آشنایی با صومعه جواری متسختا

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
آشنایی با صومعه جواری متسختا

تور گرجستان در کنار آب و هوای خوب و دلنشینی که دارد با داشتن صومعه‌ها و کلیساهای تاریخی و دیدنی‌اش طرفداران بسیار زیادی را جذب خود کرده است. به طوری که در این سرزمین می‌توانید بناهای تاریخی و مذهبی بسیار جالب و دیدنی را بازدید کرده و لحظات به یادماندنی را برای خود رقم بزنید. صومعه جواری متسختا یکی از این جاذبه‌های گردشگری گرجستان محسوب شده و در این مقاله قصد بررسی و معرفی آن را به علاقه‌مندان داریم. با مقتدرسیر همراه باشید تا قبل از سفر با جزئیات بیشتر این مکان زیبا آشنا شوید.

 

صومعه جواری متسختا

صومعه جواری گرجستان در بخش شرقی این کشور و شهر متسختا با چشم‌اندازی زیبا بر فراز ارتفاعات واقع شده است. قرار گرفتن صومعه جواری بر روی صخره‌ای بزرگ طراحی آن به شکل یک صلیب جلوه بسیار جذاب و دیدنی به آن بخشیده است. به طوری که در همان نگاه اول هر بیننده‌ای را مبهوت خود می‌کند. این مکان دیدنی جز جاذبه‌های گردشگری تفلیس محسوب شده و در فاصله ۱۶ کیلومتری آن بنا شده است. در نتیجه در عرض ۲۰ دقیقه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. این صومعه به قدری ارزشمند است که نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو درج شده است. خود صومعه جواری و چشم‌انداز حاکم در آن به قدری زیبا است که می‌توانید بهترین عکس‌های سفر خود را در آن به ثبت رسانده و برای خود ماندگار کنید.

 

تاریخچه صومعه جواری متسختا

صومعه جواری متسختا به دلیل قدمتی که دارد یکی از بناهای ارزشمند مذهبی و تاریخی در کشور گرجستان به شمار می‌رود. جواری در زبان گرجی به معنای صلیب بوده و این نامگذاری را می‌توان به طراحی صومعه به شکل یک صلیب نسبت داد. علاوه بر آن داستان جالبی نیز در خصوص این نامگذاری بین بومیان منطقه نقل می‌شود. طبق روایت‌ها در سال‌های اولیه قرن چهارم میلادی پادشاه میریان سوم توسط زنی به دین مسیحیت هدایت می‌شود. به دنبال مسیحی شدن این پادشاه زن صلیب بزرگی ساخته و آن را در بتخانه قرار می‌دهد. به اعتقاد بسیاری از افراد این صلیب دارای قدرت‌های بسیاری بوده است که باعث شده زائران بسیاری برای بازدید از آن مسیر متسختا را در پیش بگیرند.

بعدها در سال‌ ۵۴۵ پادشاه وقت دستور می‌دهد تا کلیسایی در محل قرارگیری این صلیب بنا شود. به دنبال آن بعدها کلیسای بزرگتری برای جای دادن عبادت‌کننده‌های بیشتری در همین حوالی ساخته می‌شود. این کلیسای بزرگ که به مرور زمان ارزش و اهمیت بیشتری پیدا کرد همان صومعه جواری است.

 

معرفی ۱۰ بنای دیدنی تفلیس

سبک معماری صومعه جواری

صومعه جواری به دلیل پیشینه تاریخی و ارزش معنوی که دارد همواره مورد توجه بسیاری از مسیحیان و گردشگران بوده است. اما در این میان نمی‌توان سهم زیبایی و سبک معماری به خصوص آن را نادیده گرفت. البته ناگفته نماند که این کلیسا در قرن ۱۰ میلادی مورد حمله اعراب واقع شد و در آن دوران بخش زیادی از صومعه از بین رفت. اما بعدها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و امروزه بازدیدکننده‌ها شاهد سبک بازسازی شده آن هستند. با این حال هنوز هم ساختار کلی و اصلی آن حفظ شده است. به این صورت که در در ورودی آن کتیبه‌ای قرار گرفته که نام سازندگان صومعه بر روی آن نوشته شده است.

زائران می‌توانند از دو مسیر شمالی و جنوبی وارد صومعه شده و از آن دیدن کنند. صومعه جواری دارای چهار عدد محراب بوده که این محراب‌ها دارای طاقچه‌های استوانه‌ای رو به فضای داخلی کلیسا هستند. در حال حاضر نورافکن‌های قوی در محوطه خارجی آن قرار داده شده که در ساعات تاریک زیبایی و جلوه بسیار خاصی به آن می‌دهد.

 

موزه‌های مشهور تفلیس

 

مسیر دستیابی به صومعه جواری متسختا

صومعه جواری در فاصله ۱۶ کیلومتری از شهر تفلیس به نام متسختا و در قله صخره‌‌ای عظیم قرار گرفته است. این منطقه در ایام قدیم پایتخت گرجستان به شمار می‌رفت. تمامی علاقه‌مندان می‌توانند با کرایه اتومبیل یا تاکسی به راحتی به صومعه دسترسی پیدا کنند. مدت زمان پیشنهادی که برای بازدید از این صومعه بهتر است اختصاص دهید چیزی در حدود ۱ ساعت است. تمامی افراد می‌توانند به صورت رایگان وارد صومعه جواری شده و از دیدن آن لذت ببرند.

با توجه به تجربه بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌شود ۱ ساعت مانده به تاریکی هوا به بازدید از این کلیسای زیبا بروید. چرا که می‌توانید از دو حالت روشن و تاریک کلیسا دیدن کنید. هر یک از این حالت‌ها دارای زیبایی خاص خود هستند. در حین روشنایی هوا می‌توانید بر فراز صخره از چشم‌انداز زیبای کلیسا استفاده کنید. از طرفی دیگر بعد از تاریک شدن هوا نورافکن‌های قرار داده شده منظره فوق‌العاده‌ای به کلیسا می‌بخشند که تماشای آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

 

۵ کلیسای دیدنی و تاریخی تفلیس

۲۰ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران