سفری زمستانه به گرجستان در ژانویه ۲۰۲۳

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سفری زمستانه به گرجستان در ژانویه ۲۰۲۳

تفلیس مکانی پر رمز و راز و یکی از آن مکان‌هایی است که آرزو می‌کنید بیشتر در مورد آن بدانید. برای انجام این کار به نظر می‌رسد که بهترین زمان سفر با تور گرجستان در ماه ژانویه و زمستان است. چیزی که به احتمال زیاد در تفلیس تجربه کنید، دیدن ظاهر قرمز رنگ آن با پوشش برفی خواهد بود که به شکل وسوسه‌انگیزی زیباست. تفلیس یکی از بهترین مقاصد برای تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات ژانویه به شمار می‌رود.

 

معرفی کوتاه گرجستان

گرجستان، کشوری که اغلب با یکی از ایالت‌های آمریکا با همین نام اشتباه گرفته می‌شود. اما این کشور در کنار ترکیه و در حاشیه دریای سیاه واقع شده است و با ترکیه، روسیه، ارمنستان و آذربایجان مرز مشترک دارد. از طرفی این سوال برای برخی از گردشگران مطرح است که آیا گرجستان در اروپاست؟ در پاسخ باید گفت: نه واقعا. اما جزو اتحادیه اروپاست. همچنین وقتی در حال بازدید از تفلیس و باتومی به عنوان دو شهر مهم گرجستان هستید، شک نکنید که حس این را خواهید داشت که در اروپای شرقی قدم گذاشته‌اید.

 

آشنایی با راه‌های سفر به گرجستان

بهترین زمان برای سفر به گرجستان

زمستان گرجستان از ماه دسامبر تا فوریه است که سردترین روزهای سال را در آن تجربه خواهید کرد. دمای هوا در شب به زیر صفر می‌رسد و گاهی شاهد بارش برف می‌شوید. در این فصل گرجستان بسیار دیدنی است و شما فرصت لذت بردن از فعالیت‌ها و ورزش‌های زمستانی مانند اسکی روی برف را خواهید داشت. همانطور که می‌دانید تفلیس در تابستان شلوغ‌تر است. اما دلیل نمی‌شود که تابستان به بهترین زمان برای بازدید تبدیل شود. درست است که در ماه‌های گرم می‌توانید اوقات خوشی را برای کاوش در شهر داشته باشید. باغ‌های گیاه‌شناسی شکوفا می‌شوند، می‌توانید به پارک‌های تفریحی بروید، اما تفلیس واقعا به عنوان یک مقصد زمستانی می‌درخشد. تصور کنید پس از گشت‌و‌گذار در شهر قدیمی، در حالی که از شراب‌های محلی گرجستان می‌نوشید، در یکی از حمام‌های گوگردی معروف شهر فرو می‌روید. شاید هم برای دیدن برج‌های کلیسا بر فراز شهری پوشیده از برف، از تپه بالا رفته‌اید.

سفری ارزان به گرجستان

با کمال تعجب می‌توان این چنین گفت که تور گرجستان یکی از بهترین مقاصد برای مسافرانی است که می‌خواهند ارزان سفر کنند. در تفلیس قیمت غذا و نوشیدنی نسبت به بسیاری از پایتخت‌های دنیا مناسب است. هزینه حمل و نقل پایین است و امکان یافتن یک هتل یا اقامتگاه مقرون به صرفه در سراسر شهر وجود دارد.

 

برگزاری مراسم عروسی در گرجستان

در فصل زمستان در گرجستان چه بپوشیم

وقتی در زمستان با تور تفلیس سفر می‌کنید، مطمئن شوید که لوازم ضروری را به همراه می‌برید. به عنوان مثال یک ژاکت گرم، دستکش و یک شال یا روسری بافت یا چند لایه با خود بردارید. فضای بیرون سرد است. اگر بخواهید به حومه شهر بروید، حتما به کت اسکی خود نیاز پیدا خواهید کرد. پس لباس‌های گرم بردارید و به محض اینکه وارد یک فضای داخلی شدید، لباس لایه بیرونی را دربیاورید.

سال نوی میلادی در گرجستان

سال نو در سراسر جهان یک تعطیلات خاص است و تفلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیشتر مردم حتی از ماه نوامبر برای جشن گرفتن سال نو برای اول ژانویه آماده می‌شوند. تزیین درخت کریسمس، چراغ‌های رنگارنگ، شب سال نو، طوفان برف، بچه‌هایی که در انتظار بابانوئل هستند تا با لباس‌های قرمز و سفید به آنها کادو دهد. مردم کشور گرجستان اصلی‌ترین جشن خود را در روز سال نو که آن را به روز شانس لقب داده‌اند، برگزار می‌کنند. مردم این کشور بر این اعتقادند که دوم ژانویه برای آنها تعیین کننده است و مشخص می‌کند که شما باقی روزهای سال را چطور بگذرانند.

یکی از مراسم‌هایی که در شب سال نو در گرجستان برگزار می‌شود، این است که بزرگ خانواده انواع و اقسام میوه و شیرینی‌های گرجی مانند Gozinaki را برای دیگران می‌آورد. برخی دیگر شیرینی بسیار لذیذی به نام باسیلا از زنجبیل را درست می‌کنند. در حالی که تمام خیابان‌های شهر با چراغ‌های نئونی تزیین شده و درختان کریسمس همه جا را زیبا کرده‌اند، مردم شاد هستند و جشن می‌گیرند. برخی از گرجی‌ها به تعداد اعضای خانواده، پای می‌پزند. همچنین یک نوع شیرینی به نام شیرینی سرنوشت پخته می‌شود که مردم بر این باورند که کسی که از این شیرینی‌ها بخورد، سال خوبی را پیش رو خواهد داشت. صبح روز کریسمس هم یک نوع غذای محلی به نام خینکالی را با آب مقدس درست می‌کنند و همه اعضای خانواده از آن می‌خورند. در مجموع، میز سال نوی گرجی‌ها پر است از غذاهای رنگارنگ، پرادویه و خوشمزه. آنها همچنین بر این باورند که تمام حرف‌ها و آرزوهای خوب در این روز برآورده می‌شوند. به همین دلیل برای یکدیگر آرزوی خوب می‌کنند. یکی دیگر از سنت‌های شب سال نو در گرجستان، چیچیلاکی است که پس از اتمام مراسم درخت کریسمس را می‌سوزانند. آنها معتقدند که با سوختن آن تمام مشکلات از بین می‌رود و یک شروع جدید در راه است.

 

جذاب‌ترین موزه‌های گرجستان را بشناسیم

 کریسمس در تفلیس

شاید برای یک گردشگر جالب باشد که بداند، برخلاف بسیاری از کشورها که در ماه دسامبر تزیینات کریسمس را می‌بینند، این روز در گرجستان بعدا جشن گرفته می‌شود. مذهب گرجستان ارتدکس است و در نتیجه کریسمس را در هفتم ژانویه برگزار می‌کنند. در طول این مدت چراغ‌های خیابان‌های اصلی شهر باورنکردنی هستند و تزئینات رنگی ویترین مغازه‌ها را زیباتر می‌کند. درخت کریسمس مشهور از بیست و دوم دسامبر برپا می‌شود. در نتیجه پس از سال نو، تفلیس را ترک نکنید. چرا که در این شهر یک مهمانی واقعی در شهر رخ می‌دهد.

رستوران‌ها و کافه‌های دنج گرجستان در زمستان

خوردن و آشامیدن در سرتاسر گرجستان اولویت دارد و هیچ جایی بهتر از تفلیس برای اضافه کردن وزن نیست. در برخی کافه‌ها و بارهای شهر از جمله کافه ولور که خوشمزه بودن و تنوع غذاها فراتر از انتظارات اولیه شما خواهد بود، می‌توانید از سینه مرغ آغشته به خامه و زنجبیل گرفته تا دلچسب‌ترین خورش‌های گوشت گاو را برای خود سفارش دهید. علاوه بر آنها حتما غذاهای محلی محبوب گرجی مانند خاچاپوری (نان پنیری) و خینکالی (کوفته شکم پر) را هم امتحان کنید. مهم‌تر از همه این که در کنار خاچاپوری گرجی، شراب محلی را فراموش نکنید. هر چند لیوان که می‌خواهید بنوشید. شراب‌سازی اصلی‌ترین صنعت این کشور است.

 

آشنایی با بهترین سواحل گرجستان

فعالیت‌های زمستانه ۲۰۲۳ در گرجستان

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید بنا به سلیقه خود در تور گرجستان انجام دهید، اما در اینجا چند ایده برای شروع می‌خوانیم:

  • به حمام‌های گوگردی بروید. هیچ بازدیدی از تفلیس بدون غوطه‌ور شدن در یکی از حمام‌های گوگردی سنتی کامل نخواهد بود. یک تجربه آبگرم خصوصی مجلل یا استخرهای مشترک را انتخاب کنید و در سرمای زمستان از گرمای دلپذیر آب لذت ببرید.
  • در شهر قدیمی گشت و گذار کنید. ترکیبی از تأثیرات و تاریخ درهم به این معنی است که معماری در تفلیس ترکیبی باشکوه از سبک‌ها است.
  • با تله‌کابین به قلعه ناریکالا تفلیس بروید. یک سواری کوتاه اما سرگرم‌کننده در تله‌کابین، شما را به دروازه‌های قلعه قرن چهارم که تفلیس را تحت‌الشعاع قرار داده است می‌رساند. سپس دوباره با تله‌کابین به پایین بروید یا اگر سرد و یخبندان نبود، مسیر توریستی ناریکالا را پیاده‌روی کنید و منظره زمستانی شهر را از ارتفاع تماشا کنید.
  • از لقوتاخوی در تفلیس، یکی از زیباترین آبشارهای گرجستان، دیدن کنید. درست در قلب شهر قدیمی، این آبشار زیبا با محیط اطرافش جلوه‌گرتر شده است. تا باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان قدم بزنید تا آن را از زاویه‌ای دیگر ببینید.
  • برای رسیدن به پارک متاتسمیندا در تفلیس سوار فونیکولار شوید و روز خود را به کاوش این منطقه، سواری‌ و بازی‌ها بگذرانید.
  • به خرید بروید. خرید در تفلیس شگفت‌انگیز است. شما می‌توانید از اینجا عتیقه‌جات و سوغاتی‌های جالب بخرید.
  • در شهر غذا و شراب بخورید. غذا در تفلیس باورنکردنی است و قیمت‌ها خیلی گران نیست. تا جایی که می‌توانید غذاهای سنتی گرجستان را امتحان کنید!
  • به تماشای هنر خیابانی بپردازید. آثار هنری زیادی در خیابان‌های تفلیس به نمایش گذاشته شده است. دوستداران هنر خیابانی معمولا در کوچه‌ها و تونل‌های شهر سرگردان می‌شوند تا نگاهی اجمالی به هنرهای بی‌نظیر این مرز و بوم بیاندازند و شاید آنها هم چیزی به نمایش درآورند.
  • یک روز خود را در شهر سیقناقی گرجستان بگذرانید. اینجا به شهر عشاق معروف است و چه چیز بهتر از دیدن شهری زیبا برای عاشقانی که در زمستان به گرجستان سفر کرده‌اند.
  • یک روز خود را به متسخا بروید که فاصله بسیار کمی از تفلیس دارد.
  • به گوادوری بروید که یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری گرجستان در زمستان است و ریزورت اسکی گوادوری محلی ارزان برای این است که یک دل سیر اسکی کنید.
  • از کوتایسی شهر محبوب گرجستان و گوری در ۸۶ کیلومتری تفلیس دیدن کنید. بیشتر شهرها در این کشور دیدنی هستند و طبیعت بکری دارند. به همین دلیل لباس گرم به همراه داشته باشید تا بتوانید بیشتر از مناظر لذت ببرید.
  • رویدادها و کنسرت‌های مختلفی در گرجستان برگزار می‌شود. در سایت‌های معتبر جستجو کرده و یک بلیط برای نمایش یا اپرا بخرید و یک شب خود را در سالن‌های بزرگ و مجلل تفلیس بگذرانید. به خاطر داشته باشید که برای رویدادهای نمایشی، لباس رسمی بپوشید.
  • به کافه‌های محلی بروید و از شنیدن موسیقی به همراه یک عصرانه با شراب گرجی لذت ببرید. برقصید و خاطره خوش یک سفر زمستانه به گرجستان را به ذهن بسپارید.

سایت‌هایی که می‌توانید برای رویدادها در تفلیس چک کنید، سایت‌های زیر هستند:

https://tkt.ge

https://ra.co/events/ge/tbilisi

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۲ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران