معرفی تنگه چاهکوه در قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی تنگه چاهکوه در قشم

قشم جزیره‌ای بسیار زیبا و دیدنی است که شاید مثل رقیب خود کیش، لوکس و پر زرق و برق نباشد، اما به جای آن پر از جاذبه‌های دیدنی تاریخی، طبیعی و فرهنگی است. دره ستارگان، جزایر ناز و هنگام، سواحل زیبا، قلعه پرتغالی‌ها و جاهای دیگر از نقاط بسیار شناخته شده جزیره هستند در حالی که در سفر با تور قشم جاذبه‌های درجه دومی مثل تنگه چاهکوه هم وجود دارد که مثل دره ستارگان قشم مشهور نیست اما جایی به شدت زیبا و دیدنی است. ما در ادامه به معرفی کامل این تنگه و زیبایی‌های آن می‌پردازیم.

 

معرفی تنگه چاهکوه

تنگه و یا دره چاهکوه یکی از زیبایی‌های طبیعی قشم است که شکل و ظاهری به شدت گیرا و عمیق دارد. به محض این که به ورودی این تنگه فرسایشی می‌شوید با دیدن صخره‌های کنده شده و فرسایش شده و رگه‌های مختلف زمین شناسی حس می‌کنید در سیاره دیگری هستید و یا روی مریخ قدم گذاشته‌اید. اوایل این تنگه صخره‌ها از هم فاصله بیشتری دارند اما هر چه که جلوتر بروید تراکم آن‌ها بیشتر شده و انبوه‌تر به نظر می‌رسند. این صخره‌ها در طول سال‌ها فرسایش دارای فرورفتگی و گودال‌هایی در درون خود هستند. برخی از این صخره‌ها بسیار مرتفع بوده و تا ۱۰۰ متر ارتفاع دارند در میانه‌های تنگه با وجود تراکم بالای صخره‌ها فاصله آن‌ها از هم به نیم متر هم می‌رسد. این دره در ناحیه‌ای به نام شهاب و در فاصله ۷۰ کیلومتری از قشم یکی از توابع این جزیره واقع شده است. حتما فکر می‌کنید چه چیزی باعث فرسایشی این چنینی شده؟ پاسخ ساده است، در طول سال‌ها جریانات آبی و سپس وزرش بادهای تند این صخره‌های آهکی به شکل امروزی‌شان در آمده‌اند.

 

۷ دلیل که شما را راهی سفر به قشم می‌کند

چرا این تنگه را چاهکوه می‌نامند؟

امروزه وقتی به بازدید از این تنگه می‌روید چیزی جز کویر نمی‌بینید، اما در گذشته این منطقه محل ذخیره آب شیرین مردم منطقه بوده و به همین علت هم هست که آن را چاهکوه (چاه کوهی) نامیده‌اند. این تنگه برای خیلی از مردم محلی حرمت داشته و محترم محسوب می‌شود.

ویژگی‌های طبیعی چاهکوه

این تنگه نه تنها برای قشم ارزشمند بوده و به عنوان جاذبه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود، بلکه در تمام ایران شهرت داشته و در کنار جاذبه‌های برتر کشور از آن برده می‌شود. چاهکوه با داشتن اشکال عجیب و غریبی که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند حتی بین خارجی‌ها نیز بسیار محبوب و شناخته شده است. این اشکال و طرح‌ها به نحوی روی بدنه صخره‌ها نقش بسته که از تنگه یک گالری هنری فضای باز ساخته است. این منطقه از ۴ طرف دارای ۴ ورودی و تنگه است که هر کدام از آن‌ها مختصات خودشان را دارند. مثلا از سمت شمال به جنوب اگر بروید می‌بینید که عرض آن بیشتر بوده و تراکم کم‌تر است در حالی که هرچه به سمت جنوب می‌روید تنگ‌تر و متراکم‌تر می‌شود. اشاره کنیم که در بین این ستون‌های سنگ آهکی آنتن ندارید و حرکت بین دالان‌های تاریک و کم نور آن می‌تواند چالش برانگیز و وهم آور باشد. بنابراین توصیه اول ما این است که با تورهای هدایت شده و گروهی به دیدن این تنگه بروید. اکثر هتل‌های برتر و لوکس تورهای گردشی به این تنگه ارائه می‌دهند.

 

بازدید از غار نمکی در سفر به قشم

چه زمانی به چاهکوه بروید؟

به طور کلی قشم جزیره‌ای گرمسیری با آب و هوایی نزدیک به استوا است. یعنی میزان رطوبت و شدت دما در آن بسیار بوده و در بیشتر مواقع سال گرم است. مخصوصا در نیمه اول سال و فصل تابستان دمای هوا بسیار بالا است. البته به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تابستان هم این جزیره شلوغ و پر تردد است. با این همه بهترین زمان سفر نیمه دوم سال است. در این بین تنگه چاهکوه شدیدا گرم و پر حرارت است. بنابراین همیشه برای بازدید از این تنگه باید کرم ضد آفتاب بزنید، کلاه پره‌دار سر کنید و برای هر کدام از اعضای خانواده آب همراه ببرید.

 

تجربه‌ی ۵ تفریح محلی در سفر به قشم

موقعیت مکانی تنگه چاهکوه

این تنگه در نزدیکی روستای چاهوی شرقی قرار گرفته و ۷۰ کیلومتر از قشم فاصله دارد. توصیه می‌کنیم هنگام تابش شدید آفتاب یعنی اولیل ظهر را در روستا و در بین مردم بگذرانید و بازدید از این دره را جنبه‌های دیگری هم ببخشید. اگر می‌توانید صبح‌تان را زودتر شروع کنید و قبل از بالا آمدن آفتاب خودتان را به این دره باشکوه برسانید. به علاوه دره ستارگان نیز در نزدیکی چاهکوه قرار دارد بنابراین می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از هر دوی آن‌ها دیدن کرده و روزی فراموش نشدنی در عمرتان رقم بزنید. به علاوه می‌توانید در راه بازگشت از جاهای دیگر مثل جنگل حرا قشم نیز دیدن کنید. نگران رسیدن به اینجا نباشید تاکسی‌هایی در قشم هستند که شما را مستقیما به اینجا می‌آورند.

۰۶ آبان ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 28 خرداد 1400)

نظرات کاربران