معرفی باغ وحش‌های جذاب ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
معرفی باغ وحش‌های جذاب ایران

قدمت باغ وحش در ایران به دوره قاجار برمی‌گردد. ایرانیان از مدت‌ها پیش با باغ وحش‌های اروپایی آشنا بودند و خیلی زودتر از خیلی از کشورهای مدرن امروزی باغ وحش به ایران راه یافت. البته امروزه باغ وحش‌ها محل بحث فعالان محیط زیست است. به همین دلیل در کشورهای پیشروی دنیا باغ وحش‌ها به مرکز نگه‌داری و بازپروری تبدیل شده‌اند. در ایران هنوز باغ وحش به شیوه سنتی اداره می‌شود. بیایید نگاهی به باغ وحش‌های ایران بیاندازیم.

 

تهران، باغ وحش ارم

باغ وحش ارم که با متروی ارم تهران در دسترس قرار دارد در زمینی حدودا ۵ هکتاری در کیلومتر ۴ اتوبان کرج در محیط ورزشی تفریحی ارم سبز(پارک ارم) واقع شده است. در این باغ وحش بیش از ۱۲۰ گونه جانواری بومی و غیربومی نگه داری می‌شوند. ارم اولین باغ وحش ایران است که دوره‌ی ناصرالدین شاه ساخته شده است. رزروس، بابون و شانپانزه از جذاب‌ترین حیوانات باغ وحش هستند که با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار می‌کنند.

 

آشنایی با باغ ملک آباد در مشهد

مشهد، باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد مشهد یکی از بزرگ‌ترین باغ وحش‌های ایران است که در مساحتی ۴۰ هکتاری گسترده شده است. این باغ وحش که در جنوب ‌غربی شهر مشهد، در مجموعه‌ی پارک جنگلی وکیل آباد واقع شده محل زندگی بسیاری از گونه‌های جانوری است و مسافران تور مشهد به راحتی می‌توانند در آن به تفریح و بازدید بپردازند. در اینجا شما می‌توانید ۱۲۵ گونه جانوری شامل ۶۱ گونه از پستانداران، ۴۹ گونه از پرندگان، ۱۰ گونه از آبزیان و ۵ گونه از خزندگان که تعدادشان به ۸۱۲ عدد می‌رسد بازدید کنید. از جمله حیوانات این باغ وحش می‌توان به تمساح، شامپانزه، گراز، شیر، ببر، لاما، گوزن، سیاهگوش، قوچ، مار، و بسیاری از انواع دیگر نام برد. تایگون‌ها که حاصل پیوند ببر و شیر (ببشیر) هستند جالب‌ترین حیوان این باغ وحش است.

قشم، حیات دریایی قشم

حیات دریایی قشم یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های قشم است که دارای سه بخش مختلف اکوسیستمی شامل جزایر مرجانی, جنگل های حرا و جنگل های بارانی می‌شود. شما در این مجموعه شگفت‌انگیز می‌توانید انواع مختلفی از موجودات همچون نرم‌تنان، مهره‌داران، مرجان‌ها، بی‌مهرگان، خزندگان و پرندگان را تماشا کنید. این یکی از متفاوت‌ترین باغ وحش‌های ایران است که می‌توانید در تور قشم از آن دیدن کنید.

کیش، پارک آهوان کیش

پارک آهوان کیش یکی از زیباترین قسمت‌های کیش است که هیچ مسافری نباید بازدید از آن را در تور کیش از دست دهد. این بوستان زیبای ۲ هکتاری در خیابان فردوسی این جزیره واقع شده و یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. در بازدید ار این پارک فرصت تماشای آهوان زیبا و تماشایی با آن چشمان جادویی را خواهید داشت که آزادانه در اطراف شما می‌چرخند. برای خانواده‌ها این گردشی فوق‌العاده خواهد بود که بچه‌ها بدون مانع و فنس می‌توانند این موجودات رویایی را تماشا کنند. به علاوه در اینجا باغ وحش هم وجود دارد که در قفس‌های جداگانه حیوانات مختلفی از جمله همچون سنجاب، میمون، شیر، روباه، شغال، گوزن، اسب و چند گونه از پرندگان استرالیایی نگهداری می‌شوند.

 

معرفی باغ پرندگان و آکواریوم جزیره کیش

اصفهان، پارک وحش صفه

این یکی از بهترین باغ وحش‌های کشور است با هدف آموزش به کودکان و نوجوانان و بالا بردن سطح اطلاعات آنان درباره زندگی گوشت خواران و حیوانات علف‌خوار با هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع ساخته شد. در بازدید از این مجموعه می‌توانید از حیواناتی همچون آهو، گوزن و خرگوش‌ها و حتی میمون‌ها دیدن کنید. البته در مورد این باغ وحش سخن‌ها بسیار است. برخی از حامیان حیوانات از وضع نامطلوب و جای کوجک حیوانات این باغ وحش شکایت دارند.

تهران، باغ وحش پارک ملت

این باغ وحش کوچک که در دل بوستان ملت تهران واقع شده است محل زندگی ۳۰ گونه از پرندگان و برخی از حیوانات است. از برخی حیوانات این باغ وحش می‌توان به گونه‌هایی همچون شترمرغ، میمون، طوطی آزاد، اردک، گوزن شاخ دار، مارال، خرگوش، قو مشکی و اشکی، مرغابی و چند نمونه دیگر اشاره کرد. این باغ وحش برخلاف صفه اصفهان، منظم و مرتب با کادر فنی متخصص است. در واقع تغذیه، واکسیناسیون، بهداشت و نگهداری آن‌ها در وضعیتی مناسب مطلوب و زیر نظر متخصصان مربوطه انجام می‌شود. این باغ وحش کهدر سال ۱۳۴۲ تاسیس شده و با ۲۸ هکتار مساحت در خیابان ولیعصر واقع شده یکی از جاذبه‌های تهران در بوستان سرسبز ملت محسوب می‌شود.

 

بازدید از باغ موزه نادری مشهد

باغ وحش‌های دیگری همچون باغ وحش ساری، باغ وحش صفادشت تهران، برکه تمساح گاندو در چابهار، باغ کروکدیل قشم، باغ خزندگان زنده اصفهان، بسیاری از باغ‌های پرندگان در سراسر ایران و باغ وحش باغلارباغی تبریز وجود دارند که کم و بیش در عرصه تفریحی و گردشگری فعالیت می‌کنند، اما برای رسیدن به استانداردهای جهانی فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی برای حیوانات ساکن آن‌ها راهی دراز در پیش است.

۰۴ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران