گردش در شهر تاریخی آسپندوس آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
گردش در شهر تاریخی آسپندوس آنتالیا

بخش زیادی از گردشگرانی که به آنتالیا سفر می‌کنند، تنها در سواحل آفتابی و هتل‌های لوکس شهر می‌مانند و از دیگر مناطق آنتالیا چه در داخل و چه خارج از مرزهای شهر بازدید نمی‌کنند. اما باید بدانید که این شهر دیدنی‌های بسیاری غیر از سواحل زیبایش دارد. مخصوصا در زمینه‌ی ابنیه تاریخی که به واسطه اهمیت این منطقه در زمان باستان، نقاط مختلفی وجود دارند که می‌توانید در سفر با تور آنتالیا از آن‌ها بازدید به عمل آورید.

یکی از این مناطق جذاب، در ۵۰ کیلومتری آنتالیا واقع شده است. شهر تاریخی آسپندوس که قصد داریم امروز راهنمایی کامل برای گردش در این منطقه برایتان به رشته‌ی تحریر در آوریم.

 

تاریخچه شهر آسپندوس

در دوران باستان، آسپندوس احتمالا مهم‌ترین شهر در پامفیلیه بوده است. با توجه به اهمیت منطقه در زمان رومیان، این شهر شکوه و جلالی متفاوت از دیگر شهرهای این ناحیه داشته و این را می‌توانید در سازه‌های بزرگی که در آسپندوس ساخته شده است مشاهده کنید. با توجه به یافته‌های مختلف، پیشینه‌ی این شهر به هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و بعضی دیگر از یافته‌ها نیز نشان از شهرسازی در دوره‌ی هیتیته (۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) دارد.

بعدها اما به واسطه‌ی تغییر سیاست‌های امپراطوری بیزانتین، اتکا به آسپندوس و شهرهای اطراف همچون پرگ کم شد و بعد از احاطه سلجوک‌ها به منطقه، دیگر خبری از آن شکوه و جلال باقی نمانده بود و از آمفی‌ تئاتر آسپندوس آنتالیا، به عنوان کاروان‌سرا استفاده می‌شد.

 

جذاب‌ترین ریزورت‌های ساحلی لوکس آنتالیا

مهم‌ترین دیدنی‌های شهر آسپندوس

تئاتر آسپندوس

تئاتر آسپندوس بزرگ‌ترین تئاتر ساخته شده به دست امپراطوری رم، در این منطقه بوده است و هنوز هم می‌توان آن را به عنوان نمادی از فرهنگ این امپراطوری دانست. یک بنای فوق‌العاده دیدنی و باشکوه که در قرن دوم بعد از میلاد مسیح و در زمان مارکوس اولریوس معروف ساخته شده است.

جایگاه‌های این آمفی تئاتر بزرگ، گنجایشی در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر دارد. بخش زیادی از نقاط آسیب دیده، این روزها بازسازی شده است و حتی فستیوال‌های مهم موسیقی و اوپرا در این محل برگزار می‌شود. حتی یک فستیوال اوپرای سالانه به نام اسپندوس در این محل برگزار می‌شود که از مهم‌ترین فستیوال‌های موسیقی در ترکیه به حساب می‌آید.

در مورد خود بنا باید گفت که آن را به حالت نیم دایره ساخته و کلیت فضا به دو بخش تقسیم شده است. حتی با این که بنا متعلق به صدها سال پیش است، اما پلکان‌های رفت و آمد و فضای باز، باعث شده تا حتی همین حالا هم بازدیدکنندگان بدون مشکل در شلوغی به سر جاهایشان بروند.

آکروپولیس

با این که خیلی از گردشگران تور ترکیه تنها برای دیدن سالن تئاتر به این مکان می‌آیند، اما آسپندوس چیزهای بیشتری برای نمایش دارد. برای مثال در بالای تپه‌ی ۴۰ متری آکروپولیس، چند بنای زیبا وجود دارد. یکی از آن‌ها معبدی کوچک بوده و دیگری آگورا که زمانی ستون‌های زیبا و بلند داشت، اما حالا تنها دیوارهای ۳۲ متری آن به جا مانده است. بازدید از آکروپولیس باعث می‌شود، نمایی زیبا از منطقه را نیز از آن بالا تماشا کنید.

 

سفر به آنتالیا و تجربه تور خصوصی قایق‌های لوکس

آکیوداکت (قنات)

درست در شمال تپه‌ی آکروپولیس در آسپندوس، سیستم آبرسانی باستانی و برج‌های آبی وجود دارد که زمانی آب مورد نیاز تمام شهر را تامین می‌کرده است. البته در حال حاضر بخش‌های زیادی از مجموعه فرو ریخته است، اما با این حال، هنوز هم می‌توانید زیبایی‌های این بنا و همچنین چیزی که چند صد سال پیش ساخته شده را در میان طبیعت این مکان ببینید.

چطور به آسپندوس برویم

بهترین گزینه برای شما، شرکت در تورهایی است که در فصول پربازدید سال، از آنتالیا به مقصد شهر باستانی آسپندوس برگزار می‌شود. اما شما خودتان نیز می‌توانید با استفاده از تاکسی به این محل بروید. آسپندوس حدود ۴۰ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد، اما هزینه‌ی آن چیزی حدود ۲۰۰ لیر یا حتی بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که تورهای گردشی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، چون در این تورها لیدرهایی هم هستند که اطلاعات بسیار خوبی از منطقه برایتان نقل می‌کنند.

 

در سفر به آنتالیا چه چیزهایی خریداری کنیم؟

آیا در تور آنتالیا باید به دیدن آسپندوس برویم؟

این کاملا به سلیقه شما باز می‌گردد. اگر اهل ماجراجویی و رودخانه و جنگل هستید، مسلما یک گردش یک روزه به دره کوپورلو برایتان جذاب‌تر خواهد بود. اما اگر به جاذبه‌های تاریخی علاقه دارید، آسپندوس یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در منطقه خواهید دید. یک مکان دیدنی و جذاب که فرهنگ امپراطوری‌های باستانی را برایتان به تصویر می‌کشد.

۲۷ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران