معرفی ۱۰ تا از دیدنی‌ترین کلیساهای گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی ۱۰ تا از دیدنی‌ترین کلیساهای گرجستان

در تور گرجستان بازدید از کلیساها همواره برای توریست‌ها جذابیت‌های بسیار زیادی داشته است. چرا که این کشور مسیحی با قدمت زیادی که دارد کلیساها و صومعه‌های تاریخی و دیدنی زیادی را در خود جای داده است. در این مقاله به معرفی دیدنی‌ترین کلیساهای گرجستان پرداخته‌ایم. اگر فکر سفر به این کشور کوهستانی را دارید بهتر است قبل از هر چیزی ما را در این مقاله همراهی کنید. چرا که با این کار می‌توانید زمان خود را برای بازدید از چند مورد از بهترین کلیساها و صومعه‌های گرجی با توجه به سلیقه خود مدیریت کنید.

 

۱- صومعه واردزیا (Vardzia Monastery)

واردزیا یک صومعه غاری است که در کنار کوه اروسلی در جنوب گرجستان بنا شده است. قدمت این مکان مقدس به سال ۱۱۸۵ میلادی برمی‌گردد. اصلی‌تری هدف از ساخت واردزیا در گرجستان در آن‌ سال‌ها محافظت گرجستان از مغول‌ها بود. به همین دلیل جهت ساخت آن غار را حفاری کرده‌اند. به طوری که تنها راه دسترسی به آن عبور از تونل‌های پنهان در نزدیکی رودخانه مکتواری بود. متاسفانه بخش اعظم این بنا در سال ۱۲۸۳ به دلیل زلزله شدید فروریخت. البته بعدها مورد بازسازی قرار گرفت ولی امروزه فقط بخش‌هایی از یک برج ناقوس بیرونی قابل مشاهده هستند.

 

۸ حقیقت خواندنی در مورد گرجستان

۲- صومعه بتانیا (Batania Monastery)

در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر تفلیس گرجستان صومعه‌ای به نام بتانیا قرار گرفتنه است. این صومعه قدیمی یکی از بهترین نمونه‌های معماری گرجستان به حساب می‌آید. بتانیا برای بومیان گرجستان و همچنین گردشگران علاقه‌مند به چنین مکان‌هایی ارزش تاریخی و معماری بسیار زیادی دارد.

۳- کلیسای جامع تثلیث (Gergeti Holy Trinity Church)

بدون شک کلیسای جامع تثلیث یکی از بهترین کلیساهای گرجستان محسوب می‌شود که بازدید از آن برای هر گردشگری توصیه می‌گردد. این کلیسا در فاصله بسیار نزدیک به تفلیس، روستای گرگتی قرار گرفته است. بنابراین مسافران تور تفلیس به راحتی می‌توانند به بازدید از آن بروند. گفته می‌شود بخش‌های اعظم این کلیسا در قرن ۱۴ام میلادی ساخته شده است.

 

معرفی زیباترین آبشارهای گرجستان

۴- کلیسای جامع سوتیتسخولی (Svetitskhoveli Cathedral)

کلیسای جامع سوتیتسخولی یک کلیسای ارتدکس در کشور گرجستان است. این کلیسا به دلیل ارزش تاریخی و معنوی که داشته همواره در طول تاریخ کشور یکی از محبوبترین و بهترین کلیساهای گرجستان محسوب میشد. برای دسترسی به آن باید به ۲۰ کیلومتری شمال غربی تفلیس حرکت کنید. قدمت سوتیتسخولی به قرن ۱۱ام میلادی برمی‌گردد و از آثار معمار معروف گرجی به نام  Arsukisdze می‌باشد. از جمله ویژگی‌هایی که باعث اهمیت زیاد این کلیسا شده وسعت و شکوه بسیار زیاد آن است. به طوری که دومین کلیسای بزرگ گرجستان محسوب شده و به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

۵- کلیسای آنچیزخاتی (Anchiskhati Basilica)

از جمله دیگر مواردی که می‌توان در لیست بهترین کلیساهای گرجستان قرار داد کلیسای آنچیزخاتی می‌باشد. این کلیسا این روزها به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار تفلیس تبدیل شده است. از دلایل شهرت این کلیسا می‌توان به قدمت زیاد آن که به قرن ۶ام میلادی می‌رسد اشاره کرد. به طوری که از آن به عنوان قدیمی‌ترین کلیسای گرجستان یاد می‌شود. در ابتدا مردم آن را با نام کلیسای مریم مقدس می‌شناختند. بعدها نام آن به آنچیزخاتی تغییر پیدا کرد. امروزه علاقه‌مندان می‌توانند شکل بازسازی شده کلیسا را بازدید کرده و از دیدن آن لذت برند.

 

شرایط آب و هوای گرجستان در فصل‌های مختلف

۶- کلیسای کاشوتی (Kashveti Church)

کلیسای کاشوتی در تفلیس یک کلیسای ارتدکس در گرجستان می‌باشد. این کلیسا دقیقا در مرکز شهر تفلیس و در کنار ساختمان پارلمان در خیابان روستاولی واقع شده است. بنای کلیسا و موقعیت قرار گیری آن باعث شده تا هیچ گردشگری بدون بازدید از آن به سفر خود خاتمه ندهد. البته در گذشته در این مکان بنای دیگری قرار گرفته بود. کلیسای کاشوتی با آجرهای کلیسای قبلی و در همان مکان دوباره بنا شد. با ورود به آن می‌توان شاهد نقاشی‌ها و معماری‌های منحصر به فرد و زیبای به کار رفته در این کلیسا شد.

۷- صومعه داوید گارجا (Davidgareja Monastery)

صومعه داوید گارجا یکی دیگر از دیدنی‌ترین بناهای مذهبی است که می‌توانید در سفر خود به گرجستان از آن بازدید کنید. این صومعه در دامنه نیمه کویری کوه گارجه و در قرن ششم تأسیس شده است. در طراحی و ساخت این صومعه افراد و راهبان بسیار مهمی نقش داشته‌اند. همین نیز باعث شده تا در طول تاریخ گرجستان اهمیت زیادی پیدا کند.

 

خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی گرجستان

۸- صومعه موتسامتا (Motsameta Monastery)

صومعه موتسامتا علاوه بر اینکه یکی از دیدنی‌ترین کلیساهای گرجستان به حساب می‌آید از چشم‌اندازی بسیار زیبا نیز برخوردار می‌باشد. چرا که مابین دره دو رودخانه در نزدیکی کوتاویسی واقع شده است. صومعه "موتسامتا" به معنی "صومعه شهدا" می‌باشد. علت این نامگذاری به تاریخچه آن برمی‌گردد.

۹- صومعه تیموتسوبانی (Timotesubani monastery)

صومعه تیموتسوبانی بنایی متعلق به قرن ۱۲-۱۳ قمری می‌باشد. فضای داخلی صومعه با بهترین نمونه‌های نقاشی دیواری گرجستان تزئین شده است. گفته می‌شود این صومعه در ابتدا دارای یک سقف آبی بود. این رنگ آبی باعث شده بود تا بنا در قرون وسطی مورد استقبال مردم قرار بگیرد. علاوه بر سبک معماری و نقاشی‌های خاص دیواری چشم‌انداز زیبای این صومعه این روزها باعث محبوبیت آن در بین گردشگران شده است.

 

معرفی بهترین سواحل گرجستان

۱۰- کلیسای جامع آلاوردی (Alaverdi Cathedral)

کلیسای جامع آلاوردی نمادی از شکوفایی فرهنگ گرجستان است. این بنا در قرن ۱۱ام که دوره‌ای از پیشرفت فرهنگی و سیاسی بزرگ کشور بود بنا شد. در آن دوران این کلیسا یکی از بزرگترین سازه‌های گرجستان و بلندترین کلیسای زمان خود بود. نمای بیرونی با پنج قوس زیبا تزئین شده است و دارای تزئینات سنگی بسیار زیبا و باشکوهی است. علاوه بر آن دارای نقاشی‌های دیواری خاصی بوده که در طی گذشت زمان به شدت آسیب دیده است. البته امروزه برخی از نقاشی‌های دیواری تا حدی مرمت شده‌اند. بازدید از این کلیسای باشکوه و مهم گرجی در سفر به آن شدیدا توصیه می‌شود.

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 21 آبان 1399)

نظرات کاربران