۹ مکان زیبا در بزرگراه نظامی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
۹ مکان زیبا در بزرگراه نظامی گرجستان

برای کسانی که به تور تفلیس می‌روند، همیشه این امکان وجود دارد که از شهر بیرون زده و به دنیای جذاب بیرون از پایتخت گرجستان نیز سری بزنید. بزرگراه نظامی در نزدیکی تفلیس، یکی از مسیرهایی است که می‌تواند شما را به جاهای جذابی در این کشور رهسپار کند و ما قصد داریم، ۹ ایستگاه عالی در این مسیر را به شما معرفی کنیم که مطمئنا می‌تواند بعدی متفاوت به سفر شما بی‌افزاید.

 

خیابان نظامی گرجستان (Military Highway)

برای گردش در تور گرجستان خود را آماده کنید. این بزرگراه یکی از مهم‌ترین خیابان‌های گرجستان محسوب می‌شود که طولی به اندازه‌ی ۲۰۰ کیلومتر داشته و تفلیس را به کازبگی متصل می‌کند. جایی که بسیاری از جاذبه‌های نمادین گرجستان در آن‌جا واقع شده است. اما در همین مسیر نیز می‌توانید نقاط دیدنی بسیاری ببینید که ما در نوشته‌ی امروز به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

متسختا

متسختا در گرجستان به عنوان پایتخت قدیمی این کشور، مسلما یکی از مهم‌ترین جاهایی است که شما می‌توانید در بزرگراه نظامی به دیدنش بروید. این شهر ۲۵ کیلومتر از تفلیس دور بوده و یکی از ۳ میراث جهانی یونسکو در کشور را میزبانی می‌کند. جدا از طبیعت زیبایی که شهر حول محور آن شکل گرفته، جذاب‌ترین جایی که در سفر به متسختا می‌توانید ببینید، صومعه جواری خواهد بود که در جوار رودخانه واقع شده و منظره‌ای جذاب را برای این شهر به همراه داشته است.

سد ژینوالی

ایستگاه بعدی در بزرگراه نظامی، سد زیبای ژینوالی خواهد بود که در شمال متسختا واقع شده و یکی از بهترین جاهای این مسیر، برای عکاسی در طبیعت زیبای گرجستان خواهد بود. این سد باعث به وجود آمدن یک دشت زیبا در این منطقه شده و شکل کلی آن را تغییر داده است. البته در زمستان سطح آب پایین می‌آید، پس بهتر از در فصول دیگر به دیدن این سد بروید.

 

دیدنی‌های طبیعی و باستانی کاختی در گرجستان

قلعه آنانوری

همانطور که می‌بینید، نام‌های معروفی در این لیست وجود دارند و این قلعه زیبا نیز یکی دیگر از آن‌هاست که حدودا ۱۰ کیلومتر از ژینوالی دور است. این مجموعه در قرن ۱۳ میلادی ساخته شده و دو قلعه‌ی دفاعی نیز در نزدکی رودخانه دارد. یک کلیسا نیز در قلعه آنانوری مشاهده خواهید کرد که بعدتر در سال ۱۶۸۹ به آن اضافه شده است. خیلی از مسافرینی که به این جاده قدم می‌گذارند، از این مکان بازدید خواهند کرد، چون قلعه آنانوری جزو مهم‌ترین بناهای تاریخی در گرجستان به حساب می‌آید.

پاسانائوری

خیلی‌ها این شهر را زادگاه غذای معروف خینکالی می‌دانند و جالب این که حتی یک رستوران زنجیره‌ای به نام همین شهر در تفلیس وجود داشته و غذای اصلی آن نیز خینکالی است. برای صرف این دامپلینگ‌های معروف نیز، چه بهتر که در زادگاهش آن‌ها را امتحان کنید. رستوران‌های زیادی در سطح این شهر واقع شده و همگی خینکالی و چندین غذای معروف دیگر گرجی را در منوی خود دارند.

 

معرفی ۱۰ بنای دیدنی تفلیس

گودائوری

بعد از ساکوریانی، جاده به سرعت از حالت صاف به یک جاده‌ی کوهستانی بدل می‌شود و همان‌جاست که متوجه می‌شوید، در حال نزدیک شدن به گودائوری هستید. این شهر نه تنها به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای اسکی در گرجستان معروف است، بلکه در فصول دیگر نیز جایی عالی برای کسانی خواهد بود که عاشق طبیعت کوهستانی هستند.

نماد دوستی گرجستان و روسیه

درست ۵ دقیقه بعد از مرزهای گودائوری، نمادی زیبا در مسیر بزرگراه نظامی وجود دارد که به نماد دوستی گرجستان و روسیه معروف است. این اثر هنری جذاب در سال ۱۹۸۳ ساخته شده و اهمیت زیادی از نظر تاریخی برای گرجستان و حتی روسیه دارد.

 

معرفی موزه‌های مشهور تفلیس

گذرگاه جواری

بعد از دیدن نماد زیبای دوستی، به گذرگاه معروفی وارد می‌شوید که شما را به جواری می‌رساند. این گذرگاه، شکوه قفقاز را به بهترین شکل برایتان نمایان خواهد کرد. مکانی که در فصول بهار و تابستان پوشیده از یک بستر سبز بوده و در زمستان‌ها تمام قد، سفید می‌پوشد. این مسیر زیبا حدود ۲۵ کیلومتر طول داشته و به کازبگی می‌رسد.

چشمه‌های آب معدنی تراورتن

چندین و چند چشمه‌ی آب معدنی  و سولفور در مسیر بزرگراه نظامی وجود دارد که سر زدن به آن‌ها برای خود گرجی‌ها، همچون یک رسم می‌ماند که حتما در این راه باید به آن عمل کنند. چندین چشمه در نزدیکی ساکوریانی واقع شده که گفته می‌شود فواید زیادی دارند. پس بد نیست چند بطری از آب این چشمه‌ها نیز در راه برای خود پر کنید.

سنو (Sno)

قبل از این که به کازبگی برسید، یک جای دیگر در مسیر می‌ماند که حتما باید به آن‌جا سری بزنید. این دهکده‌ی کوچک چندین جاذبه‌ی مختلف در خود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به چشمه‌های آب معدنی، کلیساهای کوچک و همچنین تندیس‌های سنگی بزرگ اشاره کرد. جایی که بدون هیچ شکی، زیبایی آن شما را شگفت‌زده می‌کند و خاطره‌ای جذاب از سفر با تور گرجستان را برایتان رقم می‌زند.

 

۵ کلیسای دیدنی و تاریخی تفلیس

۲۶ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران