار

این یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است که با مساحت ۳۰۷۰۰ متر مربع و بیش از ۶۰ خیابان و کوچه و ۴۰۰۰ مغازه در تمام طول سال میزبان مردم بازدیدکننده داخلی و خارجی است. هسته اصلی تاریخی بازار، Bedç Bedesten توسط احمد فاتح در سال ۱۴۶۱ تکمیل شده است. بدستن به یک طاقی داخلی با مغازه‌ها گفته می‌شود که مناطق مختلفی از بازار با این نام وجود دارد. با گذشت سال‌ها هسته اصلی بازار از این حالت خارج شد و کم کم گسترش یافت تا به بازاری سرپوشیده با صدها غرفه و مغازه تبدیل شد. به جز این‌ها بازرگانانی که این بازار فعالیت می‌کردند به از امکانات رفاهی همچون رستوران‌ها، همام و مسجد و همچنین حداقل ۱۰ نمازخانه برخوردار بودند. امروزه این شهرک در داخل دارای امکاناتی شامل یک ایستگاه پلیس، یک درمانگاه بهداشت، یک اداره پست، شعب اکثر بانک‌های بزرگ و یک مرکز اطلاعات گردشگری است.

همچون اکثر نقاط دنیا در بازار بزرگ استانبول هم با توجه به راسته مشاغل، خیابان‌ها نام گذاری شده‌ بود مثلا Aynacılar Sokak برای فروشندگان آینه بود و یا Halıcılar Caddesi راسته حلیم فروشان بود. در حالی که امروزه گرند بازار دیگر مرکز تجارت استانبول نیست، اما همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط گردشی استانبول شناخته شده و ارزش بازدید دارد. در سفر به استانبول حتما به بازار بزرگ بروید در رستوران‌های اطراف بازار بزرگ استانبول طعم غذاهای بی‌نظیر ترکی را نیز بچشید.

اصولی برای گردش

منطقه اصلی بازار بزرگ در مجموع دارای ۶۴ خیابان و ۲۲ ورودی است، با این وجود کل قسمت اطراف "بدستن" نیز بخشی از بازار محسوب می‌شود. بنابراین باید انتظار این را داشته باشید که بین خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی گم شوید. اگر زمان شما محدود است بسته به آنچه که به دنبال آن هستید، کاوش در اطراف یک دروازه خاص می‌تواند مفید باشد. برای خریداران طلا و جواهر ممکن است راحت‌ترین راه از طریق دروازه Beyazıt باشد که از Kalpakcılar Caddesi، که اصلی‌ترین مسیر اتصال آن به دروازه Nuruosmaniye است، ادامه دهند. در نیمه راه بین دروازه‌های Beyazıt و Nuruosmaniye، دروازهÇarşıkap قرار دارد که راحت‌ترین راه برای عبور از کل مجموعه است.

Zincirli Han نه تنها برای خریداران فرش بلکه علاقه‌مندان به تاریخ نیز باید از آن بازدید کنند. ساده ‌ترین راه برای رسیدن به آنجا از طریق دروازه Nuruosmaniye و دنبال کردن راهنماهای ورودی به دروازه Mercan است. اگر همچنان از دنبال کردن مسیر خود از طریق ورودی‌ها مشکل دارید به سادگی Kalpakcılar Caddesi را دنبال کنید و از ورودی Sandal Bedesten عبور کنید و در Terzibaşı Sokak سمت راست بروید و با دنبال کردن علائم به سمت راست راه بروید.

 

آشنایی با بازار مصری‌ها در استانبول

آداب خرید در گرند بازار

چانه بزنید

انتظار بازدید از کل بازار برای یک نصفه روز امیدی غیر واقعی است. بنابراین به جای آنکه سعی کنید با عجله از بین غرفه‌ها و مغازه‌ها عبور کنید و با نگرانی بین خیابان‌ها حرکت کنید با آرامش از مغازه‌ها بازدید کنید و برای دیدن اجناس وقت بگذارید. گفتگو و چانه زدن با فروشندگان، که اغلب به بیش از یک زبان تسلط دارند، چیزی است که تجربه بازار بزرگ را متفاوت می‌کند. ده‌ها فروشگاه صف کشیده در کنار یکدیگر محصولات مشابهی را می‌فروشند و این معامله و خدمات دهی به مشتری را بسیار مهم می‌کند. پذیرش چای از طرف فروشنده به این معنا نیست که هر یک از طرفین معامله را قبول کرده‌اند در عوض، این روش ترکیه‌ای برای استقبال از بازدید کنندگان است. اگر از پیشنهاد مورد بحث راضی نیستید، آنجا را ترک کنید و در جای دیگری به دنبال معامله بهتر باشید.

 

بهترین غذاهایی که باید در بازار بزرگ استانبول میل کنید

آزادانه حرکت کنید و از گردش لذت ببرید

اگرچه گردشگران در گرند بازار مخصوصا بار اول احساس عدم آزادی می‌کنند، اما همیشه راه‌هایی برای مبارزه با این احساس وجود دارد. به سرعت متوجه خواهید شد که اگر دست خود را بر روی کالایی بگذارید، صرف نظر از اینکه قصد خرید آن را دارید یا نه، مغازه‌دار همیشه سعی می‌کند شما را مجاب به خرید کند. حقیقت این است که هرچه فروشنده بیشتر تلاش کند کالای خود را به شما بفروشد، میزان رغبت شما به خرید کم‌تر خواهد شد. همچنین فروشگاه‌های معتبر هرگز با اجبار به خرید شما را تحت فشار نمی‌گذارند. بنابراین اگر احساس فشار کردید بیشتر از آن وقتتان را تلف نکنید و به مغازه بعدی بروید. در واقع فکر نکنید اگر فروشنده کالاهای زیادی را به شما نشان می‌دهد و وقت صرف می‌کند تا بلاخره بخرید، پس حتما باید این کار را بکنید. به راحتی مغازه را ترک کنید و به فروشگاه بعدی و فروشگاه‌های بعدتر بروید.

 

هتل‌های اطراف بازار بزرگ استانبول

چه چیزی در بازار بزرگ بخرید

اگرچه به نظر می‌رسد بازار بزرگ همه چیز برای فروش دارد، اما فقط مغازه‌های خاصی ارزش بازدید دارند و فقط برخی از مواردی که می‌بینید ارزش خرید را دارند. این اقلام آنقدر معروف هستند که وقتی از محلی‌ها بپرسید به شما پاسخ‌های مشابهی بدهند. برخی از بهترین چیزهایی که می‌توانید بخرید را در ادامه بررسی میکنیم.

در قسمت بعدی این مطلب شما را با بهترین چیزهایی که می‌توانید در بازار بزرگ استانبول بخرید و به عنوان یادگاری و یا سوغاتی برای عزیزان به خانه ببرید خواهیم پرداخت. همچنین به برخی از بهترین جاها برای استراحت و خوردن غذا را نیز اشاره میکنیم.

۱۸ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران