بهترین زمان سفر به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین زمان سفر به استانبول

استانبول را به جرات می‌توان محبوب‌ترین مقصد سفر برای ایرانی‌ها در نظر گرفت که در سراسر سال مورد بازدید قرار می‌گیرد. وقتی صحبت از استانبول به میان میاید کم‌تر ایرانی هست که اطلاعاتی از این شهر زیبای تاریخی بین قاره‌ای نداشته باشد. اگرچه تابستان، فصل اوج سفرهای داخلی و خارجی است اما بیایید به طور دقیق‌تری بهترین زمان سفر به استانبول را بررسی کنیم.

 

بهترین زمان سفر به استانبول

یکی از مهم‌ترین سوالات برای سفر به هر مقصدی این است که چه موقع از سال باید به سفر برویم؟ حراجی‌ها چه زمانی رخ می‌دهند؟ یا چه فعالیت‌هایی می‌توان انجام داد؟ در مورد موضوع ما سوال این است که بهترین فصل سفر با تور استانبول چه موقع است؟ استانبول به عنوان شهری وسیع و تاریخی دارای بی‌شمار فعالیت و جاهای دیدنی است که می‌توانید در هر فصلی مطابق شرایط و آب و هوا انجام دهید. حقیقت این است که بهترین زمان سفر به استانبول برای هر کسی متفاوت است. آیا به فکر سفری ارزان قیمت در فصل کم گردشگر هستید؟ یا ساحل و تابستان را ترجیح می‌دهید؟ در ادامه به این سوالات از لحاظ آب و هوایی و از لحاظ خرید و گردش پاسخ خواهیم داد.

www.townandtourist.com

 

سفر به استانبول در تابستان

در این روزهای سال هوای استانبول دمایی به اندازه ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد دارد و همینطور رطوبت هوا بالاست اما شهر تعداد زیادی مهمان در خود دارد و همین باعث می‌شود قیمت اقامت در هتل‌ها و هاستل‌های این شهر بیشتر از دیگر روزهای سال باشد و صفی طولانی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی استانبول در انتظار شما باشد. با این که هوا گرم و مرطوب است، اما بسفر زیر نور خورشید زیباتر دیده میشود و تعداد زیاد صندلی هایی که در فضای باز کافه‌ها، رستوران‌ها و بارها خودنمایی می کنند، منظره شهری پر جنب و جوش را به وجود می آورند. کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای دیگر نیز در فضای باز برگزار می‌شود. به این دلیل تابستان برای خیلی‌ها بهترین فصل سفر به استانبول محسوب می‌شود.

به طول کلی بهار و تابستان بهترین زمان سفر با تور استانبول برای دیدن مناظر و گشت زنی در محله‌های استانبول محسوب می‌شود.

 

هتل‌های اطراف بازار بزرگ استانبول

www.tooistanbul.com

 

سفر به استانبول در پاییز

در عوض با شروع پاییز تا نیمه های آبان که مسافران تابستانی همگی از شهر خارج شده‌اند بهترین زمان سفر به استانبول است. زیرا هنوز هم به اندازه کافی گرم است تا از غذاخوری در فضای باز و قایق سواری در امتداد بسفر لذت ببرید. در طول دو ماه بین ۵ تا ۷ روز بارندگی پیش می‌آید و آب و هوا به طرز شگفت انگیزی دلچسب و با طراوت است. البته برای غروب‌ها باید ژاکت به تن کنید.

www.cuddlynest.com

 

سفر به استانبول در فصل زمستان

وقتی حرف از بهترین فصل سفر به استانبول باشد احتمالا برای اغلب توریست‌ها، زمستان آخرین گزینه است، چرا که از آذر تا بهمن هوا به شدت سرد و بارانی می‌شود و رطوبت زیاد به احساس سرمای بیشتر کمک می‌کند. صندلی‌های فضای باز جمع می‌شوند و برنامه آخرهفته ها به داخل گالری‌ها و موزه‌ها منتقل می‌شود. ما نیز نمی‌توانیم زمستان را به عنوان بهترین زمان سفر به استانبول توصیه کنیم وقتی بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر باران می‌بارد و بارش برف هم دور از انتظار نیست. برای افرادی که می‌خواهند استانبول را کاوش کنند سفر در زمستان هیچ جلوه‌ای نخواهد داشت حالا هر چقدر هم که بگوییم همه جا ارزان است.

www.pierrelotihotel.com

 

سفر به استانبول در فصل بهار

بهار بهترین فصل برای سفر به استانبول است. در این دوره دمای هوا تا ۲۱ درجه می‌رسد و روزهای بارانی کم است و تابش آفتاب روزهای دل انگیزی را به شما هدیه می‌دهد. مردم کم کم به بیرون از خانه‌هایشان می‌آیند و صندلی‌های کافه‌ها و رستوران‌ها به فضای باز راه می‌یابند. با گرم شدن هوا از حدود فروردین و متعاقب آن اردیبهشت، مردم محلی به کافه‌های پیاده‌رو و غذاخوری‌های کناره‌های بسفر می‌روند، شکوفه‌های بهاری تمام شده و درختان دوباره سبز شدند. پارک‌ها حال و هوای با طراوتی دارند و جشنواره گل لاله استانبول باشکوه و مفصل برگزار می‌شود.

 

خرید ارزان و تفریح در استانبول مال

theturkeytraveler.com

 

بهترین زمان خرید در استانبول

به طور کلی بهترین زمان سفر به استانبول بر اساس حراج وجود ندارد. یعنی ساز و کاری از سمت دولت وجود ندارد که زمان مشخصی برای حراج در نظر بگیرد ولی برندهای برجسته به حراج محصولاتشان می‌پردازند. مثلا برندهایی که معرفی محصول چهار فصل دارند قبل از رسیدن فصل جدید محصولات فصل قبل را ارزان‌تر به فروش می‌رسانند. اما برخی از برندها و مجموعه‌ها معرفی محصول ۶ ماهه برای نیمه اول و دوم سال دارند که زمان حراج آن‌ها نیز هر ۶ ماه یک بار است. علاوه بر این، هر روز خاص بهانه ای برای راه اندازی کمپین‌ها و یا تخفیف‌های ویژه است. فروش ویژه‌ای را برای سال نو، روز مادر، روز ولنتاین و اعیاد مذهبی خواهید دید. البته منظور ما این نیست که بهترین فصل برای سفر به استانبول با توجه به زمان حراجی وجود ندارد!

www.itinari.com

 

حراج زمستانی در استانبول

فروش زمستانی از اواسط آذر تا اواسط دی (قبل از سال نو) شروع می‌شود و تخفیف‌ها از ۳۰٪ شروع شده و تا ۵۰٪ افزایش می‌یابد. برخی از برندها فقط به این نرخ پایبند هستند و هیچ تخفیف دیگری ارائه نمی‌دهند. اگرچه برخی از برندها موج دوم دارند که عمدتاً ۴۵ یا ۵۰ درصد کاهش قیمت دارند و حتی تا قبل از بهار برای خلاص شدن از آخرین محصولات تا ۷۰ درصد هم تخفیف می‌زنند. بهترین زمان سفر به استانبول برای خرید و حراجی موج اول تخفیفات است چرا که سایزهای پرطرفدار مدیوم و لارج خیلی زود به فروش می‌رسند.

 

خرید در اطراف میدان تقسیم استانبول

travelaway.me

 

حراج تابستانی در استانبول

فروش تابستانی اساسا زمانی شروع می‌شود که دمای هوا دوباره افزایش یابد. این می‌تواند هر تاریخی بین اواسط تا اواخر خرداد باشد. توصیه می‌کنیم در اواسط ماه خرداد به خرید بروید تا بهترین تجربه حراج تابستانی را داشته باشید. تا مرداد، فروش تابستانی به اوج خود می‌رسد. در آن زمان خرید در حراجی دو حالت دارد، یا چیزی که می خواهید را پیدا میکنید و خریدی شگفت انگیز را تجربه می کنید و یا به لحاظ رنگ و سایز چیزی که مد نظرتان هست در بین محصولات باقی مانده وجود نخواهد داشت و در واقع چیزی که می خواهید را پیدا نمی کنید.

بنابراین تابستان برای خرید بهترین فصل سفر به استانبول است. چرا که شما در این دوره می‌توانید از تفریحات آبی و ساحلی لذت ببرید، از تماشای منظره دریا و بسفر لذت ببرید و با کروز به استانبول‌گردی بپردازید، در کافه‌های روباز استانبول بهترین قهوه ترکی را بنوشید و در نهایت برای زمستان سال بعد لباس‌های به شدت ارزان سال قبل را خریداری کنید! شاید استانبول در تابستان گران و شلوغ باشد اما به لحاظ خرید لباس زمستانی می‌تواند جنبه مقرون به صرفه‌ای هم داشته باشد!

livingnomads.com

 

اطلاع از تخفیف فروشگاه‌های استانبول

همانطور که گفتیم بهترین زمان سفر به استانبول برای خرید پیش از کریسمس است . این را در نظر داشته باشید که پیش از آغاز کریسمس، یعنی از اواسط آذر ماه تا عید نوروز فصلی‌ پر از حراجی در استانبول است. پس هر زمان که قصد سفر به استانبول را داشته باشید، دست خالی از آن برنخواهید گشت. اما اگر به دنبال کالایی خاص با قیمت حراج هستید، می‌توانید از وب‌سایت مال‌ها، فروشگاه‌ها و برندها استفاده کرده و در جریان اخبار تخفیف‌های آن‌ها قرار بگیرید. اما اگر به دنبال جنسی هستید که مربوط به برند مشهوری نیست، باید شانس خود را امتحان کنید و در این بازه، سفری به شهر زیبای استانبول داشته باشید و اگر شانس با شما همراه باشد، کالای مدنظر خود را با تخفیف بیابید.

 

راهنمای خرید در محله کادیکوی استانبول

livingnomads.com

 

نکات خرید ارزان در استانبول

البته چند نکته وجود دارد که اگر بدانید هر چهار فصل سال در استانبول برای شما فصل حراجی و بهترین فصل برای سفر به استانبول خواهد شد. مثلا اگر از فروشگاه‌های عادی و مغازه‌ها خرید می‌کنید هرگز چانه‌زنی را فراموش نکنید. به‌خصوص اگر در بازار بزرگ استانبول قصد خرید دارید، بسیار باید مراقب باشید تا جنسی را با ۲ تا ۳ برابر قیمت نخرید! میزان مالیات بر ارزش افزوده در استانبول عدد بالا و معادل ۱۸٪ رقم فاکتور شماست. آیا می‌دانستید که توریست‌ها از پرداخت این مالیات معاف هستند؟ در حقیقت شما می‌توانید رقم قابل توجهی را در خریدهای خود، صرفه‌جویی کنید . نکته‌ی مهم آن است که فروشگاه‌ها امکان حذف مالیات بر ارزش افزوده از فاکتور شما را ندارند، بلکه در یک سند جداگانه، اطلاعات شما و فاکتورتان را ثبت می‌کنند و به شما تحویل می‌دهند و شما می‌توانید در پایان سفرتان و در فرودگاه، در هنگام برگشت، مالیات‌های پرداختی خود را پس بگیرید. پس تلاش کنید در هنگام خرید و دریافت فاکتور، این مسأله را مد نظر داشته باشید.

در نهایت اگر بگوییم بهترین زمان سفر به استانبول چه از لحاظ آب و هوا چه از لحاظ خرید و پاساژگردی چه زمانی است، پاسخ درست به شما بستگی دارد. شما با توجه به بودجه‌ای که قرار است هزینه کنید می‌توانید برای بهترین موقعیت سفر به این شهر برنامه ریزی داشته باشید.

 livingnomads.com

 

منبع ۱

منبع ۲ 

۲۷ آذر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 30 مرداد 1402)

نظرات کاربران