مهم‌ترین میراث‌ جهانی یونسکو در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
مهم‌ترین میراث‌ جهانی یونسکو در ترکیه

میراث جهانی یونسکو، همیشه از مهم‌ترین بخش‌های تاریخی هر کشور به حساب آمده و گردشگران عموما به دنبال بازدید از این اماکن هستند. ترکیه هم با توجه به تاریخ پر نقش و نگارش و حضور امپراطوری‌های مختلف در دوره‌های متفاوت این کشور، مکان‌های تاریخی بسیاری دارد که چندین و چند نمونه‌ از آن‌ها جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شوند.

ترکیه در حال حاضر ۱۸ محل تاریخی دارد که جزو میراث جهانی یونسکو به حساب می‌‌آیند و ۷۷ محل دیگر در لیست تایید هستند. اگر مسافر تور ترکیه هستید و می‌خواهید با مهم‌ترین آن‌ها آشنا شوید، ما در زیر اطلاعات کوتاهی از هر کدام آورده‌ایم.

 

پارک ملی گورمه

این مجموعه‌ی عظیم از صومعه‌های تاریخی و کلیساهای غاری، از نظر بسیاری مهم‌ترین میراث جهانی یونسکو در ترکیه به حساب می‌آید که البته اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری در کاپادوکیا نیز هست. این کلیساها و غارها، تنها سازه‌هایی در دل کوه نیستند، بلکه می‌توانید در آن‌ها کنده‌کاری‌ها و نقاشی‌های مختلفی را نیز مشاهده کنید که به جذابیت‌ آن‌ها می‌افزاید.

شهر باستانی پرگامون

 این شهر باستانی که به قرن دوم قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد، یکی از زیباترین نقاط تاریخی در ترکیه خواهد بود که شما می‌توانید در سفر به این کشور از آن بازدید به عمل آورید. پراگامون در ازمیر و در تپه‌ای رو به دریای اژه ساخته شده بود و در میان ویرانه‌هایش، هنوز می‌توانید تئاتر هلنیستی آن و کتابخانه‌ی باشکوهش را مشاهده کنید.

 

گشت و گذاری عاشقانه در کوش‌آداسی

مسجد Divrigi

مسجد و مجموعه‌ی Divrigi که شامل یک بیماستان نیز می‌شود، از جمله نمونه‌های هنر باستانی اسلامی به حساب آمده و تاریخ ساخت آن به ۱۲۲۸ میلادی بر می‌گردد. جزییات این مسجد و ساخت آن با توجه به تاریخ ساختش، حیرت‌انگیز بوده و به همین دلیل، عجیب است که خیلی از گردشگران با آن‌جا آشنایی نداشته و گردشگر کمی از آن دیدن می‌کنند.

 

گشت و گذاری تاریخی در آنتالیا

محله قدیمی استانبول

اگر به این فکر می‌کنید که چرا مساجد بزرگ استانبول و کاخ‌های آن در لیست ما نیستند، به این خاطر است که به صورت کلی، محله‌ی قدیمی استانبول شامل مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی، قصر توپکاپی و بسیاری از سازه‌های دوران عثمانی این منطقه، به عنوان میراث جهانی یونسکو به حساب آمده و بدون شک، نقاطی که از آن‌ها یاد کردیم، پربازدیدترین‌ها در سفر با تور استانبول به حساب می‌آیند.

کوه نمرود

این کوه که مقبره‌ی آنتیوخوس یکم در آن قرار گرفته، چندین تندیس بزرگ سر در خود دارد که شاید هیچ جایی در سیاره، نمونه‌اش را پیدا نکنید. در بخش‌های مختلف این کوه می‌توان نشانه‌های فرهنگی و اعتقادی از یونان و ایران باستان را مشاهده کرد که به شکل کنده‌کاری‌های مختلف خود را نمایان می‌کنند. تماشای غروب یا طلوع آفتاب در کوه نمرود یکی از دیدنی‌ترین منظره‌های ترکیه را برایتان به همراه خواهد داشت و به همین دلیل، خیلی از گردشگران در تورهایی شرکت می‌کنند که درست در آن زمان روی کوه باشند.

 

راهنمای گردشگری ۲ روزه دراستانبول

خاتوشا

خاتوشا یا به عبارتی هاتوسا در گذشته پایتخت امپراطوری هیتی‌ها بوده و یکی دیگر از ویرانه‌های باستانی باشکوه در مکانی بسیار زیبا در ترکیه به حساب می‌آید. این مکان مملو از نشانه‌های فرهنگی و تندیس‌ها و کنده‌کاری‌های خاص است که مطمئنا دیدنشان شما را به وجد خواهد آورد.

پاموکاله و هیراپولیس

پاموکاله به معنی قلعه پنبه‌ای است که به خاطر ظاهر سفیدرنگ و زیبای این استخرهای طبیعی و پلکانی به آن داده شده. دلیل به وجود آمدن این منظره‌ی زیبا، وجود کلسیم و مواد معدنی بالا در آبی است که از چشمه‌ی بالادست تپه جاری می‌شود و در طول راه خود این مکان رویایی و منحصر به فرد در دنیا را ساخته است. در بالای همین تپه، یک اقامتگاه زیبا در دوره‌ی روم باستان ساخته شده که شامل یک استخر فوق‌العاده با ستون‌های دیدنی و یک تئاتر زیباست و مجموعه‌ای بی‌بدیل با منظره‌ی چشم‌نواز را پدید آورده است.

 

بناهای نمادین در شهر زیبای استانبول

زانتوس و لیتون

این دو شهر باستانی زمانی در دوره‌ی پادشاهی هلنی لیکیان، به عنوان پایتخت این سلسله به حساب می‌آمدند و هنوز می‌‌توان شکوه و زیبایی آن‌ها را در ویرانه‌هایشان تصور کرد. بخش‌های مختلفی از این دو شهر باستانی سالم مانده است و همچنین وجود آن‌ها در یک فضای زیبایی طبیعی، به جذابیتشان می‌افزاید.

شهر قدیمی سافرانبولو

این شهر کوچک و خاص که ساختار آن شبیه به همان چیزی که در دوره‌ی عثمانی بوده، حفظ شده است، یکی از متفاوت‌ترین میراث فرهنگی یونسکو در ترکیه محسوب شده و از جمله نقاط پرطرفدار نزد گردشگران نیز محسوب می‌شود. اگر در تور ترکیه سری به این شهر زدید، جدا از تماشای زیبایی‌های شهر، حتما از غذاهای محلی خوشمزه‌ی آن‌ها نیز میل نمایید.

۱۱ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران