صومعه‌های گلاتی و متسامتا، گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
صومعه‌های گلاتی و متسامتا، گرجستان

گرجستان کشوری زیبا و کوهستانی است که از دیرباز مردمی مومن و دین دوست داشته است. به همین دلیل در گوشه و کنار آن و حتی در مناطق کوهستانی شاهد ظهور کلیساها و صومعه‌های تاریخی هستیم. البته همه این کلیساها و نقاط مذهبی از نظر ارزشی با هم برابر نیستند. برخی از آن‌ها با قرار گرفتن در دامنه کوهستان و یا در پس زمینه‌ای از طبیعت بکر جلوه بصری فوق‌العاده‌ای هم دارند با این همه از داخل همه آن‌ها شبیه هستند. اما در صومعه‌های گلاتی و متسامتا اوضاع فرق می‌کند و همین هم از آن‌ها مقصدی عالی برای سفری نیم‌روزی از کوتایسی ساخته است. در تور گرجستان حتما از این دو مقصد دیدن کنید.

 

سفر به گلاتی

در واقع گلاتی در قرن ۱۲ توسط پادشاه دیوید سازنده در زمانی ایجاد شد که کوتائیسی هنوز پایتخت گرجستان بود. این یکی از بزرگ‌ترین صومعه‌های ارتدکس و مکانی برای علوم و معارف بود که به عنوان یک قطب مهم فرهنگی در نظر گرفته می‌شد به همین دلیل از همان ابتدا اهمیت فراوانی برای کشور داشت. ساختمان صومعه در جایی استثنایی و فوق‌العاده قرار گرفته است، اما دلیل اصلی این که مورد بازدید و توجه زیاد گردشگران قرار دارد این است که گلاتی به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده و دیوارهای آن با نقاشی‌های زیبا و تحسین برانگیزی پوشیده شده است. وقتی از در صومعه داخل می‌شوید با دیوارهای پوشیده از نقاشی روبرو می‌شوید که قدمت آن‌ها به قرن‌های ۱۲ تا ۱۷ میلادی باز می‌گردد. همچنین تصویر اشراری که روی دیوار سالن اصلی کلیسا کشیده شده ویژگی قابل توجه و مهم آن است که قدمتش را به سال ۱۱۳۰ میلادی می‌دانند. در ساخت و طراحی این تصویر ۲.۵ میلیون سنگ به کار رفته شده است. با وجود این که این تصویر یکی از بزرگ‌ترین آثار هنری گرجستان محسوب می‌شود، اما متاسفانه در اثر زلزله آسیب جبران ناپذیری دید. در نتیجه قسمت زیرین با استفاده از رنگ ترمیم شده است. برای مسافرانی که شم عکاسی دارند و یا عکاس حرفه‌ای هستند رفتن به این صومعه در واقع با یک تیر دو نشان زدن است.

 

بازدید از ۲ کلیسای معروف در تفلیس

گنبد کلیسا از داخل با نقاشی فوق‌العاده‌ای از مسیح پوشیده شده که توسط هنرمندی به نام Tevdore کشیده شده و قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی باز می‌گردد. این کلیسا یکی از دیدنی‌ترین کلیساهای گرجستان به شمار می‌رود. بین هر پنجره تصویری از ۱۶ پادشاه و پیامبران عهد عتیق قرار گرفته که به شدت زیبا و دیدنی هستند. پس از مرگ پادشاه دیوید، صومعه به عنوان یک قطب مهم فرهنگی گرجستان تا انحطاط تدریجی خود در قرن ۱۴ ادامه یافت. سپس در طی ۴۰۰ سال این صومعه دوبار سوزانده شده تا اینکه در سال ۱۹۸۸ مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت. حالا این صومعه نه به خاطر مسائل مذهبی بلکه به عنوان جایی تاریخی و میراث جهانی مورد توجه و احترام زیادی قرار دارد.

سفر به متسامتا

متسامتا از لحاظ موقعیت مکانی در جایی به شدت زیبا و دیدنی قرار گرفته و از این لحاظ از صومعه گلاتی که یکی از زیباترین صومعه‌های گرجستان است پیشی گرفته، اما از لحاظ معماری داخلی اوضاع برعکس بوده و زیبایی گلاتی بر روی این کلیسا سایه انداخته است. قدمت متسامتا به قرن یازدهم میلادی بازمی‌گردد و به احترام دو برادری که در حمله اعراب به این سرزمین کشته شدند ساخته شده است. در حمله اعراب در قرن ۸ میلادی دو برادر به نام‌های کنستانتین و دیوید از اربابان محلی بودند به دلیل خودداری از مسلمان شدن به اسارت گرفته و پس از تحمل رنج بسیار کشته شدند. بدن آن‌ها به رودخانه انداخته شد به همین دلیل بعد از آن نام رودخانه‌ای که خون‌شان قرمز شده بود به نام "رودخانه سرخ" درآمد.

 

معرفی کلیسای صخره‌ای گرجستان

طبق افسانه‌ها، یک شیر اجساد را به کلیسا آورد و استخوان‌های آن‌ها را در تابوت طلای تزئین شده گذاشت. داستان می‌گوید اگر سه بار از گذرگاه باریک زیر آن بخزید دعای شما مستجاب می‌شود. نقاشی‌های دیواری در متسامتا روشن‌تر و شفاف‌تر از نقاشی‌های گلاتی است زیرا نسخه اصلی نقاشی‌ها در آتش سوزی سال ۱۹۲۳ از بین رفتند و نقاشی‌های فعلی جدیدتر هستند. متسامتا از لحاظ کار و فعالیت بیشتر شبیه یک صومعه است تا کلیسا با این همه فرقی نمی‌کند چه فعالیتی انجام می‌دهد هرچه باشد ارزش وقت گذاشتن و بازدید را دارد. مخصوصا با توجه به زیبایی‌های طبیعی اطراف آن می‌تواند در قالب گشت و گذاری همراه با پیاده‌روی و پیکنیک انجام شود. برای عکاسان و گردشگران خوش سلیقه اینجا برای عکس‌های پوستری جایی منحصر به فرد خواهد بود.

 

آشنایی با کلیسای کاشوتی در تفلیس

۰۱ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران