مسجد و آرامگاه‌ حاج علی در بمبئی

جاذبه‌های گردشگری هند
مسجد و آرامگاه‌ حاج علی در بمبئی

سفر با تور هند تجربه‌ای فراموش نشدنی برای هر گردشگر می‌باشد. در سفر به این کشور پهناور گردشگران می‌توانند نمادی از زندگی مسالمت‌آمیز از تمامی ادیان را در یک سرزمین مشاهده کنند. به همین دلیل در این سفر شاهد بناهای مذهبی از جمله معبدهای دین هندو، کلیساها و مساجد خواهیم بود. همچنین در سفر به هندوستان نمی‌توان انتظار بازدید از تمامی جاذبه‌های گردشگری را داشت چرا که این کشور بسیار پهناور و مملو از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است. یکی از شهرهایی که اکثر مسافران در تور هند انتخاب می‌کنند شهر مدرن و زیبای بمبئی می‌باشد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا مسافران مقصد بمبئی را با یکی از معروف‌ترین مسجدهای هند به نام مسجد حاج علی که در این شهر قرار گرفته است آشنا کنیم.

 

مسجد حاج علی در بمبئی

حاج علی یکی از بزرگان در بین مسلمانان هندوستان در شهر بمبئی بود. به همین دلیل بعد از مرگش آرامگاه زیبایی برای او بنا شد. در کنار این آرامگاه مسجدی نیز ساخته شد که نام مسجد حاج علی را به او دادند. آنچه باعث جذابیت و زیبایی بیشتر این مسجد و آرامگاه شده است موقعیت مکانی آن است. مسجد حاج علی در شهر بمبئی و در وسط آب دریا واقع شده است. از ساحل و خشکی یک مسیر باریکی به پهنای ۳ متر برای رفتن به آن تعبیه شده است. این مسیر غیر قابل تردد به وسیله اتومبیل می‌باشد . به همین دلیل گردشگرانی که قصد بازدید از آن را دارند باید مسیری در حدود یک کیلومتر را از خشکی تا مسجد پیاده‌روی کنند.

 

بهترین گردش‌های یک روزه در طبیعت زیبای اطراف بمبئی

 

معماری مسجد حاج علی در بمبئی

بازدید کنندگان مسجد حاج علی می‌توانند شاهد سبک معماری اسلامی و هندی در این بنای زیبا باشند. مناره‌ها و گنبدهای این مسجد مثل تمامی مساجد می‌باشد ولی آنچه باعث تفاوت آن شده است رنگ سفید آن می‌باشد که زیبایی دو چندانی به آن داده است. در نگاه اول بینندگان تصور می‌کنند که در مقابل تاج محل قرار گرفته‌اند. چرا که از همان سنگ‌ها برای ساخت و حتی مرمت این بنای مقدس استفاده شده است. مسجد از ۴ مقبره، ۳ مناره و یک استراحتگاه تشکیل شده است. این استراحتگاه به تنهایی از ۴ اتاق ساخته شده است که مخصوص مسافرانی است که برای زیارت به این مسجد آمده‌اند و جایی برای اسکان ندارند. همچنین از پارچه‌های گران و مجلل هندی برای پوشاندن مقبره حاج علی استفاده شده است که ابهت خاصی به آرامگاه وی داده است.

 

 

 علاوه بر تمامی این‌ها موقعیت مکانی مسجد حاج علی که در میان دریا قرار گرفته منظره آرامش بخش و زیبایی به آن داده است. همچنین به دلیل اینکه این بنا در وسط دریا ساخته شده است در روزهای طوفانی سال آب تا چند متر بالا می‌اید و منظره خاص و تماشایی به این مسجد می‌بخشد که گویی هیچ راه ارتباطی با خشکی ندارد.

 

 داستان ساخت مسجد حاج علی در بمبئی

آرامگاه و مسجد حاج علی برای زنده نگه داشتن نام شخصی به اسم سید حاجی علی شاه بخارائی ساخته می‌شود. حاج علی بمبئی تاجری ازبکستانی بوده است که طبق روایت‌هایی که نقل می‌شود بر اساس خوابی که می‌بیند تصمیم می‌گرد در شهر بمبئی مستقر شود و بقیه عمر خود را صرف کارهای خیریه و ترویج اسلام کند. او بعد از اینکه در این شهر هندوستان مستقر شد مریدانی را دور خود جمع می‌کند و بعد از مرگ او مریدانش در سال ۱۴۳۱ میلادی برای ماندگار شدن نام او تصمیم به ساخت بنای کنونی می‌کنند. از آن تاریخ به بعد این آرامگاه به مکانی نه تنها برای زیارت مسلمانان بلکه مکانی برای تمامی ادیان دنیا تبدیل شده است. تا کنون چندین بار مسجد حاج علی مورد بازسازی و مرمت واقع شده است.

 

در این هتل‌های بمبئی ازران اقامت کنید

 

طریقه رسیدن به مسجد حاج علی در بمبئی

اگر با تور هند به شهر بمبئی سفر کنید با طی کردن مسافتی در حدود ۲ ساعت با اتومبیل و بخشی پیاده می‌توانید از این مکان دیدن کنید. همچنین می‌توانید از قطار نیز برای رسیدن به این مکان استفاده کنید. رسیدن به مسجد حاج علی بمبئی کار دشواری نیست. فقط کافی است تا خود را به طریقی به ساحل دریای ورلی برسانید. در این مسیر مجبور خواهید بود تا بخشی از مسیر را پیاده‌روی کنید. که لذت بردن از منظره زیبای دریا این پیاده‌روی را برای شما آسان‌تر خواهد کرد. فقط نکته‌ای که در بازدید از این مکان باید دقت کنید نوع پوشش شما خواهد بود. سعی کنید در آن روز از لباسی پوشیده‌تر استفاده کنید تا در حین ورود به مسجد به مشکل نخورید.

 

۲۵ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران