با ۱۰ موزه برتر ایران آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری داخلی
با ۱۰ موزه برتر ایران آشنا شوید

جاهای دیدنی زیادی در کشورمان وجود دارد، از منابع طبیعی منحصر به فرد تا مراکز تفریحی. اما یکی از نکات جالب در مورد تهران و بعضی دیگر از کلان‌شهرهای ایران، وجود موزه‌های پر تعداد و بسیار خوبی است که در این شهرها واقع شده‌اند. اگر از آن‌هایی هستید که دوست دارید در شهرها مختلف، به بازدید از موزه‌ها بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم لیست امروز که معرفی بهترین موزه‌های ایران است را دنبال کنید.

 

کاخ موزه گلستان

بدون شک یکی از بهترین موزه‌هایی که در ایران از آن بازدید به عمل خواهید آورد، کاخ موزه گلستان بوده که جزوی از میراث جهانی یونسکو نیز محسوب می‌شود. این کاخ که پیشینه‌اش به زمان شاه عباس بر می‌گردد، زمانی در اختیار پادشاهان و دولتمردان قاجار بود و حالا به موزه‌ای جذاب و مهم در کشور بدل شده است. در مجموع ۱۳ بنا در این کاخ وجود دارد که شمس العماره، تالار آینه، تخت مرمر  و خلوت کریمخانی از مهم‌ترین آن‌ها هستند. بازدید از کاخ موزه گلستان یکی از فعالیت‌هایی است که هر شهروند ایرانی حداقل یک بار باید آن را تجربه کند.

 

بازدید از باغ موزه نادری مشهد

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

 

موزه جواهرات ملی ایران

گاوصندوق زیرزمینی شعبه مرکزی بانک ملی ایران، جایی است که شما می‌توانید در آن جواهرات، تاج‌ها و سنگ‌های قیمتی را بازدید کنید که توسط افراد سلطنتی در دوران صفویه، قاجار و پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و به هیچ وجه نمی‌توان روی آن‌ها قیمتی گذاشت. تاج طاووس و همچنین الماس صورتی ۱۸۲ قیراطی دریای نور، مهم‌ترین جاذبه‌های این موزه‌ی فوق‌العاده جذاب هستند. تنها تعداد اندکی به صورت همزمان می‌توانند از این مکان بازدید کنند و شما موقع ورود باید تمامی چیزهایی که همراه دارید را در صندوق امانات بگذارید.

آدرس: تهران،میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

 

موزه دفاع مقدس

اگر چه شاید در نگاه اول، بازدید از این موزه خیلی جالب به نظر نیاید، اما حالت روایی این موزه از ۸ سال جنگل در باغی به مساحت ۲۱ هکتار، مسلما می‌تواند یک تجربه‌ی جالب برایتان باشد. بازسازی بخش‌هایی از جنگ، ویدیوهایی که از جنگ تحمیلی پخش می‌شود، ماکت‌های متعدد و همچنین ادوات جنگی، از جمله مهم‌ترین بخش‌های این موزه هستند.

 

بازدید از موزه آب مشهد مقدس

آدرس: تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبه‌روی پارک طالقانی

 

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آثار باستانی از کشورمان را در خود جای داده و قدمت آن به بیش از یم قرت می‌رسد. دو بخش اصلی در موزه وجود دارد که یکی از آن‌ها موزه باستان شناسی و دیگر موزه هنرهای اسلامی نام دارد و شما در بخش باستان شناسی می‌توانید آثاری متعلق به بیش از ۱۲ هزار سال پیش را دیده و سیری جذاب در تاریخ کشورمان داشته باشید.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی‌تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

 

کاخ موزه سعدآباد

یکی دیگر از کاخ‌های مهم ایران که حالا به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاخ موزه سعدآباد است. این مکان که در واقع ییلاق پادشاهان قاجاری به حساب می‌آمد، در زمان پهلوی اول گشترش پیدا کرد و در نهایت پهلوی دوم آن‌جا را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرد. ۱۵ بنای متفاوت و مستقل در این کاخ وجود دارد که هر کدام موزه‌ای جذاب برای بازدید به شمار می‌آیند.

 

معرفی مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

 

موزه هنرهای معاصر

در میان تمامی موزه‌های هنری ایران که تعدادشان کم نیست، موزه هنرهای معاصر جایگاهی والاتر دارد. مجموعه‌های جذابی از آثار هنرمندان مشهور داخلی و خارجی در سبک‌های نوگرا از جمله انتزاعی، پاپ آرت، فوتورئالیسم و ... بوده و توان کارهایی از رنوار، پیکاسو، پولاک، گوگن و خیلی‌های دیگر را در آن مشاهده کرد.

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر

 

موزه آستان قدس رضوی

بیرون از تهران، مسلما مهم‌ترین موزه‌ی کشور، موزه آستان قدس رضوی خواهد بود. جایی که عمده تمرکزش بر روی هنر اسلامی بوده و بنای آن را آندره گدار طراحی کرده است. مجموعا دو تالار در موزه آستان قدس رضوی وجود دارد که مجموع مساحت آن‌ها به ۱۳۰۰ متر مربع رسیده و در آن‌ها آثار متنوعی از جمله قالی، ظروف مختلف، سلاح‌های متفاوت، آثار نقاشی و ... به نمایش گذاشته شده است. پیشنهاد میکنیم در سفر با تور مشهد، برای داشتن تفریحی فرهنگی و تاریخی بازدید از این موزه را در راس کارهای خود قرار دهید.

آدرس: مشهد، بارگاه امام رضا علیه‌السلام، صحن کوثر

 

موزه پارس شیراز

یکی دیگر از موزه‌های جالبی که در کشور ما وجود دارد، موزه‌ی پارس شیراز است که حول محور مقبره‌ی کریم خان زند بنا شده و در آن آثار متنوعی از دوره‌های قبل و بعد از اسلام به نمایش گذاشته شده است. بنای زیبای این موزه در باغ نظر نزدیک به ارگ کریم خان بوده و خود یکی از جاذبه‌های مهم این موزه به شمار می‌رود. مجموعه ۳۰ جلد قرآن به خط یحیی الجمالی الصوفی، نقاشی‌های آب رنگ لطفعلی صورتگر شیرازی و تابلوی معروفی که از کریم خان کشیده شده، از جمله مهم‌ترین آثاری هستند که در این موزه مشاهده خواهید کرد.

 

۷ موزه معروف شهر مشهد که باید به دیدن آنها بروید

آدرس: شیراز، بلوار کریم‌خان‌زند، بالاتر از خیابان طالقانی

 

موزه آب یزد

موزه آب یزد از جمله متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌های کشور ماست. این موزه که در یکی از خانه‌های قدیمی شهر واقع شده، بازدیدکنندگان خود را به سفری در زمان می‌برد تا ارزش آب را در گذشته‌های دور بیشتر درک کنند. شما در این موزه هم از بخش‌های متعدد خانه بازدید خواهید کرد هم از تجهیزاتی که برای برداشت و نگهداری از آب مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین با نکات متعددی در این باره آشنا خواهید شد که ارزش بازدید شما از این مکان را بالاتر نیز خواهد برد.

آدرس: یزد، ضلع شمالی میدان امیرچخماق، خیابان قیام

 

موزه موسیقی اصفهان

و در آخر برای کسانی که به موسیقی علاقه دارند، پیشنهاد می‌کنیم، حتما از موزه موسیقی اصفهان بازدید کنند. جایی که بیش از ۳۰۰ ساز مختلف از دوره‌های متفاوت که همگی جزو سازهای اصیل ایرانی هستند، در آن به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی، پلاک74

۲۱ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران