سفری خاطره‌ساز به امرتی در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سفری خاطره‌ساز به امرتی در گرجستان

امرتی منطقه‌ای تاریخی در غرب گرجستان است که با سامگرلو، گوریا، سوانتی، و شیدا کارتلی همسایه است. تلفیقی از موقعیت جغرافیایی، آب و هوای عالی، فراوانی نقاط دیدنی تاریخی و طبیعی و همچنین فرهنگ غنی منطقه را کاملا منحصر به فرد کرده است. وجود کوه‌های غرق در مه و جنگل‌های زیبای سرسبز باعث شده تا گردشگران تور گرجستان عاشق سفر به این قسمت از این کشور نیمه آسیایی نیمه اروپایی شوند. ما در اینجا شما را برای گردشی جذاب راهنمایی می‌کنیم.

 

قدم زدن در یکی از شهرهای باستانی گرجستان

کوتایسی در گرجستان از مراکز مهم اداری و دومین شهر مهم فرهنگی و صنعتی در گرجستان است. تحقیقات باستان شناسی نشان می‌دهد که قلمرو کوتایسی مدرن و مناطق اطراف آن حدود ۱۰۰ هزار سال پیش توسط اولین تشکل‌های شهرنشینی انسان‌ها به وجود آمده است. این شهر در سده‌های ۱۳ تا ۱۵ میلادی محل استقرار فرهنگ کلچیان بوده. در طول این زمان بسیار طولانی نام کوتایسی مرتبا عوض شده و به نام‌هایی همچون کوتایا، آیا و کوتاتیسیوم در آمده است.

از نقاط میراث جهانی یونسکو دیدن کنید

هنگامی که اینجا هستید، بازدید از صومعه گلاتی و کلیسای باگراتی را فراموش نکنید. گلاتی یکی از مراکز مهم و برجسته قرون وسطایی است که در حدود ۱۱ کیلومتری کوتایسی واقع شده است. ساختمان این صومعه توسط پادشاه دیوید سازنده، قدرتمندترین پادشاه گرجستان ساخته شده است. این صومعه در اصل مجموعه‌ای از ساختمان‌های مختلف است که هر کدام‌شان در دوره‌ای از زمان ساخته و به صومعه اضافه شده‌اند. این ساختمان‌ها بین قرون ۱۲ و ۱۳ ساخته شده‌اند. یکی از جذابیت‌های صومعه گلاتی موزاییک‌هایی است که قدمت آن‌ها به ۱۱۲۵–۱۱۳۰ برمی‌گردد. در مرکز این صومعه یک نقاشی دیواری قدیمی وجود دارد که مریم مقدس را با مسیح به تصویر کشیده است. این کلیسا به عنوان بخش مرکزی کل مجموعه فعالیت می‌کند. کلیسای باگراتی در سال ۱۰۰۳ توسط باگرات سوم ساخته شده که اکنون از اهمیت تاریخی و نمادینی برخوردار است.

 

دیدنی‌های طبیعی و باستانی کاختی در گرجستان

به دره Okatse بروید

دره اکاتسه یکی از نقاط طبیعی و دیدنی گرجستان است که در تنگه رودخانه اوکاتسه در بخش خونی واقع شده است. عرض این دره از سه تا ۱۵ متر و عمق بین ۲۰ تا ۱۰۰ متر متغیر است. این منطقه که با آبشارهای پر آب و دریاچه اسخاپو زینت شده، مخصوصا در فصل تابستان هدف بسیاری از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی می‌شود. در اینجا شما می‌توانید برخی پل و غار سنگی پیدا کنید که به شدت فتوژیک و دیدنی هستند.

در یکی از اسپا ریزورت‌های منطقه استراحت کنید

در ادامه یکی از بهترین اسپا ریزورت‌های گرجستان را معرفی خواهیم کرد. ریزورت اسپای Sairme به دلیل داشتن آب و هوای عالی و چشمه‌های آب معدنی طبیعی سرد و گرم به شدت معروف و شناخته شده است. افسانه‌های محلی می‌گویند چوپانانی که به دنبال گوزن کرده بودند به طور کاملا اتفاقی این چشمه‌ها را پیدا کردند. یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های این منطقه این است که با جنگل‌های مخروطی احاطه شده و محیطی فوق‌العاده را برای دور شدن از زندگی شهری و شلوغی‌های مدرن فراهم آورده است. شما می‌توانید به این منطقه سفر کرده و یکی دو روزی را به بازیابی روحیه و تمدد اعصاب‌تان اختصاص دهید.

 

معماری ایرانی در قلعه باشکوه ناریکالا تفلیس

درباره فرهنگ چوکی بیشتر بدانید

موزه باستان شناسی وانی، محل نگه‌داری برخی از مهم‌ترین آثار باستانی گرجستان است. حال آن که محققان معتقدند یکی از مهم‌ترین شهرهای کلچیان در این شهر واقع شده که اوج دوره شکوفایی آن بین سده‌های ۳ تا ۱ قبل از میلاد بوده است. این شهرک تاریخی که در طول چندین سال بزرگ شده بود حالا به صورت ویرانه‌های جزیی در شهر وانی جدید پراکنده باقی مانده است.

تا یکی از خاص‌ترین صومعه‌های گرجستان پیاده‌روی کنید

صومعه Mgvimevi به دلیل موقعیت و جغرافیای منحصر به فردی که دارد از شهرت فراوانی در گرجستان برخوردار است. این صومعه که در منطقه اداری چیاتورا واقع شده تنها از طریق پله‌های باریک و تونلی دست‌ساز بشر در دسترس قرار دارد. صومعه‌ای کم‌نظیر در پس زمینه‌ای زیبا، به اندازه کافی به دست ماجراجویان بهانه اکتشاف می‌دهد تا آن‌ها را به این قسمت از گرجستان بکشاند.

 

۹ دهکده کوهستانی و شگفت انگیز در گرجستان

شهر تولیدکننده منگنز را کشف کنید

چیاتورا مرکز اصلی تولید منگنز گرجستان است. اصلی‌ترین فعالیت توریستی این شهر سوار شدن در تله کابین قدیمی معدن است اما دیدنی‌های متنوع و فراوان دیگری هم برای کشف و تجربه وجود دارد. جالب است بدانید تله کابین چیاتورا تقریبا برای۵۰  سال است که دست نخورده باقی مانده به همین دلیل خیلی‌ها مخالف سوار شدن در آن هستند. با این همه هیچ چیزی جلوی مسافران ماجراجو و معتادین آدرنالین را نمی‌گیرد. آیا جرات سوار شدن در این تله کابین را دارید؟

۱۴ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران