معرفی شهر باستانی حریره در کیش

جاذبه‌های گردشگری کیش
معرفی شهر باستانی حریره در کیش

وقتی اسم کیش به میان می‌آید اولین چیزی که به ذهن‌ها خطور می‌کند تفریحات مدرن و شاید کشتی یونانی باشد. در این که کیش جزیره‌ای توریستی و منطقه آزاد تجاری است و گردشگران به هدف استفاده از تفریحات و امکاناتش تور کیش را انتخاب می‌کنند هیچ شکی نداریم. اما این جزیره تنها به ساحل و هتل‌هایش محدود نمی‌شود. به هر حال کیش همیشه منطقه‌ای مسکونی بوده که این یعنی طبیعت و تاریخ را در کنار هم دارد. یکی از نقاط بسیار جذاب و دیدنی کیش شهر باستانی حریره و آن معماری دیدنی‌اش است که در این مقاله آن را معرفی می‌کنیم.

 

مختصری بر شهر حریره

شهر حریره که قبلا در مطلب معرفی دو شهر باستانی در جزیره کیش به شما معرفی شده است از نقاط تاریخی کیش است که قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش باز می‌گردد و گفته می‌شود که پس از نابودی بندر مهم و بازرگانی سیراف ساخته شد. این شهر در زمان حکومت قیسی‌ها و در دوره ساسانیان ساخته شده و به دلیل فضای خوش آب و هوا و سرسبزش به حریره یعنی مانند حریر شهرت یافته است. این شهر باستانی برای ۵ سده رونق زیادی داشت که حتی در اکتشافات باستان‌شناسی تعدادی سکه و ظروف ارزشمند یافت شد. حریره از لحاظ معماری هم برای تاریخ‌شناسان از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در نقاط مرطوب ساختمان‌ها از گل و کاه‌گل و در نقاط خشک کشور از خشت درست می‌شدند اما در این شهر با ساختمان‌هایی روبرو هستیم که با مواد اولیه‌ای همچون سنگ‌های آهکی و مرجانی، ملاط، ساروج و گچ ساخته شده‌اند. حریره واقع در بخش کیش از توابع شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است که با شماره ثبت ۱۸۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است و برای گشت‌و گذار یک روزه در جزیره کیش به شما توصیه می‌شود از آن دیدن کنید. شما می‌توانید این شهر ۱۲۰ هکتاری را در مرکز خط ساحلی شمالی پیدا کنید.

 

یک روز خاطره‌انگیز در پارس سافاری کیش

بخش‌های اصلی حریره

طبق نظر باستان‌شناسان حریره از ۶ بخش اصلی عمارت، مسجد، حمام، ساحل، کارگاه ساخت شیشه و تعدادی قنات تشکیل می‌شده است.

جاذبه‌های دیدنی شهر باستانی حریره و خانه اعیانی

کیش شهری کاملا توریستی و از مدرن‌ترین نقاط ایران است که بازدیدکنندگان تلفیقی از ایرانی‌ها و مردم کشورهای خلیج فارس هستند و معرفی دیدنی‌های جذاب و تاریخی کیش قبلا برای شما ارائه شده است. از هر کسی که بپرسید کیش را با مراکز خرید مدرن، دلفیناریوم یا تفریحات آبی‌اش توصیف می‌کند به طوری که انگار کیش به یکباره و تنها در سال‌های اخیر ظهور کرده است. در حالی که وجود حریره و ساختمان‌های ارزشمندش خط بطلانی بر این باورها می‌کشد. از جاذبه‌های دیدنی حریره خانه‌ای اعیانی، حمام و اتاق بازرگانی نام برد.

خانه اعیانی حریره

این ساختمان زیبا و بزرگ که گرچه شبیه خانه‌های اعیانی برجسته سایر نقاط کشور است اما کاشی کاری‌های زیبای به جامانده در آن گویای زندگی شاهانه‌ای است که روزگاری در آن جریان داشته است. همانطور گفتیم حریره زمانی بسیار پر رونق بود و بازرگانی در آن بسیار رواج داشت. در واقع این خانه از قدیمی‌ترین سازه‌های منطقه جنوب کشور به این سبک و سیاق است. البته چیزی که از این ساختمان‌ها باقی مانده تنها بخشی از بازماندگان این شهر تاریخی هستند زیرا مورخان بر این باورند که خانه‌های چند طبقه و اعیانی در زلزله ویران شدند. با این همه چیزی که از این سازه‌ها باقی مانده کاملا حس و حال جزیره‌های خاورمیانه‌ای قدیمی را القا کرده و به نوعی سبک زندگی قدیم مردم کیش را بازسازی می‌کند.

 

بازدید از پارک جذاب دلفین‌های کیش

حمام عمومی

حمام بزرگ ۵۰۰ متری که در آن با اتاق‌های کوچک‌تر پر شده و در نزدیکی خانه اعیانی قرار دارد که به عقیده خیلی‌ها اعضای خانه از آن استفاده می‌کردند. به گفته محققان این قدیمی‌ترین حمامی است که تا به امروز در ایران کشف شده است.

اتاق بازرگانی

اگر دقت کنید می‌بینید که دیوارهای مستحکم شهر با لایه‌ای آهک سفید پوشیده و یک‌دست شده‌اند. این دیوارها در روزگاری که ثروت از شهر بالا می‌رفت در برابر تهدیدات خارجی مردم را ایمن نگه می‌داشت. به همین خاطر از دیدنی‌های شگفت‌انگیز دیگر در این شهر اتاق بزرگ بازرگانی آن است که در آن جلسات تجاری با بازرگانان خارجی برگزار می‌شد. این اتاق به خوبی گویای زندگی مرفه مردم این شهر است.

 

بازدید از کشتی یونانی کیش در یک بعد از ظهر نارنجی

مسجد شهر حریره

یکی از جاذبه‌های دیگر در حریره مسجد منحصر به فرد آن با ۴ محراب است. این مسجد که قدمت آن به دوره سلجوقی برمی‌گردد سازه‌ای بدون سقف است که گاها برای اقامت تجار هم مورد استفاده قرار می‌گرفت. معماری منحصر به فرد آن بدون سقف گنبدی توجه تاریخ نگاران را در تمام دوره‌ها به خود معطوف داشته است.

کارگاه‌های صنعتی حریره

یکی از جاهایی که می‌توانید رونق علم، ثروت و نبوغ مردم حریره را به خوبی در آن دنبال کنید کارگاه‌های صنعتی آن هستند. این کارگاه‌ها با کف شیب‌دارشان همیشه باعث گمانه‌زنی محققان بوده است. در ابتدا تصور بر این بود که در این کارگاه‌ها مروارید آماده و عرضه می‌کردند اما بعدها به این نتیجه رسیدند که این‌ها کارگاه‌های تولید شیره خرما بوده‌اند. کوره‌های ذوب شیشه نیز گویای رواج تجارت شیشه در این شهر هستند. بنابراین به نظر می‌رسد صیادی، کشت مروارید، تولید شیره خرما، شیشه‌گری و تجارت از مشاغل رایج مردم شهر بوده است.

 

توصیه‌هایی برای خرید در جزیره کیش

۰۱ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران