معرفی دو شهر باستانی در جزیره کیش

جاذبه‌های گردشگری کیش
معرفی دو شهر باستانی در جزیره کیش

کیش یکی از جذاب‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ایران است. یک جزیره زیبا در جنوب ایران در میان آب‌های خلیج فارس آرام گرفته. گردشگران زیادی از سراسر دنیا با تور کیش به این جزیره سفر می‌کنند تا از دیدنی‌های متنوع و تفریحات مختلف آن لذت ببرند. به دلیل منطقه جغرافیایی آن بهترین فصل بازدید در پاییز، زمستان و اوایل بهار است. به غیر از تفریحات فوق‌العاده‌ای که می‌توانید انجام دهید، دیدن دو شهر زیر زمینی و باستانی است که در آنجا قرار دارد و دراین متن به شما معرفی می‌کنیم.

 

شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش

کاریز به معنی قنات است که در آن آب‌های شیرین جاری است و برای مصرف آب آشامیدنی افراد ساکن در جزیره و آبیاری استفاده می‌شود. این آب شیرین حاصل بارندگی‌های فصلی جزیره است که از مرجان‌ها و یک لایه گل مارن جریان پیدا می‌کند و به صورت یک فیلتر طبیعی عبور کرده و به قنات می‌ریزد. کاریز در عین حال یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره است که نورپردازی شده و تعدادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. این شهر زیرزمینی با مساحت بالغ بر ۱۰ هزار متر مربع در عمق ۱۶ متری سطح زمین قرار گرفته است و سقف آن حدود ۸ متر ارتفاع دارد و می‌توانید انواع صدف، سنگ و مرجان‌های دریایی را در آنجا ببینید.

 

اطلاعات جالب برای سفر به جزیره کیش

 کاریز جزیره کیش

 

در این مجموعه می‌توانید بخش‌های مختلفی مانند غرفه‌های صنایع دستی ایران، رستوران‌های سنتی و بین‌المللی، موزه خلیج فارس، سالن آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و گالری‌های هنری را ببینید. حتی در این مجموعه مسجدی می‌بینید که سقف آن مرجانی است و تنها مسجد جهان است که پر از سنگواره و فسیل‌های دریایی است. یک بخش عکاسخانه نیز وجود دارد که در آنجا عکس‌های زیبایی از شما و خانواده‌تان خواهند گرفت. همچنین خواهید توانست در تونل‌های زیرزمینی این کاریز قدم بزنید و چگونگی سیستم قنات را از نزدیک مشاهده کنید.

 

معرفی چند هتل ۵ ستاره برای اقامت در جزیره‌ی زیبای کیش

کاریز جزیره کیش

 

شهر باستانی حریره جزیره کیش

یکی دیگر از دیدنی‌های کیش، شهر باستانی حریره است که در قسمت شمالی آن قرار دارد. این سایت باستانی در نزدیکی بندر لنگه و جزوی از استان هرمزگان و جزیره کیش در جنوب ایران محسوب می‌شود. قدمت این شهر قدیمی به قرن هشتم می‌رسد و مساحت آن در حدود ۱۲۰ هکتار است. آثار باقی مانده از معماری و سازه‌ها نشان می‌دهد که شهر حریره در حدود هشتصد سال پیش شهری بزرگ و آباد بوده است. باستان شناسان طبق حفاری‌ها و تحقیقات انجام شده، حدس می‌زنند که این شهر حدود هزار سال پیش شکل گرفته و تقریبا ۶۰۰ سال بعد از آن متروکه شده است. در واقع این شهر حدودا از سال ۳۶۷ تا ۹۱۲ هجری قمری بهترین وضعیت خود را داشته ‌است. در بخش ساحل شمالى جزیره بقایایی از شهر باستانی حریره دیده می‌شود که به احتمال زیاد به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامى بر مى‌گردد. چنین وسعتی از آثار باستانی که بیش از ۳ کیلومتر مربع است، نشان دهنده این است که در زمان‌های بسیار دور شهر حریره شهرى بزرگ و پر اهمیت در منطقه بوده است.

 

بازدید از کشتی یونانی کیش در یک بعد از ظهر نارنجی

شهر باستانی حریره


همانطور که می‌دانید، محوطه باستانی حریره، مجموعه ساحلی و خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌‌های قدیمی را شامل می‌شود. خانه اعیانی کیش یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این جزیره است که در شهر حریره قرار گرفته است و یکی از بهترین اماکن دیدنی برای گردش در جزیره کیش است. خانه‌ای که در زمانی یک خانواده ایرانی در آن زندگی می‌کرده‌اند و سبک معماری و زندگی ایرانی دارد. خانه اعیانی‌های کیش متعلق به دوره ایلخانیان است. که در ساخت و ساز و تزئین نمای بیرونی این بنا، از کاشی‌های ستاره‌ای شکل استفاده شده که مشخص است در قدیم زیبایی فوق‌العاده‌ای داشته است و هم اکنون فقط می‌توان از باقی‌مانده‌های آن بازدید کرد. کاشی‌هایی که قبلا در تخت سلیمان و سلطانیه هم به کار رفته است. وجود این خانه نشان دهنده این است که در زمان‌های دور نیز افراد اعیانی و ثروتمندی در این جزیره زندگی می‌کردند و این کاشی‌ها احتمالا از جنوب وارد کشور شده و برای دیگر آثار باستانی‌مان به کار رفته است.

۱۱ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران