۸ نکته برای آشنایی با کاخ توپکاپی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
۸ نکته برای آشنایی با کاخ توپکاپی استانبول

استانبول بهترین کاخ‌ها و قصرهای ترکیه را در خود جای داده است تا بهترین نقطه‌ی این کشور برای بازدیدهای تاریخی باشد. کاخ‌هایی که بیشترشان در دوره‌ی عثمانی ساخته شده‌اند و نماد معماری این دوران به حساب می‌آیند. کاخ‌هایی که امروزه تبدیل به موزه شده‌اند و در تمامی روزهای سال بازدیدکنندگان زیادی دارند. موزه‌هایی که با کارت گردشگری استانبول ارزان‌ می‌توانید از آنها دیدن کنید. در سفرتان با تور استانبول اگر می‌خواهید یکی از معروف‌ترین و مهمترین کاخ موزه‌های کشور ترکیه را بشناسید همراه ما باشید تا کاخ توپکاپی این شهر را خدمتتان معرفی کنیم.


کاخ توپکاپی تجلی عظمت معماری

در اواسط قرن پانزدهم میلادی کاخی در شهر استانبول تاسیس شده است که یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین کاخ‌های تاریخ کشور ترکیه به حساب می‌آید. کاخی که دستور ساخت آن را سلطان محمد دوم داده است و در طول تاریخ چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته شده است. کاخی که از چهار طرف با مناطق دیدنی شهر محصور شده است و امروزه یکی از مهمترین بخش‌های گردشگری استانبول به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید کاخ توپکاپی استانبول را با جزئیات دقیق بشناسید در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید تا ۸ نکته‌ی طلایی درباره‌ی این کاخ را خدمتتان بازگو کنیم.


۱- کاخ توپکاپی برای ۴۰۰ سال محل زندگی سلاطین عثمانی بوده است. بنابراین شاه نشین شهر استانبول به حساب می‌آید و جای‌جایش؛ از اتاق‌ها و سرسراها گرفته تا زیرپله‌ها و آشپزخانه‌هایش همگی جزو اماکن تاریخی کشور ترکیه محسوب می‌شوند. این کاخ در سال ۱۹۲۴ میلادی به دستور آتاتورک تبدیل به موزه شده است و از آن زمان تاکنون درهایش به روی بازدیدکنندگان خارجی و داخلی کشور ترکیه باز است.

 

فعالیت‌های جذاب در سفر زمستانه به استانبول


۲- کاخ توپکاپی استانبول بیش از ۸۵ هزار شی تاریخی را در خود نگهداری می‌کند و به همین دلیل یکی از موزه‌های مشهور و گران شهر به حساب می‌آید. اشیایی ریز و درشت از اسناد تاریخی گرفته تا وسایل زندگی شاهان. از الماس ۸۶ قیراطی، تخت پادشاهان و جا شمعی‌های بزرگ ساخته شده از طلا می‌توان به عنوان معروف‎‌ترین اشیای این کاخ موزه نام برد.

 


۳- کاخ توپکاپی بر روی یک شبه جزیره‌ی کوچک ساخته شده است که از ۴ طرف چشم‌اندازهای زیبا به بازدیدکنندگانش ارائه می‌دهد. در شمال این کاخ دماغه‌ی طلایی شبه جزیره، در جنوب آن دریای مرمر و در شرق آن تنگه‌ی بسفر و زیبایی های تاریخی آن قرار دارد. بنابراین با رفتن به آن شما مسحور شده‌اید در مکانی که چشم‌اندازهای بی‌نظیر مقابل دیدگان‌تان قرار می‌دهد.

 

تخفیف‌های مراکز خرید استانبول در ژانویه ۲۰۲۰


۴- کاخ توپکاپی در خود ۴ بارگاه دارد که هر بارگاه برای خود قصه‌ای دارد و ماجرایی. بارگاه اول این کاخ مکانی است که در گذشته رو به عوام باز می‌شده است. بارگاه دوم این کاخ جایی است که تنها سلطان و مادرش اجازه ورود به آن را داشتند. سمت راست بارگاه دوم این کاخ آشپزخانه‌ی آن قرار دارد و سمت چپ آن حرمسرای کاخ بوده است. امروزه آشپزخانه‌ی این کاخ مکانی برای نمایش ظروف چینی و کریستالی گذشته هستند.

 


۵- حرامسرای کاخ توپکاپی جایی بوده است که در آن زنان زیباروی به اسارت گرفته شده زندگی می‌کرده‌اند. گفته شده است در این حرامسرا نزدیک به هزار زن زندگی می‌کرده‌اند که معروف‌ترین آنها الکساندرای روس و یا همان خرم سلطان بوده است. در این حرامسرا مادر شاه مقام اول بوده است و بعد از مادر شاه، زنانی که برای شاه پسر زاییده‌اند.

 

بهترین غذاهایی که باید در بازار بزرگ استانبول میل کنید


۶- کاخ توپکاپی در خود موزه‌ی ادوات جنگی دارد که این موزه تاریخ لشکرکشی‌ها و جنگاوری‌های حکومت عثمانی را برای شما عیان می‌کند. در این موزه که در بارگاه سوم کاخ قرار دارد شما می‌توانید به دیدن غنائم جنگی و شمشیرهای مرصع بروید. همچنین می‌توانید خنجر زمرد نشان معروف را نیز در این بخش از کاخ مشاهده کنید. خنجری که سلطان محمود دوم برای نادرشاه افشار فرستاده است اما در میانه‌ی راه با خبر کشته شدن نادر دوباره به کاخ بازگردانده شده است.

 


۷- این کاخ دارای دروازه‌ای به نام دروازه‌ی سعادت است. جاییکه یک تخت پادشاهی در آن قرار دارد و در روزهایی که رخدادهای بزرگ به وقوع می‌پیوسته است شاه به آن مکان می‌رفته و جشن‌های بزرگ برپا می‌نموده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید حفاظت از این دروازه به عهده‎‌ی خواجگان دربار بوده است.

 

بهترین مکان‌ها در استانبول برای دویدن و تفریح


۸- برای بازدید از این کاخ می‌توانید در تمامی روزهای هفته به غیر از سه‌شنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر به این کاخ مراجعه کنید. کاخی که در تعطیلات مذهبی درهای آن به روی بازدیدکنندگان بسته و در برخی روزهای سال به دلیل تعمیرات بازدید از برخی بخش‌های آن ممنوع است.

۱۲ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران