۶ کتابخانه در استانبول برای پژوهش‌های علمی

جاذبه‌های گردشگری استانبول
۶ کتابخانه در استانبول برای پژوهش‌های علمی

استانبول یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای انواع مسافران است. در این شهر هم می‌شود تفریحات فراموش ناشدنی انجام داد و هم می‌شود به جستجوی منابع مهم علمی رفت و تحقیقات و پژوهش‌های مختلف انجام داد. اگر می‌خواهید معروف‌ترین کتابخانه‌های این شهر که امکان دسترسی به آنها و استفاده از منابع‌شان را دارید بشناسید در این مطلب همراه ما باشید تا ۶ کتابخانه‌ی عالی برای انواع تحقیقات دانشگاهی، سندپژوهی‌ها، ماجراجویی‌های تاریخی و همینطور کنجکاوی‎های جذاب را خدمتتان معرفی کنیم.


۱- Salt Galata

یک کتابخانه‌ی عالی در دو طبقه که با مراجعه به آن می‌توانید به کتاب‌های ترکی، فرانسوی و انگلیسی دسترسی داشته باشید. کتابخانه‌ای که هم فضای بیرونی و هم فضای درونی‌اش زیبا هستند و پژوهش را برای شما خاطره‌انگیز می‌کنند. کتابخانه‌ای که یک گالری هنری نیز در خود دارد و با مراجعه به آن می‌توانید از این گالری نیز دیدن کنید. این کتابخانه همچنین دسترسی به اینترنت با سرعت بالا را برای کاربرانش فراهم می‌کند و همین مزیت یک امکان فوق‌العاده برای آن به شمار می‌آید. وجود یک کافه و یک کتابفروشی نیز از دیگر امکانات دوست داشتنی این کتابخانه به شمار می‌آیند. همچنین اگر گرسنه شدید می‌توانید روی رستورانی به نام Neolokal که در این کتابخانه وجود دارد حساب باز کنید.

 

خاص‌ترین فروشگاه‌های استانبول

Salt Galata

۲- کتابخانه The vitali hakko creative industries

در بخش آسیایی شهر استانبول و در مرکز مد Vakko کتابخانه‌ای وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توانید تعداد زیادی از کتاب‌های هنری به زبان‌های مختلف را بیابید و مطالعه کنید. این کتابخانه در یک فضای معماری مدرن واقع شده است و هنرپژوهان زیادی به آن مراجعه می‌کنند. در این کتابخانه می‌توانید کتاب‌هایی از معماری، عکاسی، سینما و ... را بیابید اما یک دسته از مهمترین مراجعه‌کنندگان به این کتابخانه، طراحان لباس و مد هستند. در این کتابخانه می‌توانید به‌روزترین منابع مد و طراحی لباس را تورق کنید و کپی بگیرید.

The vitali hakko

۳- American research institude in turkey

اگر به دنبال شناخت بیشتری از تاریخ ترکیه هستید و می‌خواهید به منابع غنی در رابطه با ترکیه به زبان انگلیسی دسترسی داشته باشید می‌توانید به این مرکز مراجعه کنید. جاییکه برخی از منابعش را از طرق اینترنت در دسترس قرار داده است و برای دسترسی به برخی‌ منابع دیگرش باید به موسسه‌اش مراجعه کنید. بیش از ۱۴ هزار جلد کتاب مختلف درباره تاریخ، فرهنگ، هنر، معماری و اقتصاد ترکیه در این موسسه به زبان انگلیسی موجود است.

 

توصیه‌هایی برای اولین سفر به استانبول (قسمت دوم)

American research

۴- کتابخانه Ataturk kitapligi

این کتابخانه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین کتابخانه‌های استانبول به شمار می‌آید. کتابخانه‌ای با پنجره‌های بی‌شمار که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به تنگه‌ی بسفر دارند. کتابخانه‌ای که بیشتر کتاب‌هایش به زبان ترکی هستند اما یک منبع اصلی در ترکیه برای نگهداری از منابع تصویری در استانبول به شمار می‌آید. در این کتابخانه می‌توانید به مطبوعات ترکیه از اولین شماره‌ها تا آخرین‌های آن دسترسی داشته باشید و سیر رویدادهای اجتماعی مردمان این منطقه دنیا را مطالعه کنید. ساختمان این کتابخانه قدمتی طولانی دارد اما از سال ۱۹۳۹ میلادی تبدیل به یک کتابخانه‌ی شهری شده است. اگر اهل مطالعه هستید و ترکیه منبعی جذاب برایتان به شمار می‌آید به شما توصیه می‌کنیم حتی در یک سفر توریستی کوتاه مدت به این کتابخانه تشریف ببرید و آن را ببینید.

Ataturk kitapligi 

۵- کتابخانه موزه Ahmet hamdi tanpinar

در یک فضای فوق‌العاده در کاخ توپکاپی استانبول، کتابخانه‌ای قرار دارد که متعلق به یکی از نویسندگان مشهور شهر استانبول بوده است. کتابخانه‌ای که در آن می‌توانید با ادبیات غنی ترکی آشنا شوید و سفرنامه‌های مختلف درباره استانبول را بخوانید. کتابخانه‌ای که فضای فوق‌العاده‌ای دارد و برای پژوهش پیرامون فرهنگ وادبیات ترکیه مهم به شمار می‌آید. بیش از ۸ هزار جلد کتاب در این کتابخانه می‌توانند اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهند.

 

۶ تفریح خیابانی در سفر به استانبول

Ahmet hamdi tanpinar 

۶- کتابخانه Beyazit state

این کتابخانه یکی از بهترین و قدیمی‌ترین کتابخانه‌های استانبول است که در سال ۱۸۸۴ میلادی تاسیس شده است. کتابخانه‌‎ای که در آن هم می‌توانید کتاب‌های قدیمی در رابطه با ترکیه را بیابید و هم کتاب‌هایی که امروزه چاپ می‌شوند. همچنین این کتابخانه یکی از معدود کتباخانه‌های ترکیه است که در آن می‌توانید کتاب‌های فارسی و عربی نیز بیابید. از نظر سند پژوهشی این کتابخانه یکی از مهمترین کتابخانه‌های استانبول و ترکیه به شمار می‌آید که در طی سال مراجعه‌کنندگان زیادی دارد. اگر مترجم هستید، اگر محقق هستید، اگر می‌خواهید نسخه‌های قدیمی کتاب‌های ایرانی را بیابید به شما توصیه می‌کنیم در سفر با تور استانبول به این کتابخانه سری بزنید.

Beyazit state

۳۱ خرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران