معرفی دسرهای خوشمزه گرجستانی

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی دسرهای خوشمزه گرجستانی

گرجستان کشوری کوچک و کوهستانی است که با وجود مساحت کوچکش پر از تنوع غذایی و غنی از فرهنگ است به طوری که هر گوشه و کنار آن سبک غذایی و سلیقه خاص مردم خودش را دارد. البته در تور تفلیس به دلیل این که به پایتخت این کشور سفر می‌کنید، انواعی از همه غذاها در دسترس شما قرار می‌گیرد. در میان طیف گسترده‌ای از غذاهای چرب و گوشتی نباید از امتحان کردن دسرهای فوق‌العاده‌ای که عموما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند غافل شوید. ما در این مقاله خوشمزه‌ترین دسرهایی که باید در تور گرجستان امتحان کنید را معرفی می‌کنیم.

 

گزیناکی (Gozinaki)

این دسر لذیذ و شیرین از دانه‌های روغنی مقوی همراه با شهد درست شده با عسل تهیه می‌شود. در ایران نیز ما کنجد عسلی را به خوبی می‌شناسیم. آن‌ها این دانه‌ها را همراه با عسل در ظرف می‌ریزند و پس از سرد شدن برش می‌زنند. این دسر خوشمزه را بسیاری از کافه‌ها و شیرینی فروشی‌ها ارائه می‌دهند اما طعم و مزه خانگی آن کاملا متفاوت از نسخه بازاری آن است پس اگر زمستان به گرجستان سفر کردید بهترین زمان برای خرید گزیناکی‌های خانگی برای شما خواهد بود. گزیناکی کنجد که یکی از رایج‌ترین هاست را می‌توانید به راحتی پیدا کرده و همراه چای داغ نوش جان کنید.

 

تجربه خوردن غذاهای خیابانی در تفلیس

پلاموشی (Pelamushi)

اگر از طرفداران فرنی ایرانی و یا پودینگ هستید، بی‌شک این دسر فرنی مانند نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. پلاموشی بیشتر دسری برای نیمه دوم سال است که مقوی بوده و مقاومت بدن را در برابر سرما بالا می‌برد. در تهیه این دسر از آب انگور غلیظ و آرد استفاده می‌کنند و به شکل فرنی در می‌آورند. به علاوه برای سرو روی آن را آجیل روکش‌دار Churchkhela می‌ریزند. این از دسرهای محبوب گرجستانی است که با کمی تغییرات همه کشور به آن علاقه داشته آن را ارج می‌گذارند.

لواشک (Tklapi)

اگر تا کنون تصور می‌کردید لواشک فقط در ایران درست می‌شود کاملا در اشتباه بودید زیرا در گرجستان هم انواع میوه‌های فصلی را می‌پزند، خشک می‌کنند و به صورت ورقه‌ای برش می‌زنند. شما می‌توانید از انواع لواشک‌های آلو، گلابی، سیب تا موارد عجیب و کم‌تر دیده شده به سلیقه خودتان هر چیزی که دوست دارید را امتحان کنید. این لواشک‌ها نیز بر حسب میوه، و حتی میوه‌های ترکیبی (لواشک‌های چند میوه) دارای طعم‌های شیرین، ترش و ملس هستند. به عنوان یکی از لواشک‌های خوشمزه ترش و شیرین ما به شما لواشک آلو محلی را پیشنهاد می‌کنیم.

 

۸ رستوران عالی برای خوردن بهترین پیتزاهای تفلیس

Churchkhela

این خوراکی عجیب و به نخ کشیده شده ظاهری شبیه به نبات دارد، اما در حقیقت باطن و درون آن اصلا شبیه به شکر کریستال شده نیست. برای درست کردن این دسر خوشمزه پر طرفدار ابتدا آرد را با آب انگور و شکر یا عسل مخلوط کرده و روی حرارت می‌پزند سپس رشته‌ای از انواع آجیل‌های به نخ کشیده شده را درون آن گذاشته و روکش می‌کنند. در مرحله بعد آن‌ها را در برابر نور خورشید قرار می‌دهند تا خشک شوند که این فرایند چند روزی طول می‌کشد. سپس می‌توان از خوزدن آن دانه‌های مغذی و ترد لذت برد. این دانه‌ها تا چند ماه قابل نگه داری هستند با این تفاوت که دانه‌های جدیدتر کمی رطوبت در خود دارند و قدیمی‌ترها کاملا خشک هستند. توجه داشته باشید که موقع خوردن این دانه‌ها نخ باقی مانده درون آن‌ها را بیرون بیاورید.

 

بهترین رستوران‌های شهر قدیمی تفلیس

کاکلوچا (Kaklucha)

کاکلوچا از شیرینی‌های خوشمزه گرجستانی با دستور پختی سری است که حتی در خود گرجستان هم همه مردم آن را نمی‌شناسند. تهیه دستور پخت سری این شیرینی توسط میریام دختر واختنگ اوربلیانی شاعر مشهور گرجی و شخصیتی عمومی قرن شانزدهم و سرآشپز آن‌ها پلاگیا صورت گرفت. این دسر خوشمزه با شکر خمیری و کارامل شده و گردو تهیه می‌شود. این دسر که تقریبا به فراموشی سپرده شده، حتی در خود تفلیس هم به راحتی پیدا نمی‌شود و فقط دو نقطه، کافه لیلا و لیت کافه کاکلوچا این دسر را در منوی خود دارند.

کرکتی (Korkoti)

کرکتی از گندم، کشمش، آجیل، عسل، میوه‌های خشک و کمی نوشیدنی تهیه می‌شود. کرکتی از آن دسته از غذاهایی نیست که همیشه سرو شود. در واقع بیشتر برای مراسم‌های مذهبی تهیه و سرو می‌شود. لازم نیست اشاره کنیم که چنین ترکیب منحصر به فردی تا چه اندازه مقوی و سنگین است. با این همه ممکن است خیلی‌ها از طعم آن خوش‌شان نیاید. گرچه ارزش امتحان کردن را دارد.

 

۱۰ رستوران‌ محبوب مردم محلی تفلیس

Qada

این از آن دسته از شیرینی‌هایی است که قدیمی‌ترها بهترش را درست می‌کنند. بنابراین اگر شانس این را داشتید یا مادربزرگی گرجستانی این شیرینی را به شما تعارف کند آن را رد نکنید. برای مردم بومی این شیرینی طعم نوستالژی و کودکی را با خود به همراه دارد. Qada را در بسیاری از مکان‌ها مثل نانوایی‌ها، کافه‌ها و حتی رستوران‌ها می‌توانید پیدا کرده و نوش جان کنید. این دسری کره‌ای و قوی است بنابراین از خوردن زیاد آن بعد از غذا پرهیز کنید.

۱۳ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 28 خرداد 1400)

نظرات کاربران