موزه های روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
موزه های روسیه

به هر کجا که سفر می‌کنید، در طول اقامت خود در آن شهر با فرهنگ و هنر مردمش هم آشنا می‌شوید. به همین خاطر با رفتن به موزه های روسیه هم می‌توانید در گذشته این کشور پهناور قدم بزنید و همچنین انواع آثار باستانی متعلق به آسیا، مدیترانه‌، هند، آمریکای لاتین، یونان و رم باستان را از نزدیک ببینید. کشور روسیه به دلیل تاریخ و تمدن کهنی که دارد، آثار ارزشمند بسیاری را در خود جای داده ‌است که اغلب این آثار تاریخی و هنری در موزه‌ها نگه‌داری می‌شوند. حتی ساختمان برخی از این موزه‌ها خود یک بنای تاریخی به شمار می‌آیند. به همین دلیل با یک برنامه سفر خود می‌توانید از بیشتر جاهایی دیدنی روسیه بازدید کنید.

 

معرفی معروف‌ترین موزه های روسیه

روسیه یکی از پربارترین‌ها در دنیاست. از هر نظر که بگویید، مردمان فعالی داشته و می‌توانید معماری، صنایع دستی، مجسمه‌سازی و جواهرات باارزشی را در هر یک از موزه‌ های روسیه ببینید. تاریخ روسیه در یک به یک موزه‌هایی همچون موزه هنر پوشکین، موزه صندوق الماس، موزه گولاگ، موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه، کاخ و موزه تسلیحات کرملین و موزه مرکزی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه قابل مشاهده و بازدید است. در سفر خود با تور روسیه به موزه های مسکو و شهرهایی مانند سنت پترزبورگ و کازان نیز سر بزنید. همچنین گردشی هنرمندانه در متروی مسکو داشته باشید که خود به نوعی موزه به حساب می‌آید.

 

موزه هنر پوشکین

موزه هنر پوشکین (The Pushkin State Museum of Fine Arts) در نزدیکی کاخ کرملین یکی از بهترین موزه های روسیه در مسکو واقع شده است. این موزه پس از تاسیس در سال ۱۹۱۲ به محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های جهانی تبدیل شد. موزه هنرهای زیبای پوشکین دارای ۶۷۰ اثر و تعداد زیادی از مجموعه‌ و شاهکارهای هنری است. همچنین در برگیرنده بناهای یادبود باستان شناسی و اقلام مسکوک شناسی است. هر کدام از آثار باستانی در سالن‌های مختلف آسیا و مدیترانه‌ای، هند و آمریکای لاتین به نمایش در آمده است. ساختمان این موزه نیز به خاطر سبک معماری زیبایش به نمادی از روسیه تبدیل شده است. طبقه اول شامل آثاری از مصر باستان و در طبقه دوم سالن‌های یونان و رم باستان است. علاوه بر آن، در این موزه معروف روسیه کپی معروف‌ترین مجسمه‌ها همچون مجسمه داوود و صنایع دستی قرون وسطی و رنسانس نیز در آنجا وجود دارد. از آثار نقاشی می‌توان به تابلوهای گوگن، ون‌گوگ، ماتیس، پیکاسو و مجموعه‌ای از بیزانس اشاره کرد. در سفر با تور مسکو، بازدید از موزه هنر پوشکین یکی از بهترین تجربه های شما خواهد بود.

 

بازدید از موزه لنین مسکو

موزه صندوق الماس

صندوق الماس فدراسیون روسیه (Almazny Fond) ، موزه معروف روسیه، مجموعه‌ای از فلزات با ارزش و سنگ‌های قیمتی منحصر به فردی است که ارزش تاریخی و هنری دارند. اگر از علاقه‌مندان جواهرات و سنگ‌های قیمتی هستید، موزه صندوق الماس یکی از دیدنی‌ترین موزه‌ های روسیه برای شما است. این موزه در قرن هجدهم و به دستور شاه پیتر اول ساخته شد. اشیاء با ارزش بسیاری همچون نشان‌های سلطنتی و لوازم غیرسلطنتی از نسل تزار روسیه تا سال ۱۹۱۴ که در کابینت الماس مخصوص در قصر زمستانی سنت پترزبورگ نگهداری می‌شدند، پس از جنگ جهانی اول به کرملین مسکو منتقل و به مدت ۸ سال در زیرزمین نگهداری شدند. پس از آن درسال ۱۹۲۲، کمیسیون تشخیص و بررسی هنر جواهرات و اشیاء تزئینی، ارزش هنری و تاریخی این اشیاء قدیمی را تایید کرد و حفظ این مجموعه را در مخزن نگهداری اشیاء با ارزش دولت را ضروری اعلام کرد و در سال ۱۹۶۷ موزه صندوق الماس تاسیس و تمام الماس و جواهرات به آنجا منتقل شد. این مجموعه مملو از سنگ‌های قیمتی کمیاب، نشان‌ها، فلزات و دیگر اشیای مهم مانند تاج سلطنتی است.

موزه گولاگ روسیه

موزه گولاگ (GULAG history museum) یک موزه تاریخی در بر گیرنده آثار دوران استالین است که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد. این موزه با نگهداری اشیاء و حفظ تاریخ پرفراز و نشیب روسیه، داستان آن را از زمان ساخت اردوگاه‌های اجباری تا پیاده شدن سیستم گولاگ، اخراج و تبعید آلمانی‌ها را به خوبی روایت می‌کند. موزه گولاگ یکی از موزه های روسیه است که برای افراد علاقه‌مند به تاریخ می‌تواند جالب و دیدنی باشد.

 

۶ موزه‌ی معروف شهر کازان

موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه

اگر جزو افرادی هستید که تاریخ یک کشور را ارج می‌دانند و در ابتدای سفر خود به موزه‌ها و سایت‌های باستانی آن سر می‌زدنند، بهتر است بگوییم که در میان موزه های روسیه هیچ جایی بهتر از موزه کولومنسکویه (Kolomenskoye) نیست که بتواند تاریخ و معماری این کشور را بهتر از این به نمایش گذاشته باشد. این موزه در سال ۲۰۰۵ بنا شده و دارای سه بخش است. یکی از آنها، مجموعه آثار تزار را در می‌گیر. آثار تاریخی این بخش در لیست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است. قسمت دوم موزه مجموعه آثار هنری که از چوب ساخته شده‌اند را نشان می‌دهد. قسمت سوم نیز از باغ‌ها و پارک‌هایی تشکیل می‌شود که قدمت زیادی دارد و هرکدام دارای شگفتی‌های بسیارند.

 

۸ ایستگاه متروی دیدنی‌ و زیبای سنت پترزبورگ

کاخ و موزه تسلیحات کرملین

کاخ کرملین (Armoury Chamber kremlin) یکی از نمادهای دولت روسیه در مسکو است که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌رود. این کاخ توسط کنستانتین تون در سال ۱۸۵۱ به مساحت ۲۵۰۰۰ متر مربع ساخته شده که دارای ۷۰۰ اتاق است و ۵ تالار دارد. همچنین ساختمانی وجود دارد که برای نگهداری اسلحه‌ها و خزانه‌داری اختصاص داده شده است. این موزه معروف روسیه در طول تاریخ خود بارها از اقلام ارزشمندی همچون هدایا، غنائم جنگی و یافته های با ارزش مملو شده است. در سالن‌های این موزه، حدود ۴۰۰۰ اثر هنری، صنایع دستی، لباس‌های باشکوه تزارها، جامه‌های نمایندگان کلیسای ارتدوکس روسیه، زین و افسار اسب تشریفاتی و انواع لوازم دست ساز نقره‌ای به نمایش گذاشته شده است. یکی از معروف‌ترین آثار این مجموعه، کلاه مونوماخ است که از پوست سمور ساخته و با سنگ‌های قیمتی تزیین شده است. موزه تسلیحات کرملین یکی از بهترین اماکن دیدنی و موزه های روسیه، ساخته شده توسط بزرگترین گروه معماری جهان است که گنجینه‌ای از قرن‌ها و تاریخ این کشور به شمار می‌رود.

 

۷ جاذبه‌ی دیدنی در نزدیکی میدان سرخ مسکو

موزه مرکزی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، مسکو

موزه مرکزی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، یکی از خاص‌ترین موزه های روسیه، تحت سرپرستی وزارت دفاع فدراسیون روسیه در سال ۱۹۱۹ ساخته شد و در ۱۹۶۵ ساختمانی به آن اضافه کردند. ایمن نگهداشتن موزه مرکزی نیروهای مسلح در زمان جنگ کبیر میهنی پس از اینکه نیروی نظامی آنتوان ایوانوویچ دنیکین از بین رفت، کار سختی بود. به همین دلیل به منظور حفظ روحیه سربازها، برای نگهداری این موزه نهایت تلاش انجام شده است. موزه مرکزی دارای ۲۴ سالن است که در ساختمانی در خیابان ارتش روسیه در مرکز مسکو واقع شده و اشیای بسیاری از جمله پرچم‌های نبرد، تصاویر، اسناد، جوایز و تزئینات ارتش، سلاح‌ها و متعلقات شخصی افسران، سربازان و فرماندهان را برای نمایش دارد. همچنین در سکوی روبازی نزدیک به پارک اکاترینینسک ، امکان تماشای انواع تجهیزات ارتش همچون زره پوش، موشک، هواپیما، تانک، راکت‌ و تجهیزات دریایی وجود دارد. این موزه از ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر روزهای چهارشنبه تا یکشنبه برای بازدید عموم باز است.

 

۱۰ تفریح رایگانی که در سفر به مسکو باید انجام دهید

 

۲۹ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 13 شهریور 1402)

نظرات کاربران