از ساحل لاک‌پشت‌ها تا شنا با دلفین‌ها در مارماریس

جاذبه‌های گردشگری مارماریس
از ساحل لاک‌پشت‌ها تا شنا با دلفین‌ها در مارماریس

شهری بندری مارماریس در جنوب غربی ترکیه و در امتداد سواحل نیلگون مدیترانه حدود یک دهه است که آغوش خود را به روی گردشگران باز کرده است. مارماریس، از نظر تعداد گردشگران هنوز هم با شهرهای دیگر ترکیه، مانند استانبول، آنتالیا و بدروم فاصله دارد اما روز به روز به تعداد گردشگران علاقمند به این شهر کوچک بندری، افزوده می‌شود.

این شهر، یک ویژگی بسیار جذاب برای گردشگران دارد و آن هم این است که در میان نوار باریکی که دریا را به رشته‌کوه‌های بلند وصل کرده، شکل گرفته است. همین ویژگی سبب شده تا تفریح‌های ساحلی آن هم نسبت به سواحل دیگر، تفاوت‌هایی داشته باشند. مقتدر سیر تابان، به شما پیشنهاد می‌کند تا در صورتی‌که تور مارماریس را برای بازدید از ترکیه انتخاب کرده‌اید، حتما بازدید از ساحل لاک پشت‌ها و دلفیناریوم مارماریس را در برنامه خود جای دهید.

 

ساحل لاک پشت‌ها در شهر دالیان (Iztuzu Beach)

ساحل لاک پشت یا همان ساحل معروف Iztuzu در مارماریس، یک منطقه حفاظت شده برای پرورش لاک پشت‌های بزرگ و گونه‌های لاک پشت محلی در معرض خطر منطقه است. این ساحل جذاب و دیدنی، درست در جنوب شهر دالیان یعنی در امتداد دریای اژه و در نزدیکی ساحل مارماریس واقع شده است. این ساحل، یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی است و برای همین هم امکانات گردشگری چندانی در آن‌جا وجود ندارد. با این حال اگر قصد دارید از ساحل لاک پشت‌های مارماریس دیدن کنید، می‌توانید روی چند کافی شاپ و فروشگاه کوچک برای گردشگران حساب باز کنید.

  • حفاظت از لاک پشت‌ها و اکوسیستم ساحلی

برای حفاظت هرچه بیشتر از موجودات و گونه‌های آبزی این منطقه، اجازه آب تنی و شنا نخواهید داشت. بر خلاف سواحل دیگر مارماریس، در این‌جا، حمام‌های ساحلی هم نخواهید دید چراکه ورود هر نوع مواد شوینده به منطقه ساحلی و دریا می‌تواند برای این موجودات حساس، مشکلاتی ایجاد کند و سبب مهاجرت لاک پشت‌ها به مناطق دیگر شود.

 

آشنایی با شرایط آب و هوایی مارماریس

  • قوانین سخت‌گیرانه گردشگری در دوره تخم‌گذاری لاک پشت‌ها

علاوه بر این، در زمان تخم‌گذاری، که لاک پشت های دیدنی مارماریس در ساحل تخم‌گذاری کرده‌اند، استفاده از هرگونه مواد صنعتی و شوینده و جاری شدن آن در ساحل، می‌تواند سلامت این تخم‌ها را نیز به خطر بیاندازد. این حساسیت‌ها برای حضور گردشگران به این دلیل است که تا پیش از محافظت از این منطقه، لاک پشت های مارماریس، آسیب زیادی دیده‌اند و حالا گروه‌های دوستدار محیط زیست، به سختی برای حفظ سلامتی آن‌ها و بازگرداندن اکوسیستم‌شان، سخت‌گیری می‌کنند.

  • بازدید از ویرانه‌های باستانی در ساحل لاک پشت‌ها

علاوه بر محدوده اصلی ساحل لاک پشت‌ها، در نزدیکی این منطقه، از ویرانه‌های به جای مانده از مقبره‌های تاریخی و آثار باستانی دیگری که قدمت‌شان به پیش از میلاد مسیح می‌رسد، دیدن کنید. با این حال، اگر شما هم به بازدید از زندگی لاک پشت ها علاقمند هستید و می‌توانید محدودیت‌هایی را برای حمایت از آن‌ها تحمل کنید، بازدید از این ساحل در سفر به مارماریس می‌تواند یک خاطره به یاد ماندنی برای شما به جای بگذارد.

 

۷ نکته درباره سفر به مارماریس، جواهر ترکیه

  • روستایی سبز پوش از درخت‌های کاج

همین که پیاده، کمی از ساحل لاک‌ پشت‌ها فاصله بگیرید، تپه‌های روستایی را خواهید دید که سراسر آن با درخت‌های بلند کاج پوشیده شده است. این منطقه که Turunc نام دارد، فاصله بسیار کمی با دریا دارد و به خاطر میوه‌های متنوعی که در آن‌جا کشت می‌شود، در سراسر ترکیه شهرت دارد. میوه‌هایی مانند انار، توت، انجیر، آلو، پرتقال و نارنگی در این سرزمین کشت می‌شوند که خوب است اگر گذرتان به ساحل لاک پشت‌ها افتاد، این میوه‌ها را هم امتحان کنید.

  • یک شب اقامت در روستای Turunc

برای یک تجربه منحصر به فرد از سفر به مارماریس با تور ترکیه، می‌توانید برای یک شب اقامت در روستای Turunc برنامه‌ریزی کنید. این روستا همان‌طور که گفتیم به خاطر میوه‌هایش شهرت خوبی دارد اما دلیل شهرت دیگر این روستا، این است که این منطقه، یک منطقه قدیمی ماهیگیری است که هنوز هم عده زیادی از روستایی‌ها به کار ماهیگیری مشغول هستند. این یعنی با نزدیک شدن غروب آفتاب، تعداد زیادی قایق‌های بادبانی و قایق‌های ماهیگیری در ساحل لنگر می‌اندازند. رونق به ساحل باز می‌گردد، رستوران‌های ساحلی و کافه‌ها کارشان را آغاز می‌کنند و زندگی روستایی شبانه آغاز می‌شود.

 

معرفی پارک آبی آتلانتیس مارماریس

  • فاصله ساحل لاک پشت ها با مارماریس

برای رسیدن به ساحل لاک‌ پشت‌ها باید از جاده‌ای با پستی‌ها و بلندی‌های هیجان انگیز عبور کنید، جاده‌ای که از میان یک منطقه جنگلی و تپه‌ها می‌گذرد و به شما امکان می‌دهد تا چشم‌اندازهای زیبایی از خلیج مارماریس را ببینید. البته نگران نباشید، مسیر طولانی پیشِ روی شما نخواهد بود. از مرکز مارماریس، تا ساحل لاک پشت ها، با ماشین حدود سی دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

دلفیناریوم یا پارک دلفین‌ها در مارماریس (Marmaris Dolphinarium)

دلفیناریوم یا پارک دلفین‌های مارماریس، یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های ساحلی این سرزمین گردشگری است که خوب است در سفر خود از آن دیدن کنید، به خصوص اگر با فرزندان خود به این منطقه سفر کرده‌اید. این مجموعه گردشگری و تفریحی در انتهای ساحل مارماریس لانگ واقع شده است.

  • برنامه‌های توانبخشی دلفیناریوم مارماریس

پارک دلفین‌های مارماریس، نخستین دلفیناریوم آب آزاد در اروپا است که علاوه بر مقاصد تفریحی و گردشگری، به عنوان یک مرکز درمانی توانبخشی برای کودکانی که دچار معلولیت هستند، فعالیت می‌کند. دلفین‌های شاد و آرام در کنار کارکنان آموزش دیده درمانی، از یک فعالیت مشترک دلفین‌ها و کودکان برای توانبخشی آن‌ها کمک می‌گیرند.

 

۵ بازار جذاب برای خرید به یادماندنی در مارماریس

  • تماشای نمایش دلفین‌ها

در کنار همه این ویژگی‌ها، شما می‌توانید فقط برای تماشای دلفین‌ها و لذت بردن از رقص و شادی‌شان راهی دلفیناریوم مارماریس شوید. در این نمایش، می‌توانید روی سکو بنشینید، با دلفین‌ها بازی کنید و یا در غذا دادن به آن‌ها با کارکنان این مجموعه مشارکت کنید.

  • شنا با دلفین‌ها

علاوه بر این، هر روز تعداد محدودی از گردشگران، می‌توانند برای شنا با دلفین‌ها یا بازی با آن‌ها در آب، ثبت نام کرده و راهی این مجموعه شوند. هر جلسه شنا با دلفین‌ها حدود ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. سانس‌های شنا با دلفین، هر روز در این ساعت‌ها، آغاز می‌شود: ۰۹:۳۰ ، ۱۱:۳۰ ، ۱۳:۳۰ ، ۱۵:۳۰ و ۱۷:۰۰ است. برای شرکت در این برنامه، لازم نیست که از قبل نوبت خود را رزرو کرده باشید، مگر در روزهای تعطیل یا فصل‌های شلوغ تعطیلات که ممکن است با افزایش تعداد گردشگران، تعداد متقاضیان شنا با دلفین‌ها نیز افزایش پیدا کند.

 

۶ جاذبه‌ی گردشگری مارماریس؛ شهر زیبای‌های تاریخی ترکیه

  • تور گردشگری پارک دلفین‌ها

تور گردشگری پارک دلفین‌های مارماریس، حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. در این تور، با حضور یک راهنما از برنامه‌ها و بخش‌های مختلف دلفیناریوم، با خبر می‌شوید. علاوه بر این می‌توانید دلفین‌ها را از نزدیک ببینید، شنای تعاملی با آن‌ها را تجربه کنید، عکس‌های یادگاری بگیرید و از راز و رمزهای زندگی‌شان با خبر شوید.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران