معرفی موزه ماتناداران در سفر به ایروان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
معرفی موزه ماتناداران در سفر به ایروان

شهر ایروان به عنوان پایتخت کشور ارمنستان تمثیلی از تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم و ... مردم این کشور است. بنابراین می‌توانید در تور ارمنستان و سفر به پایتخت آن جاذبه‌های گردشگری فراوانی را برای بازدید پیدا کنید. در این میان موزه ماتناداران یکی از جذاب‌ترین و باشکوه‌ترین بناهایی است که توانسته توجه بسیاری از توریست‌ها را به خود جلب کند. این موزه بهترین گزینه برای آشنایی با فرهنگ غنی بومیان منطقه و تاریخچه چندین هزار ساله مردمان آن است. با توجه به این گفته‌ها در این مقاله به معرفی کامل این موزه باشکوه پرداخته‌ایم.

 

تاریخچه موزه ماتناداران

پیشینه تاریخی موزه ماتناداران به حدود نیم قرن پیش برمی‌گردد. نام ماتناداران در زبان مردم ارمنستان به معنای محل نگه‌داری کتاب است. علت این نامگذاری به سالیان خیلی دور برمی‌گردد. کشور ارمنستان به عنوان یکی از کشورهای قدیمی جهان در طول تاریخ دارای کتاب‌ها و دست نوشته‌های بسیار زیادی بوده است. اما از آنجایی که در دوران قدیم تکنولوژی چاپ کتاب در چندین نسخه وجود نداشت تمامی آن‌ها به صورت دست نوشته و در یک نسخه نوشته می‌شدند که نگه‌داری از آن‌ها کار بسیار دشواری بود. به طوری که در دورانی از تاریخ ارمنی‌ها شاهد از بین رفتن هزاران جلد از کتاب‌های خود در اثر جنگ‌ها و حوادث شدند. در نتیجه در حدود سال ۱۹۴۵ تصمیم گرفتند تا موزه‌ای با نام ماتناداران را تاسیس کرده و کتاب‌های خود را در آن نگه‌داری کنند. امروزه این موزه به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی که دارد در بین مردم ارمنستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از معروف‌ترین موزه‌های ارمنستان به شمار می‌رود.

امروزه علاقه‌مندان می‌توانند به بازدید از موزه ماتناداران ایروان رفته و از هزاران نسخه کتب تاریخی دیدن کنند. در این مجموعه کتاب‌هایی به زبان‌های گوناگون از جمله روسی، عربی و پارسی و ... قرار گرفته‌اند. امروزه به دلیل ارزش و اهمیت این کلکسیون به غیر از توریست‌ها محققان زیادی نیز به آن مراجعه می‌کنند. همچنین سال به سال بر تعداد کتاب‌های این مجموعه افزوده می‌شود.

 

۷ نقطه زیبا و گردشگرپذیر در ارمنستان

سبک معماری موزه ماتناداران

موزه ماتناداران هنر یکی از معروف‌ترین معماران ارمنی به نام گریگوریان است. به طوری که هر بیننده‌ای را در نگاه اول مجذوب خود می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند به وضوح شاهد سبک معماری مدرن و باشکوه بنای این موزه زیبا شوند. به محض ورود به محوطه موزه مجسمه‌های بزرگ از افراد مشهور و مهم ارمنستان در طول تاریخ توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. با وارد شدن به آن نیز مبهوت نقاشی‌ها و طراحی‌های بسیار ظریف و زیبای آن خواهید شد. این نقاشی‌ها حوادث مهم تاریخی ارمنستان را به شکلی بسیار زیبا به تصویر کشیده‌اند. علاوه بر آن این موزه دارای نورپردازی بسیار زیبا و متفاوتی است که شکوه و جذابیت آن را چندین برابر کرده است.

 

۱۰ شهر دیدنی در سفر به ارمنستان

ویژگی‌های منحصر به فرد موزه متناداران

علاوه بر اینکه در موزه متناداران می‌توانید با فرهنگ غنی مردم ارمنستان بیشتر آشنا شوید از مزایای دیگر این مکان نیز بهره‌مند خواهید شد. در زیر به چند مورد از ویژگی‌های منحصر به فرد این موزه پرداخته‌ایم:

  • برخورداری موزه از سبک معماری باشکوه و بنای خاص
  • داشتن عنوان غنی‌ترین مخزن کتاب تاریخی و قدیمی دنیا
  • شناخته شدن به عنوان بهترین و جذاب‌ترین موزه ارمنستان در ایروان
  • واقع شدن در یکی از خوش آب و هواترین و بهترین مناطق شهر

 

بازدید از بازار ورنیساج در ارمنستان

بازدید از موزه متناداران ایروان

حتی اگر فکر می‌کنید اهل موزه‌گردی نیستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از موزه متناداران ایروان را برای یک بار هم که شده باشد از دست ندهید. بازدید از این موزه تقریبا یک ساعت از زمان شما را خواهد گرفت. اگر تصمیم خود را برای ورود به این بنا گرفته‌اید، باید هزینه‌ای در حدود ۱ درام ارمنستان را بابت خرید بلیط ورودیه پرداخت کنید. البته در نظر داشته باشید که این هزینه برای افراد خردسال نصف می‌شود. علاوه بر آن قبل از رفتن به آن به ساعات کاری موزه توجه داشته باشید. معمولا درهای این موزه در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر به روی گردشگران باز است.

به منظور دسترسی به موزه ماتناداران می‌توانید از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی در ایروان استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر به دیدن این موزه معروف در ایروان رفتید از سایر جاذبه‌های گردشگری که در این حوالی قرار گرفته‌اند نیز دیدن کنید. از جمله معروف‌ترین این موارد عبارتد از:

  • کاسکاد ایروان در فاصله ۶۰۰ متری از موزه ماتناداران
  • گالری بین المللی ارمنستان در فاصله ۲.۶ کیلومتری
  • مسجد کبود ایروان در فاصله ۲.۸ کیلومتری
  • پارک ویکتوری در فاصله ۲.۸ کیلومتری
  • موزه سرگئی پاراجانف در فاصله ۳.۴ کیلومتری

۰۶ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران